انتشار: 1397/8/20
بروزرسانی: 1402/8/15
تجربه بی‌‌نظیر رفتینگ در رودخانه ارمند چهارمحال و بختیاری

تجربه بی‌‌نظیر رفتینگ در رودخانه ارمند چهارمحال و بختیاری

رفتینگ در رودخانه ارمند یکی از فعالیت‌های بسیار هیجان انگیز است و تقریبا یک روز کامل زمان می‌برد. رفیتنگ در رودخانه ارمند از نظر قایقرانی، بسیار تکنیکی است و راهنما‌ها و قایقران‌ها، باید ضمن برخورداری از تجربه و مهارت کافی در هدایت قایق‌ها، از وسایل ایمنی استاندارد استفاده نموده و مسیر را نیز کاملا بشناسند.

آیا با ورزش رفیتنگ آشنایی دارید و تا به حال تجربه رفتینگ در رودخانه ارمند را داشته‌اید؟ درجه قسمت‌های خروشان این رودخانه بین 5/2 تا 5/3 تقسیم‌بندی شده است. رودخانه ارمند ( کارون علیا ) با حجم آبدهی سالانه حدود 3142 میلیون مترمکعب یکی از رودخانه‌های اصلی چهارمحال و بختیاری است که حوزه آبریز آن بیش از 50 درصد استان را شامل شده و به عنوان اصلی‌ترین پتانسیل آب استان مطرح است.

این رودخانه از مناطق کوهستانی مرتفع شرقی و دشت‌های مرکزی چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت نموده و با پیوستن به رودخانه بازفت به سد کارون 4 خواهد رسید. منطقه ارمند با اقلیم مدیترانه‌ای و نیمه خشک میانه در شمال شهرستان لردگان واقع شده که در طرح جامع اکوتوریسم رودخانه‌ای جهت فعالیت‌های گردشی - ورزشی انتخاب گردیده است.

تجربه بی‌‌نظیر رفتینگ در رودخانه ارمند چهارمحال و بختیاری

لیست لوازم شخصی مورد نیاز رفتینگ در رودخانه ارمند

در زیر به برخی از لیست لوازم شخصی مورد نیاز مسافران برای سفر به ارمند اشاره می‌کنیم:

  • لباس مناسب (ترجیحا لباسی مناسب برای شنا = آستین بلند و چسبان) باشد
  • کرم ضد آفتاب و ترجیحا ضد آب باشد
  • در صورت استفاده از عینک(طبی یا آفتابی) کش یا نخ به مراه داشته باشید
  • کفش سبک و راحت، ترجیحا ضد آب و مناسب برای دویدن
  • لباس اضافه، دمپایی، حوله
  • کارت شناسایی معتبر

لیست لوازم شخصی مورد نیاز رفتینگ در رودخانه ارمند

جغرافیای طبیعی رودخانه ارمند

استان چهارمحال به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص جغرافیایی و توپوگرافی از لحاظ آب و هوایی متنوع می‌باشد و اقلیم‌های متفاوتی در آن وجود داشته است. بارش‌های منطقه اغلب تحت تأثیر جریان‌های جوی مدیترانه‌ای و سامانه کم فشار سودانی قرار داشته که از غرب و جنوب غربی وارد منطقه می‌شود و به مدت 8 ماه (مهر تا اردیبهشت) منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد وجود رشته کوه زاگرس که عمود بر مسیر حرکت این جریان می‌باشد باعث تشدید خاصیت سیلیکونی آن‌ها شده و باران‌های شدید و سنگین را در منطقه موجب می‌گردد. رودخانه ارمند در اقلیم نیمه مرطوب بسیار گرم در تابستان و زمستان کمی سرد است.

وجود قله‌های مرتفع، چشمه‌های همیشه جوشان برم، پارک جنگلی، ‌تالاب‌ها، دشت زیبای ارمند، آبشار‌ها، شالیزارها‌ی دامنه رودخانه؛ دامنه زیبای زردکوه، کوه ریگ، کوه کلار در اطراف این رودخانه خروشان این منطقه را به یکی از زیبا‌ترین و جذاب‌ترین نقاط ایران تبدیل نموده است.

جغرافیای طبیعی رودخانه ارمند | رفتینگ در رودخانه ارمند

پوشش گیاهی

وجود جنگل‌های بلوط، زالزالک و برخی دیگر از گیاهان هن برگ و همچنین سرشاخه‌های کوچک و بزرگ سه رودخانه‌ زاینده رود، کارون و دز در سطح منطقه این موقعیت را به وجود آورده است تا در مناطق کوهپایه و دشت‌های بزرگ و کوچک چهارمحال بختیاری آبگیر‌های مختلفی به صورت دریاچه و تالاب فراهم آید که زیستگاه انواع پوشش گیاهی و جانوری است.

 ویژگی‌های فرهنگی 

بختیاری‌، از گروه‌های ایلی کوچنده جنوب غربی ایران تشکیل شده است که در حال حاضر بخش بزرگی از خانواده‌های آن در نقاط‌ییلاقی و قشلاقی یکجا نشین شده‌اند.. زندگی عشایر بختیاری از نظر نوع زیست، لباس‌های رنگارنگ زنان و مردان، مراسم خاص و آداب و رسوم ویژه( مثل مراسم سوار کاری، تیر‌اندازی، چوب بازی و بازی‌های محلی، رقص‌های دسته جمعی در مراسم شادی)، آثار و صنایع دستی، سیاه چادر‌ها، لهجه و گویش بختیاری، زیباترین جلوه‌های زندگی عشایری ایران به حساب می‌آید.

 ویژگی‌های فرهنگی | رفتینگ در رودخانه ارمند

مردم استان چهار محال و بختیاری دارای فرهنگ اصیل با باور‌ها و اعتقادات خاص بختیاری هستند. بسیاری از مردم این منطقه هنوز لباس‌های محلی به تن دارند و از رسومات و آیین‌های خاص خود تبعیت می‌نمایند. توریست‌های باید آگاهانه و مسئولانه با رعایت شئونات اخلاقی و احترام به فرهنگ مردم محلی در این منطقه سفر نمایند.

 امکانات اقامتی در ارمند

در شهرهای اصلی استان یعنی شهرکرد و بروجن مکان اقامتی مناسب نظیر هتل و مهمانسرا موجود است ولی متاسفانه در نزدیکی رودخانه امکان اقامتی مناسب وجود ندارد. اما امکان برپایی کمپ‌های اکوتوریستی یا اقامت در منازل روستایی امکانپذیر است. همچنین درمانگاه ارمند در فاصله 2 کیلومتری واقع شده در روستای ارمند علیا قرار دارد.

 امکانات اقامتی در ارمند | رفتینگ در رودخانه ارمند

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ارمندرود

از جمله جاذبه‌های تاریخی در بروجن می‌توان به مسجد حاج شیخ علی مدنی، مسجد نقنه، امامزاده مادر و دختر، کلیسای معموره قرار دارد. در لردگان نیز می‌توان به پل کره بس (محور بروجن لردگان) اشاره نمود. همچنین گردشگاه‌های طبیعی نزدیک به رودخانه ارمند شامل موارد زیر است:

  • دریاچه شلمزار
  • چشمه سیاسرد (بروجن)
  • تالاب چغاخور (بلداجی)
  • باغ آوردگان (آوردگان)
  • تالاب گندمان (گندمان)
  • گردشگاه گردبیشه (گردبیشه)
  • پرواز صد ها مرغابی مهاجر و پرندگان آبزی بر روی تالاب ها (لردگان)
  • آبشار آتشگاه (200 کیلومتری شهرکرد)
  • بوستان جنگلی پروز (200کیلومتری شهرکرد)
  • چشمه سندگان (سندگان)
  •  چشمه برم (لردگان)
  • تنگ وستگان
  • دشت زیبای ارمند
  • کوه های کلار و ریگ
  • دشت لاله های زیبای واژگون
  • شالیزار های برنج
  • جنگل های بلوط

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ارمندرود | رفتینگ در رودخانه ارمند

تاریخچه رفتینگ

تاریخچه رفتینگ در جهان به قدمت طول تاریخ می‌باشد. از زمانی که بشر به ضرورت سفر‌های کوتاه بر روی آب پی برد متوجه شد به وسیله‌ای نیاز دارد که بتواند او را بر روی آب شناور نموده و از نقطه‌ای به سوی دیگر جا به جا کند. کلمه رفت در لغت به معنای قایق‌های چوبی می‌باشد که با کنار هم قرار دادن تعدادی الوار و بستن آن‌ها به هم ساخته می‌شود که به آن کلک  هم می‌گوییم. بومیان آمریکایی اولین ابداع‌کننده ثبت شده قایق‌های رفت در جهان‌اند و هنوز هم مسابقات سنتی آن‌ها در آمریکای جنوبی بر‌گزار می‌شود.

رفتینگ در ایران

قایق‌های رفتینگ در ابتدا فقط برای جابجایی افراد و حمل کالا‌های مختلف مورد استفاده قرار بود ولی از سال 1980 این قایق‌ها برای مصارف توریستی تفریحی هم مورد استفاده قرار گرفت. درمبحث ساخت قایق‌های رفتینگ، به تدریج تفکراتی در خصوص اصلاح فرم و جنس کلک‌های چوبی اولیه صورت پذیرفت. در اوایل سال 1840 یک آمریکایی بنام جان فرمونت (John Fremont)، از تیوپ اتومبیل برای ساخت قایق رفتینگ استفاده نمود و برای بالا بردن مقاومت آن در برابر سنگ‌های رودخانه و پاره شدن، آنرا با پارچه برزنتی محصور نمود.

رفتینگ در ایران | رفتینگ در رودخانه ارمند

بعد از آن اوایل قرن بیستم قایق‌های رفتینگ بادی با روکش pvc به شکل کنونی برای مصارف توریستی مورد استفاده قرار بود و بدنبال جذابیت‌های ورزشی و اقتصادی آن، شرکت‌های خصوصی با حضور پر رنگتر خود نقش مهمی در تقویت برنامه‌های رفتینگ وسفر‌های رودخانه‌ای ایفا نموده و تور‌های هیجان‌انگیز در آب‌های خروشان را راه‌اندازی نمودند. امروزه در بحث گردشگری، رفتینگ به عنوان یکی ازشاخه‌های پرطرفدار صنعت توریسم به شمار می‌آید و بدلیل هیجان ونشاط آمیخته با این نوع برنامه‌ها، هر روز به تعداد دوستداران این رشته مفرح افزوده می‌گردد.

با توجه به توضیحات فوق رودخانه ارمند در چهار محال و بختیاری یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری، تفریحی و ورزشی در این استان است که از مناطق کوهستانی در کوه‌های شرقی و دشت‌های مرکزی استان سرچشمه می‌گیرد. حوضه آبریز ارمند بیش از 50 درصد استان را در بر می گیرد و وجود آن برای مردم منطقه حیاتی است. رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن شرایط و ویژگی‌های مناسب برای ورزش و تفریح و همچنین مناظر منحصر به فرد و مردم مهربان و خونگرمی که دارد به یکی از بهترین مناطق ایران با بوم گردی تبدیل شده است. فعالیت‌های گردشگری در این رودخانه از سال 1384 آغاز شده است. ارمند همان رودخانه کارون است که به دلیل قرار گرفتن این قسمت از آن در کنار روستای بزرگ ارمند به این نام معروف شده است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.