انتشار: 1401/12/27
بروزرسانی: 1402/5/4
جاذبه های گردشگری اردبیل در نوروز

معروف‌ترین جاهای دیدنی اردبیل در نوروز کجاست؟

اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای سفر به اردبیل در عید هستید، حتما در این مطلب با لیست معروف‌ترین جاهای دیدنی اردبیل در نوروز آشنا شوید.

شهر باستانی اردبیل با طبیعت زیبا و امکانات تفریحی و رفاهی متعدد محبوبیت زیادی میان گردشگران دارد. از اقامتگاه‌های لوکس همچون هتل یاکاموز اردبیل تا امکانات رفاهی مطلوب در جاذبه‌های طبیعی. اگر قصد دارید در بهار و نوروز به این شهر زیبا سفر کنید، در ادامه با ما همراه شوید تا جاهای دیدنی اردبیل در نوروز را بیشتر بشناسید.

بالیقلو چای

اردبیل پر از چشمه و رودخانه است. یکی از معروف‌ترین این رودخانه‌ها، بالیقلوچای است. جالب است بدانید مردم از این رودخانه ماهی هم می‌گیرند. از این رو به آن رودخانه ماهی‌دار هم می‌گویند. علاوه بر بالیقلو چای، رودخانه‌های زیبای دیگری هستند که از جاهای دیدنی اردبیل در نوروز به شمار می‌روند. از جمله:

1.    رودخانه ارس (آراز چایی)
2.    قره سو
3.    خیاو 
4.    هِروآباد

پل پنج چشمه

پل پنج چشمه روی رودخانه بالیقلوچای قرار گرفته و یادگار دوران صفوی است. جالب است بدانید این پل زیبا در آثار فهرست ملی هم به ثبت رسیده است. پنچ چشمه را با نام پل یعقوبیه هم می‌شناسند. 

دریاچه شورابیل

از جمله جاهای دیدنی اردبیل در عید نوروز که بسیار مورد استقبال واقع می‌شود، دریاچه شورابیل است. جالب است بدانید این دریاچه بسیار شور محل زیستگاه انواع پرندگان همچون پلیکان، اردک، غاز، لک لک و مرغابی است. اما امکانات تفریحی آن:

1.    سایت قایقرانی
2.    مسیر دوچرخه سواری 
3.    جاده سلامت 

تالاب‌ها

تالاب‌های آب گرم از جمله جاذبه‌های گردشگری اردبیل در نوروز هستند. از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان این موارد را نام برد: 

•    تالاب فصلی نوشار
•    تالاب شور گؤل (دریاچه شور)
•    قره گؤل (دریاچه سیاه)
•    پته‌خور

جالب است بدانید تالاب قره گل از گرد آمدن آب برف‌ها و سیلاب‌ها به وجود آمده و خاکسترهای آتشفشانی، یک چشم‌انداز با رنگ سیاه بر آب تالاب ایجاد کرده‌اند. 

گردنه حیران

این مسیر شگفت‌انگیز از یک سمت به کوه‌های جنگلی اشراف دارد و از سوی دیگر  به دره‌‌‌ای که که رود ارس از آن عبور می‌کند. دره‌ها و کوهپایه‌های این گردنه، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند و چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی دارند.

جاهای دیدنی اردبیل در عید

سرعین

سرعین، در 30 کیلومتری غرب شهر اردبیل با چشمه‌های آب گرم معروف خود قرار دارد. از جمله مهم‌ترین چشمه‌های آب گرم سرعین با خواص درمانی و آرامش بخش خود می‌توان موارد زیر را نام برد: 

1.    آب‌گرم گاومیش گلی
2.    آب‌گرم  قره سو
3.    آب‌گرم ساری سو
4.    آب‌گرم پِهِنلی سو
5.    آبگرم چشم 
6.    مجتمع‌ آبدرمانی سبلان
7.    مجتمع‌ آبدرمانی بئش باجیلار 
8.    حمام طبیعی شفا

پیست اسکی آلورس

پیست اسکی آلورس در 24 کیلومتری سرعین قرار دارد و بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین امکانات این پیست می‌توان موارد زیر را نام برد:

1.    بالابر و تله‌سیژ
2.    غرفه فروش صنایع دستی
3.    رستوران و کافی‌شاپ
4.    زمین بازی 
5.    تجهیزات مورد نیاز اسکی

جنگل فندقلو

جنگل فندوقلو تا اردبیل 39 کیلومتر فاصله دارد. این جنگل زیبا و وسیع، جاهای دیدنی متنوعی دارد. از جمله:

1.    جنگل درختان فندوق
2.    آبگرم مشه سویی
3.    دشت گل‌های بابونه    

علاوه بر چشم‌انداز از طبیعت زیبا به همراه گونه‌های نادر گیاهی، امکانات تفریحی متعددی در جنگل فندقلو برای گردشگران تدارک دیده شده است. از جمله:

•    تله‌کابین حیران فندقلو
•    سورتمه
•    پیست کارتینگ
•    زیپ ‌لاین

دریاچه سوها

دریاچه سوها در 35 کیلومتری شرق اردبیل، از جمله جاهای دیدنی اردبیل در نوروز به شمار می‌رود که باید ببینیند. جالب است بدانید سو از جاذبه‌های اطراف جنگل فندقلو است و می‌توانید هر دو را در برنامه خود قرار دهید. در فاصله 16 کیلومتری آن هم آبشار مرتفع و زیبای لاتون با ویژگی‌های زیر قرار دارد:

1.    طبیعت بکر
2.    درختان میوه وحشی 
3.    حیات وحش غنی 

دریاچه نئور

دریاچه نئور بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی اردبیل است و یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین در ایران به شمار می‌رود. طبیعت زیبای آن هم محبوبیت بسیار زیادی میان گردشگران دارد و از جمله جاهای دیدنی اردبیل در بهار است. 

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

نمی‌شود در نوروزبه اردبیل بروید و بقعه شیخ صفی الدین با معماری باشکوه ایرانی اسلامی دوران صفوی را نبینید. جالب است بدانید این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.  از مهم‌ترین بخش‌های این اثر تاریخی هم می‌توان موارد زیر را نام برد: 

•    چینی‌خانه و جنت‌سرا
•    خانقاه و چله‌خانه
•    شهیدگاه و چراغ‌خانه 
•    حرمخانه

جاذبه های گردشگری اردبیل در نوروز

جمع بندی

در این مطلب 11 تا از جاهای دیدنی اردبیل در نوروز را به شما معرفی کردیم. در ادامه آدرس آن‌ها را گردآوری کردیم تا آسان‌تر برنامه‌ریزی خود را انجام دهید. 

نام جاذبه آدرس
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی میدان عالی قاپو اردبیل
بالیقلوچای دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه‌های شمال غربی رشته کوه‌های بزغوش
دریاچه شورابیل بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس
تالاب قره گل 40 کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب، در مجاورت روستا قره گل
گردنه حیران  آستارا، جاده چملر، جاده سیج
سرعین  30 کیلومتری غرب اردبیل
جنگل فندقلو 10 کیلومتری جنوب شهرستان نمین
دریاچه سوها 32 کیلومتری اردبیل، 5 کیلومتری روستا سوها
پل پنج چشمه محله شاهد
دریاچه نئور  مابین شهرستان تالش و شهرستان خلخال
پیست اسکی آلورس  12 کیلو‌متری روستای آلوارس و 24 کیلومتری سرعین

 سوالات متداول

1-معروف‌ترین جاهای دیدنی اردبیل در نوروز کدام است؟ 

دریاچه شورابیل، رودخانه بالیقلوچای و جنگل فندقلو

2-معروف‌ترین دریاچه‌های اردبیل کدام است؟

 شورابیل، نئور، سوها

3-بهترین زمان بازدید از پیست اسکی آلورس چه زمانی است؟ 

فصل‌های پاییز، زمستان و بهار

 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
فریبرز
26 فروردین 1402
من خودم از اردبیلم . اول از همه یکی از اولین جاهایی هستید که درست اطلاعات رو ثبت کردید خیلی عالی بود 
کسایی که از آثار باستانی و معماری لذت میبرن علاوه بر بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که معرفی شده حتما از خانه مناف زاده هم دیدن کنند . هم جای ارزونیه هم واقعا دیدنی
پاسخ
علی ص
26 فروردین 1402
وای موافقم، اگه کسی هست که خانه تاریخی دوست داره خانه مناف زاده باید حتما تو برنامه‌ها باشه. یه خونه خیلی قدیمی که تاریخ ساختش مال 100 سال پیش هست و به دوره پهلوی اول برمی‌گرده. البته الان شده حوزه هنری اردبیل اما امکان بازدید داره و خیلی جای باحالیه
پاسخ
26 فروردین 1402
می‌تونید بیشتر از تجربه‌های گردش اردبیل برامون بگید؟ =))
پاسخ
Niloo
20 فروردین 1402
ما امسال عید به اردبیل سفر کردیم و از زیبایی گردنه هیران شگفت زده شدیم. اگر به اردبیل زیبا سفر کردید از چشمه های آب گرم اون غافل نشید.
پاسخ
22 فروردین 1402
باهاتون موافقم؛ گردنه هیران خیلی زیباست.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.