انتشار: 1398/3/10
بروزرسانی: 1402/7/1
different-types-of-fishing-rods-and-its-application | آشنایی با انواع چوب ماهیگیری رایج در دنیا و کاربرد آنان

آشنایی با انواع چوب ماهیگیری رایج در دنیا و کاربرد هر کدام

یکی از تجهیزات اولیه مورد نیاز برای ماهیگیری، چوب ماهیگیری است. انواع مختلف چوب ماهیگیری برای صید انواع خاصی از ماهی مناسب هستند. در این مقاله با انواع چوب ماهیگیری و ویژگی‌های آنها آشنا خواهید شد. در اینجا ما تفاوت‌های کلیدی بین هر نوع چوب ماهیگیری را توضیح داده‌ایم. این راهنما به شما کمک می‌کند تا ابزاری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.
مشاهده عنوان‌های مقاله

یکی از نخستین تجهیزاتی که یک ماهیگیر باید تهیه کند، چوب ماهیگیری است. اینکه چه نوع چوبی مناسب‌تر است، به نوع ماهی که قصد صید آن را دارید، شرایط ماهیگیری و روش ماهیگیری مورد استفاده، بستگی دارد. شاید پیش خود فکر کنید که نیازمند تهیه کلکسیونی از چوب‌های ماهیگیری هستید! اما این طور نیست، معمولا یک ماهیگیر تنها با داشتن 3 یا 4 مورد از انواع چوب ماهیگیری با جنسی مرغوب می‌تواند تمامی نیازهای خود را برآورده نماید. 

آشنایی با انواع چوب ماهیگیری و کاربرد هر کدام

یکی از حیاتی‌ترین قطعات در لیست تجهیزات هر ماهیگیر، چوب ماهیگیری آنهاست. این چوب‌ها با ویژگی های مختلف به ماهیگیران کمک می‌کنند تا در موقعیت‌های مختلف ماهیگیری کنند. همه چوب‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند و چوب‌های خاص می‌توانند برای ماهیگیران مختلف (و تکنیک‌های مختلف) مناسب‌تر باشند. انواع چوب های ماهیگیری که در ادامه معرفی کرده‌ایم شامل چوب کاسی، چوب پشه یا فلای فیشینگ، چوب‌های سبک وزن، چوب ماهیگیری در یخ، چوب اسپینینگ (Spinning Rod)، چوب‌های اسپین کستینگ (Spin Casting) و بیت کستینگ (Bait Casting)، چوب ماهیگیری ساحلی، چوب ماهیگیری دریایی، چوب ماهیگیری تنکارا (Tenkara Rod)، چوب ماهیگیری تلسکوپی و چوب ماهیگیری ترولینگ می‌باشد.

آشنایی با انواع چوب ماهیگیری و کاربرد هر کدام

چوب کاسی (Carbon Fiber Rod)؛ انواع چوب ماهیگیری 

چوب کاسی (Carbon Fiber Rod) از انواع چوب ماهیگیری معمولا در ابعاد 5 تا 14 متر ساخته می‌شود و بدون چرخ قابل استفاده است. برای اینکه این چوب‌ها سبک باشند، تکه‌های آن تو خالی و جنس آن هم از الیاف کربن است. معمولا به منظور ماهیگیری با چوب کاسی، از انواع شناورها استفاده می‌شود و با ریسه‌ای کوتاه، نوعی از شناور مورد نظر و با یک قلاب کوچک می توان به شیوه رو آبی به صید ماهی‌ها پرداخت. 

کاربرد: صید ماهی های کوچک در مسابقات ماهیگیری ورزشی و یا به صورت تفریحی در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها

چوب کاسی (Carbon Fiber Rod)؛ انواع چوب ماهیگیری 

چوب پشه یا فلای فیشینگ؛ انواع چوب ماهیگیری

چوب پشه (Fly Fishing Rod) نوعی چوب ماهیگیری است که به همراه چرخ و نخ ویژه فلای فیشینگ برای ماهیگیری به روش پشه (Fly Fishing) به کار می‌رود. چوب پشه از دو تکه توپر ساخته شده و برای داشتن عملکردی ساده‌تر، دسته آن کوتاه می‌باشد. همچنین چرخ آن در پایین‌ترین قسمت دسته چوب قرار می‌گیرد.

استفاده از چوب و چرخ پشه یکی از لذت بخش ترین انواع روش ماهیگیری محسوب می‌شود. روش ماهیگیری پشه در خارج از ایران طرفداران خاص خود را دارد. اما در ایران به علت کمبود و گرانی تجهیزات و همچنین سخت بودن یادگیری این روش، کاربرد کمی دارد.  

کاربرد: صید ماهی قزل آلا به همراه چرخ و نخ پشه با استفاده از روش ماهیگیری پشه

چوب پشه یا فلای فیشینگ؛ انواع چوب ماهیگیری

چوب‌های سبک وزن؛ انواع چوب ماهیگیری

همان طور که از نام آن‌ها هم مشخص است، چوب سبک، یکی از انواع چوب ماهیگیری و سبک وزن است. این چوب‌ها از تکه‌هایی کوتاه با ضخامت و وزن کم تشکیل شده اند. چوب سبک در چند نوع تلسکوپی (Telescope Rod)، دو تکه و چند تکه تولید می‌شود. طول این چوب از 120 تا 240 سانتیمتر متغیر است. چوب سبک برای شکار ماهی‌های کوچک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اگر چوب سبک برای صید ماهی‌های بزرگ هم به کار رود، هیجان و لذت فراوانی را برای ماهیگیر به همراه خواهد داشت.

به همین علت این نوع چوب، دوستداران خاص خود را داراست؛ چرا که  سبک وزن است و برای جابجایی و حمل و نقل خیلی مناسب است و فضای زیادی اشغال نمی‌کند. چوب سبک برای مکان ‌هایی که پر از درخت و بیشه زار است، کاربرد بسیار خوبی دارد، زیرا ماهیگیری در چنین مکان‌هایی نیازمند چوب سبک و کوتاه خواهد بود. 

کاربرد: صید انواع ماهی کوچک و حتی بزرگ در مکان‌های دارای درخت و بیشه زار

چوب‌های سبک وزن؛ انواع چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری در زیر یخ؛ انواع چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری زیر یخ (Ice Rod) یکی از انواع چوب ماهیگیری است که برای ماهیگیران ایرانی استفاده‌ای ندارد. این نوع چوب ماهیگیری از تکه‌هایی کوتاه تشکیل شده و طول کل آن زیر دو متر است. جنس این چوب نازک و منعطف است. چوب ماهیگیری زیر یخ جهت ماهیگیری در مکان‌های سردسیر بسیار کاربرد دارد و باعث می‌شود ماهیگیری از آب‌های زیر یخ های قطور این مناطق امکان پذیر باشد.

کاربرد: صید انواع ماهی زیر سطح دریاچه‌ها و رودخانه‌های یخ بسته

چوب ماهیگیری در زیر یخ؛ انواع چوب ماهیگیری

چوب اسپینینگ (Spinning Rod)؛ انواع چوب ماهیگیری

ماهیگیران ایرانی با چوب اسپینینگ (Spinning Rod) کاملا آشنا هستند. در حقیقت این چوب، همان چوبی است که اغلب ماهیگیران در ایران از انواع تلسکوپی و چند تکه آن، به همراه چرخ‌های اسپینینگ یا اسپول ثابت برای ماهیگیری استفاده می‌کنند. انواع گوناگونی از چوب اسپینینگ در دسترس است، اما بهترین انواع آن سه تکه توپر با جنسی از فایبر کربن است.

با وجود اینکه انواع تلسکوپی این چوب مقاومت نسبتا خوبی دارد و حمل و نقل آن راحت است، ولی طول عمر و دوام کمتری نسبت به انواع چند تکه و توپر دارد،  ممکن است در مقابل ضربه‌های ناگهانی ماهی‌های سنگین آسیب ببیند. این چوب با طول و اندازه‌های نسبتا بزرگتر و از چوب سبک ساخته می‌شود. طول چوب اسپینینگ از حدود 270 تا 550 سانتیمتر متغیر است.

کاربرد: امکان صید اکثر ماهی‌های موجود در رودخانه‌ها و دریاچه‌های ایران 

چوب اسپینینگ (Spinning Rod)؛ انواع چوب ماهیگیری

چوب‌های اسپین کستینگ (Spin Casting) و بیت کستینگ(Bait Casting)

چوب اسپین کستینگ (Spin Casting Rod) و چوب بیت کستینگ (Bait Casting Rod) بسیار شبیه هم بوده و امروزه به طور مشترک به آن‌ها چوب‌های کستینگ گفته می‌شود. پایه چرخ آنان دارای شکل خاصی است و برعکس چوب‌های دیگر است. به این صورت که حلقه‌های هدایت نخ رو به بالاست، و روی دسته مکان ماشه مانندی برای قرار گیری انگشت اشاره وجود دارد.

چوب‌های کستینگ برای زمان‌هایی که ماهیگیر نیازمند پرتاب‌های متوالی و پی در پی است، مفید است. از آنجا که نوع چرخ‌هایی که روی آن قرار دارد از نوع اسپین کستینگ بوده در نتیجه ماهیگیری برای پرتاب‌های متوالی مشکلی نخواهد داشت. بهتر است چرخ‌های پایه بلند روی این چوب‌ها سوار نشوند. البته این چوب و چرخ در ایران طرافدار چندانی ندارد.

چوب‌های اسپین کستینگ (Spin Casting) و بیت کستیگ(Bait Casting)

چوب ماهیگیری ساحلی؛ انواع چوب ماهیگیری 

از این چوب جهت ماهیگیری در ساحل (Surf Fishing) استفاده می‌شود. این نوع چوب‌ها بلند و به طول 4 تا 6 متر برای پرتاب‌های بلند در ساحل دریاها و از جنس الیاف کربن ساخته می‌شود. چوب ساحلی حلقه‌های زیادی برای پراکنده نمودن فشارهای سنگین در طول چوب دارد و در فشارهای کم منعطف است. 

کاربرد: ماهیگیری در سواحل

چوب ماهیگیری ساحلی؛ انواع چوب ماهیگیری 

چوب ماهیگیری دریایی؛ انواع چوب ماهیگیری 

چوب ماهیگیری دریایی (Sea Fishing Rod) برای صید ماهی‌های بسیار بزرگ در دریا و معمولا به روش ترولینگ به کار می‌رود. از خصوصیات این چوب می‌توان طول کوتاه حدود 4 متر، ضخامت خیلی زیادتر از حالت عادی، مقاومت بالا در برابر ضربات ماهی‌های سنگین اشاره نمود. به طور معمول در انواع مرغوب چوب سنگین دریایی به جای حلقه‌ راهنما از ریل‌های مجهز به بلبرینگ به منظور کاهش اصطکاک و هدایت نخ استفاده می‌شود.

امروزه بلندترین انواع چوب سنگین دریایی بر روی قایق‌های مخصوص ماهیگیری ورزشی طراحی شده‌اند. برخی از این چوب‌ها کاملا تخصصی هستند و فقط برای صید کوسه یا مارلین به کار می‌روند. 

کاربرد: صید ماهی‌های سنگین از دریا و معمولا به روش ترولینگ

چوب ماهیگیری دریایی؛ انواع چوب ماهیگیری 

چوب تنکارا (Tenkara Rods)؛ انواع چوب ماهیگیری

چوب تنکارا (Tenkara rods) برای ماهیگیری به روش تنکارا ساخته شده است. این روش ژاپنی است و تقریبا 200 سال قدمت دارد. روش ژاپنی تنکارا مناسب صید ماهی‌های قزل آلای کوچک است. می‌توان گفت که این چوب ترکیبی از چوب‌های کاسی، پشه و تلسکوپی است و جزء چوب‌های فوق سبک به شمار می‌رود. طول این چوب‌ها بین 3 الی 4 متر است.

 کاربرد: صید ماهی‌های قزل آلای کوچک

چوب تنکارا (Tenkara Rods)؛ انواع چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری تلسکوپی (Telescope Rods)؛ انواع چوب ماهیگیری 

چوب‌های تلسکوپی (Telescope Rods) متداولترین چوب‌های موجود در ایران است. انواع گوناگونی از چوب‌های تلسکوپی موجود بوده و ممکن است از لحاظ خصوصیات در دسته‌های ذکر شده قبلی و بعدی نیز جای بگیرند.

 چوب ترولینگ (Trolling rods)؛ انواع چوب ماهیگیری 

چوب ترولینگ (Trolling rods) برای ماهیگیری به روش ترولینگ مناسب است، که در آن قلاب حاوی طعمه از روی قایق در حال حرکت به داخل آب انداخته می‌گردد (Trotting). از لحاظ تئوری هر چوب اسپینینگ یا کستینگ که زیاد سبک نباشد، می‌تواند برای روش ترولینگ به کار رود. اما در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان دسته‌ای از محصولات را به نام چوب‌های تخصصی ترولینگ تولید و به بازار عرضه و اغلب آن‌ها را به ماهیگیران آب شور و دریاچه‌های بزرگ پیشنهاد می‌کنند. نکته مهم در مورد چوب ترولینگ و روش ماهیگیری ترولینگ وجود دارد این است که آن‌ها باید سرعت عمل (Action) بالایی داشته باشند.

کاربرد: ماهیگیری در آب‌های شور و دریاچه‌های بزرگ 

 چوب ترولینگ (Trolling rods)؛ انواع چوب ماهیگیری 

در این مقاله انواع چوب ماهیگیری را به شما معرفی کردیم. چوب ماهیگیری به خاطر تنوع آب و هوایی کشورها و گونه‌های ماهی بسیار متنوع و زیاد هستند. هر کدام این چوب‌ها کاربرد خاصی دارند و مسلما به خاطر وضعیت آب و هوایی و انواع ماهی موجود در کشور، همه آن‌ها برای ماهیگیران ایرانی کاربرد ندارند. شما می‌توانید متناسب با نوع منطقه جغرافیایی و نوع ماهی‌های موجود در آب‌های آن، یکی از چوب‌های فوق را انتخاب و یک ماهیگیری لذت بخش را تجربه نمایید.

  • شما کدام یک از چوب‌های فوق را در ماهیگیری های خود استفاده می‌کنید؟
  • به نظر شما بهترین چوب ماهیگیری جهت صید ماهی‌های موجود در آب‌های ایران کدام است؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد انواع چوب ماهیگیری رایج در دنیا و کاربرد آنان با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
سروش ارفعی
21 شهریور 1402
واسه لنسر اتوماتیک می‌دونید چه برندی بهتره؟
پاسخ
بهنام
2 آذر 1400
زیبا بود
پاسخ
بهنام
2 آذر 1400
زیبا بود
پاسخ
حسین
6 مرداد 1399
سلام ممنون از سایت خوبتون می خواستم بدونم برای ماهیگیری در رودخانه و دریا و دریاچه یعنی یه چوبی که به شه همه جا باهاش ماهیگیری کرد چون من تازگی می خواستم وارد این کار بشم و دریایی منظورم اینه که مثلا شاید سالی یکبار به جنوب ایران سر بزنیم و چوب داشته باشیم که باهاش ماهی بگیریم ولی اکثرا همین دریاچه ای و رودخونه ای 
شما چه چوبی رو پیشنهاد می کنید 
خیلی ممنونم 😘😘
پاسخ
رضا غلامی
7 اردیبهشت 1399
واقعا حساسیت تو ماهیگیری بنظرم خیلی لذت بخشه
پاسخ
سپهر احمدی
7 اردیبهشت 1399
خیلی دوس دارم ماهیگیری زیر یخ رو امتحان کنم که فکر میکنم داخل ایران این امکان وجود نداشته باشه
پاسخ
عرفان صادقی
7 اردیبهشت 1399
فک کنم یکی از ضعیف ترین چوب های ماهیگیری چوب پشه اس
پاسخ
یلدا میرقلی
7 اردیبهشت 1399
چوب اسپنینگ بنظرم بهترین چوب بین چوب های ماهیگیریه
پاسخ
آناهیتا رجایی
7 اردیبهشت 1399
چوب تنکارا رو من 3 سال پیش خریدم و هنوزم دارمش واقعا چوب خوبیه
پاسخ
حسین رضایی
7 اردیبهشت 1399
چوب اسپرینگ یکی از بهترین چوب های موجود برای ماهیگیری
پاسخ
سعید محمدی
7 اردیبهشت 1399
واقعا فک نمیکردم نوع چوب های ماهیگیری انقد زیاد باشه
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.