انتشار: 1397/6/10
بروزرسانی: 1402/5/31
fish-area | بهترین مناطق ماهیگیری در ایران کجاست؟

بهترین مناطق ماهیگیری در ایران کجاست؟ | در ایران در کدام مناطق می‌توان ماهی صید کرد؟

با شناخت بهترین مناطق ماهیگیری در ایران می‌توانید لحظات مفید و لذت بخشی را تجربه کنید. اصولا در اغلب مکان‌هایی که آب وجود دارد، می‌توان ماهی نیز پیدا کرد. مناطق ماهیگیری در ایران معمولا شامل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آبگیرها، برکه‌ها، دریاچه‌های مصنوعی و ... می‌شود. مناطق ماهیگیری در ایران در شمار محبوب‌ترین مراکز ماهیگیری به شمار می‌آیند. ماهی گیری می‌تواند یک تفریح متفاوت و جالب برای افراد باشد.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ایران کشوری است که از شمال و جنوب با آب‌های وسیعی احاطه شده است. بهترین مناطق ماهیگیری در ایران شامل سواحل دریای مازندران در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب می‌باشد. ماهی گیری یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها و همینطور سرگرمی‌های مهیج در سرتاسر جهان است. اگر به صید ماهی علاقه‌مند هستید، می‌توانید بعد از تهیه لوازم مورد نیاز از فروشگاه‌های ماهیگیری، سفر ماهیگیری خود را آغاز کرده و اوقات لذت بخشی را تجربه نمایید.

بهترین مناطق ماهیگیری در ایران شامل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها، سدها و ... هستند. تنوع ماهی‌ها در ایران بسیار بالا است؛ به ویژه در جنوب ایران، گونه‌های متعددی از ماهی‌ها که گوشت بسیار لذیذی نیز دارند، یافت می‌شود.

بهترین مناطق ماهیگیری در ایران کجاست؟ | در ایران در کدام مناطق می‌توان ماهی صید کرد؟

بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

 بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سدهای ایران، زیستگاه مناسبی برای انواع گونه ماهی بوده و علاقه‌مندان می‌توانند با کسب مجوزهای لازم از محیط زیست منطقه، نسبت به ماهی گیری در آن اقدام نمایند. در ادامه بهترین مناطق ماهیگیری در ایران شرح داده شده‌اند.

سدها؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

سدها از بهترین مناطق ماهیگیری در ایران هستند. ماهیگیری در سدها یک فعالیت محبوب در بین علاقه‌مندان به ماهیگیری است. سدها، سازه‌های مصنوعی هستند که برای نگهداری و ذخیره آب ساخته می‌شوند و معمولا برای آبیاری، تولید برق و سایر اهداف استفاده می‌شوند. جدا از کاربرد مورد نظر، آنها به مکانی محبوب برای ماهیگیری تفریحی تبدیل شده‌اند. 

سدها؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

در سدها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

اولین نکته‌ای که هنگام صید در سدها باید به آن توجه کرد، آشنایی با نوع ماهی‌هایی است که در سد یافت می‌شوند. برخی از گونه‌های رایج ماهی که در سدها یافت می‌شوند عبارتند از: گربه ماهی، قزل آلا، کپور، و ... . اما معمولا انواع ماهی که در سدها وجود دارند شارژی هستند؛ یعنی توسط سازمان شیلات، بچه ماهی‌های گونه‌های مزبور در فصول خاصی داخل سد ریخته می‌شوند. درک عادات، الگوهای تغذیه‌ای و ترجیحات این ماهی‌ها شانس بیشتری را برای صید آنها فراهم می‌کند.

سدها مکان‌های خوبی برای گرفتن ماهی هستند. در هنگام ماهیگیری در سدها به دنبال فعالیت‌های سطحی ماهی‌‌ها در آب باشید و روی هر گونه بی‌نظمی مانند امواج آب، لغزش سنگ‌ها و به هم خوردن گل و لای تمرکز کنید. همچنین در شرایط کم نور، بسیاری از ماهی‌ها برای یافتن غذا روی سطح آب می‌آیند.

در سدها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

بدین ترتیب اگر تجهیزات و شرایط ماهیگیری در شب را دارید، ماهیگیری در شب و در شرایط کم نور را نیز تجربه کنید. مزیت ماهیگیری در سد، این است که امکان ماهیگیری در فصول غیرمجاز نیز معمولا در آن فرآهم است. به یاد داشته باشید که نکات ایمنی را در هنگام ماهیگیری در سد رعایت کنید؛ در نقاط خلوت و دور افتاده نروید. جلیقه نجات به همراه داشته باشید. لباس مناسب بپوشید و ...

یکی دیگر از نکات ضروری در هنگام ماهیگیری در سد انتخاب ابزار ماهیگیری مناسب است. ماهیگیری در سد ممکن است به تجهیزات متفاوتی نسبت به مناطق دیگر نیاز داشته باشد. یک چوب ماهیگیری مخصوص سد باید بین یک تا 2/5 متر طول داشته و عملکرد متوسطی برای نگهداری ماهی در محدوده نیم تا 4 کیلوگرم داشته باشد. یک قرقره چرخان به همراه یک نخ تک رشته‌ای ماهیگیری در سد نیز لازم است.

در سدها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

دریاچه‌ها؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

دریاچه‌ها نیز از بهترین مناطق ماهیگیری در ایران و جزو محبوب‌ترین‌ها هستند؛ زیرا اغلب زیستگاه‌های طبیعی برای انواع گسترده‌ای از گونه‌های ماهی محسوب می‌شوند.  هنگام ماهیگیری در دریاچه، اطلاع از مقررات ماهیگیری و اخذ مجوزهای مورد نیاز ماهیگیری نیز ضروری است. در همه نقاط ماهیگیری، مجوز ماهیگیری مورد نیاز است و فصل ماهیگیری ممکن است محدود باشد. توصیه می‌شود، قبل از شروع ماهیگیری با قوانین ماهیگیری آشنا شوید.

در دریاچه‌ها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

هنگام ماهیگیری در دریاچه، داشتن ابزار مناسب مهم است. چوب ماهیگیری، قرقره، نخ ماهیگیری، قلاب و طعمه برخی از وسایل ماهیگیری ضروری هستند. نوع طعمه‌ای که استفاده می‌کنید، به نوع ماهی که می‌خواهید صید کنید، بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر گربه ماهی می‌گیرید، استفاده از طعمه‌های بودار مانند جگر مرغ یا سیر می‌تواند موثر باشد. 

در دریاچه‌ها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

تکنیک‌های ماهیگیری در دریاچه؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

چندین تکنیک در هنگام ماهیگیری در دریاچه وجود دارد که ماهیگیران می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند. پرطرفدارترین تکنیک، پرتاب قلاب و انتظار برای گاز گرفتن ماهی است. روش دیگر ترولینگ است؛ ترول کردن می‌تواند راهی عالی برای شکار ماهی در سد و افزایش شانس شما برای صید ماهی باشد. تکنیک دیگری برای ماهیگیری در سد وجود دارد که شامل انداختن طعمه و قلاب به یک نقطه خاص و انتظار برای گازگرفتن ماهی است. این تکنیک می‌تواند هنگام صید گربه ماهی یا سایر ماهی‌هایی که در سطوح پایین‌تر آب هستند، موثر باشد.

رودخانه‌ها؛ بهترین مناطق ماهیگیری ایران

ماهیگیری در رودخانه می‌تواند یک تجربه آرام بخش و مفید باشد. رودخانه‌ها مکان‌های بسیار خوبی برای ماهیگیری هستند؛ زیرا طیف متنوعی از گونه‌های ماهی را ارائه می‌دهند. ماهیگیری در رودخانه با ماهیگیری در سایر آب‌ها مانند دریاچه‌ها یا برکه‌ها کاملا متفاوت است.

رودخانه‌ها؛ بهترین مناطق ماهیگیری ایران

اولین قدم برای موفقیت در ماهیگیری رودخانه‌ای، شناخت انواع ماهی‌هایی است که در رودخانه زندگی می‌کنند. برخی از رایج‌ترین گونه‌های ماهی که در رودخانه‌ها یافت می‌شوند عبارتند از کپور، ماهی سفید، سوف، سیاه‌ماهی، قزل‌آلا، زردپر، اسبله، اردک ماهی، ازون برون، شاه کولی و ... اشاره نمود.

هر گونه از ماهی‌های رودخانه‌ای عادات و ترجیحات خاص خود را دارند، بنابراین مهم است که قبل از شروع ماهیگیری در مورد گونه خاصی که دنبال آن هستید تحقیق کنید.

رودخانه‌ها؛ بهترین مناطق ماهیگیری ایران

در رودخانه‌ها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

ماهیگیری رودخانه‌ای به تکنیک‌های متفاوتی نسبت به سایر انواع ماهیگیری نیاز دارد. هنگام ماهیگیری در رودخانه، درک جریان و چگونگی تأثیر آن بر ماهی ضروری است. بیشتر گونه‌های ماهی در رودخانه‌ها ترجیح می‌دهند رو به بالادست شنا کنند، بنابراین می‌توانند به راحتی طعمه را بگیرند.

این بدان معنی است که بسیاری از ماهیگیران انتخاب می‌کنند که قلاب خود را در بالادست پرتاب کنند و اجازه دهند طعمه آنها به طور طبیعی به سمت ماهی حرکت کند.

در رودخانه‌ها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

تالاب‌ها؛ بهترین مناطق ماهیگیری ایران

از جمله بهترین مناطق ماهیگیری در ایران، تالاب‌ها هستند؛ ماهیگیری در تالاب یک تجربه منحصر به فرد است. تالاب یک اکوسیستم منحصربه‌فرد دارد که انواع گونه‌های ماهی را در خود جای داده است. بیشتر این گونه‌ها، بومی منطقه هستند. ماهیگیری در تالاب به سطح خاصی از تخصص و صبر نیاز دارد، اما پاداش آن، ارزش تلاشش را دارد.

ایران دارای تالاب‌های متعددی است که یکی از معروف‌ترین آنها تالاب انزلی در شمال کشور است. این تالاب با مساحتی حدود 20000 هکتار، بزرگترین تالاب ساحلی ایران و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های دریای خزر است. این تالاب زیستگاه بیش از 100 گونه ماهی است و یک مکان مهم برای پرورش تخم و لارو ماهی است. همچنین یک نقطه محبوب برای تماشای پرندگان است؛ بیش از 200 گونه پرنده بومی و مهاجر در این منطقه ثبت شده است. 

تالاب‌ها؛ بهترین مناطق ماهیگیری ایران

قبل از شروع ماهیگیری در تالاب، مهم است که در مورد انواع ماهی‌هایی که در آن یافت می‌شوند، تحقیق کنید. برای مثال گونه‌های بومی تالاب انزلی شامل ماش‌ماهی، لای ماهی، سوف سفید، سس‌ماهی سرگنده، ماهی اسبله، ماهیان خاویاری، کپورماهیان، شگ ماهیان، کفال ماهیان و ... می‌باشد.

متاسفانه تعدادی از این گونه‌ها در خطر انقراض قرار دارند؛ بنابراین آگاهی از هرگونه مقررات یا محدودیتی که برای حفاظت از اکوسیستم تالاب وجود دارد، بسیار مهم است.

در تالاب‌ها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

یک چوب ماهیگیری و قرقره خوب، نخ ماهیگیری مناسب و طعمه‌های متنوع برای ماهیگیری در تالاب ضروری است. طعمه‌های زنده مانند میگو یا ماهی‌های کوچک اغلب موثرترین هستند. همچنین می‌توان از لورهای مصنوعی مانند جیگ و ... استفاده کرد.

همانطور که به صید ماهی در تالاب می‌پردازید، مراقب محیط اطراف نیز باشید. تالاب یک اکوسیستم حساس است و مهم است که تأثیر خود را در محیط آن به حداقل برسانید. از ریختن زباله خودداری کنید و هر گونه زباله را به درستی بازیافت کرده و با خود برگردانید. علاوه بر این، مطمئن شوید که با ماهی‌ها با احتیاط رفتار کنید و هر گونه صید ناخواسته را دوباره در آب رها کنید.

در تالاب‌ها چگونه ماهی بگیریم؟؛ بهترین مناطق ماهیگیری در ایران

در مطلب بالا بهترین مناطق ماهیگیری در ایران معرفی شدند. با شناخت کامل از منطقه صید برای سفر آماده شوید. با شناخت محبوب‌ترین و بهترین مناطق ماهیگیری در ایران می‌توانید با کسب مجور نسبت به صید اقدام نمایید. هرکدام از این مناطق دارای ویژگی‌های خاص محیطی و منطقه‌ای هستند که با آشنایی با هر کدام می‌توانید سفری بی خطر و لذت بخش را تجربه کنید.

  • بهترین مناطق صید ماهی در ایران کجاست؟
  • وسایل مورد نیاز برای صیدمای چیست؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.