انتشار: 1397/4/20
بروزرسانی: 1402/8/16
جنگل ابر شاهرود | راهنمای کامل سفر و راه‌های دسترسی

جنگل ابر شاهرود | راهنمای کامل سفر و راه‌های دسترسی

جنگل ابر یکی از  بهترین مکان‌ها برای سفر پاییزی در ایران است. در فصل بهار شما با جنگلی سرسبز مواجه خواهید بود که بسیار رویایی و زیبا است، اما در فصل پاییز رنگ درختان تغییر کرده و با توجه به اینکه پوشش گیاهی استان سمنان بسیار متنوع است با جنگلی رنگارنگ روبه‌رو می‌شوید که طبیعت‌گردی در آن حال‌وهوای دیگری خواهد داشت.

جنگل ابر جایی در نزدیکی مرز استان سمنان و گلستان واقع شده است و همانطور که می‌دانید این دو استان دارای دو آب‌وهوای متفاوت از یکدیگر هستند. به همین دلیل تنوع پوشش گیاهی این منطقه بی‌نظیر است. سفر به جنگل ابر سمنان در فصل زمستان کمی خطرناک است و پیشنهاد می‌کنیم که اگر در این فصل قصد سفر به این مکان را دارید حتما با تجهیزات کامل و راهنمایی مطمئن سفر کنید. اما بهترین فصل‌ها برای سفر به جنگل ابر سمنان بهار و پاییز هستند. جنگل ابر حتی یکی از  بهترین مکان‌ها برای سفر پاییزی در ایران است. در فصل بهار شما با جنگلی سرسبز مواجه خواهید بود برای طبیعت‌ دوستان بسیار رویایی محسوب می‌شود.

بهتر است در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به جنگل ابر این نکته را در نظر داشته باشید که تماشای اقیانوس ابر قبل و در هنگام طلوع خورشید حس‌وحال دیگری دارد. در این هنگام شما با صحنه‌هایی روبه‌رو خواهید شد که در هیچ کجای جهان نمونه ندارد.

جنگل ابر شاهرود | راهنمای کامل سفر و راه‌های دسترسی

سفر پاییزی به جنگل ابر

اما جالب است بدانید که این جنگل بسیار قدیمی بوده و گفته می‌شود که قدمت آن به دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد. در جنگل ابر سمنان به علت وجود اقلیم اکوتن درختان متنوعی به چشم می‌خورند که از جمله آنها می‌توان به توسکا، آزاد داغداغان، بلوط، شیردار، راش، سرخدار، نارون، بارانک، گیلاس وحشی، نمدار ممرز افرا اشاره کرد. تنوع گیاهان و درختان موجود در این جنگل به گونه‌ای است که حتی گیاه‌شناسان را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشاند. اما این دسته از گیاه‌شناسان در جنگل ابر به دنبال گیاهان نادری می‌گردند که بیشتر در قسمت باستانی جنگل یافت می‌شود. از جمله گیاهانی که در این جنگل دیده می‌شوند می‌توان به اسپرس، چوبک، آویشن، دم روباهی و شبدر اشاره کرد.

اقلیم اکوتن به چه معناست؟

اقلیم اکوتن در شرایط آب‌وهوایی بسیار خاصی به وجود می‌آید. این اقلیم در حقیقت حاصل اشتراک دو اقلیم متفاوت است. به عنوان مثال در جنگل ابر سمنان ما با دو اقلیم نیمه بیابانی و جنگلی روبه‌رو هستیم که حاصل اشتراک آنها اکوتن است. این اقلیم باعث رشد گیاهان خاص و حتی زندگی جانوری منحصربفردی می‌شود. در این جنگل حیواناتی همچون پلنگ، شغال، خوک وحشی، خرس قهوه‌ای، روباه، گرگ، مار، خرگوش کل و بز و شوکا زندگی می‌کنند و همچنین از میان گونه‌های متنوع پرندگان نیز می‌توان به کبوتر جنگلی، عقاب جنگلی، فاخته، کبک، بلدرچین، کرکس، قرقاول و شاهین اشاره کرد.

اقلیم اکوتن به چه معناست؟

حتی باید گفت که تماشای پرندگان مختلف در این جنگل یکی از مهم‌ترین تفریحات بحساب می‌آید که پیشنهاد می‌کنم اگر دوربین شکاری مناسبی دارید حتما در سفر به جنگل ابر آن را به‌همراه بیاورید تا بتوانید این گونه‌های بی‌نظیر را مشاهده کنید.

مسیر دسترسی به جنگل ابر سمنان

این جنگل در 45 کیلومتری شمال شهر شاهرود قرار دارد و برای دسترسی به آن شما ابتدا باید خود را به استان و شهر شاهرود برسانید. سپس وارد جاده شاهرود به آزادشهر شوید و در بخش بسطام و در دهستان خرقان مسیر روستای ابر را در پیش بگیرید. البته منطقه جنگل ابر دارای وسعت بسیار زیادی بوده اما باید گفت که بهترین منطقه جنگل ابر از بسطام تقریبا به اندازه 30 کیلومتر جاده آسفالت شده و حدود 40 کیلومتر نیز جاده خاکی فاصله دارد.

تماشای اقیانوس ابر

اقیانوس ابر، پدیده‌ای نادر در سراسر جهان است که شما می‌توانید آن را در جنگل ابر سمنان بیابید. این پدیده در شرایطی ایجاد می‌شود که دو منطقه یکی با ارتفاع زیاد و دیگری با ارتفاع بسیار کم در کنار یکدیگر قرار بگیرند. برای تماشای اقیانوس ابر شما باید به جنگل ابر رفته و صعودی به ارتفاعات آن داشته باشید. پس از طی مسافتی ابرهای رویایی را زیرپای خود خواهید دید که حتما تجربه‌ای بی‌نظیر و خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان ایجاد می‌کند. عکاسی از این منظره حیرت‌انگیز را فراموش نکنید.

تماشای اقیانوس ابر

طبیعت‌گردی در جنگل ابر سمنان

همانطورکه پیش‌تر هم گفته شد این جنگل به نوعی رویایی برای علاقمندان به طبیعت‌گردی به‌شمار می‌آید. شما می‌توانید در این جنگل زیبا پیاده‌روی کرده و از مناظر با‌شکوه، درختان سر به فلک کشیده، آبشار معروف شرشر و چندین چشمه دیگر لذت ببرید. طبیعت‌گردی در میان درختانی که هزاران سال قدمت دارند را تجربه کنید. اما توجه داشته باشید که این جنگل در کنار آرامش و زیبایی که دارد با حضور حیوانات وحشی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. شما باید برای سفر به این منطقه اطلاعات کافی را بدست آورده و برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم تا اگر به اندازه کافی تجربه طبیعت‌گردی ندارید در سفر به جنگل ابر سمنان از یک تور گردشگری بهره بگیرید و لوازمی همچون کیسه خواب، کفش، کلاه و لباس مناسب را نیز فراموش نکنید.

بازدید از آبشار آلوچال

چندین آبشار کوچک بزرگ در داخل جنگل ابر وجود دارند که حتما اگر به تنهایی و بدون داشتن اطلاعات کافی به جنگل سفر کنید نمی‌توانید آنها را در فضای 35 هزار هکتاری آن پیدا کنید. اما اگر با فردی آشنا به جنگل به آن سفر کنید می‌توانید از آنها بازدیدی داشته باشید. آبشار آلوچال نیز یکی از معروف‌ترین آبشارهای این جنگل به‌شمار می‌آید که در موقعیت جغرافیایی (E5501 N3647)  قرار گرفته و همانطورکه در تصویر هم قابل مشاهده است این آبشار از دو بخش تشکیل شده که روی هم می‌ریزند و آلوچال را ایجاد کرده‌اند. با اینکه صعود به این آبشار چندان کار ساده‌ای نیست اما شما می‌توانید با تجهیزات کافی به آن صعود کرده و ماجراجویی فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

بازدید از آبشار آلوچال

بازدید از آبشار شرشر

یکی دیگر از محبوب‌ترین آبشارهای جنگل ابر سمنان آبشار شرشر نام دارد. این آبشار در شیب شمالی کوه ابر واقع شده و دارای زیبایی کم نظیری است. شما می‌توانید در نزدیکی این آبشار به استراحت بپردازید و سپس مسیر خود را ادامه دهید و یا اینکه صعود به این آبشار را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید.

دوچرخه‌سواری در جنگل

یکی دیگر از تفریحات مهیج و جذاب در این جنگل دوچرخه‌سواری می‌باشد. جالب است بدانید گروه‌های دوچرخه‌سواری زیادی وجود دارند که جنگل ابر را به عنوان مقصدی بی‌نظیر برای تورهای خود انتخاب می‌کنند و شما نیز اگر دوچرخه مناسب برای چنین سفری را در اختیار دارید می‌توانید با آنها همراه شوید. بخشی از مسیر دسترسی به جنگل ابر، به صورت خاکی  و البته کاملا صاف می باشد و وضعیت مناسبی برای تجربه دوچرخه‌سواری دارد.

دوچرخه‌سواری در جنگل

اقامت در جنگل ابر سمنان

البته در این مکان هیچ‌گونه هتل، مسافرخانه و یا خانه شخصی برای اقامت وجود ندارد و شما تنها می‌توانید کمپ خود را در جنگل برپا کنید. در این میان نکته مهم این است که کمپ زدن در فصل‌های سرد سال در این مکان کار چندان رایجی نیست و اگر در این فصل‌ها به جنگل ابر سفر می‌کنید، برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنید که در هنگام غروب خورشید در کنار جاده اصلی باشید. اما باید گفت که کمپ زدن گروهی در این جنگل و بهره بردن از آب‌وهوایی عالی خود تفریحی دوست‌داشتنی است که باید در لیست کارهایی قرار گیرد که باید در جنگل ابر انجام دهید.

احتمالا تماشای آسمان شب در جنگل خواب را از سرتان می‌پراند و هر چقدر هم که خسته باشید نباید این تفریح را از دست دهید. اگر قصد شب‌مانی در جنگل را دارید حتما بصورت گروهی و با افراد با تجربه سفر خود را آغاز کنید و لباس گرم و به‌همراه داشتن بادگیر را فراموش نکنید. در انتها لازم به ذکر است که اگر قصد دارید در یک خانه اقامت داشته باشید می‌توانید به روستای ابر مراجعه کنید. در این مکان خانه‌های روستایی زیادی برای اجاره وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید اما کمپ زدن حال‌وهوای دیگری دارد.

اقامت در جنگل ابر سمنان

همیشه به یاد داشته باشید دیدن این حجم از ابر در این جنگل به طور مداوم و همیشگی نیست. بنابراین اگر می‌خواهید لذت غرق شدن در اقیانوسی از ابرها را تجربه کنید، قبل از رفتن وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. بهتر است، برنامه های خود را طوری تنظیم کنید که در نور روز برسید و در جنگل مستقر شوید. این جنگل یکی از جاذبه های شاهرود یکی از مناطق بکر ایران است و همانطور که می‌دانید حیوانات وحشی جزء لاینفک مناطق بکر هستند. پس تا حد امکان در مکانی مستقر شوید که افراد دیگر نزدیک شما باشند و در صورت لزوم از آنها کمک بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.