انتشار: 1397/5/30
بروزرسانی: 1402/8/17
صید ماهی کپور | تمام نکات طلایی که باید در صید ماهی کپور بدانیم

صید ماهی کپور | تمام نکات طلایی که باید در صید ماهی کپور بدانیم

برای بسیاری از ماهیگیران، یادگیری نحوه صید ماهی کپور می‌تواند یک چالش سرگرم کننده باشد. کپور یک گونه ماهی جنگجو و قوی است که می‌توان آن را از رودخانه، دریا و دریاچه شکار کرد. ماهی کپور کف خوار است و بیشتر در نقاط عمیق یافت می‌شود. در ادامه نکات طلایی در هنگام صید ماهی کپور به همراه وسایل و تجهیزات مورد نیاز، طعمه مناسب ماهی کپور و ... آورده شده است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهی کپور معمولی گونه‌ای بسیار سازگار است؛ در نظر داشته باشید زیستگاه ایده آل ماهی کپور، مناطقی از آب های آرام یا ایستا در دریاچه ها، برکه ها یا رودخانه های آب شیرین است. صید ماهی کپور کار دشواری نیست، اگرچه ماهی کپور می‌تواند بسیار خجالتی و کم پیدا باشد. اگر یک ماهی کپور حتی مقدار کمی حرکت را از طریق نخ ماهیگیری شما حس کند، ممکن است فرصت گرفتن آن را از دست بدهید.

یکی از مفیدترین نکات صید ماهی کپور برای ماهیگیران این است که چوب‌های ماهیگیری خود را در نگهدارنده‌های مخصوص چوب ماهیگیری قرار دهند؛ این کار باعث می‌شود تا نخ ماهیگیری ثابت بماند.

صید ماهی کپور | تمام نکات طلایی که باید در صید ماهی کپور بدانیم

صید ماهی کپور در دریاچه؛ چگونه در دریاچه ماهی کپور صید کنیم؟

ابتدا مطمئن شوید که تجهیزات مناسبی دارید. می‌توانید از یک چوب اسپینینگ متوسط یا سنگین با نخ ماهیگیری بافته، حدود 60 سانت نخ لیدر فلوئوروکربن و یک هرزگرد سه طرفه متصل به یک قلاب دایره‌ای با اندازه متوسط استفاده کنید. قسمت آزاد نخ لیدر را به شناور وصل کنید. هرزگرد سه طرفه به نگه داشتن طعمه شما در قسمت‌های عمیق‌تر آب، جایی که ماهی کپور اغلب تغذیه می‌کند، کمک می‌کند.

در هنگام صید ماهی کپور در دریاچه، نکته بعدی که باید بدانید این است که از چه نوع طعمه‌ای استفاده کنید. توپ‌های ذرت کنسروی یا خمیر، دو مورد از بهترین طعمه‌ها برای استفاده برای صید ماهی کپور هستند.

اما به یاد داشته باشید که همیشه قوانین ماهیگیری در منطقه مورد نظر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که استفاده از این طعمه‌ها مجاز است؛ زیرا برخی از این طعمه‌ها به محیط زیست منطقه آسیب زده و استفاده از آنها غیرقانونی است.

صید ماهی کپور در دریاچه؛ چگونه در دریاچه ماهی کپور صید کنیم؟

هنگامی که طعمه و تجهیزات خود را تهیه کردید، فقط باید نقاط مناسب برای صید ماهی کپور را پیدا کنید. ماهی کپور اغلب مناطقی از دریاچه را ترجیح می‌دهد که دارای ساختارهایی برای محافظت و پنهان شدن داشته و همچنین غذا نیز برای تغذیه در آن وجود دارد. نمونه دیگری از نکات مفید برای صید ماهی کپور این است که به دنبال بخش‌هایی از دریاچه باشید که شامل شاخه‌های درختان آویزان، علف‌های هرز آبی یا کناره‌ها است. 

صید ماهی کپور در رودخانه؛ چگونه در رودخانه ماهی کپور صید کنیم؟

هنگامی که نحوه صید ماهی کپور در دریاچه یاد گرفتید، می‌توانید صید ماهی کپور در رودخانه را با استفاده از همان نوع چوب، هرزگرد سه طرفه و طعمه مناسب امتحان کنید. تفاوت اصلی هنگام صید ماهی کپور در رودخانه نسبت به دریاچه، در نظر گرفتن این واقعیت است که رودخانه‌ها به طور کلی جریان‌های قوی‌تری دارند. جریان‌های قوی‌تر به این معنی است که کپور باید انرژی بیشتری صرف کند تا خود را با جریان‌های رودخانه هماهنگ کند.

صید ماهی کپور در رودخانه؛ چگونه در رودخانه ماهی کپور صید کنیم؟

بنابراین، از آنجایی که ماهی کپور رودخانه‌ای انرژی بیشتری مصرف می‌کند، نیاز به تغذیه بیشتری نیز دارد و در مناطقی از رودخانه که منابع غذایی ثابتی وجود دارد یافت می‌شود. برای یافتن ماهی کپور در رودخانه باید به دنبال ورودی‌ها و خروجی‌های رودخانه یا مکان‌هایی باشید که رودخانه به آب دیگری متصل می‌شود. منابع غذایی در این نوع مناطق بیشتر بوده و کپورها اغلب در نزدیکی آن یافت می‌شوند. 

نکات طلایی در هنگام صید ماهی کپور 

نکات طلایی در هنگام صید ماهی کپور  به خصوص زمانی مفید خواهند بود که بخواهید برای اولین بار یک صید موفق از ماهی کپور داشته باشید. ماهی کپور انواع زیادی دارد و بیشتر در آسیا و اروپا یافت می‌شود؛ اما برخی از گونه‌های آن به کشورهای دیگر نیز وارد شده است. همانطور که گفتیم این گونه ماهی در آب‌های ساکن و رودخانه‌ها زندگی می‌کند. کپور نقره‌ای، کپور معمولی، کپور سیاه، کپور علفخوار و ... از جمله گونه‌های دیگر ماهی کپور هستند.

نکات طلایی در هنگام صید ماهی کپور 

راه اندازی سیستم ماهیگیری کپور متفاوت از سایر تنظیمات ماهیگیری استاندارد است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از رفتن برای صید ماهی کپور، نکات طلایی در هنگام صید ماهی کپور را مطالعه کنید. در این قسمت مطالب را به دو دسته تقسیم بندی کرده ایم:

1. نکات  طلایی برای صید ماهی کپور
2. نکات طلایی برای طعمه‌های مناسب برای صید ماهی کپور

1. نکات طلایی برای صید ماهی کپور

ماهیگیری کپور یکی از هیجان‌انگیزترین ماجراجویی‌ها برای افرادی است که عاشق ماهیگیری هستند؛ اما صید ماهی کپور به مهارت و تخصص نیز نیاز دارد. در اینجا چند نکته برای صید ماهی کپور وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا یک صید موفق داشته باشید

1. نکات طلایی برای صید ماهی کپور

نکته 1: چوب ماهیگیری مناسب برای صید ماهی کپور را انتخاب کنید

ماهیگیران حرفه‌ای ماهی کپور از چندین نوع چوب ماهیگیری استفاده می‌کنند، اما به عنوان یک مبتدی، بهتر است چوبی را انتخاب کنید که در بسیاری از موقعیت‌های ماهیگیری کپور مفید باشد. بنابراین، یکی از مفیدترین نکات برای ماهیگیری کپور، انتخاب یک چوب ماهی کپور متداول و استاندارد است. طول چوب باید حدود 3.5 متر و با اکشن یک تا یک و نیم کیلوگرم باشد. در واقع باید اکشن متوسطی تا سنگینی داشته باشد.

نکته 2: قرقره مناسب برای ماهیگیری کپور را انتخاب کنید

البته که قرقره شما باید با چوب ماهیگیری‌تان سازگار باشد. می‌توانید از قرقره‌های سایز 4000 تا 10000 استفاده کنید، اما اندازه آن به اندازه ماهی بستگی دارد. به عنوان یک مبتدی، احتمالا ماهی کپور کوچک و متوسط را صید خواهید کرد، بنابراین سایزهای کوچکتر تا 6000 را انتخاب کنید.

اگر قبلا تجربه صید ماهی کپور را دارید، می‌توانید به سراغ ماهی‌های بزرگتر بروید، اما دقت کنید که یک چوب متناسب با آن انتخاب کنید. به طور کلی باید قرقره‌ای را انتخاب کنید که قوی باشد و بتواند ماهی کپور را کنترل کند.

نکته 2: قرقره مناسب برای ماهیگیری کپور را انتخاب کنید

نکته 3: پایه چوب ماهیگیری و بازر مناسب برای صید ماهی کپور را انتخاب کنید

پایه چوب ماهیگیری و بازر ماهیگیری می‌توانند بسیار مفید باشند. نگه داشتن چوب ماهیگیری در دست خود در حالی که منتظر صید ماهی کپور هستید، کاری خسته کننده است. پایه چوب ماهیگیری این کار را برای شما انجام خواهد داد.  علاوه بر آن، می‌توانید آلارم‌های گزش طعمه دریافت کنید که به شما اطلاع که آیا ماهی طعمه را گار گرفته یا نه.

اگر با چندین نوع چوب، ماهیگیری می‌کنید، مطمئن شوید که آلارم‌ها می‌توانند متفاوت تنظیم شوند، تا صداهای متفاوتی برای هر نوع چوب تولید شود، تا بدانید کدام یک را باید بردارید. هرچه مدل‌ها بهتر باشند، ویژگی‌های بیشتری از جمله کنترل حساسیت، کنترل صدا و عمر باتری بهتری را در بر می‌گیرد.

نکته 3: پایه چوب ماهیگیری و بازر مناسب برای صید ماهی کپور را انتخاب کنید

نکته 4: نوع مناسب ریسه ماهیگیری کپور را ببندید

ریسه‌های مختلفی برای صید ماهی کپور وجود دارند و دلیلی برای آن وجود دارد. برخی از ریسه‌ها برای نقاط کناری و ساحلی مفیداند و برخی برای ماهیگیری در نقاطی که پر از علف‌های هرز آبی هستند. زیرا برخی ریسه‌ها در همه موقعیت‌ها خوب کار می‌کنند یا با طعمه های خاص، عالی عمل می‌کنند.

افراد مبتدی اغلب با یک ریسه ساده شروع می‌کنند. این نوع ریسه در همه جا به خوبی کار می‌کند، به جز علف‌های هرز متراکم یا در گل و لای. ریسه مفید دیگر، ریسه پاپ آپ یا شناور است.

راه اندازی این دو ریسه نسبتا آسان است و وقتی نحوه استفاده از آنها را یاد گرفتید، نسخه پیچیده‌تری از ریسه‌های ماهیگیری کپور را امتحان کنید. ریسه‌های آماده برای صید ماهی کپور نیز وجود دارند، اما ممکن است کمی گران باشند اما خوب کار می‌کنند. 

نکته 4: نوع مناسب ریسه ماهیگیری کپور را ببندید

نکته 5: نخ ماهیگیری مناسب برای صید ماهی کپور را انتخاب کنید

کپور، ماهی سنگین و قوی‌ای است، اما در عین حال بسیار محتاط است و به راحتی می‌ترسد و فرار می‌کند. این بدان معنی است که نخ ماهیگیری باید بسیار محکم بوده اما قابل مشاهده نباشد. نخ‌های بافته به طور کلی گزینه بهتری هستند، زیرا نازک‌تر و قوی‌تراند.

اما، استفاده از نخ مونوفیلامنت آسان‌تر است، بنابراین یک مبتدی که یک ماهی کپور کوچک صید می‌کند، می‌تواند از نخ مونو استفاده کند. در صید ماهی کپورمعمولا از نخ‌هایی با تحمل وزن 6 تا 20 کیلوگرم استفاده می‌شود، اما ماهی‌گیران مبتدی باید نخ‌هایی  سبک‌تر را در محدوده مشخصی انتخاب کنند.

نکته 5: نخ ماهیگیری مناسب برای صید ماهی کپور را انتخاب کنید

استفاده از نخ لیدر فلوئوروکربن برای صید ماهی کپور توصیه می‌شود، زیرا قوی و تقریبا نامرئی است. مطمئن شوید که رنگ‌های مناسب را انتخاب کرده‌اید و نخ‌ها/لیدرها/ریسه ها را تا جایی که می‌توانید خوب تنظیم کنید، تا کپور بیش از حد محتاط را نترسانید.

نکته 6: قلاب مناسب برای صید ماهی کپور را انتخاب کنید

ماهیگیران کپور می‌دانند که تنظیم قلاب در صید ماهی کپور بسیار سخت است. افراد مبتدی باید قلاب‌های دایره‌ای را انتخاب کنند زیرا تنظیم آنها راحتتر است. اما انواع دیگر قلاب ماهیگیری نیز موجود است و برخی از ریسه‌های ماهیگیری کپور نیاز به استفاده از انواع خاصی از قلاب دارند. قلاب‌های ساقه بلند برای طعمه‌هایی مانند ذرت عالی هستند، قلاب‌های دهان پهن نیز برای ریسه‌های پاپ‌آپ عالی هستند. گزینه‌های بسیار بیشتری وجود دارد و شما باید با انواع و اندازه‌های قلاب‌ها آشنا باشید.

نکته 6: قلاب مناسب برای صید ماهی کپور را انتخاب کنید

وقتی نوبت به اندازه قلاب در صید ماهی کپور می‌رسد، از قلاب‌های کوچکتر استفاده کنید. برخی از ماهیگیران از قلاب‌های بزرگ استفاده می‌کنند، اما افراد مبتدی بهتر است از قلاب‌های کوچک استفاده کنند. قلاب در شماره 10 - 6 توصیه می‌شود.

نکته 7: زمان مناسب را برای صید ماهی کپور در نظر بگیرید

ماهی‌ها در طول روز، دوره‌های فعالیت دارند و در ساعات خاصی خواب خواهند بود. بنابراین ماهیگیری در زمان نامناسب می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. صید کپور در هنگام غروب و طلوع خورشید قطعا بهترین زمان است، زیرا ماهی کپور شرایط نور کم را دوست دارد. در روزهای بسیار ابری، کپور می‌تواند در طول روز فعال باشد، اما همیشه اینطور نیست. در تابستان، ماهیگیران اغلب در طول شب که دما پایین‌تر است، ماهی کپور می‌گیرند.

کپور را می‌توان در تمام طول سال صید کرد، اما ماهیگیری در زمستان اغلب کار سختی است، زیرا ماهی‌ها بسیار کم پیدا هستند. به یاد داشته باشید که صید ماهی کپور کار آسانی نیست. انتظارات خود را پایین نگه دارید، تمام این ترفندها را برای بهبود شانس خود امتحان کنید. نکات ذکر شده در بالا برای ماهیگیری کپور زمانی به کار می‌آید که شانس خود را در شرایط سخت امتحان کنید.

نکته 7: زمان مناسب را برای صید ماهی کپور در نظر بگیرید

2. نکات طلایی برای طعمه‌های مناسب برای صید ماهی کپور

علاوه بر نکات گفته شده در بالا، برخی از بهترین نکات ماهیگیری کپور برای مبتدیان مواردی هستند که مربوط به انتخاب طعمه مناسب است. شما باید در مورد بهترین طعمه ها برای کپور، تفاوت های آنها و نحوه استفاده از آنها نکاتی را در نظر بگیرید.

1. ذرت شیرین؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

ذرت یکی از بهترین و محبوب‌ترین طعمه‌های کپور است. استفاده از آن آسان است، مقرون به صرفه است و به خوبی جواب می‌دهد. می‌توانید آن را به صورت کنسرو یا خوراک خشک بخرید یا خودتان تهیه کنید. وقتی با جاذب‌ها، رنگ‌ها یا ادویه‌هایی مانند سیر ترکیب شود، حتی بهتر عمل می‌کند.

1. ذرت شیرین؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

طعم‌های شیرین، طعمه‌ای عالی برای فصول سردتر هستند. علاوه بر آن ذرت کوچک است و کپور، طعمه‌های کوچکتر را در آن زمان بهتر انتخاب می‌کند. می‌توان آن را به تنهایی یا ترکیب با طعمه‌های دیگر استفاده کرد. می‌توان آن را روی یک ریسه ساده یا مستقیما روی قلاب نصب کرد، بنابراین حتی ماهیگیران کاملا بی‌تجربه نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

2. نان؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

نان یکی دیگر از گزینه‌های عالی است. به راحتی به صورت ذرات ریز در آب حل می‌شود و می‌تواند طعم‌ها و بوها را به نقاط دورتر منتقل کند تا ماهی کپور را از راه دور جذب کند. برای ماهیگیری سطحی مناسب است. استفاده از نان به عنوان طعمه به صرفه‌تر است و استفاده از آن نیز آسان است، ماهیگیران می‌توانند آن را مستقیما روی قلاب وصل کنند. در هنگام استفاده از نان به عنوان طعمه، از تنظیمات سبک‌تر استفاده کنید و از استفاده از چوب‌های سنگین با آن اجتناب کنید.

2. نان؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

می‌توانید مواد جذب کننده به آن اضافه کنید تا برای ماهی کپور جذاب‌تر شود. زمانی که به عنوان طعمه استفاده می‌شود می‌توانید مقداری از آن را قبل از پرتاب قلاب در نزدیکی ماهی کپور بیندازید، زیرا طعمه‌ای بسیار سبک و نرم است، بنابراین باعث ایجاد موج در آب و ترس در ماهی نمی‌شود. این طعمه برای آب‌های کوچکتر عالی است.

3. بویله؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

بویله یکی از پرکاربردترین طعمه‌های موجود در بازار است. طعمه‌های بویله در اندازه‌ها، بافت‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های مختلف موجود هستند و می‌توانید در هر زمانی برای هر موقعیتی یک مورد مناسب را انتخاب کنید. آنها را می‌توان با محبوب‌ترین ریسه‌ها برای صید ماهی کپور استفاده کرد.

سایزهای کوچکتر را برای زمستان و بزرگتر را برای ماه‌های گرمتر که ماهی کپور به طور فعال تغذیه می‌کند، انتخاب کنید. همچنین آنهایی که رایحه بسیار قوی دارند برای تابستان بهتر هستند. افرادی که طعمه‌های دست ساز را دوست دارند می‌توانند بویله را در خانه تهیه کنند. انجام این کار سخت نیست، اما باید مواد مختلف و نسبت آنها را امتحان کنید تا ترکیبی عالی برای آبی که در آن ماهیگیری می‌کنید پیدا کنید.

3. بویله؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

4. توپ خمیری؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

این طعمه شبیه طعمه بویله است و می‌توان آن را در خانه تهیه کرد. این گلوله‌های خمیری معمولا دارای موادی شبیه به طعمه بویله هستند، اما برخلاف آن، قبل از شکل‌دهی در آب پخته می‌شوند. برای تهیه آن ابتدا خمیر را در آب گرم می‌جوشانند، سپس آن را ورز می‌دهند تا بافت سفتی به دست آید و سپس توپ‌هایی به اندازه دلخواه درست می‌کنند. صدها دستور پخت آنلاین برای آن وجود دارد، هر ماهی‌گیر نسخه شخصی سازی شده خود را دارد. برخی حتی به صورت خام از آن استفاده می‌کنند.

5. کرم‌ها؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

کرم‌ها از آن دسته طعمه‌هایی هستند که قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به دلیل کارایی بالا هرگز منسوخ نمی‌شوند. اول از همه، آنها طبیعی هستند، بو و طعمی دارند که ماهی را به خود جذب می‌کند و تکان خوردن‌های آنها برای کپور گرسنه بسیار جذاب است. انواع مختلفی از کرم‌ها وجود دارند و آنهایی که برای کپور بهترین کارایی را دارند، European nightcrawlers و Red wigglers هستند.

5. کرم‌ها؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

این کرم‌ها را می‌توان از فروشگاه تجهیزات ماهیگیری خرید، و حتی می‌توان برخی از آنها را در حیاط پشتی خانه پیدا کرد، حتی می‌توانید آنها را پرورش دهید. گونه‌های بزرگتر را می‌توان تکه تکه کرد، اما باید بدانید که چگونه این کار را انجام دهید، نه اینکه آنها را بکشید.

تنها مشکل کرم‌ها این است که به مقداری مراقبت نیاز دارند. هنگام نگهداری از آنها باید مراقب باشید؛ آنها نباید در معرض نور مستقیم خورشید و گرما قرار گیرند و شرایط مرطوب را ترجیح می‌دهند. برخی از آنها سازگارتر و مقاوم‌تر از سایر گونه‌ها هستند، اما حداقل به مقداری مراقبت نیاز دارند.

5. کرم‌ها؛ طعمه مناسب برای صید ماهی کپور

با تفاوت‌های این کرم‌ها آشنا شوید و مواردی را انتخاب کنید که در منطقه شما موجود است و برای صید ماهی کپور نیز مفید است. از قلاب‌های کوچکتر به اندازه 8 یا 10 برای آنها استفاده کنید و آنها را از قسمت جلویی قلاب کنید. وقتی صحبت از کرم‌ها به عنوان طعمه ماهیگیری به میان می‌آید، حتی می‌توانید از کرم‌های مصنوعی استفاده کنید و وجود آن در جعبه تجهیزات ماهیگیری همیشه مفید است.

صید ماهی کپور می‌تواند یک چالش هیجان‌انگیز برای ماهیگیران و همچنین یک سرگرمی لذت‌بخش باشد. برای صید ماهی کپور دانستن برخی از نکات و ترفندهای تخصصی، مفید به نظر می‌رسند. از نوع مناسب تجهیزات مورد نیاز گرفته تا طعمه‌ها و تکنیک‌هایی که به صید ماهی کپور کمک می‌کند، همه پاسخ‌های خود را در این راهنمای کوتاه و جامع خواهید یافت. نظرات و تجربیات خود را در مورد صید ماهی کپور با ما در میان بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.