انتشار: 1396/12/8
بروزرسانی: 1402/5/4
noise-pollution-control | راهی برای کنترل آلودگی های صوتی و بهبود کیفیت هوای شهر

راهی برای کنترل آلودگی های صوتی و بهبود کیفیت هوای شهر

آلودگی صوتی امواج ناخواسته ای است که بر فعالیت های موجودات زنده به ویژه انسان تاثیر می گذارد و عوارض متعدد جسمی و روانی و اختلال در اعصاب شنوایی را به وجود می آورد. در یک محیط باز امواج صوتی بدون برخورد با مانع روند انتشار را تا مرز تباهی ادامه می دهند.

در محیط‌های اداری كه ساختمان‌ها از سیستم‌های تهویه مناسب استفاده می‌كنند، هوای آلوده در فضای بسته قرار می‌گیرد و كاركنان آنرا تنفس می‌كنند. برآورد می‌شود كه در حدود 1/3، ساختمان‌های اداری با مشكل آلودگی هوای داخل ساختمان روبرو هستند و كاركنان شاغل در این ادارات با مشكلات تنفسی و آلرژی دست به گریبان بوده و بیشتر به سرماخوردگی، عفونت های تنفسی و حساسیت ها مبتلا می‌شوند.

آلودگی هوای داخل ساختمان

آلودگی هوای داخل ساختمان ها ناشی عوامل مختلفی مانند: گازهای حاصل از دستگاه‌های كپی و چاپگرها و همچنین كف پوش های به كار رفته روی زمین، به كارگیری سیستم‌های گرمایشی، پخت و پز در آشپزخانه ی ادارات، استعمال دخانیات، رنگ، روغن، جوهر و مواد پاك كننده مورد استفاده، تردد مراجعین و كاركنان و... هستند. به كاركنان در خصوص عدم استفاده از دخانیات در محیط های كاری و زیان های آن برای سلامتی افراد، آموزش دهید.  استفاده از دخانیات در ادارات را محدود و یا حداقل مقدار خود برسانید و نسبت به مبادله‌ی هوا به وسیله ی یك سیستم تهویه خوب اطمینان حاصل كنید.

home-air.jpg (15 KB)

آلودگی هوا از زیان های فناوری است

هر چقدر كه تلاش كنید، باز هم آلودگی هوا در محوطه داخلی وجود خواهد داشت ولی مهم آن است كه این آلودگی از محوطه داخلی خارج شود. هواكش‌ها را پشت سر هم سرویس و فیلترهای سیستم تهویه هوا را تغییر دهید. پنجره‌ها را باز كنید تا به طور طبیعی بتوان هوا را تهویه کرد. اگر این امكان وجود نداشت، مطمئن شوید كیفیت هوا به طور مرتب و منظم ارزیابی می‌شود تا از « سندرم ناخوشی ساختمان »جلوگیری كنید. در دفتر كار خود از گیاهان تصفیه كننده هوا در اطراف میز كار و در كنار پنجره ها استفاده نمایید.

  • اگر نور بیشتری در دفترتان دارید، از گیاهان با برگ های پنجه ای و دارای گل استفاده نمایید و كاركنان را برای نگهداری گیاهان در دفتر كار علاقمند كنید چون که علاوه بر پاكیزگی هوا، محیط كاری را تلطیف و فضای مطبوع تری ایجاد كرده و باعث بهبود روحیه كاركنان و مراجعان می شود. محصولات و تجهیزاتی را خریداری كنید كه در آن ها فرمالدئید موجود در كفپوش ها و تجهیزات چوبی و مبلمان اداری(تری كلرو اتیلن و یا بنزن) كه از برخی جوهرها، رنگ ها، روغن های جلا، بعضی پلاستیك ها و مواد شیمیایی آزاد می شوند كم باشد و یا اصلاً وجود نداشته باشد.
  • گازهای حاصل از بكارگیری مواد تمییز كننده هم، هوای محیط داخلی ادارات را آلوده كرده و باعث آزردگی چشم ها، بینی، ریه ها و نیز تشدید آسم و حساسیت ها می شوند. بنابراین از مواد پاك كنندهای استفاده كنید كه تركیبات فرار كمتری دارند.

آلودگی های صوتی نیز به دو روش بر روی سلامت فرد موثر است که عبارتند از :

از منظر فیزیکی : همان گونه که آلودگی هوا بر روی شش‌ها اثر منفی می‌گذارد، امواج صوتی با شدت بالا نیز می‌توانند منجر به تخریب پرده گوش شوند. اگر گوش شخص به مدت زیادی در معرض این امواج صوتی قرار بگیرد، کاهش شنوایی و در نهایت ناشنوا شدن از اثرات آن خواهد بود. در صورتی که شدت امواج صوتی خیلی بالا تر برود باعث پارگی پرده سماخ می‌شود که بدترین مشکل شنوائی در انسان به شمار می‌رود.

pollution.jpg (102 KB)

از منظر روانی : افرادی که به مدت طولانی  در معرض امواج صوتی  غیر طبیعی با فرکانس بالا قرار می‌گیرند بر روی اعصاب  آنان اثر گذشته که  منجر به  افزایش اختلالت  و حملات روانی در آنها  می‌شود. آستانه عصبی شدن در اینگونه افراد کم شده و  کوچکترین مشاجره ای باعث درگیری فیزیکی می‌شود. امواج الكترو مغناطیس ناشی از سیستم‌های wireless (بی سیم) آنتن‌های سیستم‌های مخابراتی، بی سیم، موبایل، اینترنت و میدان های الكترومغناطیس دستگاه‌هایی نظیر رایانه و فتوكپی بر سلامتی انسان تاثیر می‌گذارند.

باید میزان آن‌ها در محیط‌های كار اندازه گیری و كنترل شود، به همكاران در خصوص آرام صحبت كردن، كاهش آلودگی صوتی و حفظ آرامش محیط كار آموزش دهید. محیط های كاری را برای كاهش آلودگی صوتی، با جایگزینی یا جا به جایی تجهیزات پر سر و صدا ساماندهی كنید.

NoisePollution.jpg (161 KB)

استفاده از پنجره‌های دو جداره و موانع یا عایق‌های صوتی برای كنترل آلودگی صوتی ناشی از محیط اطراف، به خصوص در مورد ساختمان‌هایی كه در مجاورت بزرگراه‌ها و خیابان‌های پرتردد قرار دارند، لازم است. اندازه‌گیری دوره‌ای میزان سروصدا و كیفیت هوای داخلی ادارات و محیط‌های كاری، باید در دستور كار اداره قرار داشته باشد.

  • آلودگی صوتی برای شما هم آزار دهنده است؟
  • چقدر به کیفیت هوای شهرتان اهمیت می دهید؟
  • تا کنون برای کنترل هوای آلوده شهر از خودروی شخصی صرف نظر کرده اید؟
لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.