انتشار: 1397/8/19
بروزرسانی: 1402/6/14
راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری | آشنایی با 15 مکان جذاب و دیدنی استان

راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری | آشنایی با 15 مکان جذاب و دیدنی استان

استان چهارمحال و بختیاری بیست و دومین استان ایران از لحاظ مساحت به حساب می‌آید. همچنین یکی از مناطق کوهستانی فلات مرکزی کشورمان است که از شمال و شرق با اصفهان، از سمت غرب با خوزستان، از جنوب با کهگیلویه و بویر احمد و در شمال غربی با لرستان هم مرز و همسایه است. از مکان‌های جذاب و دیدنی آن می‌توان به آبشار زرد لیمه یا بوینه، تونل کوهرنگ، دریاچه کلار، تنگ کوفی، دره عشق و .. اشاره کرد.
مشاهده عنوان‌های مقاله

استان چهارمحال و بختیاری یکی از 31 استان ایران است که در غرب کشور واقع شده است. نام آن از دو بخش اصلی آن چهارمحال و بختیاری گرفته شده است. مساحت این استان تقریبا 16،332 کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود 947،763 نفر است. این استان به خاطر زیبایی های طبیعی خود شناخته شده است. رشته‌کوه های زاگرس از این استان می‌گذرد و فرصت هایی برای پیاده روی، کوه نوردی و گردشگری فراهم می‌کند. کوه‌های زردکوه، دنا و کوهرنگ در این استان مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به طبیعت هستند.

اقتصاد استان چهارمحال و بختیاری اساسا مبتنی بر کشاورزی است و گندم، جو، میوه جات و تره بار عمده‌ترین محصولات این منطقه است. دامداری به ویژه گوسفند و بز نیز بخش مهمی است. این استان دارای میراث فرهنگی غنی با جمعیت قابل توجهی از مردم بختیاری است که زبان و سنت‌های خاص خود را دارند. عشایر بختیاری به کوچ بین مراتع ییلاقی و قشلاقی با حفظ شیوه زندگی سنتی شهرت دارند. گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری نیز رو به رشد است و با جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تاریخی و رویدادهای فرهنگی، بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند.

راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری | آشنایی با 15 مکان جذاب و دیدنی استان

آشنایی با استان چهارمحال و بختیاری؛ راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری

مردم استان چهارمحال و بختیاری به زبان‌های فارسی، لری، بختیاری و ترکی صبحت می‌کنند. مرکز آن شهرکرد بوده که با دارا بودن 2066 متر ارتفاع، مرتفع‌ترین شهر ایران به حساب می‌آید. در  استان چهارمحال و بختیاری میانگین ارتفاع حدود 2153 متر است و به همین دلیل به «بام ایران» معروف است. شهرستان‌های آن عبارتند از:

  • شهرکرد
  • بروجن
  • اردل
  • کیار
  • سامان
  • لردگان
  • فارسان
  • بن

آشنایی با استان چهارمحال و بختیاری؛ راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری

مکان‌های اقامتی در استان چهارمحال و بختیاری

نخستین و مهم‌ترین مسأله در هنگام تصمیم‌گیری برای سفر به هر مکانی، این است که برای استراحت شب را در کجا بگذرانیم. شما در این منطقه از نظر مکان اقامت و هتل مشکلی نخواهید داشت، چون به اندازه کافی هتل و استراحتگاه با قیمت مناسب و کیفیت خوب وجود دارد. از جمله هتل‌های این استان می‌توان به هتل پارسیان، آزادی، هتل دیبا، هتل دامون، هتل جهانگردی، هتل لاله و هتل دامون اشاره کرد. در سفر به این منطقه شما می‌توانید یکی از این هتل‌ها را انتخاب نمایید و از سفر خود لذت ببرید.

غذاهای معروف استان چهارمحال و بختیاری

در شهر شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری انواع غذا‌ها مثل حلیم برنجی، شوربای قیمه ریزه، اوترشی، گردو پلو، توله، شله بریان و ... تهیه می‌گردد. همچنین یکی از غذا‌های محلی معروف استان چهارمحال و بختیاری «آش شنگ و موچه» است که قدمتی 300 ساله دارد. در سفر به این منطقه همچنین می‌توانید در رستوران قدیمی و مجهز «تخت جمشید» با کیفیت‌ترین غذا‌ها را میل کنید. «کبابی گلبرگ گلپایگانی» و «کبابی خوزستان» شهرکرد هم از بهترین رستوران‌های این شهر هستند.

غذاهای معروف استان چهارمحال و بختیاری | سفر به چهارمحال و بختیاری

مسافت‌ها از شهرهای مختلف تا چهارمحال و بختیاری

برای این که یک دید کلی از منطقه سکونت خود تا مرکز استان چهارمحال و بختیاری داشته باشید، میزان مسافت بین تعدادی از شهر‌ها و مراکز استان‌ها و این منطقه را به تفکیک آورده‌ایم. با دانستن این مسافت می‌توانید تقریب بزنید که حدودا چقدر با شهرکرد فاصله دارید و برای سفر به آن تصمیم بگیرید.

  • از شهر کرد تا تهران: 554 کیلومتر
  • از شهر کرد تا شیراز: 444 کیلومتر
  • از شهر کرد تا اهواز: 449 کیلومتر
  • از شهر کرد تا بندرعباس: 1011 کیلومتر
  • از شهر کرد تا مشهد: 1255 کیلومتر
  • از شهر کرد تا تبریز: 995 کیلومتر
  • از شهر کرد تا اصفهان: 100 کیلومتر
  • از شهر کرد تا زاهدان: 1280 کیلومتر

مسافت‌ها از شهرهای مختلف تا چهارمحال و بختیاری | سفر به چهارمحال و بختیاری

برای سفر به استان چهارمحال و بختیاری می‌توانید از اتوبوس یا قطار یا هواپیما استفاده نمایید. از شهر‌هایی که در قسمت قبل نام بردیم به استان چهارمحال و بختیاری پرواز مستقیم انجام می‌پذیرد. بنابراین با توجه به زمان و بودجه‌ای که در اختیار دارید و بر حسب سلیقه خود می‌توانید هر کدام را که تمایل داشتید، انتخاب و به این منطقه زیبا و دیدنی سفر نمایید.

آشنایی با 15 مکان جذاب و دیدنی استان

چهارمحال و بختیاری از استان های غرب ایران به حساب می‌آید که به خاطر  ارتفاع زیادی که دارد، به «بام ایران» شهرت یافته است. مرکز این منطقه کوهستانی شهرکرد بوده و از شمال و شرق با اصفهان، از غرب با خوزستان، از جنوب با کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غربی با لرستان همسایه است. استان چهارمحال و بختیاری از مناطق خوش آب و هوا با طبیعتی بکر و چشم نواز است که دیدن از آن می‌تواند تعطیلات خوشی را برای شما رقم بزند. در مقاله امروز تعدادی از  مکان های جذاب و دیدنی استان چهار محال و بختیاری را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر قصد سفر و ایرانگردی دارید این استان را هم در لیست سفر خود قرار دهید و سر فرصت از جاذبه‌های آن دیدن نمایید.

آشنایی با 15 مکان جذاب و دیدنی استان | سفر به چهارمحال و بختیاری

1. آبشار زرد لیمه یا بوینه 

آبشار زرد لیمه یا بوینه، آبشاری بسیار زیبا و بکر در بین کوه‌های مرتفع زاگرس است. اگر به این منطقه سفر نمایید در مسیر خود به آبشار زیبای لیمه، به عشایری بر خواهید خورد که در حال کوچ می‌باشند و جلوه زیبایی به طبیعت این منطقه می‌دهند. سرسبزی مراتع انبوه و همچنین وجود آثار باستانی هر گردشگری را در این منطقه به خود جذب می‌نماید و او را وادار می‌کند تا ساعت‌ها در آنجا توقف نموده و از طبیعت آن لذت ببرد. این آبشار زیبا در شهر کرد و جنوب منطقه اردل کنار رودخانه بازفت، دلربایی می‌کند و یکی از جاذبه‌های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری به حساب می‌آید.

2. تونل کوهرنگ

این جاذبه احتیاجی به تعریف ندارد و تقریبا هر کسی برای یک بار آن را دیده یا حداقل اسم آن را شنیده است می‌داند ما از چه سخن می‌گوییم. این تونل که یکی از جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری است، با دیگر جاذبه‌های این منطقه مثل چشمه دیمه، پیست اسکی چلگرد یک پکیج کامل از یک سفر خاطره‌انگیز به یک منطقه بسیار زیبا و به یاد ماندنی را تجربه خواهید کرد. آبشار تونل کوهرنگ نزدیک شهر چلگرد قرار گرفته است.

2. تونل کوهرنگ | سفر به چهارمحال و بختیاری

3. دریاچه کلار

دریاچه کلار در رشته کوه‌های زردکوه بختیاری قرار دارد و آب دریاچه کلار حاصل ذوب گشتن برف‌های کوه‌های اطراف و به ویژه کوه کلار می‌باشد. کوه کلار در جنوب غربی شهر گندمان قرار دارد و از جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌آید.

4. تنگ کوفی

یکی از محل‌هایی که سکوت آن به شما آرامش عجیبی می‌دهد و از جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری به حساب می‌آید، تنگ کوفی است. طول تنگه کوفی 2 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 2040 متر می‌باشد. این تنگه در جنوب روستای زیبا و دیدنی صمصامی قرار گرفته است.

5. دره عشق

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری دره عشق است. اگر شما به طبیعت علاقه دارید و تمایل دارید یک نقطه دنج و رویایی و خیال‌انگیز را برای خود و دوستان خود انتخاب نمایید و ساعت‌ها غرق در رویا‌های سرسبز خود گردید، این منطقه این نیاز شما را پاسخگو خواهد بود. عشق و آرامش در این دره‌ی پر از عشق برای همیشه در یاد و خاطر شما باقی خواهد ماند. دره عشق یکی از مناطقی است که گردشگران بسیاری را به خود جذب نموده است و در منطقه مشایخ چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

5. دره عشق | سفر به چهارمحال و بختیاری

6. منطقه بارز و شوارز

از دیگر جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری منطقه بارز و شوارز است که در جنوب غربی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، این منطقه زیبا در بین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهار محال بختیاری و در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

7. پارک جنگلی پروز 

یکی از پارک‌های واقعاً زیبای این استان پارک جنگلی پروز است که منظره‌ای از بهشت را در ذهن تداعی می‌نماید، سکوت یک فضای دنج، چشمه‌های بسیار، درختان قد کشیده و سربلند جنگل این منطقه، یکی از رویایی‌ترین سفر‌های عمرتان را به شما هدیه می‌نماید. پارک جنگلی پروز یکی از جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری است که در 50 کیلومتری لردگان در جنوب چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

7. پارک جنگلی پروز  | سفر به چهارمحال و بختیاری

8. آبشار لندی 

آبشار زیبای لندی هم با صدای روح بخش و منظره چشم نواز خود یکی از آبشار‌های دائمی و زیبای این استان به شمار می‌رود. این آبشار در منطقه شلیل که از توابع شهرستان اردل است، واقع گردیده و طول این آبشار حدود چهل متر است و در فهرست جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

9. منطقه حفاظت شده هلن

استان چهارمحال و بختیاری، مناطق حفاظت شده جنگلی زیادی دارد که یکی از آن‌ها منطقه حفاظت شده هلن است. نام این منطقه حفاظت شده از کوهی برگرفته شده است که در این ناحیه قرار دارد. منطقه حفاظت شده هلن از جمله دیگر جذابیت‌های‌های استان چهارمحال و بختیاری است که ارزش دیدن و گردش را دارد.

10. آبشار پیر غار 

این استان آبشار‌های زیادی دارد و چند تا از آن‌ها در بالا اشاره نمودیم، ولی یکی دیگر از این آبشار‌های زیبا آبشار پیر غار بوده که از بلندای کوه پیرغار جاری می‌گردد و یک موسیقی روح نواز و دل‌انگیز را به شنوندگان اهل دل آن تقدیم می‌نماید. در فصل سرما قندیل‌هایی که از یخ زدن آبشار تشکیل می‌گردد، یک دنیا زیبایی جادویی و سحرانگیز را خلق می‌نماید. این همه زیبایی که از جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری است در فارسان و نزدیک روستای ده چشمه این استان قرار دارد.

10. آبشار پیر غار  | سفر به چهارمحال و بختیاری

11. منطقه گردشگری سامان

یکی از مناطقی که در این استان گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌نماید، منطقه گردشگری سامان است. هر سال حدود دو میلیون نفر گردشگر از این نقطه دیدن می‌نمایند. این طبیعت در پل زمانخان استان قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری و از مناطق خوش آب و هوای ایران می‌باشد.

12. تنگ درکش و ورکش

تنگ درکش و ورکش گذرگاهی مهم در مسیر خوزستان به اصفهان است و نام‌های گوناگونی دارد، که در طول زمان به آن نسبت داده‌اند. مانند راه دزپارت، راه سلطانی صف، راه ایلامی به گابیان و راه اتابکان. این تنگه که از جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری می‌باشد در نزدیکی اردل قرار دارد.

13. غار یخی چما 

این غار در 25 کیلومتری چلگرد در روستای شیخ علیخان قرار گرفته و از زیباترین غار‌های این استان به حساب می‌آید که زیبایی آن به طرز عجیبی چشم نوازی می‌کند. جالب است بدانیدکه قندیل‌های زیبایی که در زمستان و ماه‌های سرد سال در این غار پدید می‌آید یکی از شگفتی‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود.

13. غار یخی چما | سفر به چهارمحال و بختیاری

به صورت کلی این استان جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد؛ از جاذبه دیدنی تاریخی گرفته تا مناطق حفاظت شده، غار‌های دنج و زیبا، تالاب‌ها، چشمه‌ها، کوه‌ها، آبشار‌های خیلی زیبا و چشم نوار، پارک‌های طبیعی و بسیاری نقاط دیگر که گردش در هر کدام از این مناطق زمان بسیار زیادی می‌طلبد. در ادامه چندین جاذبه دیگر از استان چهارمحال و بختیاری را برای شما ذکر می‌کنیم:

آبشار جانان، منطقه حفاظت شده شیدا، منطقه حفاظت شده قیصری، چشمه مایک، آبشار ادور، تالاب گندمان، تالاب سولقان، چشمه کوهرنگ، چشمه برم، چشمه مولا و سرداب، چشمه سیاسرد، تنگ صیاد، سبز کوه، آبشار آتشگاه، غار سراب، غار خراجی، حاشیه رودخانه کارون، پیست اسکی چلگرد، دشت لاله های واژگون، فضاهای عشایری، آثار سنگی صخره ای، نقوش برجسته سنگی، طاق سنگی ها، شیر سنگی، کاروان سرای شلیل، لوح عیلامی، محوطه های باستان شناختی و بافت‌های روستایی، روستای سر آقا سید،  سنگ نوشته‌های مشروطیت در پیر غار، امامزاده حمزه علی چهارمحال بختیاری، خانه ستوده، قلعه جونقان سردار اسعد بختیاری، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، حاشیه زاینده رود شهرستان سامان، پل هوره استان چهار محال بختیاری، تالاب چغاخور، تالاب گندمان، چشمه سیاه سرد بروجن، چشمه برم لردگان، آبشار آتشگاه لردگان، حاشیه کارون استان چهارمحال بختیاری، گردشگاه چشمه زنه هفشجان، تالاب چغاخور، پل زمان خان، چشمه سرداب رستم‌ آباد، چشمه ‌برم لردگان، چشمه سیاسرد، غار سراب، پیرِ غار، رود ارمند

 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
حسن
13 بهمن 1398
بسیار عالی
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.