انتشار: 1397/6/26
بروزرسانی: 1402/9/27
16 حقیقت تلخ در مورد اثر آلودگی محیط زیست بر زندگی جانداران

16 حقیقت تلخ در مورد اثر آلودگی محیط زیست بر زندگی جانداران

تقریبا نه میلیون مرگ در سال 2015 با آلودگی مرتبط بود. هر سال در جهان تقریبا 1.3 میلیارد تن زباله تولید می‌شود. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در اوایل بارداری خطر نقایص مادرزادی را افزایش می‌دهد. آلودگی محصولات پلاستیکی منجر به ایجاد لکه زباله بزرگ در اقیانوس آرام شده است، جزیره‌ای پلاستیکی به اندازه سه برابر فرانسه! به طور کلی آلودگی محیط زیست یکی از مفاهیم و معضلاتی است که در دنیای مدرن بسیار نادیده گرفته شده است. متاسفانه حقایق تکان دهنده‌ای در مورد آلودگی محیط زیست وجود دارد که در ادامه نگاهی گذرا به آن خواهیم داشت.

جامعه صنعتی امروز و آلودگی‌های ناشی از آن روز به روز در حال افزایش بوده و جهان اطراف ما را تحت تأثیر خود قرار داده است. اغلب شهرهای دنیا با مشکل آلودگی محیط زیست مواجه هستند و تلاش دارند راه حل مناسبی برای آن بیابند. طی سال‌های اخیر، کشورهای دنیا به توافقی دست یافته‌اند، که طبق آن، حجم استفاده از سوخت‌های فسیلی کاهش یافته و انرژی‌های پاک همچون باد و خورشید جایگزین آن‌ها می‌گردد. 

آلودگی (Pollution) چیست؟

آلودگی را می‌توان اینطور توصیف کرد: "آلوده شدن هوا، آب و خاک با وارد شدن یک آلاینده به محیط طبیعی که اغلب توسط انسان انجام می‌شود و برای موجودات زنده مضر است." شایع‌ترین اشکال آلودگی عبارتند از: آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی کشاورزی و... ورود آلاینده‌ها به محیط طبیعی باعث تغییرات نامطلوبی می‌شود. آلودگی می‌تواند به شکل مواد شیمیایی یا انرژی مانند صدا، گرما یا نور باشد. در سال 2015 آلودگی ریست محیطی باعث مرگ 9 میلیون نفر در جهان شد.

آلودگی (Pollution) چیست؟ | آلودگی محیط زیست

چرا باید نگران آلودگی محیط زیست باشیم؟

همه موجودات زنده بخشی از یک اکوسیستم هستند و در ارتباط با یکدیگر زندگی می‌کنند. هر موجودی که بخشی از این اکوسیستم است به منابع زمینی، آب و هوا وابسته است، زمانی که این منابع آلوده شوند، تمام اشکال حیات وابسته به این منابع در معرض تهدید قرار می‌گیرند. آلودگی یک نگرانی جهانی است و محدود به مکان یا مرز جغرافیایی خاصی نیست.

مناطق شهری عمدتا به دلیل وسایل نقلیه و قرار گرفتن در معرض فعالیت‌های صنعتی و مناطق روستایی نیز به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها آلوده می‌شوند. انتشار آلودگی به محیط زیست قابل کنترل نیست و حتی می‌تواند به مناطق دورافتاده‌ای برسد که در آن زندگی انسانی وجود ندارد. هوا و آب دو عاملی هستند که به طور گسترده تحت تأثیر آلودگی قرار گرفته و به دلیل فراوانی در محیط، سریعا در مقیاس بزرگ نیز پخش می‌شوند. در ادامه به 16 واقعیت تلخ در مورد 16 حقیقت تلخ در مورد آثار مخرب آلودگی محیط زیست بر زندگی جانداران می پردازیم.

چرا باید نگران آلودگی محیط زیست باشیم؟

  1. آلودگی یکی از بزرگترین قاتلان است که بیش از 100 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.
  2. بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.
  3. روزانه 5000 نفر در اثر نوشیدن آب ناپاک جان خود را از دست می‌دهند.
  4. هر ساله 6 میلیون تن زباله داخل اقیانوس‌ها ریخته می‌شود. پلاستیک اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده این زباله‌ها است.
  5. آلودگی سالانه بیش از 1 میلیون پرنده دریایی و 100 میلیون پستاندار را می‌کشد.
  6. افرادی که در مناطقی با هوای آلوده زندگی می‌کنند، 20 درصد بیشتر از افرادی که در مناطق کمتر آلوده زندگی می‌کنند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان ریه هستند.
  7. تقریبا 46 درصد از دریاچه‌های آمریکا آلوده هستند و از این رو برای شنا، ماهیگیری و زیست آبزیان خطرناک هستند.
  8. در فاجعه بزرگ مه دود که در سال 1952 در لندن رخ داد، تقریبا چهار هزار نفر در عرض چند روز به دلیل غلظت بالای آلودگی جان خود را از دست دادند.
  9. ایالات متحده 30 درصد زباله‌های جهان را تولید می‌کند و از 25 درصد منابع طبیعی جهان استفاده می‌کند.
  10.  هر ساله 1.5 میلیون تن آلودگی نیتروژن از طریق رودخانه می سی سی پی در خلیج مکزیک تخلیه می‌شود.
  11. هر ساله حدود یک تریلیون گالن فاضلاب تصفیه نشده و زباله‌های صنعتی در آب ایالات متحده ریخته می‌شود.
  12. کودکان تنها مسئول 10 درصد از آلودگی جهان هستند، اما مستعد ابتلا به 40 درصد از بیماری‌های ناشی از آن هستند.
  13. بیش از 3 میلیون کودک زیر 5 سال، سالانه به دلیل عوامل محیطی مانند آلودگی جان خود را از دست می‌دهند.
  14. کمپوست سازی و بازیافت به تنهایی از تخلیه 85 میلیون تن زباله در سال 2010 جلوگیری کرده است.
  15. چین بزرگترین تولید کننده دی اکسید کربن در جهان است. ایالات متحده شماره 2 است.
  16. تقریبا 80 درصد زباله‌های شهری در هند در رودخانه گنگ ریخته می‌شود.
  17. فضولات دام عمدتا منجر به آلودگی خاک می‌شوند. در هنگام وزش بادهای موسمی، آب از مزارع عبور کرده و باکتری‌های خطرناک را از دام‌ها گرفته و به رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌ریزد.

چرا باید نگران آلودگی محیط زیست باشیم؟

خواندن این حقایق تکان دهنده ما را از شرایط واقعی محیطی و تاثیرات خطرناک آن آگاه می‌کند. همه ما مسئولیم و همه باید در به حداقل رساندن و از بین بردن منابع آلودگی و یافتن راه‌هایی برای غلبه بر آن با یکدیگر همکاری کنیم.  پیشنهاد ما این است که از خودمان شروع کنیم، در عادات خود تغییراتی به وجود بیاوریم و سعی نماییم تا کارهایی که سبب آلودگی بیشتر محیط زیست می‌گردند، را انجام ندهیم. همچنین تلاش خود را برای پاکسازی محیط زیست پیرامون خود دو چندان نماییم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
پرهام
21 بهمن 1398
بسیار عالی
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.