انتشار: 1397/7/23
بروزرسانی: 1402/5/4
fishing-tips | نکات مهم در مورد ماهیگیری | ترفند ماهیگیری برای حرفه‌ای شدن

نکات مهم در مورد ماهیگیری | ترفندهای ماهیگیری برای حرفه‌ای شدن

اگر به تازگی به ماهیگیری علاقه پیدا کرده‌اید و برخی از هیجانات و ماجراجویی‌های ماهیگیری شما را به سمت و سوی این ورزش سوق داده، می‌بایست حتما با ترفندهای ماهیگیری برای حرفه‌ای شدن آشنا شوید. دانستن نکات مهم در ماهی گیری می‌تواند کمک زیادی به شما برای لذت بردن از این تفریح و داشتن یک صید موفق بنماید. در ادامه ترفندهای اساسی و نکات ریز ماهیگیری آورده شده است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

برای اینکه فردی بتواند یک ماهیگیر حرفه‌ای شود می‌بایست نکات مهم در مورد ماهیگیری را بداند. این نکات علاوه بر افزودن تجربه، باعث لذت بردن از این ورزش نیز خواهد شد. دانستن نکات مهم در مورد ماهیگیری می‌تواند باعث جلوگیری از بروز برخی از مشکلات احتمالی نیز برای شما شود. همچنین ترفندهای ماهیگیری و نکات ریز از شما یک ماهیگیر حرفه‌ای خواهد ساخت. در این مقاله قصد داریم تا نکات مهم در مورد ماهیگیری را برای شما ارائه دهیم. 

نکات مهم در مورد ماهیگیری و ترفندهای ماهیگیری

این نکات مهم در مورد ماهیگیری به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ماهیگیری خود را بهبود بخشیده و بیاموزید که چگونه می‌توانید تجربیات خود را افزایش داده و ماهی‌های بیشتری صید کنید. صید ماهی می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد؛ اما صید یک فرآیند زمان‌بر است، بنابراین هر چه مبتدیان بیشتر و بهتر با نکات مهم در مورد ماهیگیری آشنا شوند، ماهی بیشتری می‌گیرند. در زیر نکات مهم و ترفند ماهیگیری برای افراد مبتدی و همچنین حرفه‌ای برای کمک به افزایش صید آورده شده است.

نکات مهم در مورد ماهیگیری و ترفند ماهیگیری

اول ایمنی؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

ایمنی در هنگام ماهیگیری مهم‌ترین شرط آن است. بیشتر ماهیگیران حرفه‌ای مواردی از جمله کرم ضد آفتاب، تجهیزات مخصوص یک روز بارانی، جلیقه نجات و جعبه کمک‌های اولیه را همیشه همراه خود دارند. همچنین شاید تعجب کنید اما همراه داشتن یک بطری آب آشامیدنی یکی از موارد ضروری است که شاید کمتر به آن توجه شود. در روزهای گرم سالم و هیدراته ماندن بدن شما کلید یک روز لذت بخش در ماهیگیری است.

لباس مناسب؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

یکی از نکات مهم در مورد ماهیگیری انتخاب لباس مناسب برای انجام این ورزش مهیج است. برای این کار بهتر است تا آب و هوا و منطقه جغرافیایی که قصد دارید برای ماهیگیری به آن جا بروید را بشناسید. اگر به مناطق سردسیر می‌روید حتما لباس‌های گرم و چادر به همراه خود داشته باشید.

لباس مناسب؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

لباس‌های راحتی که خیلی تنگ و گشاد نباشد و وزن مناسبی داشته باشند که جلوی جست و خیز و حرکات شما را در هنگام ماهیگیری نگیرند، بهترین گزینه به حساب می‌آیند.

به همراه داشتن کلاه نیز از نان شب برای یک ماهیگیر واجب‌تر است. کلاه می‌تواند هم شما را از تابش مستقیم آفتاب نگاه دارد و هم در مواقعی جلوی سرمایی که از طرف آب به سمت شما می‌آید را بگیرد و باعث شود که شما زود خسته و مایوس نشوید.

به همراه داشتن صندلی؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری  

ایستادن یا روی زمین نشستن در هنگام ماهیگیری یکی از خسته کننده‌ترین کارها به شمار می‌رود. در واقع می‌تواند خیلی زود شما را از این کار پشیمان کند. به همین علت همراه داشتن یک صندلی کوچک و سبک یکی از نکات مهم در مورد ماهیگیری به حساب خواهد آمد. در حقیقت می‌تواند به شما در نشستن و گذراندن وقت کمک زیادی بکند.

به همراه داشتن صندلی؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری  

صید در فصل مناسب؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری 

یکی از نکات مهم در مورد ماهیگیری انتخاب فصل مناسب و زمان مناسب است. باید بدانید که در چه مکان‌هایی و در چه محدوده زمانی می‌توانید بهترین ماهیگیری را انجام دهید. عموما در بعضی از فصل‌ها و زمان‌ها، بیشتر مکان‌ها برای ماهیگیری آزاد است؛ اما زمان‌هایی نیز وجود دارد که ماهیگیری در این مناطق ممنوع می‌شود.

برای اطلاع ماهیگیران، در آن محل‌ها تابلوهای هشدار دهنده نیز نصب می‌شود. بعضی از ماهی‌ها در دماهای مختلف اصلا غذا نمی‌خورند چه برسد به این که گول طعمه قلاب شما را بخورند. ماهی کپور در دمای زیر هشت درجه به هیچ عنوان نمی‌تواند غذا بخورد. پس صید در فصل و زمان مناسب نیز از نکات مهم در مورد ماهیگیری است.

صید در فصل مناسب؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری 

در کدام فصل ماهیگیری ممنوع است؟؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری 

فصل‌هایی که زمان تخم ریزی ماهی‌ها بوده، در مکان‌های مخصوص صید ماهی محدودیت‌هایی ایجاد شده و امکان این کار وجود ندارد. در بعضی مواقع نیز به تشخیص مسئولین و به علت کم شدن تعداد ماهی‌ها از ماهیگیری جلوگیری می‌شود. پس تمامی این نکات را برای تعیین زمان ماهیگیری می‌بایست مد نظر قرار داد.

بهترین فصل و زمان در ایران برای ماهیگیری فصل تابستان و یا روزهایی است که دمای هوا متعادل است. در این زمان‌ها جنب و جوش ماهی‌ها بیشتر  شده و به راحتی می‌توان آن‌ها را صید کرد. اگر بتوانید دم صبح به ماهیگیری بروید موفق‌تر خواهید بود. چون در این زمان به علت گرسنگی ماهی‌ها بهتر دم به تله می‌دهند.

در کدام فصل ماهیگیری ممنوع است؟؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری 

همراه خوب و با تجربه؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری 

یکی دیگر از نکات مهم در مورد ماهیگیری بودن یک همراه خوب و با تجربه در کنار شما است. سعی کنید افراد با حوصله و با تجربه را با خود به ماهیگیری ببرید؛ زیرا ماهیگیری یک فرآیند زمان‌بر بوده و نیازمند صبر و حوصله است. بنابراین به همراه داشتن فردی با تجربه‌تر از شما یا راهنما و آشنا به منطقه نیز می‌تواند از دیگر نکات مهم در مورد ماهیگیری باشد. افراد راهنما می‌توانند شما را در برای پیدا کردن محلی مناسب برای صید راهنمایی کنند.

نکات ماهیگیری با قایق؛ نکات و ترفندهای ماهیگیری با قایق

به یاد داشته باشید که همیشه در هنگام ماهیگیری در قایق باید جلیقه نجات بپوشید. در هنگام ماهیگیری بر روی قایق صرف نظر از اندازه قایق، فضا در قایق اغلب محدود است. گرفتن و بیرون کشیدن ماهی از آب ممکن است در یک قایق بسیار دشوارتر از خشکی باشد. بعد از اینکه ماهی قلاب شما را گاز گرفت و آن را از آب بیرون کشیدید، تکان‌های آن مخصوصا اگر صید درشتی باشد ممکن است برای شما مخاطره آمیز باشد.

نکات ماهیگیری با قایق؛ نکات و ترفندهای ماهیگیری با قایق

برای جلوگیری از این امر بهتر است قرقره را تا آخر نچرخانید و قسمت قابل توجهی از نخ و صیدی که به آن وصل است، از قرقره بیرون بماند. سپس به جای چوب، این قسمت از نخ را گرفته و صید را مستقیما از آب بیرون بکشید. این طول اضافی نخ باعث می‌شود که چوب شما در هنگام بیرون کشیدن، تکان‌های کمتری را به قایق منتقل کند؛ مخصوصا زمانی که فضای کافی برای کشیدن ماهی بیرون از آب ندارید.

تفاوت ماهیگیری در آب شیرین و آب شور؛ ترفندهای ماهیگیری

همانطور که در مقالات قبلی نیز گفتیم انواع آب شور و شیرین داریم که ماهیگیری در هر کدام از این دو با یکدیگر فرق می‌کند. بنابراین نکات و ترفندهای ماهیگیری و همچنین تجهیزات لازم در هر کدام از این دو موقعیت نیز متفاوت خواهد بود. به طور خلاصه بهتر است افراد مبتدی، از آب‌های شیرین شروع کنند.

تفاوت ماهیگیری در آب شیرین و آب شور؛ ترفندهای ماهیگیری

در ماهیگیری در آب شیرین، شما معمولا محدود به دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها هستید؛ تنوع ماهی‌ها در این نقاط کمتر بوده و صید آنها راحت‌تر است. اما در آب شور، نقاط زیادی وجود دارد که از ماهی‌های منحصربه‌فرد تشکیل شده‌اند و نحوه صید هر کدام نیز متفاوت است به همین دلیل در ابتدای امر ممکن است برای شما سخت و گیج کننده باشد.

ریسه ماهیگیری مناسب را ببندید؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

هیچ فهرستی از نکات مهم در مورد ماهیگیری نمی‌تواند بدون بحث در مورد ریسه‌های ماهیگیری کامل شود. بستن ریسه نیز بدون داشتن علم گره‌ها در ماهیگیری میسر نخواهد بود. دو دلیل وجود دارد که چرا بستن ریسه مناسب مهم است. یک، یک گره ماهیگیری که محکم و اصولی در هنگام راه‌اندازی ریسه بسته شده باشد، در هنگام صید ماهی، باز نمی شود.

ریسه ماهیگیری مناسب را ببندید؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

دوم، گره‌های تخصصی طعمه یا لور شما را به گونه‌ای تکان می‌دهند که حرکات طعمه طبیعی را تداعی کند. پس بهتر است انواع گره در ماهیگیری و سیستم‌های مختلف ریسه را برای هر نوع ماهی تمرین و یا از قبل آماده کنید. به عنوان مثال، در فلای فیشینگ، گره تورل یک گره عالی است که باعث می شود طعمه‌های خشک شما به درستی حرکت کنند. 

شکل، رنگ، نوع و اندازه طعمه یا لور ماهیگیری؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

انتخاب درست شکل و اندازه‌ طعمه‌هایی که برای هر نوع ماهی استفاده می‌کنید به شما امکان می‌دهد صید موفق‌تری داشته باشید. برای نمونه، برخی از ماهی‌های شکارچی از ماهی‌های کوچک و ریز مانند ماهی آنچوی تغذیه می‌کنند، اگر از یک قاشقک کوچک و نازک که به همان شکل و اندازه ماهی آنچوی است، استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. پس شناخت نوع ماهی و شناخت طعمه‌ای که دوست دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. مشخصات و طول طعمه مورد استفاده، معمولا از ویژگی‌های کلیدی در این زمینه هستند.

شکل، رنگ، نوع و اندازه طعمه یا لور ماهیگیری؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

رنگ لور خود را با رنگ آب مطابقت دهید. شما هرگز نمی‌دانید که ماهی در هر زمان از روز چه رنگی را ترجیح می‌دهند، اما به عنوان یک قانون کلی، با انتخاب لورهایی که با رنگ آب مطابقت دارند، شروع کنید:

  • در آب سبز، رنگ سبز مغز پسته‌ای یا زیتونی روشن، معمولا بهترین انتخاب است.
  • در آب شفاف، رنگ سفید یا مرواریدی گزینه مناسبی است.
  • و در آب‌های کدر، رنگ قهوه‌ای اغلب مثمر ثمر است.

لور خود را به درستی تکان دهید؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

اگر از لور ماهیگیری به عنوان طعمه استفاده می‌کنید، به این فکر کنید که چگونه آن را همانند یک طعمه طبیعی در آب حرکت دهید؛ سعی کنید با نوک چوب و سرعت قرقره خود، حرکت طعمه طبیعی را تقلید کنید. نوک چوب خود را به نحوی بالا و پایین کنید که انعطاف‌پذیری را در لور خود نمایش دهید. اگر بدون رعایت این اصول و با سرعت زیاد قرقره را بچرخانید، لور شما طبیعی به نظر نمی‌رسد و شانس صید شما کاهش می‌یابد. پس به حرکات طبیعی لور خود اهمیت دهید.

لور خود را به درستی تکان دهید؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

تمام سطوح آب را برای یافتن ماهی امتحان کنید؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

برای مبتدیان، ماهیگیری در سطح بهتر است زیرا می‌توانند هم طعمه و هم صید را ببینند. اما اگر ماهیگیری در سطح موفق آمیز نباشد، یک نکته حیاتی برای مبتدیان این است که بدانند چه زمانی باید تاکتیک خود را تغییر دهند. یک تغییر تاکتیکی این است که طعمه خود را در نقاط عمیق‌تر نیز ببرید تا زمانی که بفهمید ماهی‌ها در کدام سطوح آب حضور دارند.

با استفاده از وزنه می‌توانید قلاب خود را تا نقاط عمیق‌تر نیز ببرید. جیگ، قاشقک و سایر طعمه‌ها را نیز امتحان کنید. اگر هیچ کدام از این‌ها کارساز نبود، تاکتیک دیگر تغییر مکان است. جای خود را تغییر دهید تا محل تجمع ماهی‌ها را پیدا کنید.

تمام سطوح آب را برای یافتن ماهی امتحان کنید؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

از نخ ماهیگیری مناسب استفاده کنید؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

انواع و برندهای بی‌شماری از نخ ماهیگیری در بازار وجود دارد، پس در انتخاب مناسب نخ ماهیگیری دقت کنید. نخ‌های ماهیگیری در آب شور و شیرین متفاوت‌اند. به عنوان یک قانون کلی، به یاد داشته باشید که نخ‌های بافته دارای حساسیت و قدرت تنظیم قلاب بسیار بالایی هستند، بنابراین برای ماهیگیری با طعمه‌های لور ایده آل اند؛ در حالی که نخ‌های مونوفیلامنت  حساسیت کمتری داشته و کمی کشیده می‌شوند، بنابراین برای زمانی که ماهی‌ها به طعمه مدام نوک می‌زنند مناسب اند.

استفاده از قلاب‌های تیز و با کیفیت؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

همیشه از قلاب‌های نو و با کیفیت استفاده کنید و یا اینکه قلاب‌های قدیمی خود را تیز کنید. توجه به این نکته خیلی مهم است، زیرا افراد بی‌شماری ناآگاهانه هر روز با قلاب‌های قدیمی و بی‌کیفیت به ماهیگیری می‌روند؛ اما صید خاصی نصیب آنها نمی شود. بنابراین اگر مطمئن شوید که تک تک قلاب‌هایی که استفاده می‌کنید به اندازه روز اول تیز هستند، صید موفق‌تری خواهید داشت.

استفاده از قلاب‌های تیز و با کیفیت؛ نکات مهم در مورد ماهیگیری

به یاد داشته باشید، ماهیگیری یک فرآیند است، و هرچه تکنیک شما بهتر باشد، صید موفق‌تری نیز خواهید داشت. با استفاده از نکات مهم در مورد ماهیگیری می‌توانید شانس موفقیت خود را در آن افزایش دهید. همچنین همیشه به یاد داشته باشید که از مادر طبیعت و محیط زیست پیرامون محافظت کنید.

ما بسیار خوش شانس هستیم که می‌توانیم در یک قلمرو طبیعی و زیبا به شکار و صید بپردازیم. اگر می‌خواهید نسل‌های فردا از تمام زیبایی‌های موجود در سرزمین‌های فعلی بهره‌مند شوند، تمام تلاش خود را برای محافظت از آن انجام دهید. خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در مورد این مقاله و نکات و ترفندهای مهم ماهیگیری با ما در میان بگذارید:

  • نکات دیگری در مورد ماهیگیری که در این مقاله آورده نشده چیست؟
  • بهترین فصل ماهیگیری به نظر شما چه فصلی است؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
تارا کوشانی
7 اردیبهشت 1399
ماهیگیری خیلی ورزش دوست داشتنیه مقاله هاتون آدم رو به وجد میاره واقعا ممنون
پاسخ
مریم کاشانی
7 اردیبهشت 1399
ماهگیری وقتی خیلی اعصبانی میشی لازم میشه که قشنگ ریلکس کنی خودتو
پاسخ
نیوشا عمادیان
7 اردیبهشت 1399
ممنون از سایت خوب و مقاله عالیتون
پاسخ
فرامز فرهادنیا
7 اردیبهشت 1399
واقعا در ایران اونطور که اهمیت میدن به ماهیگیری در جهان اهمیت نمیدن
پاسخ
افشین غلامپور
7 اردیبهشت 1399
فصول ماهیگیری به اندازه ای مهمه که در همون تاریخ جای درست رو برای ماهیگیری انتخاب کنیم
پاسخ
هوروش بابکیان
7 اردیبهشت 1399
واقعا مطالب مفید و جامعی بود تشکر
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.