انتشار: 1397/3/1
بروزرسانی: 1402/8/8
معرفی استان خراسان رضوی و پایتخت آن شهر مشهد مقدس

معرفی استان خراسان رضوی و پایتخت آن شهر مشهد مقدس

مرکز استان خراسان رضوی مشهد مقدس می‌باشد. این استان در شمال شرقی کشور ایران قرار دارد. استان خراسان رضوی از شمال و شمال شرقی با جمهوری ترکمنستان، از شمال غربی با استان خراسان شمالی، از جنوب با استان خراسان جنوبی و از سمت شرق هم با کشور افغانستان همسایه است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

استان خراسان رضوی در شمال شرقی کشور ایران قرار دارد. پایتخت آن مشهد مقدس است. برای معرفی استان خراسان رضوی باید گفت: از شمال و شمال شرقی با جمهوری ترکمنستان، از شمال غربی با استان خراسان شمالی، از جنوب با استان خراسان جنوبی و از سمت شرق هم با کشور افغانستان همسایه می‌باشد، همچنین استان خراسان رضوی از سمت غرب و نیمه شمالی غربی به استان‌های سمنان و یزد محدود می‌گردد. استان خراسان 28 شهرستان، 70 بخش، 73شهر و 164دهستان دارد. طبق سرشماری سال 1395 جمعیتی بیش از 6434501 نفر در استان خراسان زندگی می‌نمایند. 

معرفی استان خراسان رضوی و پایتخت آن شهر مقدس قدس

پیشینه تاریخی استان خراسان رضوی

تاریخچه این منطقه به دوران باستان باز می‌گردد. این منطقه برای اولین بار توسط ساسانیان که امپراطوری خود را به چهار بخش سازماندهی کرده بودند نام گذاری شد. خراسان به معنای سرزمین خورشید است.این منطقه در نتیجه تاریخ پر آشوب خود، دارای اقوام گوناگونی است از جمله ترکمن در شمال غربی، کردهای اطراف بجنورد، تیموری‌ها و جمشیدی‌ها در شرق که هنوز هم کوچ نشین هستند.

وجود مراکز جمعیتی کهن مانند نیشابور، طوس و سبزوار قدمت تاریخی استان خراسان را نشان می‌دهد. قبل از اسلام و تا قرن‌های اخیر این استان از مهم‌ترین استان‌ها در تاریخ و فرهنگ ایران بوده است و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. تعدادی دست افزارهای سنگی و ادوات که از قدیمی‌ترین آثار حیاتی انسان در ایران می‌باشند در کنار رودخانه مشهد به دست آمده‌اند.

پیشینه تاریخی استان خراسان رضوی

این ادوات و دست افزارها با قدمت 800 هزار ساله، به دوران پارینه سنگی قدیم تعلق دارند. زبان رایج در خراسان شامل زبان‌های ترکی، کردی، لری و فارسی است. تنوع زبان و گویش در استان خراسان طوری است که حتی تعداد اندکی هم که در برخی از شهر‌های جنوبی استان ساکن هستند، با زبان عربی صحبت می‌نمایند. مذهب اغلب مردم خراسان تشیع می‌باشد و در بخش شرقی خراسان مانند تربت جام، درگز، تابیاد، خواف و .. مسلمانان سنی وجود دارند. این منطقه در زمان فتح ایران به وسیله مسلمانان به چهار بخش تقسیم شد و هر بخش به نام مرو، هرات، نیشابور و بلخ نام گذاری شد.

 فرهنگ آداب و رسوم استان خراسان رضوی 

مردم استان خراسان رضوی از نظر آداب و رسوم و فرهنگ مانند سایر مردم ایران بوده، اما نکات متنوع و متمایزی هم دارند. این منطقه به دلیل وضعیت اقلیمی خود مورد توجه تاخت و تاز کشورهای بیگانه قرار نگرفته است، همچنین زبان، نژاد و فرهنگ آن‌ها کمتر دچار آمیختگی و اختلاط گردیده است. از خصوصیات فرهنگی استان خراسان رضوی می‌توان به مراسم جشن شکر گذاری و کاکل در کشاورزی، جشن قوچ گذاری و کوچ در دامداری، مراسم ماه محرم و مراسم برات، جشن شب چله، جشن مهرگان، جشن چله تموز، جشن سده و قصه گویی دور گرمای کرسی اشاره کرد.

بازی‌های رایج این منطقه شامل تیله بازی، گله بازی، چوب بازی، بجول بازی، هفت سنگ، الک دولک و کوتش خرابه هستند. غذاهای محلی این استان که اغلب متناسب با شرایط آب و هوایی و مواد در دسترس تهیه می‌شوند عبارتند از انواع آش، انواع آبگوشت، انواع اشکنه، انواع خوراک، انواع خورش و انواع نان. لباس خانم‌های این منطقه ویژگی‌های منحصر بفردی دارد و با تغییرات کمی هنوز هم استفاده می‌شوند و می‌توان به روبند، دستمال، چارقد، کوسه، عرقچین، پیراهن، دالاق، شلیته، شلواریل، کفش تبلک دار، چادر، گرجی و گالش اشاره کرد.

فرهنگ و آداب و رسوم استان خراسان رضوی

زیور آلات هم یکی از پوشش زنان خراسان رضوی است و شامل النگو، ملیله، انگشتر، منجق، بازوبند، تاج سر، گوشواره، منگلی، خفتی، شستی، چوری، ایاره، منات و خلخال است. این منطقه زیباترین و لطیف‌ترین آوازها، ترانه‌ها و حماسه‌ترین رقص‌ها را دارد. سرنا و دهل از سازهای محلی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. رقص‌های محلی قطعات موسیقی مخصوصی دارند و می‌توان به نازه نازه، چنشتی، شیرجه، احوال، سه ضرب و چپ و راست اشاره کرد.

آثار تاریخی و مناطق گردشگری استان خراسان رضوی

 آثار تاریخی فراوانی در خراسان وجود دارد که نشان از قدمت تاریخی این استان دارند. طبق آن چه سازمان میراث فرهنگی اعلام رسمی نموده است، تعداد 903 اثر تاریخی در استان خراسان وجود دارد، که به ثبت قطعی فهرست آثار ملی رسیده است. چشم انداز فرهنگی توس، شهر تاریخی زوزن، حرم امام رضا، خانقاه و مزار شیخ احمد جام از آثار تاریخی هستند که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

آثار تاریخی و مناطق گردشگری استان خراسان رضوی

همچنین بناهایی در محور سلجوقی- غزنونی خراسان مانند رباط شرف، رباط ماهی، مقبره بابا لقمان و  سنگ بست در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار دارند. بزرگترین قطب توریستی مذهبی کشور ایران، استان خراسان رضوی می‌باشد، که مهم‌ترین چشم انداز معماری این منطقه را بنا‌های آرامگاهی تشکیل می‌دهند.دیگر جاذبه‌های تاریخی خراسان رضوی عبارتند از:

  • قلعه آتشگاه
  • قلعه ریگ
  • قلعه بزنجرد
  • قلعه ریگ
  • قلعه کندر
  • قنات قصبه
  • آرامگاه عطار نیشابوری
  • آرامگاه خیام
  • آب انبار باب الحکم
  • ارگ اسحاق آباد
  • باغ ملی تربت حیدریه
  • غار مغان
  • موزه باغ ملک آباد
  • کاخ خورشید
  • آرامگاه فردوسی

بازار رضا واقع در استان خراسان 

 در ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع)، مجتمع بازار رضا قرار گرفته است، بازاری با ساختاری سنتی و دارای مغازه‌های متعدد در دو طبقه، از مهمترین مراکز خرید زائران به شمار می‌رود، بازاری که انواع کالا‌ها و سوغات در آن به فروش می‌رسد، از جمله، انواع عطریات، زعفران، نبات، مهر و سجاده، انگشتر‌های عقیق، فیروزه، طلا و نقره و...

آستان قدس رضوی واقع در استان خراسان رضوی 

 از جمله باشکوه‌ترین بنا‌های آرامگاهی دنیا، آستان قدس رضوی می‌باشد، که وجود مبارک امام هشتم حضرت رضا (ع) را در خود جای داده است و همین امر سبب گردیده است که استان خراسان رضوی بزرگترین و مهم‌ترین قطب توریسم مذهبی ایران باشد. مجموعه آستان قدس رضوی از جمله جاذبه‌های بی‌نظیر معماری می‌باشد که سبب گردیده که استان خراسان رضوی نه فقط از لحاظ معنوی و مذهبی، بلکه از لحاظ معماری هم چشمگیر باشد. پنج صحن «عتیق»، «جدید»، «امام خمینی»، «جمهوری اسلامی» و «قدس»، صحن‌های آستان قدس رضوی را تشکیل می‌دهند، که از بین این پنج صحن دو صحن «جمهوری اسلامی» و «قدس» نو ساز می‌باشند، که همچون سه صحن قدیمی از شاهکار‌های معماران ایرانی به شمار می‌آیند.

آستان قدس رضوی
 از جمله مهم‌ترین مراکز فرهنگی در جهان، موزه‌ها می‌باشند. موزه‌های آستان قدس رضوی در نوع خود بی‌مانند است و این موضوع مهم به خاطر وجود آثار نفیس هنری و شاهکار‌های دوره‌های نادری، صفوی، سلجوقی و قاجاری می‌باشد. قرآن معروف به قرآن ابن کثیر که بر روی پوست آهو نوشته شده است در سال 393 توسط علی بن منصور بن محمد کثیر وقف آستان قدس رضوی گردیده است.

همچنین نخستین سنگی که بر مزار حضرت امام رضا (ع) نصب شده، هم در این موزه قرار گرفته است. جنس این سنگ، مرمر می‌باشد، که ابعاد آن 6*30*40 سانتی‌متر و متعلق به سال 516 است و کتیبه‌ای با نام ابوالقاسم احمد بن علی بن احمد العلوی الحسینی دارد. در جنوب حرم رضوی، مسجد زیبا و تاریخی گوهر شاد قرار دارد، که دارای انواع تزئینات بی‌مانند و چشمگیری می‌باشد، که آن را به یکی از دیدنی‌ترین مسجد‌های منطقه تبدیل نموده است. 

 موزه‌های آستان قدس رضوی

موزه‌های آستان قدس رضوی یکی از مهم‌ترین و پر بازدید ترین موزه‌های ایران است. این موزه‌ها بنای تاریخی و معماری فوق‌العاده‌ای دارند و در حرم امام رضا (ع) قرار دارند. در کنار زیارت می‌توانید از بازدید موزه‌ها لذت ببرید. در ادامه آن‌ها معرفی شده‌اند.

موزه مرکزی 

این موزه برای اولین بار در 1316 به نمایش گذاشته شد. هدایای با ارزش که به حرم داده شده‌اند و  اشیا و آثار قدیمی حرم در اینجا نگهداری می‌شوند. 11 گنجینه نفیس و با ارزش از جمله گنجینه تاریخ حرم رضوی، گنجینه تمبر و تاریخچه پستی، گنجینه اسکناس، گنجینه سکه، گنجینه آبزیان، گنجینه نجوم، گنجینه ساعت، گنجینه سلاح، گنجینه ظروف، گنجینه مدال و گنجینه‌های هنرهای تجسمی را در خود جای داده است.

موزه‌های آستان قدس رضوی

علاوه بر موزه مرکزی موزه‌های دیگری مانند موزه قران و نفایس، موزه فرش، تالار استاد فرشچیان و موزه مردم شناسی در این مکان وجود دارند. شما می‌توانید هر روز از ساعت 8 صبح تا 18 بعد ازظهر به جز ایام تعطیل از این موزه بازدید کنید. در ایام نوروز از 8 صبح تا 8:45 شب امکان بازدید وجود دارد.

آب و هوای استان خراسان

این منطقه از تنوع اقلیمی متنوعی برخوردار است. اما در کل جز مناطق خشک و نیمه خشک کشور می‌باشد. شهرستان‌هایی مانند قوچان، نیشابور، درگز، جوین، تربت جام، تایباد و جغتای دارای اقلیم خشک هستند و شهرستان‌های سرخش، فریمان، مشهد و نواحی جنوبی استان خراسان دارای اقلیم نیمه خشک می‌باشند. بارش‌های کوتاه مدت، سیل آسا و رگباری قسمت بزرگی از بارندگی‌های سالانه این استان را تشکیل می‌دهند.

سوغات و صنایع دستی خراسان 

سوغات و صنایع دستی خراسان را همه می‌شناسند. استانی پر از سوغاتی، خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی‌های زیبا است. گردشگرانی که به زیارت می‌روند قطعا دست خالی از این شهر بیرون نمی‌روند. در ادامه انواع انواع سوغات و صنایع دستی این شهر زیبا معرفی شده‌اند.

زرشک 

خراسان جنوبی پایتخت زرشک بی دانه جهان است. با تولید 98 درصد زرشک ایران رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. زرشک دانه اناری و پفکی از مهمترین زرشک‌های تولید شده در این منطقه است. دو شهر زیر کوه قاین و قهستان زرشک با کیفیت و مرغوبی تولید می‌کنند و دیگر شهرهای ایران زرشک خود را از اینجا تهیه می‌کنند. زرشک علاوه بر اینکه زینت بخش غذاهای ایرانی است خواص زیادی هم دارد.

زعفران

سوغات و صنایع دستی استان خراسان رضوی | زعفران

زعفران سوغات معروف خراسان به شمار می‌رود. قدمت کشت این گیاه به دوران باستان بر می‌گردد. یکی از گران‌ترین و ارشمندترین محصولات کشاورزی ایران است که شهرت و اعتبار بین المللی دارد. بهترین زعفران دنیا در استان خراسان رضوی مخصوصا قائنات یافت می‌شود و به عنوان طلای سرخ نیز شناخته می‌شود. این گیاه با ارزش خیلی آسان در مشهد پیدا می‌شود

نقل و نبات خراسان

نقل و نبات سوغاتی شیکی از دیار خراسان است. همچنین رتبه اول در تولید نبات در کشور را دارد. در همه جای دنیا در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف طرفدارن زیادی دارد. در خراسان هم می‌توانید در انواع طعم‌ها مانند گشنیزی، زعفرانی، هل دار و کاکا‌ئویی تهیه کنید. نبات در طب سنتی فواید زیادی دارد از جمله درمان سردی مزاج، درمان دل درد، متعادل کردن فشار و ... 

ادویه هفت قلم

یکی دیگر از سوغاتی‌های خراسان ادویه هفت قلم است. ادویه هفت قلم مخلوطی از سماق، دارچین، رنجبیل، گلپر، زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه است. از این ادویه‌ها برای طعم دادن به غذاهای ایرانی مانند انواع خورشت و آبگوشت استفاده می‌شود. هر کدام از این ادویه‌ها خواص دارویی زیادی دارند. دیگر ادویه‌های این استان عباررتند از ادویه هجده رنگ، ادویه پلویی و ادویه خورشتی.

خشکبار

خشکبار یکی از تنقلاتی است که از گذشته در فرهنگ و ذائقه ما ایرانی‌ها وجود دارد. خراسان هم در زمینه تولید خشکبار مقام خوبی کسب کرده است. آلوچه، آلو بخارا، لواشک، برگ هلو، انواع مغزها و میوه‌های خشک شده، توت خشک، انجیر خشک، نخود و کشمش، انواع تخمه از خشکباری هستند که خیلی زیاد در بازار خراسان وجود دارند. زرشک، زعفران و آلو بخارا از پر طرفدارترین خشکبارهای این استان هستند.

انگشتر سازی و فیروزه تراشی

در تمام دنیا فیروزه را به نام ایران و نیشابور می‌شناسند. در بازارهای این استان افراد خبره‌ای وجود دارند که به سلیقه مشتریان انگشترهای خاص و زیبایی درست می‌کنند. سنگ مورد استفاده در این انگشترها عقیق یمن و فیروزه است که یکی از گران‌ترین سنگ‌ها هستند. در تمام انگشترها نقره به کار رفته عیار 925 دارد. این هنر اصیل مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و بسیاری از زائران این انگشترهای ارزشمند را برای خود و عزیزانشان به عنوان سوغات تهیه می‌کنند.

محصولات چرمی

استان خراسان رضوی یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان چرم طبیعی در ایران است. قیمت چرم طبیعی در این استان به نسبت سایر تولید کنندگان منصفانه‌تر است. هر ساله انواع کیف، کفش و لباس چرمی را به بیشتر کشورها صادر می‌کنند. خرید یک محصول چرمی سرمایه گذاری برای شما به حساب می‌آید، چون هزینه خود را صرف یک محصول با ارزش و ماندگار می‌کنید و تا سالیان سال برای شما کار می‌کند.

فرش، گلیم و بافته‌های داری

گلیم، جاجیم، زیلو، گبه، قالی، قالیچه و بافته‌های داری از سوغات معروف خراسان رضوی هستند. قالی یکی از معروف‌ترین بافته داری این منطقه است و توسط زنان عشایر و روستایی تولید می‌شود. برای بافتن آن الیاف پنبه، پشم و ابریشم به کار می‌برند. نقش و طرح‌های روی این بافته داری ذهنی است و نسل به نسل به آن‌ها رسیده است. رایج ترین رنگ‌هایی که در این بافته‌های داری به کار می‌رود شامل رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای، قرمز، سفید، سبز و نارنجی می‌باشد. 

ظروف سنگی

سوغات و صنایع دستی استان خراسان رضوی | ظروف سنگی

دیگ و ظروف سنگی از گذشته تا الان سوغات خراسان رضوی بوده‌اند. سنگ مورد استفاده در این ظروف سنگی نوعی سرپانتین است ( سرپانتین نوعی سنگ است رنگ آن سیاه و جنسش از مواد آذرین است)، به همین دلیل در برابر آتش بسیار مقاوم است. به وسیله هنر قلم زنی، این ظروف را با طرح‌های مختلفی تزئین می‌کند. غذا در این ظروف خیلی آرام طبخ می‌شود و به همین دلیل پخت غذا در این ظروف سنگی لذیذ می‌‌باشد.

چاروق

چاروق یک نوع پاپوش است که از قدیم الایام صنایع دستی شمال خراسان بوده است، مخصوصا شهرهای قوچان و بجنورد در تولید این پاپوش مهارت زیادی دارند. چاروق از چرم گاو و گوساله درست می‌شود. چاروق بندها و تسمه‌های بلندی دارد که تا ساق پا را می‌پوشاند. این پاپوش را دهقانان و روستائیان سال‌ها به پا کرده‌اند. قدمت هنر چاروق به دوران ساسانیان و صفویه بر می‌گردد.

هتل‌های معروف خراسان 

استان خراسان رضوی به واسطه حرم امام رضا (ع) یکی از پر طرفدارترین مقاصد گردشگری مذهبی است. بسیاری از گردشگران تمایل دارند هتلی را رزرو کنند که چشم انداز مناسبی داشته باشد و به حرم نزدیک باشد. در ادامه بهترین هتل‌های این منطقه را معرفی خواهیم کرد.

هتل درویشی

این هتل یکی از مجلل‌ترین و لوکس‌ترین هتل مشهد می‌باشد. این هتل 5 ستاره کار خود را در سال 1390 به صورت رسمی آغاز کرد. هتل درویشی مشهد دارای 23 طبقه، 223 اتاق و 618 تخت می‌باشد. همچنین معماری فوق العاده‌ای دارد. در این هتل استفاده از استخر برای اتاق‌های VIP، TOP VIP، استاندار پلاس و استاندار رایگان می‌باشد. این هتل در خیابان امام رضا واقع شده است.

هتل هما 1 

هتل‌های معروف استان خراسان رضوی | هتل هما 1

این هتل 5 ستاره است و یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های مشهد است. این هتل چندین فاز دارد از جمله ساختمان اصلی، ویلایی و آپارتمانی. این مجموعه بین المللی در کل 135 واحد اقامتی دارد. هتل هما دارای محوطه سرسبز و زیبا، رستوان، تنیس،  پیست دوچرخه سواری و اسکی می‌باشد. همچنین دارای اتاق‌های بزرگ و بالکن دار می‌باشد. هتل هما 1 مشهد در مرکز شهر مشهد قرار گرفته است.

هتل الماس 2 

این هتل 5 ستاره در سال 1395 افتتاح شده است. این هتل 25 طبقه است و دارای 217 اتاق می‌باشد. این هتل معماری منحصر بفردی دارد و در کل موزه‌ای از هنرهای بین‌المللی مانند سبک رومی، ترکی، آفریقایی، عربی و ایرانی است. در هتل الماس استفاده از امکانات آبی مانند استخر، سونا و جکوزی رایگان می‌باشد. هتل الماس 2 مشهد پرسنل آموزش دیده و مجربی دارد. این هتل در مشهد، خیابان امام رضا واقع شده است.

هتل قصر طلایی

این هتل 5 ستاره یکی از لاکچری‌ترین هتل‌های مشهد است. امکاناتی خاص از جمله باغ وحش، کلوپ طلایی، استخر، سونا، جکوزی و سالن ماساژ، اتاق نمک، سالن تناسب اندام و آرایشگاه بانوان و آقایان را به میهمانان خود ارائه می‌دهد. تمامی این مکانات رفاهی در داخل مجموعه قرار گرفته‌اند و به همین دلیل نسبت به سایر هتل‌ها متمایز گردیده است. این هتل دسترسی آسانی به موزه آستان قدس، بازار رضا و مسجد گوهر شاد دارد. هتل قصر طلایی در مشهد، خیابان امام رضا واقع شده است.

هتل سی نور

هتل‌های معروف استان خراسان رضوی | هتل سی نور

هتل سی نور مشهد 5 ستاره است و در سال 1393 افتتاح شده است. این مجموعه دارای 286 اتاق و 22 طبقه است. همچنین دارای امکانات تفریحی و رفاهی و پرسنلی آموزش دیده و مجرب می‌باشد. این مجموعه فاصله کم با حرم مطهر، مسجد گوهر شاد، پارک جنگلی طرق و پارک کوهسنگی دارد. همچنین دارای امکاناتی مانند استخر، سالن بیلیارد، سالن بدنسازی، سونا و جکوزی می‌باشد. این هتل در مشهد، خیابان هفده شهریور قرار گرفته است.

هتل ارغوان

هتل بین المللی ارغوان مشهد پنج ستاره و نوساز می‌باشد. دارای 16 طبقه و 107 واحد اقامتی می‌باشد. این هتل در سال 1401 افتتاح شده است و دکوراسیون داخلی شیک و مجللی دارد. خدمات و امکانات این هتل شامل کافی شاپ 24 ساعته، رستوران روف گاردن، پارکینگ رایگان، تاکسی سرویس 24 ساعته، اتاق مهمانی و جلسات کاری، تالار عروسی، پرسنل آموزش دیده و مسلط به زبان‌های انگلیسی، عربی و چینی و ... . این مجموعه به حرم مطهر امام نزدیک است. این هتل در مشهد، بلوار وحدت، بلوار امیر المومنین قرار گرفته است.

رستوران‌های معروف خراسان

خراسان علاوه بر جاذبه‌های مذهبی‌اش که هزاران مسافر را به خود جذب می‌کند. رستوران‌های معروفی هم دارد که انواع غذاهای ایرانی و فرنگی در آن‌ها سرو می‌شود و غذاهای آن‌ها زبانزد عام و خاص می‌باشد. در ادامه معروف‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

رستوران معین درباری

رستوران معین درباری یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های مشهد است. رستوران معین درباری دارای دو شعبه می‌باشد و در هر دو شعبه در وعده نهار و شام از مهمانان پذیرایی می‌کند. این رستوران قدمتی صد ساله دارد. انواع غذاهای ایرانی با دستپخت ماهرترین آشپزها در این رستوران سرو می‌شود. پر طرفدارترین غذای این جا شیشلیک است. در منوی این رستوران غذاهایی مانند چلو برگ مخصوص، چلو ماهیچه، چلو جوجه کباب، چلو اکبر جوجه با رب انار، باقلا پلو با گوشت، سبزی پلو با ماهی و چلو کباب لقمه زعفرانی وجود دارند 

رستوران شایان شاندیز

رستوران‌های معروف استان خراسان رضوی | رستوران شایان شاندیز

این رستوران پاتوق شیشلیک خورا است و یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های مشهد است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی مانند شیشلیک، کباب کوبیده، جوجه کباب، بختیاری و کباب لقمه سرو می‌شود، همچنین غذاهای بسیار با کیفیتی دارد. همه روزه آماده سرویس دهی به مشتریان است. این رستوران فضای دلباز و شیکی دارد و برخورد پرسنل بسیار حرفه‌ای است. رستوران شایان شاندیز فضای باز هم دارد می‌توانید غذای خود را در فضای باز سرو کنید و پیک بیرون هم دارد.

رستوران نسیم لبنان

در این رستوران انواع مختلفی از غذاهای لبنانی سرو می‌شود و خوشمزه‌ترین آن‌ها شاورما است. اگر جلسات ادارای و رسمی دارید می‌توانید در اینجا برگزار کنید چون یک بخش رستوران برای این کار اختصاص داده شده است. ظرفیت این رستوران 110 نفر می‌باشد. این رستوران دارای دو شبعه در مشهد می‌باشد. به علت سخت پیدا شدن جای پارک توصیه می‌شود از وسیله نقلیه استفاده کنید و یا ماشین خود را کمی دورتر پارک کنید و پیاده به این اینجا رجوع کنید.

رستوران الماس

این رستوران چشم انداز زیبا و دلنشینی دارد. رستوران الماس علاوه بر وعده‌های نهار و شام وعده صبحانه هم دارد و انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می‌شوند. این رستوران فضای کوچکی دارد ولی از لحاظ کیفیت حرف اول را می‌زند و از پارکینگ رایگان برخوردار می‌باشد. رستوران الماس نزدیکترین رستوران به حرم است. کسانی که هم به صورت حضوری نمی‌توانند به این رستوران رجوع کنند می‌توانند به صورت آنلاین غذای خود را سفارش دهند و در کمترین زمان تحویل بگیرند.

رستوران مهستان شاندیز مشهد

رستوران‌های معروف استان خراسان رضوی | رستوران مهستان شاندیز مشهد

این رستوران علاوه بر فضای بسته فضای روباز هم دارد و در تمام فصول می‌توانید از آن جا استفاده کنید. غذاهایی مانند چلو شیشلیک مخصوص، چلو ماهیچه مخصوص، چلو گوشت مخصوص، چلو برگ مخصوص، چلو کباب بختیاری و ... سرو می‌شوند. یکی از جذابیت‌های این رستوران این است که مراکز تفریحی متنوعی مانند شهر بازی پارک ملت، هلیوم پارک، کوهستان پارک خورشید و باغ وحش وکیل آباد در نزدیکی این رستوران قرار دارند.

رستوران خانه گیاهی

این رستوران مخصوص گیاه خوران است. اولین و تنهاترین رستوران در مشهد است که غذاهای گیاهی در آن سرو می‌شود. تنوع غذا در این رستوران بسیار زیاد است و دیزاین بسیار شیک و جذابی دارند. اگر یک بار به این رستوران بروید مطمئنا گیاه خوار می‌شوید. همچنین انواع نوشیدنی‌ها از دمنوش تا شربت را می‌توانید امتحان کنید. رستوران خانه گیاهی این امکان را دارد که جشن تولدهای خود را با خیال راحت در آنجا برگزار کنید.

کافه‌ها و فست فودهای معروف خراسان

خراسان هم مانند تمام استان‌های ایران کافه و فست فودهای معروفی دارد که از جمله معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از کافی شاپ شوکت، کافه لوکاوت (Lookout)، کافی شاپ نون، قهوه پیک، کافه عربیکا، کافه باکس (Box)، کافی شاپ سی، کافی شاپ نبات، فست فود کندز، آس برگر، فست فود پاچینو، فست فود پیتزا نایت، فست فود عطاویچ، فود فکتوری و ... 

سخن پایانی
در این مقاله به طور جامع استان خراسان رضوی را معرفی کردیم. با پیشینه تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم، آثار تاریخی و مناطق گردشگری، موزه‌های آستان قدس رضوی، آب و هوا، سوغات و صنایع دستی، هتل‌های معروف، رستوران‌های معروف و کافه‌ها و فست فودهای معروف خراسان آشنا شدیم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
محمد
13 بهمن 1398
بسیار زیبا
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.