انتشار: 1397/5/29
بروزرسانی: 1402/5/4
carp-fishing | صید ماهی کپور به روش طعمه میدانی

صید ماهی کپور به روش طعمه میدانی

روش طعمه میدانی از مفیدترین و بهترین روش‌های صید ماهی کپور است. در این روش، ترکیب مشخصی از مواد محرک و موادی که ماهی کپور را به خود جذب می‌کنند در محل ماهیگیری ریخته می‌شود. برای بسیاری از ماهیگیران، یادگیری نحوه صید کپور می‌تواند یک چالش سرگرم کننده باشد. کپور جنگنده قوی است که می‌توان آن را از سواحل و کناره‌ها نیز هدف قرار داد. ماهی کپور، غذاهای متنوعی می‌خورد. از حشرات و کرم‌های آبزی گرفته تا سخت پوستان و نرم تنان، همگی از طعمه‌های مورد علاقه ماهی کپور هستند.

روش طعمه میدانی یکی از بهترین روش‌های صید ماهی کپور است. در این روش ترکیب مشخصی از موادی که ماهی کپور را به خود جذب می‌کنند، در محل ماهیگیری ریخته می‌شود. این امر باعث تجمع ماهی‌ها در محل ماهیگیری شده و بدین ترتیب احتمال صید بیشتر خواهد شد. اطلاعات کامل‌تر را در مورد صید ماهی کپور به روش طعمه میدانی در ادامه بخوانید.

مواد به کاررفته در روش صید ماهی کپور به روش طعمه میدانی

در روش طعمه میدانی از مواد مختلفی استفاده می‌شود. این مواد بسته به انتخاب ماهیگیر می‌توانند از اقلام در دسترسی مثل غلات یا خرده نان‌های خشک یا اقلامی مثل پلت و بویله و امثال آن تشکیل شود. آشنایی با مواد مورد علاقه‌ ماهی کپور کمک می‌کند تا طعمه میدانی به نحوی تهیه شود که بیشترین تأثیر را در جذب ماهی کپور داشته باشد.

مواد به کاررفته در روش صید ماهی کپور به روش طعمه میدانی

آمینو اسید‌ها؛ ماده جاذب برای صید کپور

یکی از گروه موادی هستند که با برانگیختن اشتهای کپور‌ها، آنها را به خود جذب می‌کنند. استفاده از غلاتی مانند جو و گندم در روش طعمه میدانی نیز به همین دلیل صورت می‌گیرد. غلات را بین دوازده ساعت تا یک شبانه روز در آب خیس کرده تا جوانه بزنند. این جوانه‌ها موجب ایجاد بوی تندی می‌شوند که دلیل آن وجود آمینو اسیدها است.

ذرت شیرین؛ ماده جاذب برای صید کپور

کنسروهای ذرت شیرین در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود نیز یکی دیگر از موادی است که در روش طعمه میدانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمینو اسید مشخصی در این ماده وجود دارد که توانایی زیادی در جذب کردن کپورها دارد. اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6، امگا 9 که در انواع روغن‌های نباتی و حیوانی وجود دارند نیز از سایر موادی هستند که قدرت بالایی در جذب ماهی کپور دارند.

ذرت شیرین؛ ماده جاذب برای صید کپور

فلفل؛ ماده جاذب برای صید کپور

فلفل نیز یکی دیگر از موادی است که به علت بوی تند خود توانایی بالایی در تحریک و جذب کپور دارد. توصیه می‌کنیم در تهیه ترکیبات به روش طعمه میدانی به هیچ وجه از فلفل غافل نشوید.

پلت‌ها؛ ماده جاذب برای صید کپور

پلت‌ها نیز یکی دیگر از موادی هستند که می‌توانند خودشان ترکیب مؤثری برای روش طعمه میدانی باشند. روغن‌ها، آمینو اسید‌ها و جذب کننده‌های مؤثر دیگری در پلت‌ها وجود دارند که آنها را به خوراکی کامل برای کپور تبدیل می‌کنند. علاوه بر این پلت‌ها در روش‌های صید کپور که با استفاده از کیسه های پی وی ای انجام می‌شوند تأثیر بسزایی دارند.

پلت‌ها؛ ماده جاذب برای صید کپور

مقدمات صید ماهی کپور به روش طعمه میدانی

برای اینکه بتوانید ماهیگیری پرثمرتری داشته باشید، بایستی قادر باشید طعمه میدانی را به شکل غذای روزانه به کپورها ارائه دهید. بعضی از طعمه‌های مورد استفاده در روش طعمه میدانی از همان محل ماهیگیری جمع آوری می‌شوند و بخشی از غذای عادی کپورها هستند. بعضی دیگر از انواع طمعه مثل بویله‌ها نیز به شکل طبیعی در محل ماهیگیری وجود ندارند.

برای اینکه بتوانید با استفاده از طعمه‌های نوع دوم، ماهیگیری موفقی داشته باشید، بایستی ماهی‌ها را با آنها آشنا کنید تا به بخشی از رژیم غذایی آنها تبدیل شوند. جهت دستیابی به این هدف بایستی حجم زیادی از طعمه را در محل پخش کنید. می‌توانید بویله را به دو شکل خرد و پودری شکل در محل پخش کنید تا ماهی با مزه و بوی آنها آشنایی پیدا کند.

مقدمات صید ماهی کپور به روش طعمه میدانی

شیوه‌های طعمه پاشی در روش طعمه میدانی

بعد از اینکه با استفاده از روش کف یابی موفق به یافتن نقطه‌ای شدید که برای صید کپور مناسب است، بایستی ترکیب طعمه میدانی را در آن محل پخش کنید. طعمه پاشی میدانی شیوه‌های گوناگونی دارد که از آسانترین آنها طعمه پاشی پیرامون مارکر به وسیله‌ قایق است. در ادامه به انواع روش طعمه‌پاشی اشراه می‌کنیم.

به کار بردن موشک بویله (طعمه پاش)

این روش نیز یکی دیگر از شیوه‌های طعمه‌پاشی است. در این روش، طعمه میدانی در محفظه‌ای موشک مانند قرار می‌گیرد. این وسیله روی آب شناور می‌ماند و همین که وارد آب شود، سر و ته شده و طعمه میدانی از محفظه‌ آن بیرون می‌ریزد. با توجه به سنگینی موشک و مقاومتی که موقع جمع کردن نشان می‌دهد، برای استفاده از این شیوه بایستی از چوب‌ها و چرخ‌هایی استفاده کرده که به ترتیب وزن پرتاب، سرعت و قدرت بالایی داشته باشند.

به کار بردن موشک بویله (طعمه پاش)

تیر و کمان ویژه‌ طعمه پاشی

تیر و کمان نیز از سایر لوازمی است که در روش طعمه میدانی به کار می‌رود. این تیر و کمان‌ها مخزنی دارند که خمیر یا بویله در آن قرار می‌گیرد. همچنین به یک زه محکم پلاستیکی نیز مجهزند که برای پرتاب طعمه در فاصله‌های زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته پرتاب طعمه‌های مرطوب و کوچک به وسیله‌ این تیر و کمان ممکن نیست.

کپورها ماهیانی کف‌خوار بوده که می توانند در شرایط مختلف رشد کند. صید ماهی کپور به عنوان یک چالش هیجان انگیز برای بسیاری از ماهیگیران محسوب می‌شود. اما برای رسیدن به موفقیت در صید این نوع ماهی باید مهارت‌های لازم را به دست آورید. روش‌های مختلفی برای صید این ماهی وجود دارد؛ در روش طعمه میدانی برای صید ماهی کپور تمامی نکات لازم آورده شده است. اگر تجربه‌ای از صید ماهی کپور به روش‌های دیگر را دارید با ما در میان بگذارید.

  • روش‌های دیگر صید ماهی کپور چیست؟
  • بهترین مناطق صید ماهی کپور کجاست؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.