انتشار: 1398/3/12
بروزرسانی: 1402/5/4
fishing-rods-properties | آشنایی با اجزای چوب ماهیگیری | نحوه نگهداری از چوب ماهیگیری چگونه است؟

آشنایی با اجزای چوب ماهیگیری | نحوه نگهداری از چوب ماهیگیری چگونه است؟

چوب ماهیگیری چیست و از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟ بعد از معرفی انواع چوب ماهیگیری، نیاز دارید با بخش‌های مختلف آن، جنس چوب، اصطلاحات مرتبط با چوب ماهیگیری و علائمی که بر روی آن نوشته می‌شود، آشنا شوید. همچنین از همه مهم‌تر نکاتی در مورد نحوه مراقبت از چوب ماهیگیری وجود دارد که رعایت آنها منجر به دوام و طول عمر بیشتر چوب ماهیگیری می‌شود.
مشاهده عنوان‌های مقاله

اولین مرحله برای تهیه تجهیزات ماهیگیری، انتخاب چوب ماهیگیری مناسب است. هنگامی که برای خرید چوب ماهیگیری به مغازه فروش تجهیزات ماهیگیری می‌روید یا سری به وبسایت‌های فروش آنلاین می‌زنید، متوجه خواهید شد که این چوب یک تکه چوب ساده نیست و از قسمت‌های مختلفی تشکیل و همچنین نوشته‌ها و علائمی روی آن درج شده است. این علائم ممکن است کمی شما را در تصمیم گیری مردد و سردرگم نماید. نگران نباشید! در این مقاله شما را با اجزای چوب ماهیگیری و همچنین نحوه نگهداری از چوب ماهیگیری آشنا می‌کنیم. 

آشنایی با اجزای چوب ماهیگیری | نحوه نگهداری از چوب ماهیگیری چگونه است؟

اجزای چوب ماهیگیری؛ چوب ماهیگیری از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

چوب‌های ماهیگیری در سبک‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی تولید شده و هر کدام برای مصارف متنوع و به منظور پاسخگویی به موقعیت خاصی از ماهیگیری طراحی شده‌اند. از جمله بخش های چوب ماهیگیری می‌توان به میله (بدنه)، دسته، محل قرارگیری قرقره، حلقه‌های عبور نخ، علائم راهنما و ... اشاره کرد. این مولفه‌ها میزان ارتعاشی را که از قلاب/طعمه از طریق نخ منتقل می‌شود را تعیین می‌کند. هر چه یک چوب ماهیگیری ارتعاشات بیشتری را منتقل کند، حساسیت بیشتری دارد. هر چه حساسیت چوب بیشتر باشد، بیشتر متوجه خواهید شد که درون آب چه می‌گذرد.

اجزای چوب ماهیگیری؛ چوب ماهیگیری از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

میله یا بدنه چوب ماهیگیری؛ اجزای چوب ماهیگیری

میله یا بدنه یکی از مهم‌ترین اجزای چوب ماهیگیری است و در واقع جزء اصلی آن است. بدنه چوب ماهیگیری ممکن است یک تکه و یا چند تکه ساخته شود. چوب‌های یک تکه، به دلیل طول بلندی که دارند، حمل و نقل‌شان سخت است و برای ساکنین نزدیک محل صید مناسب خواهند بود. چوب‌های چند تکه، دارای قطعاتی جدا شونده ھستند که ممکن است به طور پیچی و یا اتصال‌ھای نر و مادگی به ھم متصل شوند. انواع پیچی عمر طولانی تری دارند.

شما علاوه بر آشنایی با اجزای چوب ماهیگیری باید به هنگام استفاده از چوب‌های چند تکه، با روغنکاری و تمیز نمودن محل اتصال، از استھلاک آن پیشگیری نمایید.

میله یا بدنه چوب ماهیگیری؛ اجزای چوب ماهیگیری

دسته‌ چوب ماهیگیری؛ آشنایی با اجزای چوب ماهیگیری 

دسته چوب ماهیگیری از لحاظ جنس، انواعی مثل پلاستیک یا چوب پنبه‌ای دارد. نوع چوب پنبه‌ایِ طبیعی بھتر بوده و کمتر عرق می‌کند، اما ایراد آن اینجاست که آسیب پذیرتر است. برخی از دسته‌ھا روکش چرم دارند. برخی ماھیگیران شخصا دسته چوب ماھیگیری را روکش ورنی یا جنس‌ھای دیگر می‌کشند. 

محل قرارگیری قرقره یا چرخ؛ اجزای چوب ماهیگیری

محل اتصال چرخ روی دسته هم اشکال گوناگونی دارد، و باید از کثیفی و ورود شن و ماسه به داخل این بخش جدا جلوگیری نمود. نحوه اتصال قرقره روی چوب ماهیگیری بسیار مهم است.

قرقره روی چوب باید طوری نصب شود که در هنگام ماهیگیری شل نشود.

محل قرارگیری قرقره یا چرخ؛ اجزای چوب ماهیگیری

یک چوب ماهیگیری خوب باید دارای قسمت مخصوصی برای اتصال به قرقره باشد و قرقره را محکم به چوب متصل نگه دارد. این قسمت معمولا از جنس گرافیت و یا پلاستیک و در اشکال مختلفی ساخته می‌شود. ترجیحا مدل حلقه‌ای آن که برای اتصال قرقره ماهیگیری با دست سفت می‌شود مناسب‌تر است؛ اما برخی مدل‌های دیگری به شکل حلقه‌های لغزنده، نواری و یا به شکل پیچی نیز وجود دارد.

حلقه‌ھای عبور نخ در چوب ماهیگیری، اجزای چوب ماهیگیری

یکی دیگر از اجزای چوب ماهیگیری حلقه‌های عبور نخ است. این حلقه‌ھا در چوب‌های مختلف متفاوت هستند. ھر چه از سمت دسته به سمت نوک چوب پیش برویم، قطر این حلقه‌ها کم می‌شود.

ساختمان حلقه‌ھا اغلب فلزی بوده و داخل آن‌ھا در برخی محصولات، از جنس چینی است تا از بریدگی جلوگیری شود.

در چوب‌های دریایی، حلقه‌ھا به صورت قرقره‌ای بوده تا بتواند مقاومت در برابر ماهی‌های قدرتمند دریایی را داشته باشند.

حلقه‌ھای عبور نخ در چوب ماهیگیری 

جنس چوب ماهیگیری از چیست؟

حال که با اجزای چوب ماهیگیری آشنا شدیم نوبت به جنس چوب ماهیگیری می‌رسد. در گذشته چوب ماهیگیری از چوب خیزران ساخته می‌شد، ولی در دھه‌ھای اخیر، در ساخت آن‌ها از فایبر گلاس و سایر مواد سنتزی نظیر گرافیت و عنصر شیمیایی بور (Boron) استفاده می‌شود. اکثرا در دسته چوب ماهیگیری از چوب پنبه طبیعی و مصنوعی و همچنین EVA (بوراتیلن وینیل استات) استفاده می‌شود جنس محل قرار گیری چرخ در چوب ماھیگیری هم از موادی نظیر پلاستیک سخت، آلومینیوم، گرافیت و چوب است. حلقه‌ها نیز از موادی نظیر فولاد و تیتانیوم ساخته می‌شوند.

معنای علائم و نوشته‌های روی چوب ماهیگیری

به منظور دانستن آشنایی با اجزای چوب ماهیگیری و همچنین خرید یک چوب مناسب باید به علائم و نوشته‌های روی آن توجه کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین این علائم به صورت مختصر آورده شده است. با دانستن این اصطلاحات و علائم می‌توانید با آگاهی بیشتری، چوب متناسب با ماهی که قصد صید آن را دارید را بیابید.

معنای علائم و نوشته‌های روی چوب ماهیگیری

  • Length: به معنای طول چوب است. طول چوب ماهیگیری را از نوک آن تا انتهای دسته در حالت باز مشخص می‌کنند.
  • Closed length: به معنای طول بسته است و طول چوب زمانی که تکه‌های آن جمع شده باشند، را نشان می‌دهد.
  • Section: به معنای قسمت و نشان دهنده‌ تعداد تکه‌های چوب است. 
  • Action: اکشن عبارت است از میزان وزنی که چوب می‌تواند بدون صدمه دیدن پرتاب نماید. در حقیقت انتخاب مقدار حداکثر وزنه و طعمه‌ مجاز را نشان می‌دهد که شما می‌خواهید به کار ببرید. اکشن با میزان انعطاف پذیری چوب در ارتباط مستقیم است، هر چه قدر اکشن چوب بیشتر باشد، برای خم کردن نیازمند فشار بیشتری خواهد بود. برای مثال اگر روی چوب ماهیگیری شما نوشته شده باشد که اکشن 60-20 گرم است، بنابراین سنگینی وزنه پرتابی و قلاب و طعمه باید بین 60-20 گرم و نباید از 60 بیشتر باشد. پس به اصطلاحات چوب ماهیگیری دقت ویژه‌ای داشته باشید.

معنای علائم و نوشته‌های روی چوب ماهیگیری

انعطاف پذیری چوب ماهیگیری باید چگونه باشد؟

از لحاظ انعطاف پذیری، چوب‌های ماهیگیری به سه نوع سخت، متوسط و نرم طبقه‌بندی می‌شوند. انعطاف‌پذیری چوب‌های سخت، کم، چوب‌های متوسط، میانه است و چوب‌های نرم، انعطاف پذیری خیلی بالایی دارند. انعطاف پذیری چوب باید متناسب با نوع ماهی باشد که قصد صید آن را دارید. به عنوان مثال به منظور صید ماهی کپور باید چوب با انعطاف پذیری نرم، و ماهی‌هایی همچون سونگ و اردک ماهی چوب‌های متوسط و سخت را به کار ببرید.

یک چوب ماهیگیری خوب باید چه خصوصیاتی دارد؟

از خصوصیات و اجزای چوب ماهیگیری خوب می‌توان به تعداد حلقه‌ها، نوع حلقه‌های آن و شیوه اتصال آن‌ها به چوب را نام برد. هر چه تعداد حلقه‌ها بیشتر باشد، تقسیم نیرو در طول چوب بهتر و مقاومت چوب هم بیشتر خواهد شد. همچنین جنس این حلقه‌ها باید از موادی با مقاومت بالا در برابر رطوبت، نور خورشید، گرد و خاک و شرایط نامناسب ساخته شود و همچنین کمترین اصطکاک را با نخ ماهیگیری داشته باشند.

حلقه‌ها باید کاملا محکم به چوب متصل شوند تا فشار به صورت یکنواخت و تا جایی که امکان  دارد در مساحتی وسیع به چوب منتقل یابند. 

یک چوب ماهیگیری خوب باید چه خصوصیاتی دارد؟

نکاتی مهم در خصوص نحوه نگهداری چوب ماهیگیری

معمولا تعمیر و یا نگهداری تجهیزات یک کار خسته کننده است که اغلب هم به تعویق انداخته می‌شود. اما صرف کمی زمان و انرژی پس از یک روز طولانی ماهیگیری می‌تواند عمر چوب ماهیگیری شما را افزایش دهد و در دراز مدت نیز باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما شود. در ادامه به برخی از نکات لازم در مورد نحوه نگهداری از چوب ماهیگیری اشاره می‌کنیم.

  • به هنگام حمل و نقل چوب ماهیگیری خود از کلاهک محافظ و جلد مخصوص آن استفاده نمایید. 
  • جهت جلوگیری از صدمه دیدن چوب بر اثر نور آفتاب، سطوح زبر و دیگر عوامل محیطی، بهتر است چسب برق به دور تکه‌های چوب بپیچید.
  • به هنگام جابجایی چوب دقت کنید که فشار سنگین به آن وارد نشود. همچنین مراقب باشید تا جایی که امکان دارد به چوب خصوصا حلقه‌های آن فشاری وارد نشود. هیچ گاه چوب را در معرض حرارت مستقیم و غیر مستقیم قرار ندهید. 
  • به هنگام ماهیگیری از قرار دادن چوب بر روی سطوح گوناگون به ویژه سطوح شنی پرهیز نمایید، چرا که این کار سبب پدید آمدن ترک‌های ریز در چوب خواهد شد.

نکاتی مهم در خصوص نحوه نگهداری چوب ماهیگیری

  • برای اینکه از سالم بودن حلقه‌های چوب اطمینان حاصل کنید، یک جوراب زنانه در داخل حلقه‌ها بکشید، اگر جوراب نخ کش شود، حلقه ایراد دارد و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. 
  • مراقب باشید که به هنگام گرفتن ماهی، شوک بسیار شدیدی به چوب وارد نشود، چرا که علاوه بر آسیب دیدن چوب، دهان ماهی هم پاره شده و ماهی نیز از دست می‌رود.
  • پس از هر دفعه ماهیگیری، به ویژه در آب‌های شور، لازم است که اجزای چوب ماهیگیری خود را با یک پارچه نمناک تمیز کنید و سپس با یک پارچه تمیز و خشک آن را خشک نمایید، همچنین این مراحل را برای حلقه‌ها نیز تکرار کنید.
  • هرگز سطوح زبر یا سنگ را به عنوان تکیه‌گاه برای چوب ماهیگیری خود استفاده نکنید. 
  • در مورد چوب‌های تلسکوپی، تکه‌ها را به آرامی و از سمت تکه کوچک به سمت تکه‌های بزرگ باز کنید. مراقب باشید برای محکم کردن تکه‌ها فشار زیادی وارد نکنید، زیرا به هنگام جمع کردن چوب به مشکل برخواهید خورد.

نکاتی مهم در خصوص نحوه نگهداری چوب ماهیگیری

با توجه به اطلاعات فوق، خرید یک چوب ماهیگیری، نیازمند آگاهی از نکات بسیاری است که نادیده گرفتن آنان منجر به صرف هزینه زیاد و عدم کارایی کافی جهت صید ماهی مورد نظر شما می‌شود. همچنین پس از خرید هم باید نکاتی را جهت استفاده درست و نگهداری از آن رعایت نمایید تا حد ممکن از آسیب به چوب ماهیگیری خود بکاهید. بنابراین با رعایت نکات فوق و شناخت اجزای چوب ماهیگیری خوب و مناسب، می‌توانید یک صید عالی را به همراه دوستان و خانواده خود تجربه نمایید. 

  • شما از چه نوع چوب ماهیگیری استفاده می‌کنید یک تکه یا چند تکه؟ دلیل آن چیست؟
  • شما به هنگام خرید چوب ماهیگیری به کدام یک از علائم روی آن توجه بیشتری می نمایید؟
  • دیگر چه نکات دیگری را باید جهت مراقبت و افزایش دوام چوب ماهیگیری انجام دهیم؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد چوب ماهیگیری و نکات مربوط به آن با ما و سایر دوستان علاقمند به ماهیگیری در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، متشکریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
نوید
1 خرداد 1401
وزن پرتاب یا همان توان پرتاب یک چوب را نشان میدهد
محدوده وزن مناسب طعمه یا ریسه را است که چوب برای پرتاب آن طراحی شده

اگر طعمه ای سنگین تر از آن اعداد پرتاب کنید ممکن است چوب آسیب ببیند.
پاسخ
مرتضی
19 آبان 1400
Cw حرکت عقربه های ساعت و ccw خلاف حرکت  هست
پاسخ
رامین کیانی
1 اردیبهشت 1399
واقعا مقاله خوب و جامعی برای مراقبت از وسایل ماهیگیری بود ممنون
پاسخ
بهرام خادمی
1 اردیبهشت 1399
مراقبت از وسایل ماهیگیری یکی از واجبات یادگیری ماهیگیری چون خیلی حساسه و سریع خراب میشن اگه درست مراقبت نکنیم
پاسخ
مجتبی کیهانی
1 اردیبهشت 1399
من خیلی وقت بود ماهیگیری میکردم ولی بلد نبودم مراقبت کنم همینجوری مینداختم ته انباری
پاسخ
علی
20 اسفند 1398
سلام.روی خیلی از لنسرها نوشته شده cw که اعداد مختلفی هم هست.این عدد چی هست؟!
فکر کنم casting weight
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.