انتشار: 1396/12/20
بروزرسانی: 1402/9/21
سالوک، شکارگاهی در خراسان شمالی

سالوک، شکارگاهی در خراسان شمالی

شکارگاه سالوک از نظر ژئومورفولوژی به دو منطقه تقسیم می‌شود، دو سوم این منطقه کوهستانی است و یک سوم دیگر آن دشت می باشد. در دره های سالوک گونه های مختلف درختی و درختچه ای مانند زرشک و بید و انجیر به وفور یافت می شود. سالوک از تنوع جانوری خوبی برخوردار است که تمامی این گونه ها در همین منطقه کوچک سالوک قرار دارند و همین باعث شده که سالوک تبدیل به یک شکارگاه عالی برای شکارچیان داخلی و خارجی در خراسان شمالی شود.

شکارگاه سالوک در خراسان شمالی، یکی از پارک‌‌های ثبت شده ملی و مناطق حفاظت‌ شده‌ ایست که همه ساله موردتوجه شکارچیان داخلی و خارجی واقع شده است. ازجمله گونه‌‌های حیوانی شکارگاه سالوک می‌توان به قوچ، آهو، میش اوریال، کل، بز و پلنگ اشاره  نمود که جزء گونه‌ های خاص منطقه‌اند. شکارگاه سالوک با حدود 20 هکتار زیر بنا در سمت شمال غربی استان خراسان جنوبی و شهر اسفراین قرار گرفته است. این شکارگاه جزء شکارگاه‌‌های قدیمی کشور است که در گذشته نیز موردتوجه امیران و شاهزادگان بوده وجود مراکز تاریخی پر شمار در این منطقه خود موید این حرف است.

شکارگاه سالوک و توجه سازمان محیط زیست به آن

شکارگاه سالوک در سال 52 بود که مورد توجه سازمان حفاظت از محیط‌ زیست کشور قرار گرفت و پس از شناسایی و تأیید این سازمان به‌ عنوان یکی از مناطق محافظت‌ شده کشور ثبت شد. شکار بی‌رویه در این منطقه باعث شده تا برخی از گونه‌‌های منطقه نادرشده و درخطر انقراض قرار بگیرند. با برنامه‌ریزی 13 ساله سازمان و غرق شدن آن باعث شد تا این گونه‌ های حیوانی رشد بسیاری کنند و تعداد آن‌ها به‌ اندازه مطلوبی از نظر زیست‌ محیطی برسد. در سال 1380 بود که شکارگاه سالوک به‌عنوان پارک ملی نیز به ثبت رسید. در حال حاضر نیز شکارگاه سالوک را با همین مشخصه می‌شناسند.

شکارگاه سالوک و توجه سازمان محیط زیست به آن

شکارگاه سالوگ از نطر جغرافیایی

از نظر جغرافیایی شکارگاه سالوک از 2 ناحیه‌ی کوهستانی و دشت تشکیل شده که تقریبا یک سوم منطقه شامل دشت و دو سوم باقی‌ مانده ی آن را کوه‌‌های سر به فلک کشیده پوشانده‌اند. این تنوع جغرافیایی باعث شده تا گونه‌های گیاهی متنوعی در منطقه موجود باشند که شامل گیاهان مخصوص آب‌وهوای سرد و  گرم می‌شود. در ناحیه‌ دشت، گونه‌‌های گیاهی شامل درخت‌‌های گردو، انجیر، بید و درختچه‌‌های زرشک است. در نواحی کوهستانی و مرتفع گونه‌ی گیاهی، غالب درخت‌‌های ارس بوده که به‌صورت وسیع در این مناطق قابل رویت هستند.

گونه‌‌های حیوانی شکارگاه سالوک از تنوع خوبی برخوردار است. یکی از مهم‌‌ترین گونه‌‌های حیوانی منطقه آهو است که در مناطق کوهستانی نیز می‌توانید شاهد بز، میش، اوریال، کل، قوچ و حیوانات درنده‌ای مثل خرس و ببر باشید. البته خرس‌‌های قهوه‌ ای در گذشته به‌طور انبوهی در منطقه دیده می‌شدند. امابا تخریب جنگل‌های منطقه از تعداد این خرس‌های قهوه‌‌ای به‌شدت کم شده است. در بعضی از مناطق شما ممکن است با گونه‌های حیوانی مثل  گربه ،گرگ وحشی، کفتار و ... نیز مواجه شوید.

شکارگاه سالوگ از نطر جغرافیایی

آیا شکار در این منطقه مجاز است؟

شکار در این منطقه با داشتن پروانه شکار از طرف سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور در برخی از ماه‌‌های سال مجاز است. به این علت  که شکارگاه سالوک از تنوع و کیفیت خوبی در زمینه شکار واقع است. این کیفیت به اندازه ایست که حتی مورد توجه شکارچیان خارجی نیز قرار گرفته و موجب جذب توریست در منطقه نیز شده است.

مناطق زیست‌بوم شکارگاه سالوک

کوه‌‌های سالوک همراه با صخره‌‌های سنگی و جنگل‌ های ارس زیبایی دو چندانی به محیط اطراف شکارگاه بخشیده است. از مهم‌ترین دره‌ها و صخره‌های کوه سالوک می‌توان به دره توی، دره زاری، دره توت، صخره حسن چاخونی، صخره‌های پیش قلعه، دره آهنگران، دره‌ ارد غانی، دره سیاه خانه و ... اشاره کرد.

دره سیاه‌خانه، در شرق منطقه سالوک قرار دارد و در حدود 10 کیلومتر امتداد دارد. انجیر، گز و بید پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهد و در دره سیاه‌خانه شانس این را دارید که با گونه‌های حیوانی‌ای مثل بز، قوچ، میش، کل و پلنگ مواجه شوید.

مناطق زیست‌بوم شکارگاه سالوک

راه‌ های دسترسی به شکارگاه سالوک

چنانچه اشاره شد شکارگاه سالوک که امروزه با نام پارک ملی سالوک معرفی شده در شمال غربی شهر اسفراین در خراسان شمالی واقع است. فاصله این شکارگاه تا شهر اسفراین در حدود 20 کیلومتر است. برای دسترسی به این شکارگاه لازم است از همان شهر اسفراین اقدام کنید.

شهر اسفراین که مرکز شهرستان اسفراین است در همسایگی شهرستان‌‌های بجنورد، سبزوار و قوچان واقع است.کوه‌‌های سالوک در امتداد رشته‌ کوه البرز است که بعداز عبور از شهرهای شمالی و پیشروی به سمت شرق به این شهر می‌رسند. ارتفاعات این کوه‌ها از سطح دریا را در حدود1200 متر تخمین زده‌اند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.