انتشار: 1397/1/12
بروزرسانی: 1402/8/28
تجهیزات لازم برای تیراندازی بنچ رست با تفنگ بادی

تجهیزات لازم برای تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی

تیراندازی با بنچ رست بادی همان تیراندازی با تفنگ بادی است. در این رشته به وسیله تفنگ‌های بسیار دقیق در مسافت‌های مشخص به سمت اهداف ثابت و استاندارد تیراندازی می‌شود. تیراندازی روی میز و یا روی تکیه‌گاه انجام می‌شود. تعویض لوله یا اصلاح آن، تنظیم یا تعویض دستگاه ماشه، آماده سازی دستی مهمات، فشنگ و چاشنی‌ها از جمله اقدامات ضروری در تیراندازی بنچ رست با تفنگ بادی است.

بنچ رست یکی از رشته‌های تیراندازی با استفاده از تفنگ بادی است. تجهیزات این رشته تیراندازی در اغلب موارد با رشته های دیگر تیراندازی مانند سنتر فایر، ریم فایر و بادی یکسان است اما نوع ساختار و عملکرد این وسایل کاملا متفاوت است. در ادامه تجهیزات بنچ رست تفنگ بادی را معرفی کرده‌ایم.

تجهیزات لازم برای تیراندازی بنچ رست با تفنگ بادی

برای موفقیت در رشته بنچ رست باید  علاوه بر تسلط بر تکنیک های تیراندازی از تجهیزات با کیفیت استفاده کرد. همچنین تجهیزات مورد استفاده ممکن است در شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت انتخاب شوند. تیراندازی با تفنگ بادی، ورزش ارزانی نیست به همین دلیل می‌توان به جای استفاده از وسایل نو، تجهیزات دست دوم خریداری نمود.

تفنگ بادی

در همه رشته‌های تیراندازی از جمله رشته بنچ رست، اصلی‌ترین ابزار یک تیرانداز، تفنگ است و توجه در انتخاب نوع تفنگ بادی بسیار ضروری است. با ورود تفنگ بادی پنیوماتیک در دهه 90، رقابت‌های مرتبط با تفنگ بادی نیز تغییر عمده یافت و دچار تحولی عظیم شد. تفنگ‌های بادی پنوماتیک به صورت معمولی دارای یک مخزن هوا هستند که از قبل توسط مخزن پیش شارژ شده است و برای هر شلیک به وسیله اهرم مخصوصی، سلاح مسلح خواهد شد.

تفنگ بادی

در سال‌های اولیه شروع بنچ رست تفنگ بادی، مدل‌های زیاد و متنوعی از تفنگ برای استفاده در مسابقات وجود نداشت ولی امروزه تفنگ‌های بادی پنوماتیک پی‌سی‌پی مختلفی از شرکت‌های گوناگون و بسیار دقیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند که با بهینه سازی و تنظیمات دیگر توسط تیرانداز، دقتی فراتر از تنظیمات پیش فرض و در نتیجه امتیازات بالایی کسب می‌شود.

تغییرات در تفنگ های رشته بنچ رست

تغییر لوله یا اصلاح آن، تنظیم ماشه، استفاده از قنداق‌های بنچ رست و یا نصب قطعات بر روی قنداق جهت قرارگیری پایدار تفنگ بر روی رست‌ها از جمله تغییرات و بهینه سازی‌هایی است که تیراندازان این رشته انجام می دهند و همچنین چند مدل خاص برای تیراندازی بنچ رست وجود دارد که نیاز کاربران این رشته را در مسابقات تامین می‌نماید.

مدل های تفنگ بادی در رشته بنچ رست

در سال های اخیر و با توسعه رشته بنچ رست تفنگ بادی، برخی شرکت های سازنده سلاح های بادی PCP، مدل های ویژه ای برای تیراندازی بنچ رست تولید کرده اند. این سلاح ها دقت بسیار بالایی دارند و نیاز کمتری برای بهینه سازی دارند که مدل های راو بی ام 500 و اتامانام 2 و همچنین مدل استیر چلنج از جمله این تفنگ های بادی هستند.

مدل های تفنگ بادی در رشته بنچ رست

با این وجود تیونینگ و تنظیم تجهیزات جزیی از مهارت های تیراندازان بنچ رست است و در صورت نیاز انجام می شود که به گفته دن بران یکی از تیونرهای مطرح بنچ رست بادی، حتی تفنگ های اختصاصی با لوله های مچ گرید نیز جهت رسیدن به بالاترین دقت نیاز به انجام تغییراتی دارند.

کالیبرها و قدرت تفنگ بادی در رشته بنچ رست

انتخاب کالیبر و قدرت سلاح بستگی به هدف و نوع عمل و حرفه ای بودن شما دارد و رقابت های بنچ رست در رشته تفنگ بادی بر طبق قوانین وارابف در فاصله 25 متر و با محدودیت قدرتی 16٫27 ژول در کلاس لایت وارمینیت و 27٫12 ژول در کلاس هوی وارمینبت برگزار می شوند که این کلاس های در بیشتر کشورهای جهان ملاک برگزاری و قوانین مسابقات است. در واقع با دقت به قوانین استفاده از سلاح های بادی در کشورهای مختلف ممکن است انتخاب یک سلاح برای علاقه مندان به بنچ رست متفاوت باشد.

کالیبرها و قدرت تفنگ بادی در رشته بنچ رست

در ایران استفاده از کالیبر 4٫5 و 5٫5 میلی‌متر مجاز است و با توجه به بازار تفنگ های بادی در زمان شروع و برگزاری رقابت های بنچ رست کلاس ویژه ای برای حضور تیراندازان با تفنگ های بادی متفاوت از دو کلاس رسمیوارابف ایجاد شده است و کلاس آزاد با محدودیت قدرتی 50 ژول و کالیبرهای 4٫5 و 5٫5 میلی‌متر می تواند فرصتی برای رقابت تیراندازان با سلاح های بادی معمول باشد.

دوربین در رشته تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی

دوربین یکی از وسایل و امکانات بسیار مهم در تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی است که دوربین هایی با توانایی زوم ثابت و با حداقل 32 برابر بزرگنمایی هدف انتخاب بسیار مناسب تری در رشته بنچ رست بادی و یا رشته ریم فایر 50 متر است. برای همین در زمان توسعه ریم فایر 50 متر دوربین هایی اختصاصی برای بنچ رست در فواصل کوتاه ساخته شده اند که امروز دوربین هایی مانند Weaver T36، Leupold 40/45*45 Competion series  انتخاب تیراندازان بنچ رست بادی است.

با این وجود، استفاده از سایر دوربین ها با داشتن حداقل بزرگنمایی لازم و خصوصیات دیگر رایج است و شبکه های دوربین های بنچ رست ظرافت زیادی دارند و عمدتا به صورت کروس هایر هستند و همچنین لازم به ذکر است که کیفیت لنز، روشنایی و شفافیت تصویر باید به اندازه مطلوب باشد و اهداف مورد استفاده در رشته بادی در اندازه کوچکی هستند.

دوربین در رشته تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی

پایه دوربین

دوربین در رشته بنچ رست تفنگ بادی و به دنبال آن پایه دوربین یکی از اصلی ترین و مهمترین تجهیزاتی است که یک تیرانداز باید به همراه داشته باشد . نحوه و نوع استفاده از پایه دوربین های مخصوص بنچ رست بسیار مهم و دارای تاثیر می باشد و این پایه های دوربین در انواع مختلفی هستندکه هر تیرانداز با توجه به سلیقه و نوع کاربردش یکی از انواع این پایه ها را انتخاب و استفاده می کند.

در رشته بنچ رست تفنگ بادی برای نصب درست و استفاده دوربین بر روی تفنگ بادی تیرانداز نیاز به پایه های مخصوص نصب دوربین می باشد. در انتخاب نوع پایه دوربین به کیفیت و دقت ساخت آنها اهمیت زیادی بدهید چون پایه دوربین با کیفیت باعث نصب دقیق دوربین بر روی تفنگ شده همچنین در زمان حمل و نقل باعث حفظ تنظیمات و عدم جابجایی احتمالی دوربین خواهد شد.

پایه ها در ارتفاع کوتاه، متوسط ، بلند و با توجه به اندازه بدنه دوربین مورد استفاده در رینگ 25 و 30 میلی‌متر قابل تهیه است. اکثر تفنگ های بادی دارای ریل یازده میلی‌متری استاندارد هستند که اکثر پایه های دوربین بدون نیاز به رابط روی این نوع ریل نصب می شوند که برخی سلاح ها هم از ریل دوربین دیگری موسوم به پیکاتینی استفاده می کنند و در زمان تهیه پایه دوربین باید به این موضوع توجه کنید.

پایه دوربین

رست و کیسه شن

معمولا از رست ها  به عنوان نگهدارنده و محل قرار گیری تفنگ بادی استفاده می شود که این رست ها باید به گونه ای مستقر شوند که قسمت جلویی اسلحه بر روی یکی از ان ها و انتها و قنداق نیز روی قسمت دیگر ان قرار گیرد. رست های مورد استفاده در بنچ رست تفنگ بادی شامل دو بخش هستند و رست جلو که می تواند شامل یک پایه با قابلیت حرکت مکانیکی در جهت های عمودی و افقی باشد که یک کیسه شن در قسمت بالایی رست جلو قرار می گیرد که بخش جلویی تفنگ بادی بر روی آن جای می گیرد. رست پشتی که شامل یک یا چند کیسه شن است که انتهای قنداق تفنگ بادی بر روی آن قرار می گیرد و طبق قوانین مسابقات، رست ها نمی توانند به میز، تفنگ و یا به یکدیگر اتصال داشته باشند.

هر بخش از رست ها باید جدا بوده و حرکت مستقل داشته باشند و رست پشتی برای قرار گرفتن بخش انتهایی قنداق دارای دو برآمدگی در قسمت بالایی آن است. این برآمدگی های کوهان شکل به نگهداری بهتر قنداق تفنگ بادی کمک می کنند که کیسه شن ها عمدتا از جنس چرم یا الیاف پارچه و یا ترکیبی از آن دو در اندازه های مختلف با توجه به نیاز و سلیقه کاربران توسط شرکت های مختلفی ساخته می شوند. برخی تیراندازان به صورت شخصی نسبت به ساخت و استفاده از کیسه شن اقدام کنند که کیسه شن طبق قوانین باید تنها بوسیله شن پر شوند.

رست و کیسه شن

اسلحه های مورد استفاده در بنچ رست معمولا نوعی قنداق ویژه برای بنچ رست دارند, که متفاوت است و فقط مخصوص این تفنگ بادی می باشد مانند تفنگ بادی راو بی ام 500 که روی ان یک قنداق مخصوص رشته بنچ رست وصل می باشد و متفاوت است و این نوع قنداق ها برای قرار گیری بهتر و پایدار تفنگ بر روی رست های جلویی و پشتی طراحی و ساخته می شوند.

در مسابقات تیراندازی، به روش بنچ رست بیشتر تیراندازان این رشته به روش Free Recoil شلیک می کنند که در این روش تیراندازی سلاح را برخلاف تصور عمومی لمس نمی کنند. کیسه شن ها وظیفه حمایت تفنگ برای قرارگیری صحیح آن را بر عهده دارند تا حرکت پس زنی تفنگ در زمان شلیک به سمت عقب به درستی صورت گیرد. تفنگ بادی پی سی پی نیز مقداری پس زنی حاصل از شلیک را دارند که می تواند در هدف قرار دادن حلقه های امتیازی بنچ رست خطا ایجاد شود.

برای قرارگیری درست قنداق بر روی رست و کیسه شن ها نیاز به آزمایش و بررسی کیسه شن های مختلفی دارید تا بهترین وضعیت آماده سازی همراه با تراز قرار گرفتن تفنگ بادی را بدست آورید که کیسه شن ها نباید خیلی سفت و یا بیش از اندازه لازم نرم  باشند و استفاده از شن بازی-دریا و یا کرومیت و زیکرون برای پر کردن کیسه شن ها مطلوب و مفید است.

رست و کیسه شن

تجهیزات تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی برای رسیدن به بالاترین سطح عملکرد و بهینه سازی لازم است. تعویض لوله یا اصلاح آن، تنظیم یا تعویض دستگاه ماشه، آماده سازی دستی مهمات فشنگ و چاشنی ها از جمله بهینه سازی در رشته تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی است. در ادامه مقالات اول و دوم از این سری مقالات به معرفی ادامه ی تجهیزات لازم رشته تیراندازی بنچ رست تفنگ بادی می پردازیم.

تجهیزات بنچ رست تفنگ بادی برای شناخت باد

ابزار مختلفی برای تشخیص سرعت و جهت باد استفاده می‌شود که در ابتدا به ضرورت شناخت باد در این بخش می‌پردازیم تا اهمیت این ابزارها بهتر دیده شود.

تأثیر باد در رشته تیراندازی تفنگ بادی

باد در رشته تیراندازی تفنگ بادی نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد که تأثیر باد در صورتی که توسط تیرانداز محاسبه و مد نظر قرار نگیرد می تواند یک امتیاز منفی بزرگی برای او باشد که درک و تشخیص باد، توانایی تعیین سرعت و جهت وزش باد است. آشنایی و درک سرعت و جهت وزش باد با دقت نسبی در تیراندازی بنچ رست بخصوص در رشته تفنگ بادی داری اهمیت بسیاری می باشد. از هر چیزی که می توانید ببینید، احساس کنید یا بشنوید استفاده کنید.

تأثیر باد در رشته تیراندازی تفنگ بادی

کسب مهارت در تیراندازی باعث بروز واکنش های ناخودآگاه می شود و در این ارتباط حواس پنج‌گانه شما نیز باید برای تشخیص وضعیت باد هماهنگی کاملی با ذهن ناخودآگاه داشته باشد ولی با این حال  علاوه بر آنها می توانیم از تجهیزات اختصاصی تشخیص باد هم برای کمک به تعیین سرعت و جهت وزش آن استفاده کنیم.

پرچم باد نما

تیراندازان بنچ رست در زمان مسابقه و تمرین، از پرچم های باد نما برای مشخص کردن جهت و سرعت باد استفاده می نمایند و یک باله از جنس پلاستیک سخت و یا مواد مشابه که برای جهت یابی مسیر باد طراحی شده نیز بر روی انتهای میله افقی قرارداده  می شود. پروانه و باله و میله نگهدارنده آن بر روی یک چرخ دنده یا بلبرینگ مرکزی نصب می شوند که دنباله ای از جنس روبان با رنگ های قابل دید به عقب باله متصل می شود.

کل این مجموعه روی یک میله با قابلیت تنظیم ارتفاع نصب می شوند و برای قرارگیری در میدان مسابقه می توان از میخ بلندی برای فرو کردن در زمین و یا از سه پایه های مناسب عکاسی یا تجهیزات موسیقی استفاده نمود. یک طرف باله پرچم های باد نما به رنگ سبز و طرف دیگر آن به رنگ نارنجی می‌باشد. در میدان مسابقه، باد چپ به راست سمت قرمز و باد راست به چپ سمت سبز را نشان خواهد دادو این استانداردی است که در رشته های تیراندازی بنچ رست پذیرفته شده است.

پرچم باد نما

در کنار پرچم باد نما استفاده از دستگاه شاخص باد نیز می تواند در تشخیص درست سرعت و شدت باد, کمک زیادی به تیرانداز  کند که شاخص های باد در طرح های مختلفی ساخته می شوند، استفاده از آنها بیشتر به مهارت و تجربه تیرانداز استوار است و ابزاری مکمل برای پرچم های باد نما محسوب می شوند.

 کپسول هوا

موارددیگر از تجهیزات مورد نیاز برای تیراندازی با تفنگ بادی کپسول هوا می باشد که برای شارژ تفنگ بادی پنیوماتیک از کپسول های هوا (یا تنفسی) استفاده می شود که عمدتا در دو نوع فلزی و کامپوزیت در بازار وجود دارند. برای تهیه و خرید کپسول تنفسی به صورت جدی توصیه می شود که آن را از مراکز و فروشندگان معتبر تهیه نمایید و در زمان خرید کپسول هوا به نام سازنده معتبر، تاریخ ساخت و یا انقضای درج شده بر روی بدنه و فشار کاری آن توجه نمایید.

ایمنی در تیراندازی بنچ رست اولویت اول است و استفاده از ابزار ایمن نیز بخشی از آن محسوب می شود و اگر کپسول استفاده شده ای تهیه می کنید علاوه بر موارد قبلی، به گواهی نامه آزمایش فشار کاری و سلامت بدنه از مراکز آزمایشگاهی معتبر و تاریخ انقضای آن نیز توجه کنید. به یاد داشته باشید لاستیک ماشین ها 2 تا 3 بار فشار را تحمل می کنند، فشار کاری کپسول های 300 بار بسیار فراتر از تصور بوده و باید موارد ایمنی مرتبط به صورت کامل رعایت شوند. بیشتر تفنگ بادی های PCP مورد استفاده در این رشته دارای مخزن با فشار کاری 200 بار هستند که برای شارژ آن، نیازمند کپسول هوا با فشار کاری 300 بار هستید.

 کپسول هوا

 رابط شارژ

 شارژ ایمن تفنگ بادی از رابط های شارژ جهت انتقال هوا از کپسول تنفسی به مخزن تفنگ بادی استفاده می‌شود که این رابط های شارژ باید از قطعات با کیفیت و البته با قابلیت تحمل فشار کاری لازم ساخته شوند و اکثرا مجهز به یک مانومتر نشانگر فشار هوا نیز می‌باشند تا در زمان شارژ بتوانید میزان انتقال هوا و فشار آن را به راحتی کنترل کنید.

در این رابطه توصیه می‌کنیم بایستی حتما از رابط‌های با کیفیت و ایمن استفاده کنید. تجهیزات ذکر شده مواردی بودند که برای شروع تیراندازی بنچ رست در رشته تفنگ بادی لازم و ضروری است و پس از پیشرفت و کسب مهارت‌های بیشتر می‌توان از تجهیزات جانبی بیشتری نیز استفاده کرد؛ مانند ترازهای ویژه برای نصب روی تفنگ بادی و دوربین، ترازو و ابزار دسته بندی ساچم‌های تفنگ بادی و … کاربرد مفید هر کدام از این تجهیزات نیاز به مهارت‌های خاص خود دارد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.