انتشار: 1398/7/3
بروزرسانی: 1402/8/3
راهنمای کامل سفر به قشم | معرفی بهترین هتل، رستوران و مراکز دیدنی قشم

راهنمای کامل سفر به قشم | معرفی بهترین هتل، رستوران و مراکز دیدنی قشم

جزیره قشم یکی از جزایر تفریحی و گردشگری خلیج فارس است. جزیره قشم در استان هرمزگان قرار دارد و دیدنی های گردشگری زیادی برای جذب گردشگران دارد. مراکز خرید قشم اعم از الماس مال، بازار خلیج فارس، مرکز خرید سیمرغ، درگهان و ... نیز بسیار پر طرفدار هستند. هتل آوینا، هتل هانی، هتل کیمیا، هتل آرکا، هتل پرشین گلف، هتل مارینا از بهترین‌های هتل های قشم برای اقامت هستند. رستوران شب‌های دفاری، خان بوم، قلعه، نعیم، حاج غفور، بادیل، خاله و ... از معروف ترین رستوران های این جزیره زیبا به شمار می‌روند.
مشاهده عنوان‌های مقاله

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است. قشم در استان هرمزگان واقع شده و یکی از جزیره‌های توریستی محسوب می‌شود. قشم از نظر تجاری نیز اوضاع خوبی دارد و به دلیل بازارهای آن بسیاری از مردم برای خرید کالاهای موردنیاز خود به این جزیره می‌روند. علاوه بر بعد تجاری، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن منجر به رونق گردشگری در این منطقه شده است. جزیره قشم دارای مناطق گردشگری زیادی از جمله جنگل‌های حرا، تنگه چاهکوه، جزایر ناز، غار نمکدان، غار خربس و دلفین‌های خلیج فارس است. سفر به قشم یکی از بهترین راه‌ها برای گذراندن تعطیلات شما به حساب می‌آید.

آشنایی با جزیره قشم

جزیره قشم از گذشته خیلی دور در خلیج فارس وجود داشته است. از زمان ساسانیان که ابرکاوان نامیده می‌شده است. تا زمان حمله مسلمانان به ایران، این جزیره یکی از مناطق آباد و پر رونق بود. دارای درختان خرما و میوه بسیار و کشتیرانی در این منطقه گسترش یافته بود. بر اساس شواهد زمین شناسی و فسیل‌های یافت شده، آغاز حیات در خلیج فارس به حدود 400 هزار سال پیش برمی‌گردد.

آشنایی با جزیره قشم | سفر به قشم

وسایل اولیه زندگی انسان که از سنگ ساخته شده و متعلق به عصر پس از سنگ است در بوشهر پیدا شده است. حتی از دوران چوب و صدف که انسان بدوی از این دو ابزار برای بقای خود استفاده می‌کرد، شواهدی در سواحل خلیج فارس حتی قبل از عصر حجر باقی مانده است. در این دوره بود که انسان اولیه از آبراه خوران عبور کرده و به طبیعت غنی و امن قشم می‌رسد.

موقعیت جغرافیایی قشم

جزیره قشم از نظر نقشه جغرافیایی به شکل یک دلفین است که از شمال به بندرعباس و بندر لنگه و بندر خمیر، از جنوب به جزیره هنگام و از شرق به جزیره هرمز و از غرب به تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی می‌رسد. فاصله جزیره قشم تا بندرعباس 20 کیلومتر است که معمولا مسافرینی که از طریق راه آهن به قشم می‌آیند از بندرعباس سوار بر قایق یا کشتی یا لنج می‌شوند و به جزیره قشم می‌رسند.   

جزیره قشم دارای سه بخش مرکزی، بخش شهاب و بخش حرا است. سه شهر نیز در دل این جزیره گنجانده شده است که شامل شهر قشم، شهر سوزا و شهر درگهان است. شهرستان قشم نیز دارای 69 شهر و روستا است. از جمله گربه دان، دوربنی، دهخدا، سهیلی، گمبران، سلخ، گردوا، مسدوم، درکو، کنارسیاه، دیرستان، برکه خلف، سرریگ، گیاهدان و ... .   

موقعیت جغرافیایی قشم | سفر به قشم

بندرهای مهم قشم

در جزیره قشم بندرهای زیادی وجود دارد که مردم برای صید و رفت و آمد خود از آنها استفاده می‌کنند. بندرهای جزیره قشم شامل بندر بهمن، بندر شهید ذاکری، بندر سوزا، بندر لافت، بندر سلخ، بندر کاوه، بندر مسن، بندر درگهان، بندر باسعیدو، بندر شرکت نفت، بندر رمچاه، بندر کندالو، بندر طبل و بندر هنگام می‌باشد. 

فرودگاه بین المللی قشم

فرودگاه بین المللی قشم که فرودگاه دیرستان نیز نام دارد در جزیره قشم در روستای دیرستان واقع شده است که در سال پروازهای داخلی و خارجی زیادی دارد و مسافران و گردشگران زیادی از طریق پروازهای این فرودگاه به جزیره قشم سفر می کنند. شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ایران ایر، ایران ایرتور، معراج، قشم و تابان در این فرودگاه فعالیت دارند. 

صید ماهی در قشم

 صید ماهی در جزیره قشم یکی از شغل‌های مردمان این سرزمین می‌باشد. بندرهای زیادی در جزیره قشم وجود دارد که ماهیگیران و صیادان بومی جزیره قشم برخی از ماه‌های سال را به صید ماهی اختصاص می‌دهند و ماهی‌های صید شده را در بازار روز قشم یا بندرهای اطراف به فروش می‌رسانند. 

صید ماهی در قشم | سفر به قشم

جزایر اطراف قشم

جزیره هنگام، جزیره هرمز، جزیره لارک در نزدیکی جزیره قشم هستند. جزایر ناز نیز از جزایر کوچک اطراف قشم هستند که بخاطر فاصله کم آن با جزیره قشم در هنگام جزر و مد به این جزیره متصل می‌شود. جزیره هنگام در میان این جزایر از نظر گردشگری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. جزیره هنگام زیستگاه دلفین‌ها و جبیرها و آهوها می‌باشد و یک پارک کروکودیل نیز در آن ساخته شده است که به جذب گردشگر کمک شایانی کرده است. 

آب و هوای قشم

آب و هوای قشم گرم و خشک است و رطوبت این جزیره نیز بالاست. متوسط دمای سال در جزیره قشم 26 درجه سانتیگراد است که اختلاف دما در روزهای گرم و سرد سال نیز خیلی زیاد است. بهترین فصل سفر به جزیره قشم دی و بهمن و اسفند است و گرم ترین روزهای جزیره قشم از 10 تیر تا 10 شهریور است که دمای هوا و رطوبت بسیار زیاد می‌شود. 

مردم قشم

ساکنان قشم و جمعیت کل جزیره قشم که در سال 1395 سرشماری شده‌اند حدود 150 هزار نفر می‌باشد که در مناطق شهری و روستایی این جزیره زندگی می‌کنند. علاوه بر بومیان جزیره قشم، مهاجرین زیادی نیز بخاطر تجارت و بازرگانی و صنایع و معادن یا کارمندان دولتی و سازمان‌های دیگر در این جزیره زندگی می‌کنند.  گویش مردم جزیره قشم فارسی می‌باشد اما لهجه آنها بندری است و لهجه محلی آنها آنقدر سخت نیست که برای مسافران قابل فهم نباشد.

مردم قشم | سفر به قشم

گویش مردم قشم بخاطر شرایط تاریخی و محیطی، آمیخته‌ای از زبان فارسی و بندری و عربی و هندی و انگلیسی است. اکثر مردم قشم اهل تسنن و از فرقه شافعی می‌باشند و از نظر مذهبی بسیار پایبند به اصول دینی و مذهبی خودشان هستند. مردم جزیره قشم بسیار دین‌دار می‌باشند و نماز خوانی و روزه داری را از کودکی به کودکان خود آموزش می‌دهند. 

پوشش گیاهی جزیره قشم

پوشش گیاهی جزیره قشم، شامل گیاهانی است که به رطوبت بالا و هوای خشک و پر حرارت نیاز دارند و به صورت درختچه های نیمه بیابانی است. جنگل حرا یکی از مناطقی است که پوشش گیاهی قشم را به خوبی نشان می‌دهد. جنگل حرا دارای گیاهانی به نام مانگروها است که 2000 کیلومتر مربع از این جزیره را در بر گرفته است. درختان کهور ، کرت ، کنار و چت و در برخی نقاط درختان نخل در جزیره قشم به چشم می‌خورد. 

حیات جانوری جزیره قشم

اکوسیستم جزیره قشم شامل جزایر مرجانی و جنگل های حرا است که برخی از حیوانات و پستانداران می‌توانند در این جزیره زندگی کنند. خفاش های میوه خوار که جزو پستانداران است، خارپشت و خرگوش و روباره و جبیر و غزال ایرانی نیز در این جزیره زیست می‌کنند. خزندگانی مثل چند نوع مار و مارمولک و دو زیستان زیادی بخاطر تنوع زیستگاه مثل تالاب و جنگل های حرا ، مناطق بیابانی و شنزارهای جزیره قشم ، باغ ها و مزارغ و چمنزار ها ، تپه ماهورها ، سواحل شنی ، پهنه های گلی و صخره ها و سنگ لاخ ها در این جزیره زندگی می‌کنند. 

حیات جانوری جزیره قشم | سفر به قشم

اما زندگی پرندگان در جزیره قشم رونق بیشتری دارد. 100 نوع پرنده مختلف در جزیره قشم وجود دارد که می توان از شاهین کبود، حواصیل سبز، باکلان، قار ساحلی، قار سفید، کفچه نوک، کاکایی پشت سیاه، زنبور خانگی کوچک، طرقه بنفش، چکچک بیابانی، شهدخور، زرد پر مزرعه، سهره خاکی، دم جنبانک ابلق، تلیله نوک پهن، عقاب ماهی گیر، کرکس، هوبره، سلیم خرچنگ خوار، دیدومک، پرستو دریایی کاکلی کوچک، سبز قبای هندی و ... نام برد. 

رستوران های قشم

غذاهای طبخ شده در رستوران های قشم معمولا تند هستند و یکی از ویژگی های غذاهای قشم تندی آن است. غذاهای دریایی مثل میگو، ماهی و خرچنگ جزو غذاهای معمول در رستوران های قشم است که در کنار غذاهای ایرانی دیگر سرو می شود. یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم همین غذاها و رستوران های آن است. 

رستوران خاله

رستوران خاله که در ضلع جنوبی قلعه پرتغالی ها قرار دارد یکی از رستوران های معروف جزیره قشم است. خاله یکی از شهروندان جزیره قشم است که با راه اندازی یک رستوران کوچک در این جزیره که طعم غذاهای آن بی نظیر است و فلافل و سمبوسه های معروفی دارد. غذاهای دریایی مثل کوسه و ماهی و خرچنگ از غذاهای همیشگی رستوران خاله است که بین مسافرانی که به قشم سفر می‌کنند شهرت دارد. 

رستوران خاله | سفر به قشم

رستوران حاج غفور

رستوران حاج غفور یکی از رستوران های معروف جزیره قشم است که بخاطر خورشت قلیه ماهی آن در این جزیره شهرت دارد. اگر در سفر به قشم به دنبال قلیه ماهی درجه یک هستید ، پیشنهاد می‌کنیم که از رستوران حاج غفور استفاده کنید. 

رستوران قلعه

رستوران قلعه که یک رستوران دریایی است در کنار ساحل خلیج فارس قرار دارد. منوی رستوران قلعه را با توجه به صید ماهی همان روز صیادان تنظیم می‌کنند. غذا‌های تازه دریایی که در رستوران قلعه در کنار فضای باز ساحلی به می‌همانان داده می‌شود یکی از قشنگ‌ترین خاطره‌های جزیره قشم می‌تواند باشد. خوراک صدف و میگو و ماهی و خوراک کوسه از غذا‌های هر روزه رستوران قلعه است.  

رستوران نعیم

رستوران نعیم که در میدان امامقلی خان قرار دارد به صورت سلف سرویس است. غذا‌های دریایی رستوران نعیم فقط به میگو و ماهی شیر و قلیه ماهی و ماهی کباب خلاصه می‌شود و غذا‌های دیگر آن مثل استیک و مرغ و کباب است. قیمت غذا‌های رستوران نعیم بالا می‌باشد.  

رستوران نعیم | سفر به قشم

رستوران آبشار

رستوران آبشار که از رستوران‌های قدیمی جزیره قشم است و ظاهری آن خیلی مجلل و امروزی نیست اما دو شعبه در جزیره قشم دارد که بخاطر کیفیت خوب و قیمت مناسب این رستوران همیشه مشتریان خود را دارد. 

هتل های قشم

جزیره قشم بخاطر توریستی بودن آن دارای مراکز اقامتی و هتل‌های زیادی است. جزیره قشم از نظر تاریخی و جاذبه‌های تاریخی و هم از نظر تجاری برای گردشگران ایرانی و خارجی مورد توجه است و دارای هتل‌هایی از 4 ستاره تا اقامت گاه‌های سطح پایین مثل می‌همانسرا و می‌همان‌پذیر است.  

  • هتل‌های چهار ستاره قشم: شامل هتل ساحل طلایی قشم، هتل ارم قشم است. هتل‌های سه ستاره قشم شامل هتل مارینا 1 و 2 قشم، هتل آرکا قشم، هتل آرام قشم، هتل رویال قشم، هتل الوند 1 قشم، هتل سان سیتی قشم، هتل آپارتمان پلاس قشم، هتل سما 1 قشم، هتل کیمیا 2 قشم، هتل ریحان قشم، هتل بهشت قشم، هتل کیمیا 4 قشم، هتل کیمیا 3 قشم، هتل آپارتمان سما 2 قشم، هتل آپارتمان لوکس پرشیا قشم، هتل آپارتمان آرش قشم، هتل ژئوپارک قشم، هتل الوند 2 قشم، هتل ساحلی خلیج فارس قشم است.  
  • هتل‌های دوستاره قشم: هم شامل هتل دیپلمات قشم، هتل آپارتمان آنا قشم، هتل آپارتمان شادناز 1 قشم، هتل‌امیر قشم، هتل پارک قشم، هتل المپیک قشم، هتل آپارتمان قباد قشم، هتل آسماری قشم است. هتل‌های یک ستاره قشم نیز شامل هتل مروارید قشم و هتل آپارتمان خانه سبز قشم است.  

هتل های قشم | سفر به قشم

اقامتگاه بومگردی قشم 

اقامتگاه سنتی ناخدا‌امینی قشم، اقامتگاه بوم گردی هفت رنگو در قشم، اقامتگاه بوم گردی کلودنگ قشم، اقامتگاه بومگردی کاکا قشم، اقامتگاه بومگردی خانه دوست سوزا، اقامتگاه بوم گردی خالو قشم، اقامتگاه بوم گردی باغ آیین‌های زینت قشم، اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس قشم، اقامتگاه بوم گردی حسینی قشم، اقامتگاه بوم گردی و غذای دریایی تاخره قشم، اقامتگاه بوم گردی لرد قشم، اقامتگاه بوم گردی فتاحی قشم، اقامتگاه بوم گردی ناخدا علی صالح قشم، اقامتگاه بوم گردی مدالی قشم، اقامتگاه بومگردی گلستان قشم، اقامتگاه بوم گردی نچیدار قشم، اقامتگاه بوم گردی ستاره قشم، اقامتگاه بوم گردی علیشاهی قشم، اقامتگاه بوم گردی پیر حرا قشم، اقامتگاه بوم گردی بوم‌امینی قشم، اقامتگاه بوم گردی گفاره قشم و اقامتگاه بومگردی اسد قشم، لیستی از اقامتگاه‌های سنتی در این جزیره هستند.  

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری قشم

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است که در خلیج فارس قرار دارد. این شهر به خاطر جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردش، از جمله جنگل‌های حرا که زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان و جانوران دریایی است، شناخته شده است. جزیره قشم همچنین دارای پدیده‌های زمین شناسی خیره کننده‌ای مانند تنگه چاهکوه و غار نمکدان است. این جزیره دارای میراث فرهنگی غنی با مکان‌های تاریخی مانند قلعه پرتغالی‌ها و دهکده باستانی لافت است. گردشگری یک صنعت مهم در جزیره قشم است که با سواحل زیبا، صنایع دستی سنتی و فرهنگ محلی پر جنب و جوش بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری قشم | سفر به قشم

گنبد نمکی نمکدان

که در جنوب غربی جزیره قشم واقع شده است دارای 397 متر ارتفاع است که از صخره‌های آذرین با رسوبات، ساختار نمکی تشکیل شده است. بقایای معدن‌های نمک در گذشته و چشمه‌های آب شور در طول زمان به کوه گنبد نمکی تبدیل شده است و یکی از اثار تاریخی طبیعی دیدنی در جزیره قشم به حساب می‌آید.  

دره ستارگان

که در روستای برکه خلف واقع شده است در 5 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قشم است که مردم و بومیان این روستا را روستای استاله کفته مینامند. تولید صدا در این دره که بخاطر وزش باد تند در لابه لای ستون‌های تشکیل شده و حفره‌های به وجود آمده در این دره است و مردم این صدا‌ها را به ارواح و اجنه نسبت می‌دهند. دره ستاره افتاده یا دره ستاره‌ها در اثر رگبار‌های فصلی و تندباد‌ها و فرسایش کوه بخاطر آب‌های سطحی به وجود آمده است.  

دره ستارگان | سفر به قشم

دژ پرتغالی‌ها یا قلعه پرتغالی‌ها

یا قلعه لافت که در شرق لافت در جزیره قشم قرار دارد. دژ پرتغالی‌ها در زمان جنگ بین شاه عباس بزرگ و پرتغالی‌ها به وجود آمده است. شاه عباس بزرگ قصد داشت تا پرتغالی‌ها را از جزیره قشم بیرون کند. قلعه پرتغالی‌ها وظیفه پشتیبانی از نیرو‌های پرتغالی را بر عهده داشته است که در حال حاضر یکی از مناطق جذب گردشگر در جزیره قشم می‌باشد.  

سفر به قشم، بهترین مسافرت برای تعطیلات

قبل از سفر به قشم تمام بررسی‌های لازم از جمله سفر به کشتی یا قایق یا هواپیما و نحوه تردد و یا اجاره خودرو در جزیره قشم را بررسی نمایید تا سفری بی‌دغدغه و راحت را تجربه کنید. بومیان و مردم قشم مردم بسیار خونگرمی هستند و می‌توانید از آن‌ها برای راهنمایی چه برای خرید و چه برای تفریحات و چه برای مراکز اقامتی کمک بخواهید. ‌امیدوارم که این مقاله شما را در سفر به قشم یاری کرده باشد.  

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
کاظم
15 بهمن 1398
بسیار زیباست ...
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.