انتشار: 1397/2/20
بروزرسانی: 1402/9/4
different-fields-of-shooting-sport | انواع رشته های ورزش هیجان انگیز تیراندازی را بیشتر بشناسیم

آشنایی با انواع رشته های تیراندازی

تیراندازی با تفنگ بادی (Rifle)، تپانچه (Pistol) و ... از انواع رشته‌های تیراندازی هستند که هر کدام خصوصیات و قوانین خودشان را دارند. ورزش تیراندازی یکی از ورزش‌های رقابتی و هیجان انگیز است که با دارا بودن انواع رشته‌های جذاب، مهارت‌هایی همچون سرعت، دقت و تمرکز ورزشکاران را به چالش می‌کشند.

تیراندازی یکی از انواع ورزش‌های رقابتی و هیجان انگیز است. در ورزش تیراندازی مهارت‌های ورزشکاران از جمله سرعت و دقت آنان با استفاده از انواع وسایل تیراندازی مورد آزمون قرار می‌گیرد. طبقه بندی ورزش تیراندازی بر حسب نوع اسلحه گرم، اهداف و فاصله‌ای که به اهداف شلیک می‌گردد، صورت می‌گیرد. با ما همراه باشید تا با تعدادی از انواع رشته تیراندازی، آشنا گردید. فدراسیون بین ‌المللی ورزش تیراندازی (ISSF) رشته های ورزش هیجان انگیز تیراندازی را در چهار رشته به طور جداگانه دسته بندی نموده و به رسمیت می‌شناسد:

  • تفنگ
  • تپانچه
  • اهداف متحرک
  • تفنگ ساچمه زنی

آشنایی با انواع رشته های تیراندازی

معرفی انواع رشته های تیراندازی

ورزش‌ تیراندازی مجموعه‌ای از رشته‌ها را در بر می‌گیرد که دقت، مهارت و تمرکز را با هم ترکیب نموده و آن‌ها را به عرصه جذابی برای رقبا و علاقه‌مندان تبدیل می‌کند. هر یک از انواع رشته تیراندازی مجموعه‌ای از چالش‌ها و سختی‌هایی را ارائه می‌دهد و نیاز به آموزش تخصصی دارد. در ادامه هر یک از انواع رشته تیراندازی را معرفی نموده ایم.

تیراندازی با تفنگ بادی (تفنگ شکاری) یا رایفل (Rifle)

رشته‌های تیراندازی مخصوصا تیراندازی با تفنگ بادی هیجان بسیار زیادی دارد. چرا که این ورزش با تفنگ صورت می‌گیرد. تفنگ، یک اسلحه گرم و یا سلاح بادی است که دارای لوله‌ای خان (Groove - شیارهای موازی و مارپیچی در داخل لوله ی بعضی تفنگ ها) دار است و به طور معمول به سلاح‌های بلندی که برای نگهداری به دو دست احتیاج دارد، گفته می‌شود و امکان شلیک پیوسته با آنان وجود دارد.

به طور کلی تفنگ برد و دقت بیشتری نسبت به تپانچه دارد و استفاده از آن در شکار مرسوم است. در تمام مسابقات شلیک با تفنگ، ورزشکاران با تیراندازی به هدفی متشکل از ده حلقه دایره‌ای، امتیاز کسب می ‌نمایند. ورزشکاری که طی مسابقه بیشترین امتیاز را به دست بیاورد، برنده می‌‌شود. جهت تعیین برنده، امتیاز تیراندازی، با امتیاز راند آمادگی جمع می‌شود. در رشته تیراندازی با تفنگ بادی مسابقات به صورت شلیک به اهداف در فاصله های 10 و 50 متری برگزار می‌شود.

تیراندازی با تفنگ بادی (تفنگ شکاری) یا رایفل (Rifle)

وضعیت تیرانداز در ورزش تیراندازی با تفنگ بادی

با توجه به نوع مسابقه‌ای که برگزار می‌شود و مراحل رقابت‌ها، تیراندازی در وضعیت‌‌های ایستاده، زانو زده و حالت درازکش انجام می‌پذیرد. در حالت ایستاده، تیرانداز تفنگ را با هر دو دست نگه می‌دارد و انتهای تفنگ بر روی شانه وی قرار می‌‌گیرد. دست چپ ممکن است توسط سینه یا لگن مورد حمایت قرار گیرد. در حالت زانو زده، ورزشکار راست دست می‌تواند انگشت‌ها و زانوی پای راست و کف پای چپ خود را به روی زمین قرار دهد.

 در حالت درازکش هم تیرانداز نباید اسلحه را بر روی هیچ چیزی قرار دهد. در این حالت ساعد دست یک تیرانداز راست دست باید حداقل یک زاویه 30 درجه ای با افق ایجاد نماید. برای نشانه روی با تفنگ هم، تنها به کارگیری نشانه‌های فلزی بدون هیچ لنز و یا دوربینی، مجاز می باشد، البته استفاده از فیلتر های رنگی هم مجاز است. در قسمت عقب نشانه هم تنظیمات دقیقی برای ارتفاع و تأثیر باد وجود دارد. در حالت کلی رشته های ورزش هیجان انگیز تیراندازی بسیار زیاد هستند و هرکدام هیجان و شرایط خاص خود را دارند.

وضعیت تیرانداز در ورزش تیراندازی با تفنگ بادی

تیراندازی با تپانچه بادی یا پیستول (Pistol)

در این رشته ورزشی از تپانچه برای تیراندازی استفاده می‌شود. تپانچه از تفنگ کوچک تر است و به طور کلی حمل و نقل آن ها بسیار راحت‌ تر می باشد. به طور معمول تپانچه در مقایسه با تفنگ‌ برد و دقت کمتری دارند. مسابقات تپانچه همچون مسابقات تفنگ امتیازبندی می گردند و تیراندازان به اهداف 10 حلقه ای شلیک می نمایند. برای تعیین فرد برنده، امتیاز تیراندازی مسابقه با امتیاز راند آمادگی جمع می‌شود. ورزشکاری که در مجموع، بالاترین امتیاز را کسب نماید، برنده محسوب می‌شود. فاصله اهداف در تیراندازی با تپانچه بادی 10، 25 و 50 متر است.

وضعیت تیرانداز در تپانچه بادی

بر خلاف رشته ورزشی تیراندازی با تفنگ بادی، که تیراندازان در سه حالت مختلف ایستاده، درازکش و زانو زده با هم به رقابت می‌پردازند؛ در مسابقات تپانچه تنها یک وضعیت ایستاده دارد و تیراندازان باید تفنگ خود را تنها با یک دست نگه دارند، شلیک نمایند و مچ دست را به جایی تکیه ندهند.

وضعیت تیرانداز در تپانچه بادی

نحوه نشانه روی در رشته تیراندازی با تپانچه بادی 

در رشته تیراندازی با تپانچه تنها استفاده از نشانه‌های باز مجاز است. این نشانه‌‌ها متشکل از یک تیغه یا میله‌ای تیز در قسمت جلو و یک شکاف در قسمت عقب اسلحه، است. استفاده از نشانه‌ های تلسکوپی، آینه‌ای، اشعه لیزر، و موارد مشابه غیرمجاز است. قسمت عقب نشانه نیز تنظیماتی برای ارتفاع و وضعیت باد دارد.

رشته تیراندازی تراپ (Trap)

این رشته با نام تیراندازی به اهداف پروازی هم مشهور است. در رشته تیراندازی تراپ که در فضای باز انجام می‌گیرد، دیسکت‌ها توسط دستگاه پرتاب شده و تیرانداز با اسلحه ساچمه‌ای یا شات گان (Shotgun) خود به آنان تیراندازی می‌کنند. رشته تیراندازی تراپ به دلیل هیجان زیادی که دارد، طرفداران بسیاری پیدا نموده است. رشته تیراندازی تراپ خود به رشته‌های تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تری تقسیم بندی می‌شوند. برای رشته تیراندازی تراپ باید از اسلحه‌های ساچمه‌ای مخصوصی استفاده نمود که قابلیت انهدام دیسکت‌ها را داشته باشند.

رشته تیراندازی تراپ (Trap)

ما به هنگام فعالیت در هر نوع رشته ورزشی، نیازمند بهبود و تقویت تعدادی از مهارت‌های جسمانی و ذهنی خود هستیم. در رشته تیراندازی هم مهارتی که به آن نیاز داریم و با انجام تمارین فراوان، تقویت می‌شود.به همین خاطر طرفداران آن روز به روز افزایش می‌یابد. رشته تیراندازی به علت هیجان بالایی که دارد، طرفداران و علاقمندان آن بیش از پیش افزایش یافته است. هر فردی متناسب با میزان هیجان خواهی و علاقه ی خود می‌تواند در یکی از رشته‌های ورزشی تیراندازی به فعالیت بپردازد. تنها کافی است هر رشته را به خوبی بشناسیم و اطلاعات دقیقی، از آن کسب نماییم تا متوجه شویم که دقیقاً به کدام رشته بیش از سایر رشته‌ها علاقه داریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
سید امیر ناصر صفوی
22 مرداد 1398
من یکی از طرفداران تیر اندازی هستم و نوعی سبک و ورزش جدید در رشته  تیر اندازی  طراحی کردم و در دست ثبت ملی (کشور ایران) و ثبت جهانی هستم امیدوارم منو کمک و یاری کنن و قدر بدونن  و اگر اینطور نشه به زودی از طریق آلمان یا دبی معرفی و به ثبت میرسه که حتما مطلع میشوید
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.