انتشار: 1397/3/4
بروزرسانی: 1402/9/25
افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، گرمایش زمین و اسیدی شدن اقیانوس ها

افزایش گازهای گلخانه ای، گرمایش زمین و اسیدی شدن اقیانوس ها

یکی از اثرات مخرب افزایش گازهای گلخانه ای، گرمایش زمین است. جهت جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای طی نیم قرن پیش رو، باید به استفاده گسترده تر از راه حل های ارائه شده توسط محققان جهان پرداخت. انتشار گازهای گلخانه ای سبب اسیدی شدن اقیانوس ها و در نتیجه تغییر الگوی جریان هوا می گردد. این موضوع و مشکلات در پی آن کشورهای درگیر را در جهت یافتن راهکارهایی مفید سوق داده است.

انسان با اقدامات اشتباه و آسیب زای خود و استفاده نامناسب از منابع طبیعی سبب افزایش گازهای گلخانه ای به محیط زیست شده است. از روش‌های گوناگونی گازهای گلخانه ای به اتمسفر زمین راه پیدا کرده‌اند. نفوذ این گازها به اتمسفر زمین سبب احتباس حرارت خورشید در اتمسفر شده است. دانشمندان پیش بینی کرده‌اند که گرمایش زمین تا پایان قرن 21 افزایش زیادی خواهد داشت. بنابراین انسان در جهت جلوگیری از این افزایش و پیامدهای بد گرمایش زمین، از ابزارهای زیادی می‌تواند استفاده کند. 

گرمایش زمین (Global Warming)؛ تأثیر گازهای گلخانه ای در گرمایش زمین

گرم شدن کره زمین بر اثر تابش نور خورشید امری طبیعی است. آن چه تحت عنوان گرمایش جهانی زمین (Global Warming) از آن نام برده می‌شود، با این فرایند طبیعی فرق دارد. گرمایش جهانی (Global Warming) به معنای به افزایش متوسط دمای کره زمین در نتیجه اقدامات انسانی است. این افزایش دما باعث ایجاد تغییرات آب و هوایی و اقلیمی می‌گردد. گرمایش جهانی زمین سبب بالا آمدن سطح آب دریاها بر اثر ذوب شدن یخ‌های قطبی، دگرگونی الگوی بارش و کاهش میزان آب دریاچه‌ها می‌گردد و عواقب شدیدی برای همه موجودات زنده در پی دارد.

طی قرن گذشته شاهد افزایش غیرطبیعی متوسط دمای زمین به میزان 0.4 درجه سانتی گراد بوده‌ایم، که این امر موجب نگرانی دانشمندان گشته است. دانشمندان اعتقاد دارند که اقدامات انسان در بخش صنعت و انتشار گازهای گلخانه‌ای تأثیر زیادی در بروز این مسئله داشته و سبب گرمایش جهانی گشته است.

گازهای گلخانه ای چه هستند؛ تأثیر گازهای گلخانه ای در گرمایش زمین

به آن دسته از گازهایی که موجب حفظ قسمتی از انرژی گرمایی خورشید در اتمسفر و در نتیجه افزایش دمای اتمسفر می‌شوند، گازهای گلخانه‌ای می‌گویند. گازهای گلخانه ای مهم چهار دسته زیر را شامل می‌شود:

  • بخار آب
  • کربن دی اکسید
  • نیتروژن دی اکسید
  • متان

اگر گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر وجود نداشتند، هیچ قسمتی از انرژی گرمایی خورشید در اتمسفر باقی نمی‌ماند و کل انرژی تابیده شده مجدد به فضا بر می‌شد. در این صورت ممکن بود دمای زمین به میزان 33 درجه سانتی گراد در مقایسه با زمان حال کاهش داشته باشد.

منظور از اثر گلخانه ای، افزایش دمای زمین به علت میزان بالای گازهای گلخانه ای موجود در اتمسفر است.

تحقیقات مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

دو نفر از محققان ممتاز دانشگاه پرینستون (Princeton University) در آمریکا، تحقیقی را در مورد اقدامات مؤثر در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به اتمسفر زمین، انجام داده اند. نتایج این تحقیق در تاریخ 13 آگوست سال 2004 به اطلاع عموم رسید. این نتایج نشان می دهند که جهت جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای به محیط زیست و مشکلات ناشی از آن طی نیم قرن پیش رو، باید به استفاده گسترده تر از راه حل های ارائه شده پرداخت. بعضی از این راه حل ها و روش ها عبارتند از:

  • استفاده از انرژی خورشیدی و بادی
  • افزایش راندمان انرژی
  • گسترش استفاده های پژوهشی و کاربردی انرژی اتمی
  • بهبود شیوه های رایج کشاورزی جهت دستیابی به توسعه پایدار
  • نگهداری و توانمندسازی منابع طبیعی گاز دی اکسید کربن، همانند جنگل های بارانی.

تحقیقات مربوطه به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

این تحقیقات ثابت می نمایند، که سال های بسیاری است که آن چنان که باید و شاید به تکنولوژی های فوق توجه و پرداخته نشده است. با این وجود تحقیقات پیشین مثل تحقیقی که همین اواخر به کمک پنج لابراتوار ملی کشور آمریکا انجام پذیرفت، بیشتر از همه تلاش نموده اند که راهی برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای بیابند. علاوه بر این، این تحقیقات در مورد چگونگی اجرایی نمودن پیمان زیست محیطی کیوتو تمرکز داشتند، بدون آن که مردم جهان و به ویژه ملت آمریکا از پیامدهای اقتصادی این موضوع دچار مشکل نگردند.

بعضی از افراد مخالف با پیمان کیوتو، به طور دائم از احتمال بروز این مسأله سخن گفته اند. مسئولان فعال در دولت جورج بوش پیوسته با تحقیقات مربوط به این مسئله مخالف بوده اند. برهان مطرح شده از طرف آن ها این است که «بشر پیش از این که بتواند با پیامدهای مشکل افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه ای، مبارزه نماید، باید به راه حل و روشی در ابعاد کشف جریان الکتریسیته دست یابد».

تحقیقات مربوطه به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

طرح کاهش انتشار کربن 

 در دانشگاه پرینستون آمریکا طرحی با نام «طرح کاهش انتشار کربن (Carbon Mitigation Initiative)» جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای راه اندازی گردیده است. یکی از مخترعان این طرح به نام رابرت اچ سوکولوف (Robert H. Socolow) می گوید: «با این وجود نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در تک تک نسل های بشری شاهد تولد شخصی مانند مایکل فارادی (Michael Faraday) باشیم. به هر شکل، در صورتی که هرچه زودتر وارد عمل نگردید، بی شک دیگر فرصت استفاده از چیزهایی که در حال حاضر در اختیار دارید، نخواهید داشت.»

با این وجود، تحقیق جدیدی که یافته های آن در مجله علمی پژوهشی ساینس (Science) انتشار یافته است، هم از پیشنهادات کاربردی و راه حل ها و روش های مفید لازم برای آینده، بی بهره می باشد! مدیر مرکز بررسی تغییرات اقلیمی جهانی پیو (Pew Centre on Global Climate Change) آیلین کلاوسن (Eileen Claussen) در این مورد می گوید: «چطور می توانیم تکنولوژی های مذکور را وارد میدان نماییم؟» کلاوسن بعد از ضرورت استفاده از تکنولوژی های جدید و مهم در ابعاد بزرگ در صنایع و تجارت جهت دستیابی به هدف های سیاست های معین گشته، صحبت می نماید.

طرح کاهش انتشار کربن 

با این وجود، سوکولوف و همکارش پاکلا، اهدافی را در نظر گرفته اند که از لحاظ علمی منطقی تر می باشد. همچنین آن ها مدت زمان بیشتری را به منظور دستیابی به این هدف ها مشخص نموده اند. سوکولوف و همکارش امید دارند که تحقیق آن ها کمک نماید تا قفلی که تا حال باز نشده و باز شدنی هم به نظر نمی رسد، گشوده گردد. این دو محقق امیدوارند نتایج این تحقیق پیش از آغاز فعالیت های عمده به منظور ثابت نمودن میزان انتشار گازهای گلخانه ای و در پایان کاهش آن انجام پذیرد. مجدد باید متذکر گردیم که افزایش انتشار گازهای گلخانه ای تأثیر بسیار زیادی در گرمایش زمین دارد.

نتایج پژوهش سوکولوف و پاکلا 

 سوکولوف و پاکلا (Stephen Pacala) در تحقیق خود استدلال هایی را مطرح نموده اند و اغلب عنوان می دارند که می توان از این موارد در سطح بین المللی استفاده نمود. این راه حل ها و روش ها می توانند به ثابت نمودن میزان دی اکسید کربن اتمسفر روی میزانی نزدیک به پانصد واحد در میلیون (ppm) کمک نمایند. این میزان بسیار پایین تر از میزان تخمین زده شده تا پایان قرن 21 می باشد. در نتیجه دستیابی به این میزان، یکی از موفقیت های چشمگیر بشر در کنترل انتشار گازهای گلخانه ای خواهد بود.

این دو محقق ممتاز جهت آنالیز اختلاف بین میزان فعلی انتشار گازهای گلخانه ای و میزان پایداری مورد نظر خود از ابزارهایی استفاده نموده اند. آن ها همچنین راه حل ها و روش هایی را در راستای عملی ساختن هدف خود توجیه نموده اند. به طور قطع سیاستگذاران و مسئولان مربوطه خواهند توانست از این ابزارها و راهکارها به منظور انتخاب گزینه مناسب در میان سایر گزینه های پیش رو بهره بگیرند.

نتایج پژوهش سوکولوف و پاکلا 

اثر انتشار گازهای گلخانه ای بر اسیدی شدن آب اقیانوس ها

هم زمان با انتشار نتایج تحقیقات اشاره شده در قسمت قبل، مطالعات و تحقیقات لازم در این حوزه همچنان ادامه پیدا می نماید. این تحقیقات در راستای دستیابی به اهداف مشخص برای به یقین رساندن بشر در مورد تأثیرات انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از فعالیت های صنعتی او، انجام می پذیرند. چندی قبل نتایج تحقیقات جدیدی در رابطه با اسیدی شدن آب اقیانوس ها در مجله ساینس منتشر گردید. این تحقیقات اقیانوس ها را وسیع ترین منابع ذخیره دی اکسید کربن در زمین معرفی نمودند.

همچنین نتایج فوق به بررسی اثر وجود این گاز در چرخه کربن آب اقیانوس ها و در نتیجه اسیدی شدن آب اقیانوس ها می پردازند. طبق نتایج این تحقیقات هرروز شاهد افزایش میزان اسیدی شدن آب اقیانوس ها می باشیم. اسیدی شدن آب اقیانوس ها سبب می گردد که زندگی موجودات آبزی و در کل چرخه زندگی در اعماق اقیانوس به شیوه های مختلفی مورد تهدید قرار گیرد. همزمان، الگوهای تغییر اقلیم هم به تدریج تأثیرات احتمالی اسیدی شدن آب اقیانوس ها را آشکار می سازند.

اثر انتشار گازهای گلخانه ای بر اسیدی شدن آب اقیانوس ها

تغییر الگوی جریان هوا 

محققان مرکز ملی تحقیقات جوی آمریکا (National Center for Atmospheric Research) در یکی از جلدهای مجله ساینس گفته اند که انتشار گازهای گلخانه ای تأثیرات دیگری غیر از اسیدی شدن آب اقیانوس ها به دنبال دارد. یکی از اثرات انتشار میزان بالای دی اکسید کربن (به میزان کنونی) در اتمسفر، شدت یافتن الگوی جریان هوا در ابعاد وسیع می باشد. این مسأله هم ممکن است سبب حمله جریانات شدید هوای گرم به سمت اروپا و آمریکا گردد. آن طور که این محققان تقریب می زنند، بیشترین آسیب های این جریانات هوای گرم مداوم، به غرب و جنوب آمریکا وارد خواهد شد.

اقدامات آمریکا در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

هم زمان با انتشار نتایج تحقیقات مذکور در رابطه با اسیدی شدن آب اقیانوس ها و تغییر الگوی جریان هوا، مسئولان امر و دولت ها تلاش دارند که اقدامات صورت گرفته در رابطه با پیش بینی وضعیت اقلیمی را بیشتر با یکدیگر هماهنگ نمایند. با این وجود اصلا مشخص نمی باشد که چگونه قرار است بشر به هدف های تعریف گشته در پیمان زیست محیطی کیوتو دست یابد.

اقدامات آمریکا در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

البته در کشوری مانند آمریکا، دولت های ایالت ها در کنار چندین مؤسسه گوناگون تلاش دارند، راه حل و روشی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و ممانعت از مشکلاتی مثل اسیدی شدن آب اقیانوس ها و تغییر الگوی جریان هوا در پیش بگیرند. شرکت های بیمه هم تلاش و فشار لازم در جهت دستیابی به این هدف ها را اعمال می نمایند. علت مشارکت این شرکت ها در این کارزار محیط زیستی، آسیب دیدن کسب و کارهای تحت حمایت آن ها بر اثر پیامدهای گرمایش زمین می باشد.

اقدامات اروپا در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

دولت بریتانیا هم برنامه 50 ساله ای تعریف نموده که هدف هایی طولانی مدت در جهت کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای در بخش صنعت را دنبال می نماید. کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا هم در حال حاضر برنامه متمرکزی را در جهت عملی نمودن اهداف کوتاه مدت مطرح گشته در پیمان کیوتو، دنبال می نمایند. البته چنین عنوان شده است که این اتحادیه قصد دارد مدت زمان بیشتری را برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای عضو در نظر بگیرد. 

اقدامات اروپا در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

آن طور که سوکولوف و پاکلا می گویند، افزایش دادن مدت زمان این برنامه ها به شکلی رضایت بخش و مناسب در تناسب و سازگاری با مدت زمان دوام کارخانه ها و نیروگاه ها قرار می گیرد. این مسأله همچنین می تواند سبب پیدایش تغییرات چشمگیر و بسیاری در وضع کنونی سیستم حمل و نقل و واحدهای مسکونی گردد. افزایش دادن مدت زمان این برنامه ها، این امکان را به محققان مربوطه می دهد تا راهکارها و روش هایی را که در نظر دارند به صورت مرحله به مرحله به اجرا در بیاورند.

چنین روشی مانع وارد گشتن صدمات پیش بینی شده به اقتصاد کشورها و همچنین اقتصاد جهان خواهد گشت. آن طور که این محققان می گویند، این راه حل ها و شیوه ها که جهت استفاده جهانی پیشنهاد گردیده، فرصت بیشتری در اختیار محققان قرار می دهد. به این ترتیب آن ها می توانند در کمال آرامش سایر منابع انرژی های نوین را توسعه داده و به مرحله بهره برداری برسانند.

از بین این منابع انرژی می توان به گداخت هسته ای و توان خورشیدی فضایی اشاره نمود، که هیچ یک سبب انتشار گازهای گلخانه ای نخواهد شد. در نهایت این تکنولوژی ها و دیگر تکنولوژی های توسعه یافته نه تنها تا مدتی میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تثبیت می نمایند، بلکه موجب کاهش آن هم خواهند گشت

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.