انتشار: 1397/7/25
بروزرسانی: 1402/5/4
essential-fishing-equipment | تجهیزات ماهیگیری چه هستند و چه کاربردی دارند؟

برای ماهیگیری از کجا شروع کنم؟ | اصول مقدماتی ماهیگیری شامل چه چیزهایی است؟

ماهیگیری فعالیتی است که برای شروع آن باید دانش زیادی داشته باشید. ماهیگیری، ورزشی است که مستقیما با طبیعت سروکار داشته و قوانین خاص خودش را دارد. شاید در اطراف خود افرادی را نداشته باشید که تجربه زیادی در مورد ماهیگیری داشته باشند و دانش شما نیز در این مورد زیاد نباشد، اما نگران نباشید اگر تصمیم گرفته‌اید که ماهیگیری را شروع کنید، اما هیچ ایده‌ای ندارید، در ادامه به این توصیه‌ها توجه کنید.

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که از تماشای ویدیوهای ماهیگیری لذت می‌برید و اکنون به این نتیجه رسیده‌اید که به سراغ این ورزش هیجان‌انگیز بروید؛ اما نمی‌دانید که از کجا شروع کنید. برای شروع ماهیگیری و آشنایی با اصول مقدماتی ماهیگیری در ادامه با ما همراه باشید.

اگر از ماهیگیری هیچ چیز نمی‌دانید و می‌خواهید بدانید که برای ماهیگیری از کجا باید شروع کنید، قبل از صرف هزینه از در دسترس‌ترین ابزارها مثل اینترنت، کتاب و مجله شروع کنید.

زمانی که یک دانش کلی در مورد ماهیگیری پیدا کردید، وقت آن است که از آموزش‌های ساده شروع کنید. مثلا فقط یک یا دو نکته در یک تکنیک ماهیگیری را بیاموزید، یا از انواع گره مانند گره کلینچ و یا نحوه طعمه زدن قلاب شروع کنید. به یاد داشته باید که یادگیری ماهیگیری ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

برای ماهیگیری از کجا شروع کنم؟ | اصول مقدماتی ماهیگیری شامل چه چیزهایی است؟

برای ماهیگیری از کجا شروع کنم؟؛ اصول مقدماتی ماهیگیری چیست؟

برای شروع ماهیگیری و آشنایی با اصول مقدماتی ماهیگیری چک لیستی از کارهایی که باید در ابتدای راه انجام دهید تهیه کرده‌ایم؛ این چک لیست از اصول مقدماتی ماهیگیری، ملزومات اساسی ماهیگیری را پوشش می‌دهد.  کافی است تا با این اصول اولیه شروع کنید و سپس مهارت‌های خود را تقویت کنید.

گام اول: با انواع تکنیک‌ها و روش‌های ماهیگیری آشنا شوید

ماهیگیری چالشی است که شامل یادگیری مهارت‌های مختلف است. بخشی از مشکل این است که چالشی که هنگام ماهیگیری با آن مواجه می‌شوید، هرگز از روزی به روز دیگر کاملا یکسان نیست. فهرست بی‌پایانی از اصول مقدماتی ماهیگیری وجود دارند که باید یاد بگیرید، از نحوه استفاده از قرقره، نوع قرقره‌ها و نوع چوب‌هایی که برای هر موقعیت ماهیگیری استفاده می‌شود و ... تسلط بر این موارد ممکن است ساده به نظر برسد، اما بسته به موقعیت، باید تاکتیک‌های بسیار متفاوتی را به کار بگیرید.

گام اول: با انواع تکنیک‌ها و روش‌های ماهیگیری آشنا شوید

گام دوم: با انواع گونه ماهی آشنا شوید

انواع گونه ماهی در مکان‌های مختلفی زندگی می‌کنند. برای شروع ماهیگیری، شناخت گونه‌ها و آشنایی با نحوه زیست و رفتار آنها در طی فصول و ساعات روز به شما در یک صید موفق کمک می‌کند. شکار برخی گونه‌ها ممنوع است و برخی از گونه‌ها نیز توسط سازمان شیلات در برخی نقاط برای صید به آب انداخته می‌شوند. برخی از گونه‌ها تنها در برخی مناطق یافت می‌شوند و در همه جا نیستند. فصل صید انواع گونه‌های ماهی نیز با یکدیگر متفاوت است.

گام سوم: برای ماهی گرفتن عجله نکنید!

شروع ماهیگیری یک مسیر طولانی برای یادگیری دارد و این موضوع صبر شما را می‌طلبد. هنگامی که فکر می‌کنید تمام مهارت‌های مورد نیاز خود را به دست آورده‌اید، چالش‌های جدید بر سر راه شما ظاهر می‌شوند. اما مطمئن باشید که به زودی خواهید توانست اصول مقدماتی ماهیگیری را فراگرفته و گوشه‌ای آرام از این دنیا را پیدا کرده و چندین صید موفق داشته باشید.

گام سوم: برای ماهی گرفتن عجله نکنید!

گام چهارم: مجوز ماهیگیری داشته باشید

اقدام مهم برای شروع ماهیگیری، گرفتن یا خریدن مجوز ماهیگیری برای مکانی است که در آن قصد ماهیگیری دارید. مجوز هر منطقه در همان منطقه صادر می‌شود و فقط مربوط به همان منطقه است؛ یعنی شما نمی‌توانید برای مثال در شهر A مجوز تهیه کرده و از آن مجوز در شهر B  استفاده کنید. همچنین در برخی از دریاچه‌ها و دریاچه‌های ممصنوعی مجوز به صورت روزانه صادر می‌شود. در بسیاری از مکان‌ها نیز ماهیگیری کلا ممنوع است.

لطفا قبل از اقدام به سفر به نقاط دور برای ماهیگیری از قبل با سازمان محیط زیست آن منطقه در مورد صدور مجوز ماهیگیری اطلاعات لازم را کسب کنید.

گام پنجم: لوازم و تجهیزات ماهیگیری تهیه کنید

در مرحله بعد برای شروع ماهیگیری و اصول مقدماتی ماهیگیری، به برخی از تجهیزات اولیه ماهیگیری برای مبتدیان نیاز دارید. لوازم و تجهیزات ماهیگیری را می‌توانید به صورت دست دوم نیز تهیه کنید. این کار در ابتدای شروع ماهیگیری می‌تواند مقرون به صرفه باشد. در غیر این صورت فروشگاه‌های تجهیزات ماهیگیری هستند که می‌توانید به آنها مراجعه نمائید.

گام پنجم: لوازم و تجهیزات ماهیگیری تهیه کنید

در ابتدا ضروری‌ترین وسایل را تهیه کنید؛ زمانی که تجربه لازم را در ماهیگیری کسب کردید می‌توانید برای حرفه‌ای‌تر شدن سایر لوازم ماهیگیری را نیز بخرید. در بسیاری از مکان‌ها مانند دریاچه‌های مصنوعی نیز لوازم ماهیگیری اجاره داده می‌شود. در ادامه تجهیزاتی که برای شروع ماهیگیری در دریاچه‌ها یا آب‌های شیرین  لازم دارید آورده شده است:

  • چوب و چرخ ماهیگیری اسپینینگ (وزن سبک تا متوسط برای ماهی‌های کوچک، اکشن متوسط برای ماهی‌های بزرگ مانند سی‌بس یا گربه ماهی)
  • نخ ماهیگیری 
  • مجموعه قلاب ماهیگیری (سایز 8 برای ماهی کوچک، سایز 2 برای ماهی‌های بزرگتر)
  • طعمه (مانند جیرجیرک زنده یا کرم خاکی)
  • شناور
  • وزنه
  • لور (Lure) (جیگ‌ها یا طعمه‌های کوچک اسپینر دو گزینه خوب برای مبتدیان هستند)
  • کاتر نخ و انبر

گام پنجم: لوازم و تجهیزات ماهیگیری تهیه کنید

همچنین می‌توانید یک چوب و قرقره آماده را که از قبل با نخ ماهیگیری آماده شده است از فروشگاه لوازم ماهیگیری خریداری کنید. می‌توانید از یک متخصص ماهیگیری در فروشگاه بپرسید که چه مواردی بهترین تجهیزات ماهیگیری برای مبتدیان هستند.

گام ششم: یک مکان مناسب برای ماهیگیری در نزدیکی خود پیدا کنید

هنگامی که مجوز و وسایل خود را آماده کردید، قدم بعدی در شروع ماهیگیری پیدا کردن یک نقطه مناسب برای  ماهیگیری است. مکان‌های مختلفی برای ماهیگیری وجود دارند؛ بهتر است از آب‌های شیرین شروع کنید؛ زیرا آب‌های آرام‌تر می‌توانند ماهیگیری را آسان‌تر کنند. آب‌های شیرین شامل دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، برکه‌ها و همچنین دریاچه‌های مصنوعی است. اکثر دریاچه‌ها دارای ساحل یا اسکله برای دسترسی آسان هستند. ماهی هدف در این مکان‌ها اغلب قزل آلا و در مواردی نیز ماهی کپور است.

گام ششم: یک مکان مناسب برای ماهیگیری در نزدیکی خود پیدا کنید

گام هفتم: طعمه مناسب انتخاب کنید

انتخاب طعمه مناسب یکی از نکات کلیدی در یک صید موفق و از اصول مقدماتی ماهیگیری است. توصیه ما این است که از طعمه زنده استفاده کنید. هنگام یادگیری نحوه شروع ماهیگیری، طعمه‌های زنده یا طبیعی برای مبتدیان توصیه می‌شوند. زیرا طعمه‌های زنده یا طبیعی معمولا بهترین گزینه برای فریب دادن ماهی و مجاب کردن آن به گاز گرفتن قلاب هستند. هنگامی که تجربه کافی به دست آوردید، می‌توانید از طعمه‌های مصنوعی و لورها استفاده کنید.

گام هشتم: قوانین ماهیگیری مسئولانه را بیاموزید

قبل از رفتن به اولین سفر ماهیگیری خود، شیوه‌های ماهیگیری مسئولانه و اصول مقدماتی ماهیگیری را بیاموزید؛ اینکه چگونه یک ماهیگیر مسئولیت‌پذیر و با اخلاق باشید. ماهیگیری مسئولانه به معنای احترام به محیط زیست، مراقبت از منابع طبیعی و احترام به سایر ماهیگیران است. در اینجا چند نمونه از اقدامات حفاظتی مسئولانه آورده شده است:

  • بیش از آنچه نیاز دارید و در مجوز شما نیز قید شده است صید نکنید.
  • روش‌های صید و رهاسازی مناسب را بیاموزید تا مطمئن شوید ماهی‌هایی که برای خوردن صید نمی‌کنید یا به دلیل اینکه صید آنها غیرقانونی است، بهترین شانس را برای بقا دارند.
  • زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید و هر زباله‌ای را که در آب می‌بینید جمع آوری کنید.

گام هشتم: قوانین ماهیگیری مسئولانه را بیاموزید

  • مطمئن شوید که قوانین ماهیگیری (از جمله محدودیت صید، محدودیت گونه‌ها، محدودیت استفاده از برخی طعمه‌ها) در منطقه مورد نظر را می‌دانید.
  • برای آگاهی از تغییرات پیش آمده در مقررات و قوانین ماهیگیری، مرتبا اطلاعات خود را از طریق تماس با محیط زیست منطقه خود به روز نگه دارید.
  • اگر از درون قایق ماهیگیری می‌کنید، به گیاهان آبی ریشه‌دار صدمه نزنید.

اقدامات حفاظتی و آگاهی از اصول مقدماتی ماهیگیری مانند این موارد کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که جمعیت ماهی‌ها حفظ شده و فرصت‌های ماهیگیری برای نسل‌های آینده نیز فراهم می‌شود.

در ادامه نکات مربوط به ماهیگیری و اصول مقدماتی ماهیگیری از اینترنت استفاده کنید، اطلاعات زیادی در مورد آب و هوا، جزر و مد، مکان ماهیگیری و نحوه انجام آن وجود دارد. ویدیوهایی را در مورد نحوه پرتاب قلاب، طعمه زدن به قلاب، صید ماهی‌های خاص، راه‌اندازی انواع ریسه‌ها، آشنایی با انواع طعمه‌ها یا طعمه‌هایی که برای مکان‌هایی که ماهیگیری می‌کنید بهترین کارایی را دارند، تماشا کنید.

گام هشتم: قوانین ماهیگیری مسئولانه را بیاموزید

اگر کتابی در مورد شناخت ماهی‌ها دارید، آن را با خود ببرید؛ کتاب‌ها برای اطلاع از انواع گونه ماهی، ماهی‌های بومی هر مکان، نحوه زیست و عادات رفتاری گونه‌ها، انواع تکنیک‌های ماهیگیری و آشنایی با انواع گره‌ها و ریسه‌ها مفید هستند به ویژه زمانی که در جایی هستید که دسترسی به اینترنت ندارید، استفاده از کتاب بسیار کمک کننده است.

بیش از 40 میلیون نفر در سال در دنیا ماهیگیری انجام می‌دهند. ماهیگیری می‌تواند راهی عالی برای گذراندن وقت بیرون از خانه با خانواده و دوستان باشد. اگر هیچ چیز از ماهیگیری نمی‌دانید احساس ناراحتی نکنید! این اصول اولیه به شما برای شروع ماهیگیری کمک می‌کنند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
علی ارجمند
7 اردیبهشت 1399
نگهداری از تجهیزات ماهیگیری خیلی سخته واقعا
پاسخ
فرنوش طهامی
7 اردیبهشت 1399
ممنون واقعا مقاله خوبی بود
پاسخ
هاشم خدایاری
7 اردیبهشت 1399
چقدر تجهیزات متنوع زیادی برای ماهیگیری نیازه واقعا ممنون اطلاعات خوبی بود
پاسخ
لوازم ماهیگیری
25 شهریور 1398
سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون میشم اگر از سایت من هم دیدن فرمایید و نظر دهید
لوازم ماهیگیری

http://www.game-digikala.ir
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.