انتشار: 1402/4/5
بروزرسانی: 1402/5/4

ویدیو بیماری های اسب | 10 بیماری شایع اسب که شما لازم است بدانید

بیماری های اسب بر اساس عوامل بیماری زا به گروه‌های میکروبی، ویروسی، انگلی و قارچی تقسیم بندی می‌شوند. که در زیر به 10 مورد از شایع‌ترین بیماری های اسب اشاره شده است.


اسب هم مانند انسان‌ها ‌ نیاز به مراقبت‌های بهداشتی دارد. انواع عفونت‌های ویروسی، باکتریایی، انگلی، قارچی، بیماریی‌های متابولیک و بیماری‌های ژنتیکی وجود دارند که زندگی اسب را تهدید می‌کنند. در این ویدیو 10 مورد از از شایع‌ترین بیماری های اسب را به شما معرفی می‌کنیم، به علائم و درمان‌ها توجه کنید و به خوبی آگاه شوید تا بتوانید علائم و بیماری‌ اسب خود را تشخیص دهید.

بیماری های شایع در اسب‌ها 

  1. لامینایتیس (Lamintis) نوعی بیماری در اسب است که باعث لنگیدن آن هنگام راه رفتن می‌شود. عواملی مانند مصرف بیش از حد علوفه، غذا دادن به اسب به میزان زیاد و چاقی موجب لامینایتیس می‌شود. در این بیماری اسب وزن بدنش را از قسمتی به قسمت دیگر بدن منتقل می‌کند، به سختی راه می‌رود، سم‌هایش هنگام لمس کردن گرم به نظر می‌رسند، اسب به سمت عقب متمایل می‌‌شود تا فشار ناشی از وزن زیاد، کمتر به پاها وارد آید. طبق نظر دامپزشک می‌‌توانید خوراک اسب را کاهش دهید، با داروهای ضد التهاب و آنتی‌ بیوتیک عفونت را کنترل کنید، از نعل‌های طبی استفاده کنید، در صورت وجود زخم، زخم را پانسمان کنید. با انجام این موارد، وضعیت اسب رو به بهبود می‌رود.
  2. Rain Scald  یک عفونت باکتریایی است که باعث تشکیل دلمه‌ها روی پشت و کفل می‌شود و گاهی اوقات اندام‌های تحتانی را در بر می‌گیرد. برای درمان بهتر است اصطبل را از شرایط مرطوب و گل‌آلود خارج کنید، نواحی آسیب دیده را با محلول ضد باکتری تمیز کنید، باکتری‌های موجود در دلمه می‌تواند باعث عفونت مجدد شوند، پس هر کیت یا لوازم آرایشی را به طور منظم ضد عفونی کنید.
  3. Mud Fever یک بیماری پوستی غیر مسری است که باعث تحریک پاهای اسب می‌شود و همچنین به آن درماتیت گفته می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به موهای مات شده یا تکه‌های ریزش مو با پوست خام زیر آن، درد و تورم در اندام تحتانی و لنگش اشاره کرد. برای درمان شما می‌توانید ناحیه آسیب دیده را حداقل دو بار در روز با استفاده از یک ضد عفونی کننده ملایم تمیز کنید، برداشتن دلمه‌ها برای کمک به دسترسی آسان‌تر به پوست و رسیدن هوا به آن ناحیه و کمک به بهبودی، بهتر است با احتیاط انجام شود.
  4. Poison یا مسمومیت باعث مشکلات تنفسی، اسهال، درد شکم، کاهش وزن، بی قراری، درجه حرارت بالا، افسردگی، بی ثباتی، کوری، یبوست، لرزش عضلات و از دست دادن اشتها می‌شود. برای درمان مسمومیت، باید عامل مسمومیت را شناسایی و حذف کنید. اگر عامل مسمومیت گیاهی باشد، باید اسب را از آن دور کنید و اگر سموم شیمایی باشد فورا به یک دامپزشک مراجعه کنید تا روند درمان آغاز شود. محلول‌های کربنات کلسیم به عنوان جذب کننده سم‌ها در صورت نیاز به اسب تجویز می‌شود.
  5. Sweet Ltch یک بیماری پوستی است که در اثر واکنش آلرژیک به گزش مگس ایجاد می‌شود. حشرات معمولا کمر، شکم و کفل را گاز می‌گیرند از علائم این بیماری می‌توان به خارش شدید، چرخش دم شدید در تلاش برای دور نگه داشتن حشرات، ریزش مو اشاره کرد. برای دور کردن مگس‌ها می‌توانید مدفوع اسب و گل و لای را از اصطبل زود به زود خارج کنید، از فن برای دور شدن مگس‌ها استفاده کنید.
  6. Strangles یک عفونت مسری است که باعث تب، ترشحات بینی و آبسه می‌شود. اسب‌ها برای نفس کشیدن ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا مراقبت‌های بیمارستانی داشته باشند.
  7. Kissing spines این بیماری باعث درد شدید و عملکرد اسب را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. از علائم این بیماری به لگد زدن، تغییر در خلق و خو، به سختی سوار اسب شدن اشاره کرد. محل واقعی درد در حالی که اسب علائم واضحی از ناراحتی را نشان ‌دهد، می‌توان از جراحی برای رفع مشکل اشاره کرد.
  8. Equine Asmtha یک بیماری التهابی است که در اثر آلرژی ایجاد می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان سرفه کردن، خس‌خس سینه، ترشحات بینی و کاهش تحمل ورزش را نام برد. شما می‌توانید از آنتی بیوتیک‌ها و آنتی هیستامین‌ها برای بهبود وضعیت اسب کمک بگیرید.
  9. Cushing Disease بیماری کوشینگ باعث اختلال در غده هیپوفیز می‌شود. غده هیپوفیز را درگیر می‌کند که غده‌ای است در پایانه مغز قرار دارد و در پاسخ به سیگنال‌های مغزی هورمون تولید می‌کند. علائم این بیماری کاهش وزن، بی حالی، افزایش تعریق، عفونت‌های مزمن و لامینیت هستند. شما می‌توانید با مدیریت علائم بالینی مانند لامینیت، عفونت‌های ثانویه و اصلاح رژیم غذایی از بیماری جلوگیری کنید. اولین اقدام برای درمان بیماری کوشینگ استفاده از یک قرص به نام Prascend است. برخی اسب‌ها ممکن است نیاز به شروع تدریجی این قرص داشته باشند. زیرا باعث کاهش اشتها می‌شود.
  10. Colic قولنج اصطلاحی است که برای توصیف علائمی از درد شکم استفاده می‌شود. که به دلیل مشکلات گوارشی به وجود می‌آید و باعث ایجاد علائم کولیک می‌شود که طبیعت آن از خفیف تا شدید متغیر است. دامپزشک شما می‌تواند از لوله برای دادن روغن معدنی، آب و سایر ملین‌ها استفاده کند. روغن معدنی و ملین‌ها ممکن است گرفتگی را تسکین دهند و آب می‌تواند اسب شما را آبرسانی کند.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.