انتشار: 1397/7/7
بروزرسانی: 1402/9/6
برد دوربین های شکاری چند کیلومتر است؟

برد دوربین های شکاری چند کیلومتر است؟

دوربین دوچشمی یا دوربین شکاری که با نام‌های دوربین ارتشی یا دوربین صحرایی نیز شناخته می‌شود، وسیله‌ای دستی است که از آن برای بزرگ‌نمایی اجسام دور استفاده می‌شود. عمل بزرگ‌نمایی به‌ وسیله عبور تصاویر از دو سری لنز مجاور و یک منشور ایستاده صورت می‌گیرد. دوربین‌های شکاری تصویر را ایستاده نشان می‌دهند برعکس تلسکوپ‌ که تصاویر را وارونه نشان می‌دهد.

برد دوربین‌ های شکاری چقدر است؟ این سوالی است که اغلب پرسیده می‌شود. این سوال اساسا بی‌معنی است؛ به این دلیل که هدف اصلی دوربین دوچشمی بزرگنمایی هر چیزی است که به آن نگاه می‌کنید، برای مثال بزرگنمایی ماه، که تقریبا 240000 مایل دورتر است. اگر می‌خواهید حتی فراتر از آن را ببینید، می‌توانید به خورشیدی که 93 میلیون مایل دورتر است نگاه کنید (توصیه نمی‌شود مگر اینکه بخواهید شبکیه چشمان خود را بسوزانید!). بنابراین، مسئله این نیست که دوربین دوچشمی تا چند کیلومتر را بزرگنمایی می‌کند بلکه موضوع اصلی این است که شما چقدر می‌خواهید جسمی را بزرگ‌تر ببینید.

بزرگنمایی به چه معنی است؟

بزرگنمایی به این معنی است که وقتی یک جسم را از طریق دوربین می‌بینیم، چقدر بزرگتر به نظر می‌رسد. در واقع در مقایسه با اینکه وقتی همان جسم از همان فاصله با چشم غیر مسلح دیده می‌شود چقدر بزرگتر به نظر می‌رسد. برای مثال، اگر می‌خواهید بین دوچشمی 8x در مقابل 10x تصمیم بگیرید، یک گوزن از طریق دوربین دوچشمی 10 برابر بزرگتر با دوربین دوچشمی 8x هشت برابر بزرگتر از بینایی معمولی شما ظاهر می‌شود. هرچه بزرگنمایی بیشتر باشد، به شکارچیان اجازه می‌دهد تا شکارهای بزرگ را با دقت بیشتری مشاهده کنند و جزئیاتی مانند اندازه بدن و شاخ را از فاصله دورتر به وضوح ببینند، بدون اینکه حیوان حتی بداند که شما در حال تماشای آن هستید.

بزرگنمایی به چه معنی است؟ | برد دوربین های شکاری

تعیین بزرگنمایی دوربین دوچشمی 

اولین عدد چاپ شده روی دوربین دوچشمی نشان دهنده بزرگنمایی آن است. به عنوان مثال، بزرگنمایی 10x به شما این امکان می‌دهد دید 10 برابر طبیعی خود را ببینید. "X" به این اشاره دارد که دوربین دوچشمی چند بار دید شما را بزرگ می‌کند. دوربین دوچشمی 10X ده برابر بزرگنمایی دارد.

بهترین بزرگنمایی مناسب دوربین های شکاری دوچشمی چقدر است؟

بزرگنمایی دوربین های دوچشمی بین 8 تا 15 یا حتی بیشتر است، اما بزرگنمایی های 8 تا 12 معمولا برای شکار مناسب هستند. هر دو بزرگنمایی بیشتر و کمتر دارای مزایا و معایبی هستند. شکارچیان باید بزرگنمایی را بر اساس نوع شکار و نیازهای بینایی خودشان انتخاب کنند.

بهترین بزرگنمایی مناسب دوربین های شکاری دوچشمی چقدر است؟ | برد دوربین های شکاری

بزرگنمایی 8x

در بیشتر موارد، یک دوربین دوچشمی 8 ایکسی، میدان دید وسیع‌تر، مردمک خروجی بزرگ‌تر و Eye Relief طولانی‌تری نسبت به دوربین‌های دوچشمی 10x یا بالاتر ارائه می‌کند. دوربین دوچشمی 8x یک انتخاب عالی برای شکار در نواحی جنگلی با درختان بلند است. همچنین زمانی که به حداکثر قابلیت جمع آوری نور نیاز دارید استفاده از بزرگنمایی 8x توصیه می‌شود. همچنین اگر برای مدت طولانی از دوربین دوچشمی خود استفاده می‌کنید، متوجه خواهید شد که دوربین‌های دوچشمی کم توان مانند 8x یا کمتر، تصویر ثابت‌تری را در مقایسه با 10x یا بالاتر ارائه می‌دهند. لرزش خفیف دست یا باد نیز در دوربین‌هایی با بزرگنمایی بالاتر، بیشتر نمود دارد.

بزرگنمایی 10x و 12x

دوربین های دوچشمی با قدرت 10 یا 12 بزرگنمایی بسیار خوبی دارند و سوژه را به شما بسیار نزدیک می‌کنند. در نتیجه جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهند که دوربین های دوچشمی با قدرت پایین قادر به انجام آن نیستند. شکارچیانی که در فضاهای باز، کوهستانی یا دریاچه‌های بزرگ شکار می‌کنند، معمولا از این نوع دوربین های شکاری استفاده می‌کنند.

بزرگنمایی 10x و 12x | برد دوربین های شکاری

بزرگنمایی 15x

دوربین‌های دوچشمی با بزرگنمایی 15 برای نصب روی سه‌پایه مناسب‌تر بوده و در برخی موارد، جایگزین خوبی برای تلسکوپ‌های تک چشمی مخصوص طبیعت (Spotting Scope) هستند. افزایش بزرگ‌نمایی و اندازه کلی، نگه‌داشتن این نوع دوربین با دست را دشوار می‌کند، اما زمانی که ثابت قرار گیرد، می‌تواند جزئیات باورنکردنی را در برد طولانی ارائه دهد.

کدام دوربین را انتخاب کنیم؟

اکثر شکارچیان این اشتباه را مرتکب می شوند که در همه موارد و برای همه کاربرد ها، دوربین های دوچشمی 12x یا بالاتر بهتر از دوربین های با قدرت بزرگنمایی کمتر هستند. اما حقیقت این است که قوی‌ترین دوربین های دوچشمی همیشه بهترین گزینه نیستند. گاهی اوقات بهتر است هنگام انتخاب بهترین دوربین شکاری برای نیازهای خاص خود عوامل مهم دیگری را در نظر بگیرید.

کدام دوربین را انتخاب کنیم؟ | برد دوربین های شکاری

برد دوربین های شکاری چقدر است؟

بزرگنمایی بالاتر همیشه بهتر نیست. با اینکه بزرگنمایی بالاتر منجر به بهبود جزئیات در فواصل بیشتر می‌شود، اما از طرفی حساسیت بیشتر به لرزش دست و میدان دید کمتر را نیز به همراه دارد. با اینکه تصویری که از دوربین های قوی تر حاصل می شود بزرگتر و با جزئیات تر است میدان دید وسیعی نخواهید داشت و نتیجتا اگر به خوبی تمرین نکنید، ثابت نگه‌داشتن تصویر برایتان دشوارتر خواهد بود. باز هم به نیازها، شرایط و ترجیحات شما بستگی دارد. با این حال انتخاب نوع دوربین شکاری به نیازها، شرایط و ترجیحات شما بستگی دارد.

علت تفاوت در قیمت دوربین های شکاری چیست؟

همه ابزارهای نوری مانند میکروسکوپ، تلسکوپ، دوربین دوچشمی و حتی عینک طبی یک ویژگی مشترک دارند و آن استفاده از لنز است. می توان گفت بیش از 80 درصد هزینه یک ابزار نوری مربوط به لنزها و عدسی های به کار رفته در آن است و مابقی هزینه مربوط به جنس بدنه و متعلقات آن است.

علت تفاوت در قیمت دوربین های شکاری چیست؟ | برد دوربین های شکاری

هر کاری که بر روی لنزها انجام شود تا تصویری واضح تر دیده شود، مستلزم هزینه های بیشتر و استفاده از فناوری های مختلف است. همه این موارد بر قیمت دوربین تاثیر می گذارد. طبق قوانین فیزیک، وقتی نور از محیطی با چگالی کمتر وارد محیطی با چگالی بالاتر (مانند عدسی) می شود، موارد زیر برای آن اتفاق می افتد:

  • بخشی از سرعت آن کاهش می یابد که منجر به انحراف نور یا به اصطلاح فوکوس می شود.
  • این کاهش سرعت نور باعث می شود که رنگ نور عبوری از عدسی تغییر کند. (مثلاً رنگ آبی به طیفی از آبی تبدیل می شود)
  • هنگامی که نور به لنز برخورد می کند، مقداری از آن به عنوان انعکاس منحرف می شود و مقدار نور عبوری همیشه کمتر از مقدار نور ساتع شده خواهد بود، به این معنی که همیشه تصویر تیره تری را چند درصد پشت عدسی خواهید دید!

دوربین مناسب برای شکار دوربینی است که بیشترین نور را با بالاترین شفافیت ارائه و تصویر واقعی‌تری را برای کاربر ایجاد می‌کند. دستیابی به حداکثر شفافیت چالش‌هایی را برای تولید کنندگان لنز ایجاد می‌کند.

علت تفاوت در قیمت دوربین های شکاری چیست؟ | برد دوربین های شکاری

به عنوان مثال در دوربین‌های مارک Swarovski در اتریش حدود هیجده لایه پوشش روی لنزها اعمال می‌شود و گاهی برای ایجاد یک لایه روکش باید با عبور جریان برق لنزها را به مدت یک هفته در محلول شیمیایی قرار داد. بنابراین یک لایه پوشش فلوراید باید روی لنز قرار داده شود تا نور بیشتری از آن عبور کند، تغییر رنگ کمتری داشته باشد، شفافیت بالاتر و کانونی شدن بیشتر نور را به همراه داشته باشد. پس تفاوت دوربین ارزان با دوربین گران قیمت در عملیات انجام شده بر روی لنزها است که در یک جمله دوربین گرانتر وضوح بهتری را برای تصویر کاربر به ارمغان می آورد و چشم را خسته نمی کند.

موارد ذکر شده در دوربین های شکاری ارزان وجود ندارد و این میزان حساسیت را در ساخت دوربین شکاری مشاهده نمی کنیم. به عنوان مثال، به جای پوشش های متعدد، از یک یا دو لایه پوشش استفاده می شود و حتی از نظر تراکم مولکولی لنز و پرداخت سطح آن، دوربین های ارزان قیمت از این فناوری ها بی بهره اند. وقتی صحبت از انتقال نور به میان می آید، درصد بسیار بیشتری از نور در دوربین های ارزان قیمت از دست می رود. به غیر از جنس بدنه و ارگونومی، وزن، سرعت و دقت فوکوس، دوام و عمر لنز نوری نیز بسیار مهم است.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.