انتشار: 1397/7/22
بروزرسانی: 1402/8/16
fishing-hooks | آشنایی با قسمت های مختلف قلاب ماهیگیری

قلاب مخصوص قزل آلا | چه سایز قلابی برای صید قزل آلا مناسب است؟

انتخاب قلاب برای ماهیگیری قزل آلا می‌تواند سخت باشد؛ زیرا روش‌های مختلفی برای صید ماهی قزل آلا وجود دارد، از جمله اسپینینگ (Spinning)، جیگینگ (jigging)، فلای فیشینگ و ... . شما می‌توانید از انواع قلاب برای ماهی قزل آلا استفاده کنید، اما همه آنها به یک اندازه خوب و موثر نیستند.در ادامه قصد داریم در مورد انتخاب سایز قلاب مناسب برای ماهیگیری قزل آلا صحبت کنیم.

انتخاب تجهیزات مناسب برای ماهیگیری در موفقیت آمیز بودن صید بسیار تاثیرگذار است. انتخاب‌های اشتباه می‌تواند منجر به ناامیدی و عدم موفقیت شود. رایج‌ترین اشتباه در بین ماهیگیران مخصوصا مبتدیان استفاده از سایز نامناسب قلاب است که برای ماهی مورد نظر مناسب نیست. هنگام انتخاب قلاب باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله اندازه ماهی که می‌خواهید صید کنید، تکنیک ماهیگیری که می‌خواهید به کار ببرید و در پایان طعمه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید. با این وجود، هیچ پاسخ قطعی برای اینکه قلاب مخصوص قزل آلا چیست؟ چه سایز قلابی برای صید قزل آلا، بهترین است؟ و ... وجود ندارد و این تا حد زیادی به تکنیک ماهیگیری و اندازه ماهی قزل آلا بستگی دارد.

قلاب مخصوص قزل آلا | چه سایز قلابی برای صید قزل آلا مناسب است؟

قلاب مخصوص قزل آلا؛ بهترین نوع قلاب برای صید ماهی قزل آلا چیست؟

همانطور که گفتیم می‌توانید از انواع قلاب برای صید ماهی قزل آلا استفاده کنید، اما همه آنها به یک اندازه خوب نیستند. اول از همه، به سراغ قلاب تک چشمی بروید. این هم برای تکنیک Bait Fishing و هم برای تکنیک فلای فیشینگ صدق می‌کند.
اگر مبنا را بر اساس شکل قلاب بگذاریم، می‌توانید از قلاب‌های J شکل (J-Hooks) استفاده کنید. این قلاب‌ها نسبتا آسان تنظیم می‌شوند، اما مشکل اینجاست که به طور کامل در دهان ماهی جای می‌گیرد و شما نمی‌توانید بدون ایجاد جراحت ماهی را آزاد کنید.

امن‌ترین گزینه استفاده از قلاب‌های دایره‌ای شکل است. این قلاب‌ها آسیب جدی به ماهی وارد نمی‌کنند، اما مشکل این است که آنها می‌توانند در نگه داشتن طعمه شما مشکل داشته باشند. همچنین، تنظیم قلاب دایره‌ای آسان‌تر و برای مبتدیان نیز مناسب‌تر است.

قلاب مخصوص قزل آلا؛ بهترین نوع قلاب برای صید ماهی قزل آلا چیست؟

برخی از ماهیگیران از قلاب‌های سه شاخه به همراه طعمه‌های Powerbait و یا هنگام ترول کردن استفاده می‌کنند، اما اگر قصد رهاسازی ماهی را دارید، نباید این کار را انجام دهید. کسانی که قصد دارند ماهی صید شده را میل کنند (یعنی اگر قصد رهاسازی ندارند)، می‌توانند از قلاب‌های کوچکتر استفاده کنند.

بهترین سایز قلاب برای صید ماهی قزل آلا چیست؟

اول از همه، شما باید به این واقعیت توجه داشته باشید که ماهی قزل آلا بینایی قوی‌ای دارد؛ آنها در آب زلال زندگی می‌کنند و اگر از قلاب‌های خیلی بزرگ استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که قزل آلا آن را ببیند و از قلاب و طعمه شما اجتناب کند. همچنین باید از سایز ماهی‌های موجود در آن منطقه اطلاع داشته باشید یا در صورت امکان بررسی کنید.

بهترین سایز قلاب برای صید ماهی قزل آلا چیست؟

سپس بر اساس سایز ماهی‌ها اقدام به انتخاب قلاب مناسب کنید. حال، اگر از سایز ماهی‌های موجود مطمئن نیستید، به سراغ قلاب‌های کوچکتر بروید. در ادامه به سایز مناسب قلاب برای صید ماهی قزل آلا در تکنیک‌های مختلف ماهیگیری می‌پردازیم.

بهترین سایز قلاب در تکنیک فلای فیشینگ برای صید ماهی قزل آلا

فلای فیشینگ سخت‌ترین تکنیک برای صید ماهی قزل آلا است و نیاز به مهارت و تلاش زیادی دارد. ماهیگیران زمان زیادی را صرف یادگیری این تکنیک می‌کنند و اگر از قلاب مناسب استفاده نکنند، تمام این تلاش‌ها بیهوده خواهد بود. انتخاب قلاب مناسب برای این کار سخت است و بستگی به پشه مورد استفاده در تکنیک فلای فیشینگ دارد.

برای پشه‌های خشک، باید از قلاب‌های سبک‌تر استفاده کنید. این قلاب‌ها کمی باریک‌تر هستند و برای ماهی‌های بسیار بزرگ مناسب نیستند. سایز قلاب باید در محدوده 14 تا 20 باشد.

بهترین سایز قلاب در تکنیک فلای فیشینگ برای صید ماهی قزل آلا

برای پشه‌های مرطوب بزرگتر باید قلاب‌های شماره 6 تا 10 را انتخاب کنید. پشه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، (حتی بعضی از آنها را می‌توانید خودتان بسازید)، و از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین آنها را انتخاب کنید، با این حال، محدوده اندازه قلاب معمولی برای فلای فیشینگ 12 تا 16 است.

فلای فیشینگ و همچنین انتخاب قلاب مناسب برای آن یک علم است. اعداد در اینجا فقط اعداد کلی هستند که به واسطه آن تنها برخی از اصول اولیه را برای مبتدیان روشن می‌کند.

بهترین سایز قلاب در تکنیک فلای فیشینگ برای صید ماهی قزل آلا

بهترین سایز قلاب در تکنیک اسپینینگ برای صید ماهی قزل آلا

روش اسپینینگ یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های صید قزل آلا است. انتخاب شما برای اندازه و سایز اسپینر و قلاب باید مطابق با محل ماهیگیری و سایز ماهی قزل آلا باشد. اسپینرهای خطی سایز 10 باید با قلاب‌های تک شماره 10 یا قلاب‌های 12 سه شاخه کوچکتر جفت شوند.

این چیدمان برای آب‌های کم عمق و سایز قزل آلای متوسط، عالی جواب می‌دهد. اگر ماهی‌های بسیار بزرگ را هدف قرار می‌دهید، می‌توانید اندازه‌ها را افزایش دهید، اما موردی که در اینجا ذکر شد در بسیاری از موقعیت‌های ذکر شده مفید واقع می‌شود.

بهترین سایز قلاب در تکنیک اسپینینگ برای صید ماهی قزل آلا

بهترین سایز قلاب در تکنیک جیگینگ برای صید ماهی قزل آلا

روش جیگینگ برای صید ماهی قزل آلا می‌تواند بسیار موفقیت‌آمیز باشد، اما به نظر می‌رسد محبوبیت کمتری نسبت به روش اسپینینگ دارد. برای صید ماهی قزل آلا هنگام ماهیگیری از جیگ‌های کوچکتر استفاده کنید.

کنترل جیگ‌های کوچک‌تر آسان‌تر است و با تجهیزات سبک‌تر همخوانی دارند. جیگ سایز 1/16 اونس برای ماهی قزل آلا گزینه خوبی است. اگر در آب‌های عمیق‌تر ماهیگیری می‌کنید، از جیگ کمی سنگین‌تر استفاده کنید، ترجیحا 1/8 اونس، که با این حال هنوز هم بسیار سبک است.

بهترین سایز قلاب در تکنیک جیگینگ برای صید ماهی قزل آلا

همراه این جیگ‌ها، باید از قلاب‌های شماره 4 استفاده کنید. برخی از ماهیگیران بسته به موقعیت از سایز بزرگتر یا کوچکتر استفاده می‌کنند. به خاطر داشته باشید که جیگ‌های توصیه شده برای ماهی قزل آلا بسیار کوچک هستند و جفت کردن آنها با قلابی که بتواند ماهی قزل آلا را نگه دارد می‌تواند سخت باشد. بنابراین، احتمالا نمی‌توانید این تنظیمات را آماده بخرید و باید خودتان آن را بسازید.

بهترین سایز قلاب با استفاده از طعمه Powerbait برای صید ماهی قزل آلا 

پاوربایت طعمه‌ای بسیار کارآمد برای ماهی قزل آلا است و همانطور که قبلا اشاره کردیم، برخی از ماهیگیران دوست دارند از قلاب‌های سه شاخه برای آن استفاده کنند. در برخی از  موقعیت‌های ماهیگیری، قلاب تک چشمی شماره 10 تا 12 یک قزل آلای خوب برای شما به ارمغان می‌آورد. کسانی که دوست دارند صید خود را نگه دارند و از قلاب‌های سه شاخه استفاده می‌کنند، به سراغ سایزهایی در محدوده #12 تا #16 بروند. پاوربایت اغلب برای ماهی قزل آلا پرورشی استفاده می‌شود و اگر مکان، تازه از ماهی پر شده باشد، اکثر ماهی‌ها احتمالا کوچک هستند.

بهترین سایز قلاب با استفاده از طعمه Powerbait برای صید ماهی قزل آلا 

نتیجتا سایز شماره 12، یک قلاب متوسط، رایج و خوب است. قلاب‌های کوچکتر را می‌توان به راحتی در توپی از طعمه‌های پاوربیت پنهان کرد. به خاطر داشته باشید که قزل آلا دهان خیلی بزرگی ندارد و استفاده از طعمه‌ها و قلاب‌های خیلی بزرگ ایده خوبی نیست.

بهترین سایز قلاب با استفاده از تخم‌های سالمون برای صید ماهی قزل آلا 

تخم‌های سالمون می‌توانند طعمه‌ای عالی باشند. این طعمه‌ها بسیار محبوب‌اند. برخی از تولیدکنندگان قلاب، قلاب‌هایی مخصوص این نوع طعمه می‌سازند. اما بدون این نوع قلاب‌ها هم می‌توانید از این نوع طعمه استفاده کنید.  قلاب شماره 12 یا 14 بهترین انتخاب برای تخم‌های سالمون است. هر دوی این قلاب‌ها به اندازه کافی کوچک هستند و با چنین طعمه کوچکی قابل استفاده بوده و در واقع می‌توانند به خوبی در آن پنهان شوند. در صورت تمایل می‌توانید همزمان از دو تخم ماهی سالمون استفاده کنید. 

بهترین سایز قلاب با استفاده از تخم‌های سالمون برای صید ماهی قزل آلا 

قلاب شماره 12 یا 14 بهترین انتخاب برای تخم‌های سالمون است. هر دوی این قلاب‌ها به اندازه کافی کوچک هستند و با چنین طعمه کوچکی قابل استفاده هستند؛ در واقع می‌توانند به خوبی در آن پنهان شوند. در صورت تمایل می‌توانید سعی کنید همزمان از دو تخم ماهی سالمون استفاده کنید.

همانطور که می بینید، قلاب شماره 12 را می‌توان تقریبا در هر موقعیت ماهیگیری و هر تکنیک ماهیگیری برای ماهی قزل الا استفاده کرد. بنابراین، اگر مجبور بودید فقط یک سایز را انتخاب کنید، قطعا شماره 12 خواهد بود.

بهترین سایز قلاب با استفاده از تخم‌های سالمون برای صید ماهی قزل آلا 

صید ماهی قزل آلا بسیار چالش برانگیز است و انتخاب قلاب مناسب به معنای نزدیک شدن به موفقیت است. همانطور که گفتیم هیچ پاسخ قطعی برای اینکه چه سایز قلابی برای صید ماهی قزل آلا بهترین است، وجود ندارد؛ و انتخاب سایز قلاب به عوامل زیادی همچون سایز ماهی، موقعیت ماهیگیری، نوع طعمه و ... بستگی دارد. استفاده از سایز های گفته شده می‌تواند راهنمایی بسیار خوبی باشد، اما همیشه سایزهای مختلف را همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید در محل ماهیگیری با توجه به شرایط آن را تغییر دهید.

نکته: دیگر اینکه ماهی قزل آلا یک ماهی محتاط است، بنابراین شما باید از رنگ نخ مناسب نیز استفاده کنید. نخ باید ترجیحا در زیر آب نامرئی باشد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
ارشیا کیهانی
22 اردیبهشت 1399
مرسی از سایت خوبتون مقاله های جالبی دارین
پاسخ
داریوش آرمانی
22 اردیبهشت 1399
خیلی خوب و جامع بود ممنون
پاسخ
یلدا کامرانی
22 اردیبهشت 1399
جالب بود مقاله کاملی بود شناخت کاملی نسبت به چوب ماهیگیری پیدا کردم
پاسخ
جواد منصوری
22 اردیبهشت 1399
نمیدونستم انقد نوع چرخ ماهیگیری مختلف داشتیم جالب بود
پاسخ
داریوش محبی
22 اردیبهشت 1399
دیدگاه جالبی به قسمت های مختلف چوب ماهیگیری بود
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.