انتشار: 1397/6/11
بروزرسانی: 1402/5/4
fishing-ways | ماهیگیری در دریا | اصول ماهیگیری در دریا چیست؟

ماهیگیری در دریا | اصول ماهیگیری در دریا چیست؟

ماهیگیری در دریا می‌تواند برای کسانی که عاشق اقیانوس هستند و از هیجان صید ماهی لذت می‌برند، تجربه‌ای مفید باشد. ماهیگیری در دریا نیاز به دانش، مهارت و صبر دارد، اما با تجهیزات و تکنیک‌های مناسب، هر کسی می‌تواند به یک ماهیگیر دریایی موفق تبدیل شود. با این حال ماهیگیری در دریا می‌تواند مخاطرات خود را نیز به همراه داشته باشد. در ادامه نکات لازم در مورد نحوه ماهیگیری در دریا را به طور کامل شرح داده‌ایم.

ماهیگیری در دریا یک فعالیت محبوب در بین افرادی است که عاشق هیجان اقیانوس و چالش‌های صید ماهی هستند. دریا زیستگاه طیف گسترده‌ای از گونه‌های ماهی است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. ماهیگیری در دریا را می‌توان از درون قایق، کنار اسکله یا ساحل انجام داد و نیاز به تجهیزات و تکنیک‌های خاصی دارد. 

اولین قدم برای ماهیگیری در دریا، انتخاب مکان مناسب است. انتخاب مکان نیز به نوع ماهی که می‌خواهید صید کنید، زمان روز و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

ماهیگیری در دریا | اصول ماهیگیری در دریا چیست؟

برخی از نقاط محبوب ماهیگیری در دریا عبارتند از صخره‌ها، دره‌های عمیق دریا، و سازه‌های زیر آب مانند کشتی‌های غرق شده و... هنگامی که مکان خود را انتخاب کردید، باید تجهیزات مناسب را انتخاب کنید. ماهیگیری در دریا به تجهیزات تخصصی از جمله چوب ماهیگیری، قرقره، نخ، قلاب و لور نیاز دارد.

در ماهیگیری در دریا نوع تجهیزاتی که انتخاب می‌کنید، به نوع ماهی موردنظر و تکنیک ماهیگیری که قصد استفاده از آن را دارید، بستگی دارد. چندین تکنیک ماهیگیری در دریا استفاده می‌شود، از جمله ترولینگ، ماهیگیری از کف، فلای فیشینگ و ... 

ترولینگ شامل انداختن و کشیدن لور یا طعمه از درون قایق متحرک به داخل آب برای جذب ماهی‌ها است. ماهیگیری از کف شامل انداختن طعمه به کف اقیانوس برای صید ماهی‌هایی است که در نزدیکی کف اقیانوس زندگی می‌کنند. فلای فیشینگ شامل استفاده از طعمه‌های سبک وزن برای جذب ماهی در نزدیکی سطح آب است.

ماهیگیری در دریا | اصول ماهیگیری در دریا چیست؟

هنگام ماهیگیری در دریا، توجه به محیط و تمرینات ماهیگیری مسئولانه ضروری است. برای مثال تنها، ماهی‌هایی را که در محدوده سایز استاندارد و قانونی هستند را صید کنید و مابقی را رهاسازی نمائید. همچنین عدم آسیب رساندن به صخره‌های مرجانی یا سایر زیستگاه‌های دریایی نیز از جمله ضروریات ماهیگیری مسئولانه است.

نکته‌ها و ترفندهای ماهیگیری در دریا

یکی از پرچالش‌ترین روش‌های ماهیگیری، ماهیگیری در دریا است. وقتی به قصد صید ماهی به دریا می‌روید، در واقع انگار که به جنگ طبیعت می‌روید. بنابراین می‌بایست از قبل با ویژگی‌های محیطی و جانداران دریایی آشنایی پیدا کنید تا با مشکلات کمتری مواجه شوید. در اینجا چند نکته و ترفند برای ماهیگیری در دریا آورده شده است:

1. در مورد مکان مورد نظر برای ماهیگیری تحقیق کنید: قبل از رفتن به ماهیگیری در دریا، در مورد مکان مورد نظر تحقیق کنید تا از بهترین زمان روز، شرایط آب و هوایی و نوع ماهی را که می‌توان در آن منطقه یافت، مطلع شوید.

نکته‌ها و ترفندهای ماهیگیری در دریا

2. از تجهیزات مناسب استفاده کنید: مطمئن شوید که برای نوع ماهی مورد نظر و تکنیک ماهیگیری که قصد استفاده از آن را دارید، از وسایل مناسب استفاده کنید.

3. انتخاب طعمه مناسب: طعمه مناسبی را برای نوع ماهی که می‌خواهید صید کنید، انتخاب کنید. برخی از ماهی‌ها طعمه زنده را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است جذب طعمه‌های مصنوعی شوند.
4. صبور باشید: ماهیگیری در دریا می‌تواند به صبر زیادی نیاز داشته باشد. اگر در ابتدا چیزی صید نکردید ناامید نشوید؛ به تلاش خود ادامه دهید، و در نهایت، یک شکار بزرگ خواهید داشت.
5. آب را مشاهده کنید: به دنبال علائم فعالیت ماهی، مانند پریدن یا پاشیدن در آب باشید. این می‌تواند به شما کمک کند، تعیین کنید که نخ خود را به کدام نقطه هدایت کنید.

نکته‌ها و ترفندهای ماهیگیری در دریا

6. به جزر و مد توجه کنید: جزر و مد می‌تواند بر حرکت ماهی‌ها تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که هنگام ماهیگیری در دریا از حرکات جزر و مد آگاه باشید.
7. ماهیگیری مسئولانه را تمرین کنید: فقط ماهی‌هایی را نگه دارید که در محدوده سایز مناسب و استاندارد هستند و ماهی‌های کوچک را به داخل آب برگردانید. ماهی‌ها و جانوران نادر و کمیاب را نیز شکار نکنید و به آنها آسیب نرسانید. همچنین مراقب باشید که به زیستگاه‌های دریایی آسیب نرسانید.
8. ایمن بمانید: همیشه هنگام ماهیگیری در دریا جلیقه نجات بپوشید و از خطرات احتمالی مانند جریان‌های قوی یا امواج خروشان آگاه باشید.

نکته‌ها و ترفندهای ماهیگیری در دریا

انواع روش‌های ماهی گیری در دریا 

روش‌های مختلفی برای صید ماهی در دریا وجود دارد و برخی از آنها تأثیر زیست محیطی بسیار کمتری نسبت به سایرین دارند. در زیر برخی از متداول‌ترین روش‌های ماهیگیری که برای صید ماهی استفاده می‌شود توضیح داده شده است. 

 هرکدام از این روش‌های ماهی گیری می‌تواند مهم ترین روش در صید یک ماهی بخصوص باشد. نوع طعمه، تجهیزات به کار رفته، منطقه ماهی گیری و نوع ماهی از جمله عواملی هستند که صیاد را در برگزیدن بهترین روش های ماهی گیری برای صید موفق تشویق می‌کند. 

انواع روش‌های ماهی گیری در دریا 

ماهیگیری به روش ترالینگ(Trawling)؛ ماهیگیری در دریا

صید ترال، یکی از رایج‌ترین روش‌های ماهیگیری است. این روش، شامل انداختن و کشیدن یک یا چندین طعمه داخل آب از داخل یک قایق در حال حرکت است. تورهای ترال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط قایق به داخل آب انداخته شده و از کف و عمق آب شروع به صید ماهی می‌کنند.

اما صید ترال یک روش مخرب نیز محسوب می‌شود. ترال با درو کردن بستر دریا، زیستگاه طبیعی بسیاری از جانداران را از بین می‌برد. تمام گیاهان و حیواناتی که در کف آب زندگی می‌کنند، تحت تاثیر این روش مخرب قرار می‌گیرند.

ماهیگیری به روش ترالینگ(Trawling)؛ ماهیگیری در دریا

ماهیگیری از کف (Bottom Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

در این روش یک یا چند وزنه یا سینکر به ریسه ماهیگیری بسته شده تا نخ و قلاب ماهیگیری به اعماق آب کشیده شود. مزیت این روش این است که به کمک این وزنه‌ها صید گونه‌های ماهی‌هایی که در عمق خاصی از آب ساکن هستند، میسر می‌شود.

ماهیگیری از کف (Bottom Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

ماهیگیری به روش جیگینگ (Jigging)؛ ماهیگیری در دریا

 جیگینگ یک روش محبوب ماهیگیری است که شامل استفاده از جیگ است. جیگ نوعی لور ماهیگیری است. از این روش برای صید ماهی‌های جنگجو و شکارچی استفاده می‌شود. جیگ نوعی لور ماهیگیری است که برای جذب ماهی در آب بالا و پایین می‌رود. جیگ‌ها در اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند و معمولا از فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

در این روش، ماهی گیر، ابتدا جیگ را در آب می‌اندازد و سپس به سرعت به کمک قرقره به آن نخ می‌دهد تا به عمق مورد نظر فرو برود. هنگامی که جیگ به عمق مورد نظر رسید، ماهیگیر سپس نوک چوب ماهیگیری را به سمت بالا و پایین تکان می‌دهد تا حرکتی را ایجاد کند که حرکت ماهی‌های طعمه را تقلید می‌کند.

جیگینگ را می‌توان از روی قایق یا از ساحل انجام داد و برای صید انواع گونه‌های ماهی از جمله ماهی باس و قزل آلا موثر است. تسلط بر این روش به مهارت و تمرین نیاز دارد، اما می‌تواند راهی سرگرم کننده و مفید برای ماهیگیری باشد.

ماهیگیری به روش جیگینگ (Jigging)؛ ماهیگیری در دریا

روش فلای فیشینگ (Fly Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

این روش، شامل استفاده از چوب ماهیگیری، قرقره و نخ مخصوص برای انداختن مگس مصنوعی روی سطح آب برای جذب ماهی است.

ماهیگیری با مگس یا همان فلای فیشینگ یک روش ماهیگیری است که شامل استفاده از یک طعمه سبک وزن به نام مگس است که برای تقلید از حشرات یا دیگر طعمه‌های کوچکی که ماهی‌ها از آنها تغذیه می‌کنند طراحی شده است.

مگس معمولا از پر، خز یا مواد مصنوعی ساخته شده و با یک نخ مخصوص به چوب فلای فیشینگ متصل می‌شود.

روش فلای فیشینگ (Fly Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

برای فلای فیشینگ، ماهیگیر با یک حرکت موزون، نخ را به جلو و عقب می‌اندازد تا مگس را به سمت آب سوق دهد. هنگامی که مگس روی آب فرود آمد، ماهیگیر از حرکات کوچک نوک چوب برای ایجاد یک حرکت واقعی در مگس استفاده می‌کند تا ماهی را جذب کند.

فلای فیشینگ اغلب برا ی صید قزل آلا استفاده می‌شود اما می‌توان از آن برای صید انواع مختلفی از گونه‌های ماهی آب شیرین و آب شور استفاده کرد. این روش به مهارت و حوصله بالایی نیاز دارد، اما می‌تواند یک روش بسیار مفید و لذت‌بخش برای ماهیگیری باشد.

روش فلای فیشینگ (Fly Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

ماهیگیری با نیزه (Spearfishing)؛ ماهیگیری در دریا

ماهیگیری با نیزه، یک روش باستانی برای ماهیگیری است که شامل استفاده از نیزه برای شکار ماهی و سایر گونه‌های زیر آب می‌شود. دو نوع اصلی ماهیگیری با نیزه وجود دارد: غواصی آزاد و غواصی اسکوبا. در غواصی آزاد، شکارچی نفس خود را حبس می‌کند و با نیزه به پایین شیرجه می‌زند تا ماهی بگیرد. در غواصی اسکوبا، شکارچی با استفاده از سیلندر غواصی اسکوبا نفس می‌کشد و به پایین شیرجه می‌زند تا با نیزه ماهی بگیرد.

ماهیگیری با نیزه نیاز به مهارت، دقت و آگاهی از زیستگاه‌های زیر آب و رفتار ماهی‌ها دارد. این روش، یک فعالیت تفریحی و محبوب است، اما اهداف تجاری و معیشتی نیز دارد. با این حال، صید بیش از حد و استفاده از تجهیزات غیرقانونی می‌تواند اثرات مضری بر اکوسیستم‌های دریایی و شیلات داشته باشد.

ماهیگیری با نیزه (Spearfishing)؛ ماهیگیری در دریا

ماهیگیری دریفت (Drift Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

ماهیگیری دریفت یک روش ماهیگیری محبوب است که شامل استفاده از طعمه‌های طبیعی مانند کرم، ماهی مینو یا خرچنگ است. این تکنیک معمولا هنگام ماهیگیری در رودخانه‌ها یا نهرهایی که آب به سرعت در حال حرکت است، استفاده می‌شود.

برای صید ماهی، باید نخ خود را در بالادست رودخانه پرتاب کنید و اجازه دهید طعمه همراه با جریان حرکت کند. شما باید از یک سینکر یا وزنه استفاده کنید تا طعمه را نزدیک به جایی که بیشتر ماهی‌ها تمایل به تغذیه در آنجا دارند، نگه دارید. همانطور که طعمه رانده می‌شود، ممکن است لازم باشد نخ خود را تنظیم کرده تا آن را در نقطه مناسب نگه دارید.

ماهیگیری دریفت نیاز به صبر و مهارت دارد، زیرا حفظ موقعیت مناسب و جلوگیری از درگیر شدن با موانع در آب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، می‌تواند یک راه بسیار موثر برای صید انواع گونه‌های ماهی باشد.

ماهیگیری دریفت (Drift Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

روش سورف فیشینگ (Surf Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

این روش نوعی ماهیگیری است که شامل ایستادن در ساحل و پرتاب قلاب و طعمه خود در منطقه موج سواری است، جایی که امواج در ساحل می شکند. این یک روش محبوب برای ماهیگیری برای گونه هایی مانند ماهی باس راه راه، بلوفیش، کوسه و صید ماهی هایی است که نزدیک ساحل هستند. برای شروع، به یک چوب مخصوص، یک قرقره، نخ ماهیگیری، طعمه یا لور و مجوز ماهیگیری نیاز دارید. توجه به جزر و مد، شرایط آب و هوایی و قوانین و مقررات محلی نیز مهم است.

روش سورف فیشینگ (Surf Fishing)؛ ماهیگیری در دریا

هر روش گفته شده نیاز به تکنیک ها و تجهیزات مورد نیاز و مخصوص دارد، بنابراین مهم است که تحقیق کنید و روشی را انتخاب کنید که برای اهداف ماهیگیری و سطح تجربه شما بهترین کارایی را دارد. با شناخت شیوه‌های رایج و مرسوم در ماهی گیری، می‌توانید نسبت به این ورزش جذاب و پر هیجان اقدام نموده و لحظات شادی را تجربه نمایید.

  • بهترین روش صید ماهی در دریا از نظر شما کدام است؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.