انتشار: 1397/6/21
بروزرسانی: 1402/5/4
fishing-in-the-south-of-iran | هیجان ماهیگیری در جنوب ایران | خطه‌ی آرامشبخش جنوبی‌ترین نقاط ایران

هیجان ماهیگیری در جنوب ایران | مهمترین مناطق صید ماهی در جنوب ایران

ماهیگیری در جنوب ایران یکی از رایج‌ترین شغل‌ها است. هچنین ماهیگیری تفریحی و ماهیگیری ورزشی نیز در این نقاط به وفور انجام می‌شود. اگرچه صید ماهی در سرتاسر ایران، محبوب و رایج می باشد اما با ماهیگیری در جنوب ایران می‌توانید لحظات شاد و لذت بخشی را تجربه کنید. ماهیگیری در جنوب ایران را با شناخت انواع گونه های آبزی آغاز کنید و لحظات شاد و مفرحی را در حوزه خلیج فارس داشته باشید

فراوانی و وجود گونه‌های متفاوت آبزیان، ماهیگیری در جنوب ایران را لذت بخش نموده است. اگر می‌خواهید ماهیگیری در جنوب ایران را تجربه کنید، آشنایی با انواع ماهی‌های جنوب، روش‌های صید در جنوب و ... لذت‌بخش و جذاب است. ماهیگیری در جنوب ایران را به همراه افرادی تجربه کنید که با ماهیگیری آشنا هستند و می‌توانند اطلاعات خوب و جدیدی را از تجربیات خود در اختیار شما بگذارند. ماهیگیری در جنوب ایران از جمله جذاب‌ترین و پر هیجان‌ترین تفریحات به شمار می‌رود. شما می‌توانید با تهیه لوازم ضروری و تجهیزات مورد نیاز یک سفر تفریحی را به جنوب ایران تجربه کنید.

نکته مهم: قبل از اقدام به رفتن به نقاط معرفی شده برای ماهیگیری، تحقیقات لازم را در مورد مجوز ماهیگیری و قوانین مربوطه انجام دهید. 

هیجان ماهیگیری در جنوب ایران | مهمترین مناطق صید ماهی در جنوب ایران

ماهیگیری در جنوب ایران

سواحل ایران را می‌توان یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر برای گردشگران دانست. ایران در کنار جاذبه‌های تاریخی و معماری، می‌تواند میزبان افرادی باشد که به ماهیگیری علاقه‌‌مند هستند. ماهیگیری در جنوب ایران بسیار لذت بخش است. بهترین سواحل ایران در نواحی شمالی و همچنین جنوب کشور قرار دارند. هر کدام از این سواحل دارای ویژگی های خاصی هستند که شما را میخکوب خواهند کرد.

در سواحل جنوب ایران ویژگی‌های بیشتر شما را شگفت زده خواهد کرد مانند تلاقی کویر و دریا در ساحل، درک زیبایی ماسه‌های قرمز جزیره هرمز و بسیاری موارد دیگر که در این مقاله در مورد آنها می‌خوانیم. ماهیگیری در جنوب ایران یکی از فراموش نشدنی‌ترین لذت‌هایی‌ست که در تاریخ عمرتان تجربه خواهید کرد.

ماهیگیری در جنوب ایران

ماهیگیری در هرمزگان

استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی کشور است. صیادان هر ساله بیش از هزار تن ماهی از آب‌های ساحلی این استان برداشت می‌کنند. با توجه به قوانین سازمان شیلات، صید ماهی در این استان در برخی از فصول سال ممنوع است. صید ماهی در جنوب کشور، یکی از روش‌های تجاری و درآمدزا بوده و شغل بسیاری از مردمان بومی نیز محسوب می‌گردد.

ماهیگیری در بندرعباس؛ ماهیگیری در جنوب ایران

بندرعباس از شهرهای جنوبی و مرکز استان هرمزگان است. این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. هر ساله بازدیدکنندگان زیادی به خصوص در نیمه دوم سال به این شهر سفر می‌کنند. به جز سواحل زیبای این شهر، می‌توانید از بازار ماهی آن نیز دیدن کنید. این بازار در بلواری قرار دارد که اسکله را به شهر متصل می‌کند که در بین مردم محلی به بلوار صیادان معروف است. بازار ماهی و پارکینگ دو طبقه آن به مساحت 11000 متر مربع حدود 10 سال پیش ساخته شده و از زمان افتتاح مکانی برای صیادی بوده است.

ماهیگیری در بندرعباس؛ ماهیگیری در جنوب ایران

تنوع ماهی‌های خلیج فارس باعث شده تا بازار ماهی پر از ماهی های رنگارنگ به نظر برسد. برخی از این ماهی‌های رنگارنگ Mugilidae، Croaker و White Pomfret هستند. همچنین بازدید کنندگان می‌توانند درد مناطق مجاز ماهیگیری بندرعباس نیز به این ورزش هیجان انگیز بپردازند. هیجان ماهیگیری در جنوب ایران با صدای زیبای آب و سواحل زیبا صد چندان خواهد شد.

ماهیگیری در بندر لنگه؛ ماهیگیری در جنوب ایران

یکی دیگر از شهرهای جنوبی واقع در استان هرمزگان، بندر لنگه است. در بندر لنگه نیز ماهیگیری به وفور انجام می‌شود. لازم به ذکر است که قدمت این شهر به زمان هخامنشیان برمی‌گردد و نام قدیمی آن بندر گوگانا بوده است. در آن زمان بندر لنگه و یکی از قطب‌های تجاری-دریایی در آن زمان محسوب می‌شده است.

ماهیگیری در بندر لنگه؛ ماهیگیری در جنوب ایران

در زمان حکمرانی کریم خان زند این شهر از نو رونق پیدا کرد و تجارت دریایی در این شهر از سر گرفته شد. هم اکنون نیز صید ماهی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در این شهر محسوب می‌شود. بنادر دیوان، گنگ، چارک، مقام، بستانه، گرزه، جشه و ... نیز از نقاط مهم ماهیگیری در این منطقه می‌باشند.

ماهیگیری در بوشهر؛ ماهیگیری در جنوب ایران

استان بوشهر نیز یکی دیگر از مناطق مهم و قطب‌های ماهیگیری در جنوب کشورمان است. استان بوشهر دارای سواحل وسیعی است. استان بوشهر نیز دارای تاریخ کهنی است. طبق تحقیقات تاریخی نام قدیمی این شهر بوخت اردشیر (یعنی جایی که اردشیر پاپکان در آن رهایی یافت) است.

ماهیگیری در بوشهر؛ ماهیگیری در جنوب ایران

با توجه به آثار باستانی یافت شده می‌توان گفت قدمت تاریخی این شهر بسیار زیاد بوده و یکی از کهن‌ترین مراکز تمدن دنیا محسوب می‌شود. صنعت صیادی یکی از  فعالیت‌های مهم اقتصادی در این منطقه است. بنادر گناوه، سیراف و دیر از جمله نقاط مهم ماهیگیری در این شهر هستند.

ماهیگیری با قلاب در خلیج فارس؛ ماهیگیری در جنوب ایران

ماهیگیری در جنوب ایران بیشتر در مناطق خلیج فارس صورت می‌پذیرد. البته مواردی همچون سد، تالاب و رودخانه نیز از جمله گزینه‌های مطلوب برای ماهیگیری در جنوب ایران محسوب می‌شوند. اما ماهیگیری در این مکان‌ها نیاز به دریافت مجوزهای رسمی و صرف هزینه دارد. شما می‌توانید با آموزش ماهیگیری در جنوب ایران و مراجعه در فصل شکار بهترین و لذیذترین ماهی ها را به جهت مصرف خوراکی خود شکار کنید.

ماهیگیری با قلاب در خلیج فارس | ماهیگیری در جنوب ایران

راه‌های موثر برای شناخت ماهی سالم و تازه؛ ماهیگیری در جنوب ایران

اگر به ماهیگیری در جنوب ایران علاقه مند می باشید و چمدان های خودتان را بسته اید پس می بایست با راه های شناخت ماهی های سالم و فاسد نیز آشنا باشید. از جمله فاکتورهای تشخیص سلامت ماهی در جنوب ایران موارد مهم زیر است:

ماهی‌ها دارای پروتئین بالا و سایر مواد مغذی ضروری هستند و بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. در واقع، یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع ماهی است می‌تواند به سلامت بدن و رشد و تکامل مناسب کودکان کمک کند.

راه‌های موثر برای شناخت ماهی سالم و تازه | ماهیگیری در جنوب ایران

مانند هر نوع غذا، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا، که اغلب به آن "مسمومیت غذایی" می گویند، انتخاب و خرید درست بسیار اهمیت دارد. در هنگام خرید ماهی نکات زیر را دنبال کنید تا با خیال راحت از طعم و خاصیت غذاهای دریایی لذت ببرید.

پوست ماهی

پوست ماهی باید براق، مرطوب و حتی لغزنده باشد. همچنین فلس‌های ماهی نباید از بین رفته باشد و می‌بایست محکم به پوست آن چسبیده باشد.

فراموش نکنید که وجود کبودی روی بدن ماهی را بررسی کنید. لکه‌های قرمز تیره‌ای که روی فیله‌ها ظاهر می‌شوند، نشان‌دهنده جابجایی و نگهداری نادرست ماهی است. البته به این معنی نیست که غیر قابل مصرف است، اما مطابق با بالاترین استانداردهای کیفیت نیستند

پوست ماهی | ماهیگیری در جنوب ایران

چشم ماهی

چشم ماهی باید شفاف باشد. اگر چشم ها کدر است، احتمالا بیش از پنج روز از صید و نگهداری آن گذشته است. وقتی ماهی شروع به خراب شدن می کند، اغلب چشم ها زودتر از سایر نقاط تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

آبشش ماهی

آبشش‌های ماهی باید مرطوب و به رنگ قرمز روشن باشند. اگر آبشش‌ها صورتی یا خاکستری مایل به قهوه‌ای هستند، ماهی تحت استرس زیادی به هنگام صید بوده یااینکه سن بالایی دارد. علاوه بر این، آبشش ها باید تمیز و عاری از هرگونه مخاط باشد.

آبشش ماهی | ماهیگیری در جنوب ایران

بوی ماهی

ماهی سالم و تازه نباید هیچ بوی بد و نامطبوعی داشته باشد. ماهی تازه بوی بدی ندارد. به طور کلی، باید بوی مرطوب و تازه دریا داشته باشد. اگر بوی غیر معمولی وجود داشته باشد، احتمالا ماهی کهنه است و نباید آن را خریداری کرد.

گوشت ماهی

گوشت ماهی باید سفت و دارای قابل ارتجاعی باشد به طوری که در هنگام لمس و فشار دادن به جای خود برگردد. اگر پس از لمس ماهی، فرورفتگی باقی بماند، ماهی تازه نیست.

گوشت ماهی | ماهیگیری در جنوب ایران

در این مطلب در مورد جذابیت‌های موجود در شهرهای جنوبی و لذت ماهیگیری در آن صحبت کردیم. ماهیگیری در جنوب ایران، یکی از فعالیت‌های اصلی به ویژه در شهرهای ساحلی، به منظور امرار معاش است. تنوع گونه‌های ماهی و انواع آبزیان دیگر در آب‌های جنوبی ایران بسیار بالا است. ماهی‌های جنوب از لحاظ طعم و مزه منحصر به فرداند. بسیاری از مردمان جنوب محصولات دریایی صید شده را به صورت تازه به سایر شهرها ارسال می‌کنند. چنانچه مطلب بالا برای شما مفید بوده، می‌توانید سایر اطلاعات و تجربیات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید:

  • بهترین منطقه جنوب ایران برای ماهی گیری کجاست؟

  • چگونه باید ماهی سالم و غیرسالم را تشخیص داد؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.