انتشار: 1397/4/14
بروزرسانی: 1402/5/4
common-carp-hunting | صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

روش‌ها و تکنیک‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای صید ماهی کپور از آنها استفاده کنید، اما آنها، روش‌هایی هستند که ماهی کپور را در قسمت پایین و کف آب هدف قرار می‌دهند. این به این دلیل است که ماهی کپور یک ماهی کف‌خوار است و در این نقاط بیشتر بیتوته می‌کند. تکنیک کف یابی، یکی از مهم‌ترین و مفیدترین روش‌های صید ماهی کپور است که در ادامه شما را با این روش کاربردی آشنا می‌کنیم.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با روش خاصی از ماهیگیری برای صید ماهی کپور، یعنی صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی آشنا نماییم. تکنیک کف یابی یکی از مهم‌ترین و مفیدترین روش‌ها برای صید این نوع ماهی است؛ هر چند که در کشور ما کمتر دیده شده است که از تکنیک کف یابی برای صید ماهی کپور استفاده گردد. برای به کارگیری تکنیک کف یابی که در ادامه توضیح می‌دهیم، نیازمند یک چوب ماهیگیری با نخ محکم، یک مارکر و یک وزنه پرتاب هستید تا بتوانید بستر، کف و عمق مناسب را به درستی بیابید و بتوانید ماهی‌های کپور فراوانی را صید نمایید. 

صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

هدف از صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی چیست؟

در روش صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی، ماهیگیر تلاش می‌کند تا حد امکان از ویژگی‌های محل صید، مثل عمق، پستی و بلندی‌ها و نوع بستر آن آگاه گردد. با در نظر گرفتن این مسأله که به طور معمول ماهی کپور غذای خود را در بستر گل آلود و سطوح هموار یا دارای کمی شیب و یا پوشش گیاهی جستجو می‌کند، آگاهی از خصوصیات بستر دریاچه می‌تواند بسیار مهم باشد. 

مقدمات روش کف یابی؛ صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

جهت صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی، ابتدا با استفاده از چوب ماهیگیری محکم و مارکر، بسترهای هموار و نرم را پیدا می‌کنیم. مارکر نوعی شناور میله‌ای است که اندازه‌ای به نسبت بزرگ دارد. به طور معمول مارکرها به رنگ فسفری هستند تا در آب قابل تشخیص باشند. نخ ماهیگیری از بین حلقه انتهای میله مارکر عبور کرده و دور انتهای شناور گره می‌خورد.

مقدمات روش کف یابی؛ صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

در تکنیک کف یابی باید از یک وزنه به وزن 80 گرم استفاده نمود. تلاش نمایید آن را به میله‌ای هم اندازه شناور متصل کنید تا هنگام پرتاب، دور نخ گیر نکند. البته در تکنیک کف یابی از وزنه پرتاب برای شناسایی بستر محل صید هم استفاده می‌شود.

یافتن بسترهای هموار در صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

مارکر را به دورترین مکان ممکن پرتاب کنید. پس از این که وزنه پرتاب روی بستر قرار گرفت، مقدار اضافی نخ را جمع نمایید. سپس چوب ماهیگیری را به سمت جلو و هم راستای سطح آب نگه داشته و بعد آن را به آهستگی در یک طرف کج نمایید. این امر سبب حرکت آهسته وزنه پرتاب بر بستر آب خواهد شد.

یافتن بسترهای هموار در صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

در صورت گلی یا هموار بودن بستر، وزنه پرتاب و به دنبال آن چوب، هر دو حرکتی آهسته و مداوم خواهند داشت. در غیر این صورت، وزنه پرتاب به موانع موجود در بستر آب گیر کرده و حرکت چوب مشکل می‌شود.

یافتن عمق مناسب در صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

یکی دیگر از خصوصیات مکان صید که باید به آن توجه نماییم، عمق آب است. عمق مناسب به منظور صید ماهی کپور با تغییرات جوی تغییر می‌کند. ولی عمق 4 الی 8 متر برای این کار ایده آل است. به منظور فهمیدن میزان عمق آب هم از مارکر استفاده می‌کنیم. پس از این که نخ محکم و چوب چند دفعه کشیده و نخ آزاد گردد، مارکر روی سطح آب قرار می‌گیرد. اکنون طول نخی که آزاد کرده‌ایم را اندازه گیری می‌کنیم تا به طور تقریبی از عمق آب آگاهی پیدا نماییم.

یافتن عمق مناسب در صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

برای اندازه گیری طول نخ، ابتدا اندازه فاصله بین اولین حلقه چوب تا فولی چرخ را مشخص نمایید. سپس با آزاد نمودن کلاج چرخ، نخ را به آهستگی از مقابل فولی تا حلقه مذکور بکشید و آن را رها نمایید. تا رسیدن مارکر به سطح آب این کار را ادامه دهید. پس از رسیدن مارکر به سطح آب، طول نخی که آزاد شده و به دنبال آن عمق آب از روی تعداد دفعاتی که نخ کشیده گردیده مشخص خواهد شد.

یافتن کف مناسب در صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

تا این جا روش یافتن بسترهای صاف و عمق مناسب به روش کف یابی را به طور مجزا توضیح دادیم. با این وجود مهم این است که قادر باشیم با ترکیب این روش‌ها کف مناسب برای صید ماهی کپور را بیابیم. بنابراین دفعه نخست خصوصیات کف را معین کرده و اگر ویژگی‌های مورد نظر ما را داشت، دوباره عمق را اندازه گیری می‌کنیم.

یافتن کف مناسب در صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

برخی اوقات پیدا نمودن تپه‌ای زیر آب می‌تواند بسیار مفید باشد. به منظور یافتن آن، اگر به هنگام کشیدن وزنه، جایی گیر افتاد، عمق آب را اندازه می‌گیریم. بعد نخ را مجدد جمع نموده و دوباره آن را می‌کشیم. هنگامی که به سطح همواری برخورد نمودیم، مجدد عمق آب را اندازه می‌گیریم. اگر با عمق آب کمتری برخوردیم، نخ را مجدد جمع نموده و دوباره آن را می‌کشیم. اگر عمق آب مجدد زیاد بود، مشخص می‌شود که با یک تپه روبرو هستیم.

یافتن کف مناسب در صید ماهی کپور با استفاده از تکنیک کف یابی

ماهیگیری، نیازمند دانستن مجموعه‌ای از مهارت‌ها و تکنیک‌ها است که بسته به نوع ماهی متفاوت است؛ چرا که انواع ماهی‌ها ممکن است در برخی عمق‌ها بیشتر زندگی کرده و در نقاط دیگر کمتر. از آن جا که ماهی کپور اغلب در اعماق آب به دنبال یافتن غذای خود است و معمولا غذای زیادی نیز می‌خورد، بنابراین بیشتر وقت خود را در کف آب صرف می‌کند. تکنیکی مثل تکنیک کف یابی برای صید این ماهی، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. روش کف یابی بسیار راحت است، ولی باید برای آن وقت گذاشته و مطمئن باشید که نتیجه رضایت بخشی خواهید گرفت.

  • آیا تاکنون روش کف یابی را برای صید ماهی کپور  امتحان نموده‌اید؟
  • شما چه روش دیگری را برای صید ماهی کپور پیشنهاد می‌دهید؟

بسیار خوشحال می‌شویم که دانسته‌ها و تجربیات خود را در مورد تکنیک کف یابی و سایر تکنیک های ماهیگیری برای صید ماهی کپور با ما و سایر دوستان علاقمند، در قسمت ثبت دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.