انتشار: 1397/6/7
بروزرسانی: 1402/5/4
fishing-area | ماهیگیری در آب شور

ماهیگیری در آب شور | چگونه در آب شور ماهیگیری کنیم؟

منظور از آب شور چیست؟ چه نوع ماهیانی در آب شور زندگی می‌کنند؟ ماهیگیری در آب شور چگونه است؟ آب های سطحی روی زمین به دو دسته آب شور و آب شیرین تقسیم می‌شوند. نوع آبزیان موجود در هر دسته متفاوت است؛ بنابراین نوع ماهی‌های موجود در آب شور و تکنیک صید آنها نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه به شرح تکنیک ماهیگیری در آب شور می‌پردازیم.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهیگیری در آب‌های شور یک سرگرمی محبوب برای بسیاری از ماهیگیران در سراسر جهان است. از ماهیگیری در اعماق دریا گرفته تا ماهیگیری در ساحل، تکنیک‌های منحصر به فردی وجود دارد که می‌توان از آنها برای افزایش شانس شما برای یک صید موفق استفاده کرد. در این مقاله، در مورد اصول ماهیگیری آب شور و همچنین نکات و تکنیک‌های آن صحبت خواهیم کرد.

منظور از آب شور چیست؟

آب شور آبی است که حاوی مقدار قابل توجهی نمک‌های محلول، به ویژه کلرید سدیم (NaCl) است. آب موجود در اقیانوس‌ها، دریاها و همچنین در برخی از آب‌های داخلی مانند دریاچه‌های نمک یا شوره‌زارها از نوع آب شور است. درصد نمک در آب شور بسته به محل متفاوت است، اما به طور متوسط حدود 3.5 درصد است. برای نوشیدن انسان یا بیشتر حیوانات مناسب نیست، اما زیستگاه طیف گسترده‌ای از آبزیان است.

منظور از آب شور چیست؟ | ماهیگیری در آب شور

انواع ماهیگیری در آب‌ شور

انواع مختلفی از ماهیگیری آب شور وجود دارد، از جمله ماهیگیری در ساحل، ماهیگیری در دریا یا در اعماق دریا، ماهیگیری در اسکله، ماهیگیری کایاک و ... . هر نوع ماهیگیری به تکنیک‌ها و تجهیزات متفاوتی نیاز دارد، بنابراین مهم است که قبل از اینکه به آب بروید، نوع ماهیگیری و تجهیزات مورد نیاز آن را تعیین کنید.

ماهیگیری در ساحل؛ ماهیگیری در آب شور

ماهیگیری در ساحل، شامل ماهیگیری در آب‌های کم عمق مانند خلیج‌ها، نهرها و مصب‌ها می‌شود. در این نوع ماهیگیری از وسایل سبک‌تری استفاده می‌شود و معمولا شامل قلاب انداختن و بازیابی طعمه(Casting) است. ماهیگیری در ساحل معمولا منجر به صید ماهی‌های کوچکتر می‌شود، اما می‌تواند راهی عالی برای تقویت مهارت‌ها و یادگیری تکنیک‌های جدید باشد.

ماهیگیری در ساحل؛ ماهیگیری در آب شور

ماهیگیری ساحلی در آب‌های بسیار کم عمق انجام می‌شود که معمولا بیش از چند متر عمق ندارد. صید ماهی استخوانی، تارپون و سایر گونه‌ها نیاز به صبر، حوصله و دقت زیادی دارد، زیرا ماهی‌ها در این عمق به راحتی ترسیده و فرار می‌کنند.

ماهیگیری در دریا یا در اعماق دریا

ماهیگیری در آب شور دریا معمولا در آب‌های عمیق‌تر  و دورتر از ساحل انجام می‌شود. در این نوع ماهیگیری به قایق‌های بزرگتر و وسایل سنگین‌تر نیاز است. ماهیگیران اغلب از تکنیک‌های ترالینگ و طعمه زنده برای صید ماهی‌های شکاری بزرگ مانند نیزه ماهی، بادبان ماهی و ماهی تن استفاده می‌کنند.

ماهیگیری در دریا یا در اعماق دریا | ماهیگیری در آب شور

ماهیگیری با کایاک یا قایق

ماهیگیری با کایاک در خطوط ساحلی انجام می‌شود و معمولا با ریختن و انداختن انواع طعمه‌ها در هنگام کایاک سواری انجام می‌شود. ماهیگیران می‌توانند گونه‌های مختلفی را از این طریق صید کنند، از جمله ماهی شوریده، حلوا، سنگسر و ... .

نکات و تکنیک‌هایی برای ماهیگیری در آب شور

اکنون که انواع مختلف ماهیگیری در آب‌ شور را پوشش دادیم، اجازه دهید، نکات و تکنیک‌هایی را بررسی کنیم که می‌تواند به شما در تبدیل شدن به یک ماهیگیر موفق‌تر در آب شور کمک کند:

1. تجهیزات مناسب را انتخاب کنید

داشتن تجهیزات مناسب برای انواع تکنیک‌های ماهیگیری ضروری است. مطمئن شوید که چوب، قرقره و نخ شما برای اندازه ماهی مورد نظر شما مناسب است. برای ماهی‌های بزرگ‌تر به نخ سنگین‌تر نیاز دارید، در حالی که معمولا برای ماهیگیری در ساحل از نخ سبک‌تر استفاده می‌شود.

1. تجهیزات مناسب را انتخاب کنید | ماهیگیری در آب شور

2. از طعمه مناسب استفاده کنید

گونه‌های مختلف ماهی، نیاز به طعمه های مختلفی دارند. برای ماهیگیری در ساحل، طعمه‌های زنده اغلب ترجیح داده می‌شود، مانند میگو، خرچنگ و ماهی مینو(ماهی ریز یا کیلکا). ماهیگیری فراساحلی به طعمه‌های بزرگتر و گوشتی نیاز دارد که بتواند ماهی‌های شکارچی بزرگتر را جذب کند.

3. به جزر و مد و آب و هوا توجه کنید

جزر و مد و آب و هوا می‌تواند بر موفقیت شما در ماهیگیری در آب شور تأثیر زیادی بگذارد. گونه‌های خاصی از ماهی‌ها در طول جزر و مد فعال‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر شرایط آب و هوایی خاص مانند روزهای ابری یا آب‌های آرام را ترجیح می‌دهند. قبل از رفتن به آب در مورد جزر و مد و گزارش‌های آب و هوا تحقیق کنید.

3. به جزر و مد و آب و هوا توجه کنید | ماهیگیری در آب شور

4. از تکنیک‌های مختلف استفاده کنید

تغییر تکنیک‌های ماهیگیری و استفاده از تکنیک‌های مختلف، می‌تواند به شما کمک کند تا ماهی‌های بیشتری صید کنید. با طعمه‌ها، لور‌ها و تکنیک‌های مختلف پرتاب قلاب، می‌توانید آزمایش کنید تا ببینید چه نکاتی برای گونه‌هایی که هدف قرار می‌دهید، بهتر است.

اصول ماهیگیری در آب شور چیست؟

همانطور که گفتیم ماهیگیری در آب شور یک فعالیت محبوب در میان بسیاری از ماهیگیران در سراسر جهان است. در ادامه به چند نکته اساسی و بیسیک برای ماهیگیری در آب شور اشاره می‌کنیم:

1. تجهیزات مناسب را انتخاب کنید

ماهی‌های آب شور معمولا بزرگتر و قوی‌تر از ماهی‌های آب شیرین هستند، بنابراین شما باید وسایلی را انتخاب کنید که بتواند وزن و فشار بالا را تحمل کند. این تجهیزات باید شامل چوب و قرقره محکم، نخ ماهیگیری معمولا از نوع بافته و طعمه مخصوص باشد.

1. تجهیزات مناسب را انتخاب کنید | ماهیگیری در آب شور

2. نقاط خوب ماهیگیری را پیدا کنید

به دنبال مناطقی باشید که آب حرکت خوبی دارد، مانند اسکله‌ها، بنادر و سواحل. همچنین می‌توانید ماهیگیری در اطراف سازه‌هایی مانند صخره‌ها، کشتی‌های غرق شده یا درختان حرا را امتحان کنید.

3. از طعمه مناسب استفاده کنید

نوع طعمه‌ای که استفاده می‌کنید، بستگی به گونه ماهی مورد نظر شما دارد. برخی از انواع رایج طعمه‌های آب شور عبارتند از میگو، خرچنگ، ماهی مرکب و انواع مختلف ماهی.

از طعمه مناسب استفاده کنید | ماهیگیری در آب شور

4. صبور و مراقب باشید

ماهیگیری در آب شور نیازمند صبر و حوصله زیادی است، بنابراین سعی کنید در زمان انتظار برای لقمه، متمرکز و مراقب باشید. به دنبال علائمی مانند پاشیدن آب یا شیرجه پرندگان به دنبال ماهی‌ها باشید که می‌تواند نشان دهنده حضور ماهی‌ها در نزدیکی شما باشند.

به یاد داشته باشید که همیشه از مقررات و دستورالعمل‌های ماهیگیری محلی پیروی کنید و هر زمان که ممکن است برای حفظ سلامت اقیانوس‌ها و جانداران دریایی، صید و رهاسازی را تمرین کنید.

4. صبور و مراقب باشید | ماهیگیری در آب شور

برای ماهیگیری در آب شور از چه تجهیزاتی استفاده کنیم؟

انواع مختلفی از وسایل ماهیگیری وجود دارد که معمولا برای ماهیگیری در آب شور استفاده می‌شود، بسته به نوع ماهی مورد نظر و سبک ماهیگیری، این تجهیزات متفاوت خواهند بود. برخی از انواع رایج تجهیزات ماهیگیری در آب شور عبارتند از:

قرقره ماهیگیری؛ ماهیگیری در آب شور

انواع قرقره برای ماهیگیری آب شور وجود دارد اما نوع آلومینیومی آن مناسب‌تر است؛ زیرا قرقره‌های فلزی در آب شور زود زنگ می‌زنند؛ اما قرقره‌های آلومینیومی زنگ نمی‌زنند.

قرقره ماهیگیری؛ ماهیگیری در آب شور

چوب ماهیگیری؛ ماهیگیری در آب شور

اگر چوب ماهیگیری که انتخاب می‌کنید از نوع کربنی باشد، مناسب‌تر است. از این نوع چوب ماهیگیری در هر دو نوع ماهیگیری آب شور و آب شیرین استفاده می‌شود.

نخ ماهیگیری؛ ماهیگیری در آب شور

نخی را انتخاب کنید که مقاومت و استحکام بیشتری در برابر سایش داشته باشد تا به شما امکان صید ماهی‌های بزرگتر و مقاومت در برابر ماهیت خورنده آب شور را بدهد. نخ ماهیگیری بهتر است از نوع فلوروکربن باشد. قطر نخ مورد استفاده نیز مهم است و تا حد زیادی به نوع و وزن حدودی ماهی مورد نظر بستگی دارد. برای مثال نخ فلوروکربن با قطر 0.37 میلی متر می‌تواند تا وزن 24 کیلوگرم را تحمل کند.

نخ ماهیگیری؛ ماهیگیری در آب شور

قلاب ماهیگیری؛ ماهیگیری در آب شور

قلاب‌های ماهیگیری دارای سایزهای مختلفی هستند. سایز هر قلاب باید با توجه به نوع ماهی و وزن آن انتخاب شود. برخی از ماهی‌های آب شور دارای وزن بالایی هستند و یا از دسته ماهی‌های جنگجو و شکارچی بوده و قلاب مخصوص به خود را نیاز دارند. برای مثال قلاب سایز 9 مناسب برای صید ماهی‌هایی مثل (شاه ماهی)، (ماهی تن)، (ماهی زردباله) و (ماهی کوبیا) است. همچنین قلاب سه شاخ نیز مناسب برای صید ماهیان سنگین آب شور است.

سایر تجهیزات؛ ماهیگیری در آب شور

  • جیگ‌ها، لورهای پلاستیکی نرم، طعمه‌ها، وزنه، شناور، هرزگردها و .... از سایر وسایل و تجیزات مورد نیاز برای ماهیگیری آب شور هستند.
  • استفاده از عینک آفتابی پلاریزه برای کاهش درخشش آب و کمک به تشخیص ماهی‌ها ضروری است. 
  • به کمک ضد آفتاب هنگام ماهیگیری از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید محافظت کنید.
  • مخزن یخ، صید شما را تازه نگه می‌دارد و از خراب نشدن آن جلوگیری می‌کند.
  • به همراه داشتن جلیقه نجات به دلایل ایمنی، و پوشیدن آن در هنگام ماهیگیری بر روی قایق یا کشتی ضروری است.
  • قبل از اینکه برای ماهیگیری در آب شور اقدام کنید، مطمئن شوید که مجوز مورد نیاز برای منطقه‌ای که در آن ماهیگیری خواهید کرد را دارید.

سایر تجهیزات؛ ماهیگیری در آب شور

بهترین ماهی آب شور برای صید کدام است؟

بهترین ماهی‌های آب شور برای صید می‌تواند بسته به مکان و ترجیح شخصی متفاوت باشد. برخی از ماهی‌های محبوب آب شور عبارتند از (ماهی تن)، مارلین، بادبانی، اره ماهی، هامور، سرخو، تارپون و ماهی استخوانی. بهترین نوع ماهی آب شور به نوع تکنیک ماهیگیری شما و نوع ماهی که در آب‌های محلی شما پیدا می شود بستگی دارد.

چگونه در آب شور ماهی بگیریم؟

روش‌های مختلفی برای صید ماهی در آب شور وجود دارد؛ به یاد داشته باشید که همیشه قوانین محلی را بررسی کنید و مجوزهای لازم را قبل از رفتن به ماهیگیری دریافت کنید و در صورت امکان، تکنیک هایی  مانند گرفتن و رها کردن را تمرین کنید. روش‌های ماهیگیری در آب شور عبارتند از:

  • تکنیک ماهیگیری معمولی

استفاده از چوب‌ها و قرقره‌های ماهیگیری با انواع مختلف طعمه مانند طعمه زنده، طعمه بریده شده یا طعمه‌های مصنوعی.

تکنیک ماهیگیری معمولی | ماهیگیری در آب شور

  • تکنیک ماهیگیری از کف

انداختن یک قلاب و طعمه و رساندن آن به کف دریا با استفاده از وزنه‌های سنگین مخصوص ماهیگیری برای جذب ماهی‌های تغذیه کننده از کف مانند هامور یا سرخو.

  • تکنیک ترالینگ

ترالینگ یکی از رایج‌ترین روش‌های ماهیگیری است. تورهای ترال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط قایق از طریق ستون آب (ترال میانی آب) یا در امتداد کف دریا (ترال پایین) بکسل شوند. تورهای ترال شبیه یک مخروط یا قیف با دهانه‌ای وسیع برای صید ماهی یا سخت پوستان است. 

تکنیک ترالینگ | ماهیگیری در آب شور

  • تکنیک پرتاب قلاب یا کستینگ

تکنیکی است که برای صید ماهی‌های سطحی مانند (ماهی خال مخالی) یا (ماهی تن) و با استفاده از وسایل سبک یا قرقره ماهیگیری فلای فیشینگ استفاده می‌شود.

  • تکنیک ماهیگیری جیگینگ

استفاده از یک لور سنگین که در ستون آب به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند تا ماهی‌هایی مانند ماهی مرکب یا ماهی‌هایی مانند ماهی کاد را جذب کند.

تکنیک ماهیگیری جیگینگ | ماهیگیری در آب شور

بیشتر ماهی‌های آب شور کجا زندگی می کنند؟

بیشتر ماهی‌های آب شور در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند که حدود 71 درصد از سطح زمین را پوشانده است. در داخل اقیانوس، گونه‌های مختلف ماهی ممکن است بر اساس عواملی مانند عمق آب، دما و در دسترس بودن مواد مغذی در مناطق یا مناطق خاصی زندگی کنند.

به عنوان مثال، برخی از ماهی‌های پرطرفدار آب شور مانند مارلین و بادبان‌ماهی در اقیانوس‌های آزاد یافت می‌شوند، در حالی که گونه‌هایی مانند هامور و سرخو ممکن است در اطراف صخره‌های مرجانی یا دیگر سازه‌های زیر آبی یافت شوند.

بیشتر ماهی‌های آب شور کجا زندگی می کنند؟ | ماهیگیری در آب شور

چه طعمه‌هایی برای ماهیگیری در آب شور مناسب هستند

بسته به نوع ماهی مورد نظر شما طعمه‌های مختلفی وجود دارد که برای ماهیگیری در آب شور مناسب هستند، در اینجا چند طعمه رایج ماهیگیری در آب شور آورده شده است:

  • طعمه میگو؛ ماهیگیری در آب شور

میگو، طعمه محبوب بسیاری از گونه‌های آب شور است. آنها را می‌توان زنده یا مرده صید کرد و یا می‌توان آنها را در اکثر طعمه فروشی‌ها و فروشگاه‌های ماهیگیری یافت.

طعمه میگو؛ ماهیگیری در آب شور

  • طعمه ماهی مرکب؛ ماهیگیری در آب شور

ماهی مرکب می‌تواند طعمه موثری برای بسیاری از گونه‌های آب شور باشد، به خصوص زمانی که به قطعات کوچکتر بریده شده و یا به طور کامل استفاده شود.

  • طعمه صدف؛ ماهیگیری در آب شور

صدف یکی دیگر از طعمه‌های محبوب آب شور است، به ویژه برای تغذیه کننده‌های پایین‌تر نزدیک به کف مانند (کفشک ماهی) و (قزل آلای دریایی).

طعمه صدف؛ ماهیگیری در آب شور

  • طعمه تکه‌ای و برش خورده؛ ماهیگیری در آب شور

طعمه تکه‌ای در اصل هر طعمه ماهی است که به قطعات کوچکتر بریده شده است. می‌تواند برای بسیاری از گونه‌ها از جمله کوسه و ماهی تن موثر باشد.

  • طعمه زنده؛ ماهیگیری در آب شور

طعمه زنده می‌تواند شامل گونه‌های مختلفی از جمله ماهی‌های کوچک، میگو و خرچنگ باشد. این‌ها می‌توانند موثرترین طعمه برای بسیاری از گونه‌های آب شور باشد.

طعمه زنده؛ ماهیگیری در آب شور

ماهیگیری در آب شور می‌تواند یک سرگرمی چالش برانگیز اما مفید باشد. کلید موفقیت این است که نوع مناسب روش ماهیگیری را با توجه به سطح مهارت و تجهیزات خود انتخاب کنید و سپس تکنیک‌های مختلف را تمرین کرده تا زمانی که بهترین تکنیک را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که صبور باشید و از این تجربه لذت ببرید، در این صورت در کمترین زمان به یک ماهیگیر موفق آب شور تبدیل خواهید شد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.