انتشار: 1396/11/18
بروزرسانی: 1402/9/20
شکارگاه چالقفا سمیرم | عکس، آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید

شکارگاه چالقفا سمیرم | عکس، آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید

کوه و چشمه چال قفا در جنوب غربی سمیرم اصفهان، مکانی با درختان جنگلی تنگ و پوشش گیاهی متنوع با ارتفاع 2000 متر از سطح دریا یکی از مناطق ییلاقی و محل زندگی طایفه قشقایی است. چال قفا یکی از مهم‌ترین شکارگاه های سمیرم است که به علت شکارهای بی رویه جانوارانی مثل گرگ و خرس و پلنگ، حیات آنها را به خطر انداخته است.

شکارگاه چال قفا یکی از شکارگاه‌‌های محبوب در منطقه رشته‌ کوه‌های زاگرس غربی است. شکارگاه چال قفا کوهی است به همراه دشت جنگلی که در 20 کیلومتری شهرستان سمیرم و نزدیک به استان یاسوج واقع شده است. این شکارگاه آب‌ و هوای دلنشینی داشته و در ماه‌های گرم سال مورد توجه شکارچیان و طبیعت گردان قرار می‌گیرد. شکار بی‌رویه، یکی از دلایل از بین رفتن حیواناتی نظیر خرس، پلنگ، گرگ و شغال در این منطقه است.

آشنایی با منطقه سمیرم

سمیرم در جنوبی‌ترین منطقه‌ی شهرستان استان اصفهان قرار داشته و در دامنه‌‌های غرب و جنوب غربی رشته‌ کوه‌‌های زاگرس قرار گرفته است. این شهرستان در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا و در همسایگی شهرستان شهرضا قرار گرفته و فاصله آن تا مرکز استان اصفهان حدود 160 کیلومتر است. این شهر در دامنه‌‌های کوهپایه زاگرس بنا شده و از سمت جنوب به کوه دنا و استان یاسوج محدود می‌شود.

آشنایی با منطقه سمیرم | شکارگاه چالقفا

شهر سمیرم را از زمان‌های کهن، سرزمین چهل چشمه می‌نامیده‌اند. به دلیل برخورداری از آب و هوایی معتدل همراه با طبیعتی منحصر به فرد و بهره بردن از جنگل‌های بلوط در دامنه کوه‌های زاگرس، این شهرستان دارای تنوع زیستی بالایی است. از جمله حیواناتی که در کوه‌‌ها و دشت‌های این شهرستان می‌توانید با آن‌ها روبرو شوید عبارتند از:

  • خرگوش
  •  کبک عادی
  •  کبک دری
  •  کبوتر وحشی
  •  روباه
  •  گرگ
  •  خرس قهوه‌ای
  •  خرس سیاه
  •  بز کوهی و... 

آشنایی با منطقه سمیرم | | شکارگاه چالقفا

شکارگاه چالقفا

شکارگاه چالقفا، در واقع نام کوهی است که در فاصله‌‌ 20 کیلومتری از خود شهر سمیرم و در غرب آن قرار گرفته است. این منطقه دارای طبیعتی منحصر به فرد بوده و دست نخورده باقی مانده است. هم‌چنین پوشش گیاهی آن تنوع بسیار زیادی دارد. بسیاری از این گیاهان همچون موسیر، جاشیر، قیاق، آویشن کوهی، نعنای کوهی و... اغلب خواص دارویی دارند. ارتفاع شکارگاه چالقفا از سطح دریا در حدود 2000 هزار متر است. در این منطقه شما می‌توانید پوشش جنگلی درختان بلوط و سپیدار را نیز مشاهده کنید.

بر روی کوه چالقفا دشتی سرسبز و گسترده قرار گرفته است که از روزگاران قدیم محل شکار شکارچیان و عشایر ایل قشقایی بوده است. این منطقه به دلیل پوشش گیاهی متنوع و مراتع گسترده هرساله مورد توجه عشایر قرار دارد و در واقع ییلاق عشایر به شمار می‌آید.در دشت‌‌های شکارگاه چالقفا چشمه آب‌ های فراوانی نیز وجود دارد، تقریبا می‌توان گفت هرجایی از زمین که امکان خروج آب‌‌های زیر زمینی از آن فراهم بوده در آنجا چشمه‌ای شکل گرفته است.

شکارگاه چالقفا

حیوانات چالقفا 

منطقه‌ چالقفا به دلیل بهره بردن از چشمه‌های پرتعداد، طبیعت جنگلی و گونه‌های گیاهی متنوع مورد توجه حیوانات وحشی نیز بوده است؛ گونه‌های حیوانی زیادی را در شکارگاه چالقفا می‌توانید مشاهده کنید. از جمله این حیوانات می‌توان به انواع کبک‌ مانند کبک دری و کبک چیل سیاه و سفید، تیهو، بز کوهی، قوچ، کل، روباه، خرگوش، گراز، گرگ، شغال، پلنگ و انواع خرس اشاره کرد. یکی دیگر از جاذبه‌های شکارگاه چالقفا رودخانه‌ای است که از انتهای دره کوه چالقفا و در مسیر شرق به غرب جاری است؛ که در کنار جنگل‌های بلوط و سپیدار منظره‌ بدیعی را رقم زده است. شکار در این شکارگاه طی سال‌های گذشته بسیار محدود شده و تنها شکار بعضی از گونه‌های جانوری آن‌هم در برخی از ماه‌های سال مجاز است.

راه‌های دسترسی به چالقفا

همانطور که اشاره شد شکارگاه چالقفا از مرکز شهرستان سمیرم فاصله آن چنانی نداشته و در قسمت غربی این شهرستان با فاصله بیست کیلومتری از آن قرار دارد. در واقع مسیر دسترسی به منطقه از طریق جاده‌ی سمیرم به یاسوج است. تقریبا پس از بیست کیلومتر پیش روی در مسیر یاسوج جاده‌ای خاکی قرار دارد که به آن اصطلاحا «جاده‌ باغ» گفته می‌شود. پس از عبور از این جاده باصفا به ابتدای تنگه چال قفا خواهید رسید؛ که چشمه‌ای زیبا را در خود جای داده است.

راه‌های دسترسی به چالقفا | | شکارگاه چالقفا

بعد از آن مسیر ادامه پیدا نموده و تا نوک قله باغ و دشت چالقفا ادامه پیدا می‌کند. این قله در قسمت جنوب شرقی شکارگاه چالقفا قرار داشته و ارتفاع آن از سطح دریا چیزی تقریبا 3500 متر می‌باشد و پس از عبور از تنگه بهترین مسیر برای دسترسی به شکارگاه چالقفا پیاده‌روی است. این در حالیست که با اتومبیل‌های مخصوص کوه و دشت نیز می‌توان جاده را طی کرد.

در نهایت، این سؤال که آیا شکار «خوب» است یا خیر، به معیارهای اخلاقی، ارزش‌های فرهنگی و اصول و قوانین محیط زیستی بستگی دارد. شکار مسئولانه و قانونی، که در چارچوبی منظم انجام می‌شود، با هدف ایجاد تعادل بین منافع زیست محیطی، مدیریت حیات وحش، و تفریحات انسانی است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.