انتشار: 1402/12/13
بروزرسانی: 1402/12/12
از کاربرد توری تا قیمت انواع این محصول در بازار آهن

از کاربرد توری تا قیمت انواع این محصول در بازار آهن

در این مطلب به معرفی انواع توری از جنس فولاد خواهیم پرداخت و در انتها عوامل موثر بر قیمت توری در بازار ایران را بررسی خواهیم نمود.

توری ها را می توان از پرکاربردترین انواع محصولات مفتولی در بازار آهن ایران دانست که بواسطه تنوع کالایی که دارند، بسته به فضایی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند، کاربردهای متنوعی را شامل می شوند.

از کاربرد توری تا قیمت انواع این محصول در بازار آهن

در این مطلب به معرفی انواع توری از جنس فولاد خواهیم پرداخت و در انتها عوامل موثر بر قیمت توری در بازار ایران را بررسی خواهیم نمود.

بهتر است که ابتدا با مفهوم توری آشنایی بیشتری پیدا کنیم و ببینیم که ماهیت توری چیست و از انواع آن در چه مواردی استفاده می شود.

توری در محصولات مفتولی

توری یک شبکه فلزی است که از بافتن سیم مفتولی یا برش ورق فلزی به دست می آید و بیشتر برای محافظت و امنیت در ساختمان های مختلف کاربرد دارد. این محصول پرکاربرد در اجناس و اندازه های مختلف طولی، عرضی و قطر (در نوع مفتولی) ارائه می شود.

از گذشته تا امروز، یکی از راه های پرطرفدار ایجاد امنیت و محافظت از اماکن و محوطه های مختلف، استفاده از توری ها بوده است. محبوبیت توری ها به علت مزیت های توری همچون قیمت مناسب، نصب و نگهداری آسان و از این قبیل موارد می باشد. متناسب با محل مورد نظر برای نصب، از انواع مختلف توری استفاده می شود.

چشمه توری

عموما توری، شبکه های هم اندازه ای دارد که به ابعاد آن چشمه توری گفته می شود. چشمه توری می تواند شکل های مختلفی به خود بگیرد. لوزی، شش ضلعی و متوازی الاضلاع شکل های رایج توری ها می باشد.

چشمه توری

البته این شکل های هندسی به طور دقیق نیستند که این امر بخاطر بافت سیم ها می باشد. در مواردی که توری از برش و کشش ورق تولید شود می توان شکل های دقیق تری بر روی توری پیاده نمود.

توری هایی هستند که شکل چشمه آنها دایره ای است. این گونه توری ها با استفاده از عملیات قالب زنی بر روی ورق تولید می شوند. به این نوع توری ورق استیل مشبک نیز گفته می شود.

انواع توری قابل خرید در بازار

با در نظر گرفتن این نکته که توری فلزی می تواند از سیم مفتول و یا ورق فولادی تولید گردد، اولین دسته بندی توری بر اساس متریال مورد استفاده در تولید آن می باشد. بنابراین دو نوع توری به طور کلی وجود دارد:

  • توری مفتولی Metal chain link netting
  • توری ورقه ای Metal expanded lath

اما پس از طبقه بندی توری بر اساس متریال مورد استفاده در تولید آن نوبت به دسته بندی انواع توری بر اساس اسامی رایج آن در بازار می رسد. توری هایی که با استفاده از سیم مفتولی تولید می گردند بر اساس قطر سیم مفتول، نوع بافته شدن رشته ها در یکدیگر، اندازه چشمه و شکل چشمه دسته بندی می شوند. گروهی از توری ها با استفاده از سیم آهنی بسیار نازک در حد 0.4 میلیمتر تولید می گردد در حالیکه توری هایی هستند که ضخامت مفتول آنها تا 4 میلیمتر می رسد.

گاهی توری ها مانند زنجیره های بافته شده به هم دیگر فقط در حد یک یا دو دور به هم پیچیده شده اند در حالیکه در مواردی توری های نازک تر چندین دور گاهی تا 10 دور به هم تابیده می شوند. اندازه ی چشمه ها می تواند از 3/4 (سه چهارم) اینچ شروع شده تا 2 و نیم اینچ نزدیک به 7 سانتیمتر، متغیر باشد و در نهایت شکل چشمه ها که گاه به صورت یک لوزی ساده و گاه به شکل شش ضلعی تولید می گردد. البته این تنوع در شکل چشمه ها نیز ارتباط مستقیمی با نوع بافت سیم مفتول در تولید توری دارد.

بر اساس آنچه گفته شد مهمترین دسته بندی توری های مفتولی به شرح ذیل می باشد:

  • توری حصاری Fence netting
  • توری مرغی Chicken netting
  • توری گابیون Gabion netting
  • توری فرنگی (بچه گابیون)
  • توری پرسی Woven wire mesh

عوامل موثر بر قیمت توری

همانند تمامی محصولات و مقاطع فولادی که در مبحث قیمت و ارزش ذاتی، همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند، توری ها و انواع این محصول نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در ادامه به مهمترین عوامل موثر بر قیمت توری های فولادی را بررسی نموده و سپس به معرفی انواع این محصول مفتولی در بازار آهن ایران خواهیم پرداخت.

توری، همواره به عنوان عضوی جدا ناپذیر در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود و جزء پرکاربردترین و اصلی ترین مصالح در پروژه های ساختمانی محسوب می­شود. با توجه به این شرایط و اهمیت زیاد توری، قیمت این محصول گاه نزولی و صعودی شده و همین امر می تواند تاثیر بسزایی در صنعت ساختمان سازی و صنایع وابسته داشته باشد.

تحلیلگران برای تحلیل قیمت این محصول به بررسی مواد خامی که منجر به تشکیل توری می شود، می پردازند. با مروری بر خط تولید توری، می توان تمام عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن را مورد بررسی قرار داد. این فاکتورها می توانند سبب صعودی یا نزولی شدن قیمت توری شوند.

به طور کلی می توان عوامل زیر را به عنوان اثر بخش ترین شاخص ها بر قیمت توری های آهنی دانست:

  • قیمت مواد اولیه در تولید انواع توری و محصولات مفتولی
  • نرخ دلار و ارز
  • شاخص بورس
  • هزینه حمل و نقل
  • تورم جهانی و تاثیر آن بر بازار
  • وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران

توری مرغی

توری مرغی، شبکه ای از سیم های مفتول گالوانیزه گرم یا سرد است که چشمه های آن در ابعاد یکسان با فواصلی منظمی از هم قرار دارند و توسط دستگاه های مخصوص بافته و به هم تنیده می شود. توری مرغی در واقع نازک ترین توری مفتولی می باشد که قابلیت نصب آسانی دارد.

توری مرغی

از مهم ترین ویژگی های توری مرغی گالوانیزه ی گرم این است که مدت زمان بیشتری بدون خوردگی و زنگ زدگی باقی می ماند و در برابر رطوبت، مقاوم تر است.

از دیگر ویژگی های این محصول می توان گفت که جنس توری مرغی ایرانی، کیفیت بیشتری نسبت به نوع خارجی این محصول دارد. نوع خارجی توری مرغی، از مفتول گالوانیزه ی سرد ساخته می شود؛ در حالی که جنس ایرانی این محصول، از هر دو نوع مفتول گالوانیزه ی سرد و گرم تولید می شود که باعث عدم زنگ زدگی و دوام بیشتر خواهد شد.

مهمترین کاربردهای توری مرغی عبارت است از:

  • حصارکشی برای مراقبت از انواع حیوانات و پرندگان
  • حصارکشی برای مراقبت از انواع مختلف گیاهان
  • قابل استفاده برای سیمان کاری دیوار و ستون
  • قابل استفاده برای سیمان کاری و یا گچ کاری سقف
  • قابل استفاده برای سرامیک کاری ساختمان
  • قابل استفاده برای زیرسازی کاشی
  • قابل استفاده برای حصار کشی پروژه های عمرانی

قیمت توری مرغی با توجه به همبستگی این محصول به بازار آهن ایران همواره در حال نوسان می باشد و نمی توان نرخ ثابتی را برای آن متصور شد. با این حال شما می توانید برای بررسی نرخ لحظه ای انواع سایز توری مرغی از منابع آنلاین قیمتی استفاده نمایید.

توری حصاری

این توری ها از مفتول هایی از جنس گالوانیزه گرم یا فولاد ضد زنگ با روزنه های متفاوت بافته شده اند. هنگامی که از توری های گالوانیزه بافتنی و یا دیگر توری هایی که توانایی ایجاد مانع را دارند به عنوان فنس استفاده می شود به آن در اصطلاح توری حصاری می گویند.

توری حصاری

در مورد کاربرد توری های حصاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حفاظت از مناطق صنعتی، تجاری و مسکونی
  • جداسازی مناطق در پروژه های ساختمانی
  • استفاده در فضای باز به عنوان حائل بین خودرو و عابران پیاده
  • استفاده در فضای باز به عنوان حائل بین دام های چراغ خورده و خودرو
  • استفاده در فضای باز به عنوان حائل بین دام های گرسنه و محصولات کشاورزی
  • استفاده در فضای باز به عنوان حائل بین استخر و منطقه ای که امکان دسترسی عمومی دارد.
  • حصار یا سیم خاردار بالای دیوار
  • استفاده در مناطق خاص یا محافظت شده
  • مناطق نظامی

توری حصاری در بازار آهن دارای تنوع قیمتی بالایی می باشد که همانند سایر مقاطع فولادی که برند عامل تعیین کننده ارزش نهایی یک محصول است، قیمت توری حصاری نیز از این قانون تبعیت می نماید.

توری پرسی

توری مشبک یا فنس پرسی یا توری پرسی ،از جنس مفتول کششی آهن است که با فرآیند دنده و بافت تولید می شود. این نوع توری به شکل شبکه های مربعی و یا مستطیلی شکل است و به همین علت از لحاظ ظاهری شبیه توری های جوشی هستند. ولی مانند آنها در تقاطع مفتول ها جوشکاری ندارند و فقط مفتول ها به صورت تار و پود در هم تنیده می شوند.

توری پرسی

جدول وزن توری پرسی

نکته ی قابل توجه اینجاست که وزن هر کدام از انواع توری پرسی بر اساس نوع آن ها متفاوت است. با توجه به نیاز خود و طبق جدول زیر، می توانید هریک از محصولات را سفارش دهید.

سایز مفتول

طول

عرض

چشمه

3 الی 5 میلی متر

2 متر

1 متر

2*2 سانتی متر

3 الی 5 میلی متر

2 متر

1 متر

4*4 سانتی متر

3 الی 5 میلی متر

2 متر

1 متر

5*5 سانتی متر

توری پرسی با توجه به بافت و استحکامی که دارد، در موارد گوناگونی قابل استفاده است. از مهم ترین کاربردهای تورسی پرسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظ های در و پنجره
  • ساخت قفس حیوانات
  • حصارکشی دور مزارع، باغ و زمین های کشاورزی
  • نصب سیستم های گرمایشی
  • قابل استفاده در صنایع شیمیایی، صنایع نفت، صنایع پزشکی و متالوژی
  • ساخت پانل های سه بعدی
  • مسلح کردن بتن فنداسیون کف و دیوارها

قیمت توری پرسی متاثر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت روز محصولات مفتولی در بازار آهن ایران تعیین می گردد و به صورت لحظه ای دستخوش نوسان است. به همین دلیل بهترین روش بررسی و رصد قیمت لحظه ای انواع سایز توری های پرسی بهره گیری از سایت های مرجع آنلاین قیمت آهن آلات است.

توری گابیون

توری گابیون یک سیستم سازه ای است که از تورهای مفتولی به شکل مستطیلی یا مربعی بافته شده است و داخل آن با سنگ یا مصالح دیگر پر می شود. این نوع توری به عنوان یک جدار محافظتی و استحکام بخش مورد استفاده قرار می گیرد. نام “گابیون” از واژه ایتالیایی “gabbione” گرفته شده و به معنای جعبه یا قفس فلزی است.

توری گابیون

موارد استفاده از توری گابیون به موارد مختلفی مربوط می شود که هر کدام از آن ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، بیشترین مصرف فنس گابیون برای زیباسازی فضاهای مختلف مانند پارک و روف گاردن است. برای اینکه بدانید اهمیت این توری چیست، باید سایر فواید آن را نیز به طور ویژه بررسی کنید تا به یک درک درست دست پیدا کنید. یکی دیگر از کاربردهای دیگر آن مربوط به سدسازی است.

این توری می تواند با فشرده سازی فوق العاده سنگ ها در کنار هم مانع از نفوذ آب شود. همچنین شما می توانید که برای حصارکشی باغ یا یک محوطه خاص از فنس گابیون به طور ویژه استفاده کنید. در سایر پروژه های عمرانی نیز توری گابیون نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که باید آن را زیر نظر داشته باشید. به طور مثال پوشش کف آبراهه ها با استفاده از فنس گابیون تشکی انجام می شود.

در نتیجه می توان برای احداث موج شکن ها نیز بر روی این مورد حساب باز کرد. در جاده ها و اتوبان ها نیز شاهد حضور فنس های گابیون هستیم. کاربردهای گابیون از نظر دارای تنوع است که شما می توانید با توجه به نیاز خود از آن ها استفاده کنید. در حال حاضر این توری در انواع مختلفی تولید می شود تا جوابگوی تمامی این نیازها باشد.

قیمت توری گابیون

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید برای خرید و اجرای فنس گابیون در نظر گرفت قیمت است. به طور قطع میزان هزینه ساخت و اجرا یک فاکتور بسیار مهم است که باید به آن اهمیت زیادی بدهید.

عوامل متعددی بر روی قیمت توری گابیون تاثیر می گذارد که باید به آن دقت کافی داشته باشید. مثلا نوع چشمه یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فنس گابیون است.

هر چقدر که چشمه ها اندازه کوچک تری داشته باشند، سیم بیشتری برای ساخت آن به کار رفته است. معمولا چشمه ها دارای ابعاد مختلفی هستند که هر کدام از آن ها دارای شرایط قیمتی مختص به خود هستند.

توری فرنگی

توری فرنگی محصولی ساخته شده از سیم مفتولی فلزی است که در دسته خانواده توری مرغی و گابیون قرار دارد. این محصول به دلیل اینکه با استفاده از گالوانیزه ساخته شده است مقاومت بالایی را در برابر زنگ زدگی و رطوبت از خود نشان می دهد؛ به همین دلیل می توان از آن در شرایط آب وهوایی گوناگون استفاده کرد.

کاربرد توری فرنگی

از توری فرنگی به دلیل استحکام و شکل ظاهری زیبا آن که به صورت چشمه های شش ضلعی یا اصطلاحا لانه زنبوری بافته می شود. بیشتر در صنعت کشاورزی و دامپروری ، برای حصار کشی محیط و تعیین مرز دام ها و یا باغ و باغچه ها استفاده می کنند زیرا چشمه های توری از نفوذ حیوانات موزی جلوگیری می کند ولی هم هوا به خوبی تردد دارد و هم در صورت آتش گرفتن آب بخوبی از میانش عبور می کند.

توری فرنگی

اما در صنعت ساخت و ساز برای حصار کشی محوطه های مختلفی مثل برج ها ، ساختمان ها، فرودگاه ها ، ترمینال ها ، محوطه های ورزشی مراکز نفتی و پتروشیمی و حتی بزرگ راه ها و جاده ها استفاده می شود. در ساختمان سازی نیز برای سقف سوله ها ، دور ستون ها، سیمان کاری و ایجاد محافظی برای جلوگیری از سقوط مصالح ساختمانی مصرف می گردد.

تفاوت توری فرنگی و توری مرغی

توری فرنگی و مرغی هر دو از چشمه های شش ضلعی بهره منداند؛ به همین دلیل از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت بسیاری دارند. لازم به ذکر است تنها ظاهر این دو محصول فلزی به هم شبیه است و از نظر ضخامت مفتول و سایز چشمه تفاوت های بسیاری را با یکدیگر دارند.

ضخامت مفتولی که در توری فرنگی به کار رفته است از توری مرغی بیشتر است و این امر باعث شده تا این محصول نازک تر و سبک تر باشد. موارد ذکر شده باعث به وجود آدن تفاوت هایی در قیمت توری مرغی و فرنگی شده اند.

از جمله تفاوت دیگر این دو محصول می توان از سایز چشمه های آنها نام برد. این فرق در بیشتر بودن ابعاد چشمه توری فرنگی نسبت به توری مرغی خود را نشان می دهد.

ضخامت بیشتر و چشمه هایی با ابعاد بزرگتر در این محصول موجب افزایش مقاومت آن در برابر توری مرغی شده است. تفاوت بارز دیگری که میان این دو محصول وجود دارد عرض تولیدی آنهاست. توری فرنگی در عرض 120، 150 و 180 سانتی متری و توری مرغی در عرض 90 و 120 سانتی متری تولید و در بازار عرضه می شوند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.