انتشار: 1398/5/8
بروزرسانی: 1402/5/16
تویوتا لندکروزر، قدیمی‌ترین شاسی بلند دنیا

تویوتا لندکروزر، قدیمی‌ترین شاسی بلند دنیا

تویوتا لندکروزر (Toyota Land Cruiser)، قدیمی‌ترین مدل‌ شاسی‌بلند در حال تولید است که به دلیل دوام و قابلیت اطمینان آن، مناسب برای رانندگی در هر شرایطی است. در سال 1950 زمانی که جنگ کره آغاز شد، ایالات متحده به جیپ‌های نظامی نیاز داشت و نیروهای متفقین به تویوتا دستور ساخت این جیپ‌ها را دادند. در سال 1954، زمانی که شرکت ویلیز موتور ادعای نقض علامت تجاری در مورد نام «جیپ» را مطرح کرد، ژاپنی‌ها که از قبل نیز لندروور بریتانیایی را تحسین می‌کردند، شاسی‌بلندهای خود را «لندکروزر» نامیدند.

تویوتا لندکروزر (Toyota Land Cruiser) خودرویی منحصر به فرد، تولید کمپانی تویوتا و از مدل‌های دو دیفرانسیل ساخته شده توسط این شرکت است. تویوتا لندکروزر مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک (Selec-Trac) بوده و در ایران با نام لندکروز شناخته می‌شود. یکی از دلایل اینکه کمپانی تویوتا اسم تویوتا لندکروزر را برای این شاسی بلند بی‌نظیر انتخاب کرد این بود که در بازار جهانی خودروهای SUV، نامی دیگر می‌درخشید و آن لندرور بود. به همین علت با انتخاب نام تویوتا لندکروزر به دنبال ایجاد رقابتی بین خود و این برند بود. 

تویوتا لندکروزر از گذشته تا به امروز

تویوتا لندکروزر یکی از معدود خودروهایی به حساب می‌آید که هم در بازار جهانی و هم در کشور عزیزمان ایران دارای فروش چشمگیر و فوق العاده‌ای است. این خودرو در کلاس جهانی دارای تاریخچه‌ای باورنکردنی است که از سال 50 میلادی شروع شد. تا همین لحظه نیز تولید آن در انواع مختلف متوقف نشده است.

تویوتا لندکروزر از گذشته تا به امروز

هرآنچه درباره تویوتا لندکروزر باید بدانیم

لحظه باشکوه تولید تویوتا لندکروزر متاسفانه برای استفاده در جنگ رقم خورد. در سال 50 میلادی ایالات متحده آمریکا برای استفاده و کمک به کره جنوبی در جنگ با کره شمالی، نیاز به یک خودرو با مانوردهی بالا، قابلیت‌های نظامی، قدرت زیاد، استحکام بالا و... داشت که سفارش ساخت آن را به کشور ژاپنی و شرکت تویوتا داد.

جیپ تویوتا لندکروزر BJ (1951-1955)

در سال 51 میلادی تویوتا لندکروزر BJ برای استفاده در ارتش آمریکا تولید شد. اولین مدل لندکروزر بر پایه جیپ ویلیز (Jeep willys) آمریکایی طراحی شده بود. تویوتا در مدل لندکروزر BJ با الهام گرفتن از جیپ ویلیز اولین خودرو این سری را تولید کرد که تفاوت زیاد این دو بیشتر در ارتفاع آنها بود. اما مسئله اصلی در زیر کاپوت این خودروی تازه متولد شده بود که موتوری با حجمی برابر 3.4 لیتر و 6 سیلندر داشت. این موتور توانایی تولید 75 اسب بخار و گشتاوری برابر با 206 نیوتن در مترمربع را داشت.

این خودرو از لحاظ شاسی، بسیار برای مسیرهای ناهموار و به اصطلاح آفرودی مناسب بود. در نهایت در سال 55 میلادی کمپانی تویوتا توانست قدرت موتور را به 85 اسب بخار و گشتاوری برابر با 216 نیوتن در مترمربع برساند.

جیپ تویوتا لندکروزر BJ (1951-1955)

تویوتا لندکروزر مدل J20 (1960-1950)

در سال 55 میلادی با ورود باشکوه سری اول لندکروزر، تویوتا تصمیم گرفت برای بهتر شدن کیفیت خودرو، طرح جدیدی را به بازار عرضه کند تا با صادرات این مدل بتواند شرکت را گسترش دهد. با تولید مدل جدید خود یعنی تویوتا لندکروزر J20 دوباره قدمی محکم در عرصه تولید خودروهای SUV برداشت.

اما در مهم‌ترین بخش خودرو، تویوتا یک موتور 6 سیلندر 3.9 لیتری را استفاده کرد که توانایی تولید 105 اسب بخار را داشت که با توجه افزایش حجم موتور از لحاظ داینامیکی نیز تویوتا مجبور به بهینه سازی شاسی شد. اما این نسخه تویوتا لندکروزر با توجه به صادرات جهانی، نیاز داشت تا با تمامی سلیقه‌های موجود مطابقت داشته باشد، به همین دلیل تویوتا لندکروزر J20 در 6 مدل متفاوت طراحی شد:

  • دو درب سقف پارچه ای
  • هاردتاپ دو درب با سقف فلزی
  • هاردتاپ دو درب معمولی
  • هاردتاپ چهار درب کشیده
  • هاردتاپ دو درب کشیده
  • پیکاپ دو درب

تویوتا لندکروزر مدل J20 (1960-1950)

تویوتا لندکروزر J40-J50 (1984-1960)

در سال 60 میلادی کمپانی تویوتا با تولید لندکروزر J40 و J50 توانست توجه تعداد زیادی از جیپ سواران را به خود جلب کند؛ به گونه ای که در دو دهه تولید این خودروی کلاسیک عالی، هیچگونه تغییری در ظاهر آن ایجاد نکرد. با اضافه شدن فرمان هیدرولیک و سیستم خنک کننده به سومین مدل تویوتا لندکروزر، این جیپ باورنکردنی توانست در صدر جدول فروش اتومبیل‌های آمریکا قرار بگیرد. همانطور که می‌دانید از این دو مدل در 8 سال جنگ ایران و عراق استفاده شد که بسیار به کشور ایران کمک کرد.

موتور این سری از لندکروزر حجمی معادل 3.9 لیتر داشت و می‌توانست 125 اسب بخار و گشتاوری برابر با 283 نیوتن در مترمربع تولید کند که نسبت به هم دوره‌ای های خود بسیار قوی و پرشتاب بود. اما در سال 75 میلادی تویوتا تصمیم گرفت یک موتور 6 سیلندر 4.2 لیتری نیز به صورت سفارشی به خط تولید خود اضافه کند که توانایی تولید 135 اسب بخار نیرو و 285 نیوتن در متر مربع گشتاور را داشت.

تویوتا لندکروزر J40-J50 (1984-1960)

کمپانی تویوتا در سری سوم تولید تویوتا لندکروزر همگام با تولید موتورهای بنزینی از موتورهای دیزلی 3.0 لیتری الی 4.0 لیتری استفاده نمود. این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی قدرت کمتری تولید کرده و نیرویی 85 الی 105 اسب بخاری داشتند که در کنار گشتاوری به میانگین 220 نیوتن، موتور خوب و متعادلی محسوب می‌شد. در سری سوم تویوتا لندکروزر نیز شاهد آپشن‌های مختلفی از جمله استیشن، سقف فلزی و پارچه‌ای، وانت بار و ... بودیم که مثل همیشه نسبت به نوع نیاز مصرف کننده محصولات خود را عرضه نموده و با افزایش آپشن‌های آفرودی تمایل زیادی به فراهم کردن راحتی سرنشینان داشت.

تویوتا لندکروزر J60 (1989-1980)

کمپانی تویوتا به دنبال جذب مشتریان خودروهای SUV یا به اصطلاح شاسی بلند بود که هم توانایی خاصی در زمینه‌های آفرودی داشته و هم یک خودروی لوکس و مجلل برای محیط خانواده باشد؛ به همین دلیل در سال 80 میلادی دست به تولید سری J60 زد. در این سری شاهد فضای بیشتر کابین، امکانات رفاهی از جمله تهویه هوای مطبوع، سیستم چهار چرخ متحرک و ... بودیم. تنها ایراد این خودرو ظهور آن همزمان با دوره جنگ ایران و عراق بود و ایرانیان بیشتر از اینکه از آن لذت ببرند در جنگ به عنوان آمبولانس برای انتقال مجروحین استفاده می‌شد.

تویوتا لندکروزر  J60 (1989-1980)

اما یکی از ویژگی‌های بارز J60، آفرودی بودن این لندکروزر است که با توجه به لوکس بودن آن نسبت به نسل‌های قبلی، توانایی‌های بیشتری نیز کسب کرده است؛ در کنار این صفات، در زیر کاپوت این تویوتا لندکروزر یک موتور 4.0 لیتری و در مدل‌های سفارشی 4.2 لیتری نهفته است که با 6 سیلندر توانایی تولید 135 اسب بخار قدرت و 271 نیوتن در متر گشتاور را داراست. اما در کنار این دو موتور بنزینی، یک سری هم با موتور 3.4 لیتری گازوئیلی تولید شد.

تویوتا لندکروزر J70 (now-1984)

مدل پایه تویوتا پرادو را می‌توان سری J70 تویوتا لندکروزر عنوان کرد. این سری همچنان در برخی کشورها مانند ونزوئلا و پرتغال با انجام برخی تغییرات در آپشن‌های رفاهی و ظاهری جدیدتر اما با همان استایل بر روی خط تولید است. در کشور خودمان ایران نیز تعدادی نمونه متفاوت با مدل‌های جدید وجود دارد.

تویوتا لندکروزر J70 (now-1984)

اما در قسمت اصلی خودرو یعنی موتور، در SUV سری پنجم تویوتا لندکروزر شاهد یک موتور 6 سیلندر 4.0 لیتری با توان تولید 155 اسب بخار و گشتاور 303 نیوتنی و یک موتور 4 سیلندر ضعیف‌تر با حجم 2.4 لیتری و قدرتی برابر 108 اسب بخار در کنار گشتاور 187 نیوتن در مترمربع هستیم.

تویوتا لندکروزر J80 (1997-1990)

در سری 80 شاهد بزرگتر شدن کابین نسبت به نسل‌های قبلی هستیم که راحتی بیشتری را برای سرنشینان فرآهم می‌کند. یکی از نکات بارز سری ششم تویوتا لندکروزر کیفیت بالای قطعات این خودرو است که با وجود سیستم ایمنی قوی، این خودرو را شکست ناپذیر می‌کند. یکی دیگر از وجه تمایزهای این سری با نسل‌های قبلی استفاده زیاد آفرود بازان ایرانی از این خودروی باورنکردنی است.

این شاسی بلند 4.8 متری با استفاده از پیشرانه‌های 6 سیلندر خطی و 4.0 لیتری با قدرت 155 اسب بخار، سیستم 4 چرخ متحرک تمام وقت و قفل دیفرانسیل به موفقیت‌های زیادی در مسابقاتی مانند رالی داکار (Dakar Rally) دست یافته است. در سال‌های بعد موتور قدرتمند 4.5 لیتری 6 سیلندری با قدرتی در حدود 210 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 380 نیوتون متر نیز به مجموعه پیشرانه‌های این خودرو اضافه شد و سطح جدیدی را به تاریخچه تویوتا لندکروزر اضافه نمود.

تویوتا لندکروزر J80 (1997-1990)

تویوتا لندکروزر پرادو(90) (now-1996)

با موفقیت کسب شده در سری‌های قبلی در زمینه آفرود، کمپانی تویوتا توانست مشتریان آفرودی خود را جذب کند. تقاضا برای تولید یک سری مخصوص آفرودی در عین حال لوکس و خانوادگی زیاد شد تا اینکه تویوتا تصمیم به تولید سری 90 یعنی تویوتا پرادو (Prado) نمود که توانست غوغایی در صنعت خودروسازی برپا کند.

تویوتا در پرادو سنگ تمام گذاشت و از تکنولوژی‌های پیشرفته در آن استفاد کرد. این مدل به اصطلاح مدل بهینه شده سری 70 است؛ اما با تغییرات فراوانی که انجام شد، پرادو به یک خودروی تمام عیار تبدیل گردید. با وجود موتور 2.7 لیتری 4 سیلندر و 3.4 لیتری 6 سیلندر این خودرو از شتاب و قدرت خوبی برخوردار است که توانایی‌های زیادی در زمینه  آفرود دارد.

تویوتا لندکروزر پرادو(90) (now-1996)

تویوتا لندکروزر سری 100 (1998-now)

سری 80 تویوتا لندکروزر جای خود را به سری 100 این مدل از سال 98 میلادی داد تا این سری با امکانات فراوان و کیفیت ساخت بالا و آپشن‌های باورنکردنی پیشرو لندکروزر در آن سال‌ها شود. موتور این سری با مدل‌های قبلی تفاوت قابل ملاحظه‌ای داشت؛ از جمله می‌توان به تغییر شکل سیلندرها به 6 سیلندر خطی، با حجم 4.5 لیتری که توانایی تولید بیشترین قدرت لندکروزر معادل با 241 اسب بخار و گشتاور 410 نیوتنی داشت. این تغییرات باورنکردنی هوش از سر مشتریان خودروهای آفرودی برده بود. تویوتا با تولید مدلی دیگر با حجمی برابر با 4.7 لیتر و 8 سیلندر که 275 اسب بخار قدرت داشت همه را انگشت بر دهان رها کرد.

تویوتا لندکروزر مدل 120 (2002-now)

اما سری 120 تویوتا لندکروزر نمونه کامل شده تویوتا پرادو قبلی بود که با ایجاد امکانات رفاهی بهتر، آپشن‌های بیشتر و از همه مهمتر ایمنی قویتر نسبت به نسل های قبلی باعث پرفروش شدن این سری شد. با وجود این امکانت این ماشین توانایی رفتن به هر نوع جاده‌ای بر روی کره زمین را داشت. موتور این سری تغییر چندانی نکرده و همانند نسل قبلی بسیار قدرتمند و پرشتاب بود. شرک با ایجاد حالت آیرودینامیکی بیشتر در این SUV باعث افزایش محبوبیت این سری شد.

تویوتا لندکروزر مدل 120 (2002-now)

تویوتا لندکروزر مدل 200 (2008-now)

اما آخرین مدل تویوتا لندکروزر که تا بحال تولید آن در سرتاسر جهان ادامه پیدا کرده سری 200 است که مدل پایه LX570 محسوب می‌شود. در این سری شاهد کابین فوق العاده لوکس و تجملی هستیم. این مدل دارای پیشرانه‌ای فوق العاده و کمک فنرهای عالی است که برای زمین‌های آفرودی بسیار مناسب است.

در این سری شاهد دو مدل موتور هستیم، اولی، یک موتور 6 سیلندری 4.0 لیتری و دومی، یک موتور 8 سیلندر خورجینی 4.2 لیتری است که از سری‌های قبلی الهام گرفته است. مدل دوم با توانایی تولید قدرتی برابر با 240 تا 380 اسب بخار و شتاب 0 تا 100 7 ثانیه‌ای توانست خود را به یک غول SUV در بازار جهانی تبدیل کند.

در پایان کمپانی تویوتا تصمیم به تولید یک مدل از سری‌های قبلی محبوب خود یعنی F40 گرفت. این تصمیم منجر به طراحی یک خودروی باورنکردنی به نام اف جی کروزر (FJ Cruiser) شد. این خودرو با  قابلیت‌های استثنایی خود همه را شگفت زده کرد.  این خودرو الهام گرفته شده از نسل سوم لندکروزر است و در کشور خودمان نیز شاهد حضور آن هستیم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
امین مشاور
20 فروردین 1399
یکی از نکات خیلی مهمی که تو سری های لندکروزر استفاده شده اینه که هرسری قابلیت تبدیل به فیس لیفت سال رو داره یعنی سری آخر رو اگه سال 2010 خریده باشی میتونی با انجام فیس لیفت به 2020 تبدیل کنی به صورت فابریک و بدون انجام دستکاری روی بدنه
پاسخ
کوروش بیات
20 فروردین 1399
تویوتا اگه بخواد بهترین مدل خودرو هاشو کنار هم بزاره لندکروز تاپ سه این برند باید جا بگیره موتور بینظیر این ماشین حرفی واسه گفتن نمیزاره
پاسخ
علیرضا موصطوفی
20 فروردین 1399
لندکروز یکی از بهترین اس یو وی های موجود در جهان که خوشبختانه فک کنم همه سری هاش داخل ایران هست ولی حیف که خیلی گرونه
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.