انتشار: 1397/5/28
بروزرسانی: 1402/8/16
fish-capoor | پایه چوب ماهیگیری کپور

پایه چوب ماهیگیری کپور | پایه چوب ماهیگیری مناسب برای صید کپور چیست؟

صید کپور بسیار در میان ماهیگیران رایج است و به تجهیزات خاص خودش نیاز دارد. پایه چوب ماهیگیری که برای صید ماهی کپور استفاده می‌شود مخصوص است و در آن نوعی گیره وجود دارد که با قرار گرفتن چوب روی آن، از سر خوردن چوب جلوگیری می‌شود. این گیره‌ها شکل‌های مختلفی دارند. در ادامه در مورد پایه چوب ماهیگیری کپور و خصوصیات آن صحبت خواهیم کرد.

همانطور که می‌دانید یکی از روش‌های صید کپور، روش انتظاری است. بنابراین هرچه زمانی که برای انتظار اختصاص می‌دهیم بیشتر باشد، بیشتر امکان دارد موفق به صید ماهی بزرگتری شویم؛ چرا که کپورهای درشت، هوش بالایی دارند و به همین دلیل طعمه و نخ بایستی مدت زیادی در آب بی حرکت بمانند. به همین علت است که هنگام صید کپور، جهت بی حرکت نگاه داشتن چوب، از پایه چوب ماهیگیری کپور استفاده می‌شود.

از سوی دیگر در صید کپور بایستی نخ را در کف آب نگاه داشت تا ماهی متوجه آن نشود. پس باید نوک چوب را نزدیک سطح آب بگیریم تا نخ کمتری در هوا باشد و در اثر باد حرکت نکند. بدین ترتیب در لحظه‌ به قلاب افتادن ماهی، نخ سریعا محکم شده و در پی آن نوک قلاب دقیقا به لب ماهی گیر می‌کند. به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که در صید کپور از پایه چوب ماهیگیری کلاسیک (تک پایه) استفاده شود. پس پایه چوب ماهیگیری مناسب برای صید کپور چیست؟

پایه چوب ماهیگیری کپور | پایه چوب ماهیگیری مناسب برای صید کپور چیست؟

پایه چوب ماهیگیری کپور (POD) چه خصوصیاتی دارد؟

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر کردیم، در صید کپور از نوعی پایه چوب ماهیگیری ویژه تحت عنوان پایه پُد یا POD استفاده می‌کنند. با استفاده از این نوع پایه چوب ماهیگیری، می‌توان چوب را همراستای سطح آب نگاه داشته و میزان نخ آزاد را به کمترین مقدار ممکن رساند. البته در بعضی محل‌های ماهیگیری مجبور می‌شویم نخ را از بالای برخی موانع مثل پوشش گیاهی، سنگ‌ها یا موانع انسان ساز رد کنیم.

گیره پایه چوب ماهیگیری کپور

پایه چوب ماهیگیری دارای نوعی گیره است که با قرار گرفتن چوب روی آن، از سر خوردن چوب جلوگیری می‌شود. این گیره‌ها شکل‌های مختلفی دارند. گیره‌های یو شکل (U) برای چوب‌هایی ارائه می‌شوند که جنس دسته‌ آن‌ها از چوب پنبه است. گیره‌های وی شکل (V) برای چوب‌های دارای دسته‌ی انگلیسی ارائه می‌شوند. گیره‌های کاسه‌ای شکل نیز موقعی که نوک چوب رو به بالا است پشت آن را نگاه می‌دارند.

گیره پایه چوب ماهیگیری کپور

انواع پایه چوب ماهیگیری کپور

پایه چوب ماهیگیری  انواع گوناگونی دارد که هر یک جهت استفاده در محل‌های خاصی عرضه می‌شوند. یک گروه جهت محل‌های دارای سطح سفت و هموار مثل اسکله‌ها؛ یک گروه جهت محل‌های دارای سطح گل آلود و نرم و گروهی نیز جهت محل‌های دارای سطح شیب دار و ناهموار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • در پایه‌های گروه اول نمی‌توان قد پایه را زیاد تغییر داد اما این پایه‌ها سبک بوده و حمل آنها آسان است. در بعضی از پایه‌ها امکان تغییر قد پایه و جابجا کردن قسمت‌های مختلف آنها وجود دارد که بدین ترتیب می‌توان در محل‌های گوناگون پایه را به صورت‌های گوناگی قرار داد.
  • در پایه‌هایی که جهت محل‌های دارای سطح گل آلود و نرم عرضه می‌شوند، بخش انتهایی و جلویی آنها از هم مجزا بوده و می‌توان فاصله‌ بین آنها را شخصا تعیین نمود.

انواع پایه چوب ماهیگیری کپور

  • بعضی از تولیدکنندگان، پایه‌های چوب ماهیگیری سه پایه ارائه می‌کنند که برحسب تجربه می‌توان گفت این نوع پایه‌ها در مقابل باد دوام نمی‌آورند و سقوط می‌کنند.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های پایه‌ها در تعداد چوب‌های ماهیگیری‌ای است که روی آنها قرار می‌گیرد. بعضی از پایه‌ها تنها برای یک چوب ماهیگیری و بعضی دیگر برای 3 یا 4 چوب ماهیگیری طراحی شده‌اند.

در تهیه‌ این پایه‌ها بایستی به میزان فاصله‌ای که بین محل قرار گرفتن چوب‌ها تعبیه شده توجه داشت. در مقالات قبلی ذکر کردیم که اندازه‌ چرخ ماهی‌گیری کپور معمولا بزرگتر است. بنابراین در صورت نزدیک بودن محل قرار گرفتن چوب‌ها، چرخ چوب‌های مختلف به هم می‌خورند و نمی‌توان به راحتی آنها را کنترل کرد.

  • پایه چوب ماهیگیری را از کدام فروشگاه‌های باید تهیه کرد؟

  • وسایل جانبی پایه چوب ماهیگیری چیست؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.