انتشار: 1397/6/5
بروزرسانی: 1402/8/28
catching-salmon | صید ماهی قزل آلا | چطور ماهی قزل آلا صید کنیم؟

صید ماهی قزل آلا در رودخانه | چگونه در رودخانه ماهی قزل آلا صید کنیم؟

صید ماهی قزل آلا یک فعالیت تفریحی محبوب است. ماهی قزل آلا به دلیل طعم عالی و توانایی مبارزه خود شناخته شده، که آن را به صید بسیار ارزشمندی در بین ماهیگیران تبدیل می‌کند. ماهی قزل آلا را می‌توان از دریاچه، رودخانه و نهر صید کرد. برخی از گونه‌های محبوب قزل آلا عبارتند از قزل آلای رنگین کمان، قزل آلای قهوه ای و خال قرمز می‌باشند. لازم به ذکر است که پیروی از مقررات محلی ماهیگیری و دریافت مجوزهای لازم قبل از صید هر نوع ماهی بسیار مهم است. در ادامه به نحوه صید ماهی قزل آلا در رودخانه می‌پردازیم.

علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌دانند که صید ماهی قزل آلا در رودخانه با مشکلات بسیاری همراه است. این نوع ماهیگیری اصولا با ماهیگیری در دریاچه‌ها فرق زیادی دارد. هنگام صید ماهی قزل آلا در رودخانه بایستی کاملا از خصوصیات رودخانه مانند شدت جریان و عمق آن آگاه بود و لوازم و شیوه ماهیگیری نیز بایستی با در نظر گرفتن این موارد انتخاب شوند. ماهیگیران مبتدی و افرادی که برای اولین بار دست به این روش ماهیگیری می‌زنند بهتر است در دفعات نخست از همراهی افراد با تجربه در این سبک استفاده نمایند.

نحوه صید ماهی قزل آلا در رودخانه کرج

در روزهای نخست فصل ماهیگیری، گشوده شدن دریچه‌های سد باعث افزایش شدت جریان آب می‌شود. همین امر باعث بالا آمدن سطح رودخانه‌ کرج در پایین دست سد شده و باعث می‌شود صید ماهی در محل‌های کم عرضی که عمق ایده آلی دارند به سختی انجام پذیرد. بدین ترتیب در طول دریاچه گودال‌هایی دارای عمق زیاد و جریان شدید و پر از ماهی قزل آلا به وجود می‌آیند. ماهی قزل آلای خال قرمزی که در این ناحیه صید می‌شود به شدت به سگ ماهی علاقمند است. ماهیگیرانی که تجربه‌ این نوع صید را داشته‌اند حتما شاهد بوده‌اند که این ماهی‌ها چطور به سگ ماهی‌های نوک قلاب هجوم می‌آورند.

روش صید ماهی

محل تهیه سگ ماهی برای صید ماهی قزل آلا

یکی از مناطقی که به راحتی می‌توان در آن سگ ماهی صید کرد رودخانه‌ای است که در ناحیه کردان در اطراف کرج جاری است. در آن رودخانه می‌توانید با استفاده از تکه‌ای پارچه در قسمت‌های کم عمق، سگ ماهی بگیرید. با اینحال در مسیری که نزدیک به پارک آبی آزادگان شهر تهران واقع شده نیز می‌توان به صید این نوع ماهی پرداخت.

روش تهیه سگ ماهی برای صید ماهی قزل آلا

به طور کلی جهت صید ماهی‌های کوچکی که نقش طعمه را دارند، می‌توانید از نوعی وسیله‌ کم بها استفاده کنید که در فروشگاه‌های لوازم ماهیگیری عرضه می‌شود. وسیله‌ای که به آن اشاره کردیم نوعی استوانه‌ مشبک است که فنری لوله‌ای درون آن وجود دارد. این وسیله را می‌توان به آسانی جمع کرد و حمل آن نیز راحت است.

روش تهیه سگ ماهی برای صید ماهی قزل آلا

برای صید ماهی به کمک این وسیله کمی خرده نان یا سایر خوراکی‌های مورد علاقه‌ ماهی‌های ریز در آن بریزید و استوانه را درون آب بگذارید. این استوانه، روی قسمت‌های ورودی خود دارای حفره‌های ریزی است که محل ورود ماهی هستند. البته خروج ماهی‌ها از این سوراخ ها ممکن نیست.

روش نگاهداری سگ ماهی

با توجه با اینکه غالب ماهیگیران یک روز پیش از صید ماهی قزل آلا نسبت به گرفتن سگ ماهی اقدام می‌کنند، جهت رسیدن به نتیجه مطلوبتر، بهتر است سگ ماهی تا زمان ماهیگیری زنده بماند. برای این کار از پمپ‌های آکواریومی استفاده کنید و هنگام حمل سگ ماهی به محل صید نیز آنها را در ظرف مناسبی قرار دهید.

صید ماهی

استفاده از ریسه تک قلاب جهت صید ماهی قزل آلا

جهت ساخت این نوع ریسه به یک وزنه‌ سربی شماره دو و یک قلاب شماره چهار نیاز دارید. روش کار بدین شرح است که ابتدا وزنه‌ سربی شماره‌ 2 را به یک سر نخ می‌بندیم. سپس ریسه را طوری بالای وزنه سربی قرار می‌دهیم که فاصله قلاب و وزنه سربی در کمترین حالت، پانزده سانتی متر باشد.

همین که ریسه وارد آبی شود که شدت جریان آن بالاست، جریان آب باعث می‌شود قلاب و طعمه از وزنه سربی بالاتر بروند. در این حالت وزنه سربی کف آب می‌ماند و قزل آلاها به سمت سگ ماهی ای که در آب معلق است هجوم می آورند.

استفاده از ریسه تک قلاب جهت صید ماهی قزل آلا

نحوه اتصال سگ ماهی به قلاب

نخست قلاب را به دهان سگ ماهی داخل کرده سپس نوک را تا نیمه از شکم آن بیرون بکشید. بعد ماهی را مقداری بچرخانید و مجددا نوک را از ناحیه ی دم ماهی به داخل بفرستید. به این ترتیب سگ ماهی به خوبی به قلاب می‌چسبد.

پس از تهیه‌ مقدمات ذکر شده اینکه در نهایت از صید ماهی قزل آلا در رودخانه چه نتیجه‌ای بگیرید به تجربه‌ها و مهارت‌های خودتان در ماهیگیری مثل شیوه ی مهار قلاب، انتخاب محل پرتاب مناسب و... مربوط است. با در نظر گرفتن وجود سنگ‌ها و زباله‌هایی که معمولاً کف محل ماهیگیری وجود دارند، احتمال گیر افتادن بعضی از ریسه‌ها وجود دارد. بنابراین سعی کنید پیشاپیش تعداد بیشتری ریسه آماده کنید و به همراه خود ببرید.

ماهی گیری

در نهایت اینکه به جا ماندن وزنه‌ سربی زیر آب آلودگی زیست محیطی به همراه دارد و یکی از معضلات به کار بردن اینگونه روش‌های صید ماهی قزل آلا نیز همین است. چرا که ماهیگیر بایستی نهایت تلاش خود را بکند تا به محیط زیست لطمه‌ای وارد نکرده و طبیعت را همانطور که تحویل گرفته و چه بسا پاک‌تر تحویل دهد. شما چه اطلاعات و تجربیاتی از نحوه صید ماهی قزل آلا در رودخانه دارید؟

  • بهترین جای رودخانه برای صید ماهی قزل آلا کجاست؟
  • به نظر شما بهترین وسیله برای صید ماهی قزل آلا چیست؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
علی
28 آبان 1402
سلام ممنون میشم بگین برای ماهیگیری قزل‌آلا کجای  رودخانه کرج برم ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ
تا اون جایی که ما اطلاع داریم فعلا ماهیگیری در این منطقه ممنوعه اما میتونین با سازمان محیط زیست منطقه تماس بگیرین و اطلاع لازم را کسب کنید
پاسخ
علی
28 آبان 1402
سلام و خسته نباشید.. اطلاعاتی ک در مقاله ذکر شده بود بسیار آموزنده و سودمند بود، به شخصه از خواندن مقاله تان بسیار لذت بردم.
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.