انتشار: 1396/12/26
بروزرسانی: 1402/9/22
اصول اخلاقی شکار | چرا باید در برابر حیوانات با ملایمت برخورد کرد؟

اصول اخلاقی شکار | چرا باید در برابر حیوانات با ملایمت برخورد کرد؟

شکارچیان به دو دسته شکارچی و شکارکش تقسیم می‌شوند. شکارچی خوب طبیعت را زنده و پویا دوست دارد و به دنبال شکارهای پیر است اما یک شکارچی بد یا شکارکش اصلا توجهی به شکار خود از لحاظ پیری و جوانی یا نر و ماده بودن ندارد و برای لذت بردن از هر فرصتی برای شکار استفاده می‌کند. سالانه افراد زیادی به دلیل شکارهای غیرمجاز دستگیر می‌شوند و جالب اینجاست که بخش زیادی از این افراد برای تفریح و سرگرمی به شکار می‌روند.

شکار حیوانات اگر بر روال اصول و قواعد طبیعت انجام شود به نظم و بقای آن نیز کمک می‌کند. اگر میزان شکار حیوانات از مرز خود تجاوز کند، یا گونه‌ای خاص مورد هدف شکارچیان قرار بگیرد، شاهد منقرض شدن نسل این حیوان، ضرر و زیان‌های زیادی به طبیعت و اکوسیستم خواهیم بود. در ادامه به اصول اخلاقی شکار و لزوم احترام به طبیعت و زیست جانداران اشاره خواهیم کرد.

اصول اخلاقی شکار در گذشته‌های دور

در قدیم شکار حیوانات یکی از روش‌ هایی بود که انسان‌‌ها از آن برای تأمین غذای خود استفاده می‌کردند؛ ولی بعد ها با گسترش فرهنگ کشت و کار و تربیت حیوانات اهلی، میزان وابستگی انسان‌ها به شکار برای تأمین مواد غذایی کمتر شد؛ این در حالی است که شکار همچنان بخشی از زندگی انسان‌ها بود. با این‌حال از همان زمان نیز برای انسان‌ها، فرهنگ شکار از خود شکار اهمیت بیشتری داشت. شکار حیوانات تنها هدف قرار دادن هر جنبنده‌ای نبود، بلکه مواردی وجود داشت که از همان کودکی آموزش داده می‌شد. شکار حیوانات به‌نوعی آموزشی بود برای جنگ و جنگاوری. شکارچی ماهر شکارچی‌‌ای بود که این فنون و آموزش‌ ها را به‌ درستی رعایت می‌ کرد.

اصول اخلاقی شکار در گذشته‌های دور

آیا شکار کردن از اساس اشتباه است؟

شکار حیوانات اگر با اصول و طبق قواعد تعیین‌ شده انجام شود نه‌ تنها به محیط‌ زیست آن‌ها آسیبی نمی‌‌زند، بلکه باعث رشد و بقای اکوسیستم منطقه نیز خواهد شد. این همان موضوعی است که اشخاصی که مخالف شکار هستند آن را در نظر نمی‌گیرند و معتقدند شکار حیوانات از اساس کاری اشتباه است. اجازه دهید در همین ابتدای بحث شکارچی خوب و شکارچی بد را از هم جدا کنیم ولی قبل از آن لازم است بدانید که متأسفانه به دلیل سود بالای شکار برخی گونه‌های حیوانی و جاه‌طلبی عده‌ای زیاده‌خواه، امروزه شاهد این هستیم که شکارچیان غیرمجاز بسیاری وجود دارند که دست به شکار حیوانات می‌زنند.

دلیل این نوع رفتار هم آن است که تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد سود بالاست، به فرهنگ شکار و اصول اخلاقی شکار حیوانات نیز اهمیتی نمی‌دهند. همین عامل باعث شده تا شکار حیوانات زیر ذره‌بین قرار بگیرد و به‌ اصطلاح همه شکارچیان را با یک چوب برانند.

آیا شکار کردن از اساس اشتباه است؟

اصول اخلاقی شکار که یک شکارچی باید رعایت نماید

یک شکارچی خوب در واقع خود یک محافظ محیط‌زیست نیز هست، یا به عبارتی بهتر خود یک شکاربان است. فرهنگ شکار برای او ایجاب می‌کند که مراقب محیط اطرافش باشد و تخریب‌چی نباشد. بلکه باهدف کمک به طبیعت، دست به شکار بزند. فرهنگ شکار به یک شکارچی با اخلاق آموخته است که شکار حیوان ماده کار صحیحی نیست. زیرا می‌داند که زاد و ولد حیوانات چقدر امر مهمی است. در واقع می‌داند که نباید در فصل‌هایی که زمان تولیدمثل گونه‌های حیوانی است دست به شکار آن‌ها زد.

ویژگی‌های یک شکارچی با اخلاق

حفظ محیط‌زیست برای یک شکارچی اخلاق مدار از خود شکار مهم‌تر است، در حالی که شکارچی غیرمجاز به این موارد هیچ اهمیتی نمی‌دهد. اینکه لقب شکارکش را برای شکارچیان غیرمجاز در نظر بگیریم پر بیراه نیست. زیرا برای آن‌ها تنها کشتن شکار و سود آن است که اهمیت دارد و نه طبیعت و حفظ گونه‌های جانوری. 

ویژگی‌های یک شکارچی با اخلاق

صبر و شکیبایی

از ویژگی‌‌هایی که یک شکارچی خوب باید داشته باشد، صبر و شکیبایی است. مولفه‌ صبر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روحی برای شکارچیان است؛ چون که شکار حیوانات زمان زیادی را از شکارچیان می‌گیرد. در واقع یک شکارچی باید بتواند ساعت‌ها در منطقه گشت بزند و در مکانی کمین کند. در طبیعت نیز می‌توانید مشاهده کنید که حیوانات شکارچی برای اینکه به شکار خود دست پیدا کنند باید صبر و زمان زیادی به خرج دهند و آهسته‌آهسته به شکار نزدیک شوند و در یک‌لحظه شکار را به چنگ بیاورند.

قدرت سریع تصمیم‌ گیری و تمرکز بالا

دومین موردی که در مورد ویژگی‌های روحی شکارچیان می‌توان به آن اشاره کرد، قدرت سریع تصمیم‌ گیری و تمرکز بالا است. چون که همه‌ چیز در یک‌ لحظه‌ سریع اتفاق می‌افتد. تنها یک‌ لحظه فرصت دارید شکار را مورد هدف قرار دهید و اگر این لحظه را از دست بدهید به‌ احتمال زیاد شکار از چنگ شما رها خواهد شد. پس در موقع شکار باید با تمرکز بالایی حاضر شوید، همواره آماده‌ واکنش باشید، در لحظه تصمیم بگیرید و به‌ سرعت آن را عملی کنید.

قدرت سریع تصمیم‌ گیری و تمرکز بالا

مهر و عطوفت

شاید بتوان گفت از مهمترین ویژگی که باید یک شکارچی داشته باشد، مهر و عطوفت است. اگر چه عمل شکار به‌ ظاهر خشونت‌آمیز است ولی در شکار حیوانات باید مهر و عطوفت نیز داشت. یک شکارچی خوب قبل از اینکه تصمیم به شکار داشته باشد باید خیلی موارد مهم از جمله ماده یا جوان بودن حیوان و برخی موارد مشابه این را در نظر بگیرد.

استفاده از روش‌های انسانی برای شکار

شکارچی باید از روش‌هایی برای شکار حیوانات استفاده کند، که انسانی بوده تا حیوان زیاد زجر نکشد. هدف از شکار در وهله اول لذت بردن از آن و داشتن تفریحی مفرح است و نه کشتن حیوانات به هر شکلی. پس توجه داشته باشید بی‌رحمی در اینجا مورد اصلا مناسبی نیست و باید در لحظه‌ شکار مهر و عطوفت لازم را به خرج داد.

استفاده از روش‌های انسانی برای شکار

اجتناب از شکار حیوانات جوان

یکی دیگر از مواردی که در فرهنگ شکار وجود دارد این است که یک شکارچی آشنا با فرهنگ شکار، هرگز دست به شکار گونه‌های حیوانی جوان نمی‌زند، زیرا خواسته او حفظ طبیعتی پویا و زنده است. در حقیقت شکار کردن گونه‌های حیوانی جوان یعنی آسیب زدن به اکوسیستم این حیوانات.

به همین خاطر یک شکارچی اخلاق مدار به دنبال شکار گونه‌های حیوانی‌‌ای می‌رود که پیر شده اند و کشته شدنش آسیبی به حفظ و بقای این‌گونه وارد نمی‌کند. این در حالی است که شکارچیان غیرمجاز هیچ اهمیتی به پیر و جوان بودن حیوان و نر و ماده بودن آن ندارند. آن‌ها از هر فرصتی برای شکار استفاده می‌کنند که همین عامل باعث شده تا در برخی مناطق گونه‌های حیوانی در معرض خطر انقراض قرار بگیرند.

اجتناب از شکار حیوانات جوان

روش‌های غیراخلاقی که یک شکارچی باید از آن اجتناب کند

استفاده نکردن از روش‌های غیراخلاقی یکی دیگر از مواردی است که باید در فرهنگ شکار به آن توجه داشت. امروزه به وضوح می‌توانید ببینید که روش‌‌های گوناگونی برای شکار حیوانات وجود دارد. تله‌های شکاری، استفاده از مواد منفجره، استفاده از مواد آتش‌زا، استفاده از جریان برق و ... برخی از این روش‌ها با فرهنگ شکار و شکارچی به هیچ نوع همخوانی ندارد.

استفاده از این‌گونه روش‌ها غیرانسانی بوده و باعث می‌شود که گونه‌های حیوانی در معرض آسیب جدی و زجر کشیدن قرار بگیرند. یک شکارچی با اخلاق به دنبال این روش‌ها نمی‌رود، زیرا هدف او آسیب زدن به طبیعت و حیوانات نیست. ولی متاسفانه شکارچیان غیرمجاز، گاه و بیگاه برای سود بیشتر از این روش‌های خلاف اخلاق نیز استفاده می‌کنند.

روش‌های غیراخلاقی که یک شکارچی باید از آن اجتناب کند

آینده‌نگری در فرهنگ شکار

یک شکارچی با اخلاق نسبت به آینده نیز نگاه دارد، او به دنبال حفظ و نگهداری طبیعت است و او به شکار به‌ عنوان یک تفریح سالم و ورزش نگاه می‌کند. به همین دلیل؛ مراقب است که به محیط‌ زیست حیوانات آسیب جدی وارد نکند، تا گونه‌های حیوانی بتوانند به شکلی صحیح به زندگی خود ادامه دهند. علاوه بر آن، برای یک شکارچی آینده نگر مهم است که اکوسیستم منطقه همان‌طور که هست حفظ شود، تا در آینده نیز بتواند در این منطقه با رعایت فرهنگ شکار، به شکار بپردازد.

یک شکارچی خوب رفته‌رفته خود به یک دوست دار محیط‌زیست تبدیل شده و دلسوز طبیعت می‌گردد. اگر شکارچی هستید و یا دوست دارید به شکار بپردازید، بهتر است پیش از هر چیزی با فرهنگ شکار و قوانین آن آشنا شوید و بیاموزید که شکار حیوانات قرار است یک تفریح سالم باشد. در واقع شما باید دوست طبیعت باشید و نه دشمن آن.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.