انتشار: 1397/3/8
بروزرسانی: 1402/7/29
forest-and-environment | تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست

تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست

جنگل از پراهمیت‌ترین منابع طبیعی به شمار می‌رود که در ایجاد امکانات رفاهی انسان نقش بسزایی را ایفا می‌کند. تأثیر جنگل تنها به وجود منابع مادی محدود نمی‌شود. این منابع طبیعی نقش زیادی در پایداری و بهبود محیط زیست انسان و سایر جانداران دارند. تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست را در این مطلب می‌خوانید.
مشاهده عنوان‌های مقاله

اگر از امکانات رفاهی و منابع طبیعی جنگل گذر کنیم، عشق به جنگل و محیط زیست باعث شده هر انسان برای تفریح و کاوش به این مناطق سفر کند. اما گاهی اوقات اتفاقاتِ تلخ جایگزینِ خوشی شده و حس و حال خوب را از دماغ محیط زیست در می‌آورد. متاسفانه کم لطفی انسان‌ها به محیط زیست رفته رفته بدتر شده و دغدغه‌ی ما را برای مراقبت از این مکان تکرار نشدنی بیشتر می‌کند. اگر هریک از ما تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست را می‌دانستیم، هیچ‌گاه انقدر سنگدلانه با آن برخورد نمی‌کردیم. اگر شما نیز مثل ما عاشق طبیعت و محیط زیست هستید و در قبال آن احساس مسئولیت دارید، این مطلب برای شماست. این چرخه را رها نکنید.  

لزوم توجه به تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست

از مهم‌ترین دلایل انهدام جنگل‌ها می‌توان به آگاه نبودن به تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست اشاره کرد. در واقع بشر به خوبی از خاصیت‌ها و تأثیر جنگل برای حفظ محیط زیست آگاه نیست. به همین دلیل در این نوشتار به بعضی از هزاران تأثیر جنگل در حفظ محیط زیست می‌پردازیم. این مطلب در واقع بیشتر جهت تنویر افکار عمومی و تشویق عموم مردم، به شرکت در امر حفاظت و نگهداری و گسترش جنگل که یکی از با ارزش‌ترین موهبت‌های الهی بر روی کره زمین است به نگارش در آمده است. تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست آن قدر واضح و مبرهن است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

دست به دست هم دهیم به مهر، تا بسازیم بهترین‌ها را

امید است که با مطالعه‌ی این مطلب از سرعت و میزان روند از بین رفتن جنگل‌ها کاسته شود و چه بسا که شاهد به پایان رسیدن این روند باشیم. ما بر این باوریم که هم میهنان ارجمند و مسئولین و کارشناسان مربوطه می‌توانند با دست به دست هم دادن و عزم ملی به رؤیای حفاظت و نگهداری و گسترش جنگل‌ها جامه‌ی واقعیت بپوشانند. دانستن تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست می‌تواند بسیار بسیار کمک کننده بوده و آینده‌ی سلامتی شما را رقم بزند.

لزوم توجه به تاثیر جنگل بر محیط زیست

تأثیر جنگل بر محیط زیست به صورت کلی

جنگل‌هایی که در نواحی میان بند، زمین‌های جلگه ای و نواحی مرتفع حوضه‌های آبخیز قرار دارند، اثرات مثبت زیادی بر مناطق اطراف خود می‌گذارند. تأثیر جنگل بر نواحی اطراف آن به شکل‌های متعددی مشاهده می‌شود که به شرح زیر است:

  • پیشگیری از فرسایش خاک به وسیله ی باد و آب
  •  جلوگیری از بالا آمدن بیش از حد آب رودها
  •  بالا بردن عمر مفید سد‌ها و مخزن‌های آب
  •  تنظیم کردن جریانات آب
  •  متعادل ساختن شرایط اقلیمی
  •  فراهم نمودن آب لازم جهت زمین‌های زراعتی و...

تأثیر جنگل در ذخیره آب مورد نیاز کشاورزی

در حوضه‌های آبخیز، جنگل‌ها یکی از منابع تأمین کننده‌ی آب زمین‌های زراعتی این نقاط محسوب می‌شوند. تأثیر جنگل در بالا بردن میزان محصول و بهبود کیفیت آن قابل انکار نیست. ریشه‌های درختان و گیاهان که در عمق زمین جنگل‌ها رشد می‌کنند و همچنین وجود میکروارگانیسم‌ها، باعث می‌شود که باران و برف در خاک جنگل ها نفوذ کنند. این بارش‌ها در زمین ذخیره شده و شاهد تجمع میزان پانصد الی دو هزار متر مکعب آب ناشی از بارش در یک هکتار زمین جنگلی هستیم. تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست در نواحی شمالی بیش از پیش دیده می‌شود.

تاثیر واضح جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست

علاوه بر این مدت زمان مورد نیاز برای نفوذ 1000 سی سی آب در زمین در اراضی جنگلی، زراعتی و غیر جنگلی به ترتیب هفت، چهل و شش و دویست و چهل دقیقه است. به عبارت دیگر می‌توان اینطور عنوان کرد که: ضریب نفوذ آب ناشی از بارش باران و برف در اراضی جنگلی در مقایسه با زمین‌های غیرجنگلی، چهل مرتبه بیشتر است! پس تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست برای همه واضح و مبرهن است.

تأثیر جنگل در ذخیره آب مورد نیاز کشاورزی

تأثیر جنگل بر آلودگی هوا؛ تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست

جالب است بدانید که وجود درختان و سایر گیاهان در جنگل موجب افزایش تأثیرِ جنگل در کاستنِ میزان آلودگی هوا می‌شود. جنگل یکی از سامانه‌های مهمی است که دی اکسید کربن تولید شده توسط کارخانه‌جات، اتومبیل‌ها و منازل مسکونی را به مصرف می‌رساند. فرایند فتوسنتز (Photosynthesis) که توسط گیاهان جنگل صورت می‌پذیرد، این منبع طبیعی را به یکی از منبع‌های اصلی تولید اکسیژن لازم جهت حفظ حیات جانوری در کره خاکی تبدیل کرده است.

تامین اکسیژن سالیانه ده‌ها انسان توسط دست مهربان جنگل!

اکسیژن تولید شده در یک هکتار منطقه‌ی جنگلی می‌تواند اکسیژن لازم برای تنفس سالیانه‌ی حداقل 10 انسان را تأمین نماید! همین موضوع باعث می‌شود که بر تاثیر جنگل بر زندگی انسان و محیط زیست پی ببریم. همچنین برگ‌های گیاهان و درختان موجود در جنگل به جذب گردو غباری می‌پردازند که به همراه جریان باد حرکت می‌کند. این امر موجب کاهش میزان آلودگی هوا می‌گردد. و چه ناعادلانه است دست مهربان جنگل مراقب  سلامت ما باشد و ما انقدر بی‌تفاوت دل او را چرکین می‌کنیم...

جنگلی که برای سلامتی ما دعا می‌کند!

لازم است بدانید سربی که بر اثر مصرف سوخت‌های فسیلی در کارخانجات و اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه تولید می‌شود، در هوا معلق می‌ماند. این ماده سمی از راه عمل تنفس وارد بدن انسان می‌شود و نتایج فاجعه باری برای سلامتی او در پی دارد. یکی از تأثیرات مهم جنگل بر آلودگی هوا جذب میزان زیادی از همین سرب موجود در هواست که از این راه به حفاظت از سلامتی بشر کمک می‌کند. چه می‌کند این مادر طبیعت با روح و جسم خسته‌ی ما...

تأثیر جنگل بر کنترل نور خورشید

وجود درختانی با شکل‌ها و ارتفاعات متفاوت در جنگل‌ها باعث شده است تا این منابع طبیعی بتوانند نور خورشید را به شکل مطلو‌ب‌تری به انسان‌ها برسانند. علاوه براین پرتو خورشیدی که در جنگل‌ها می تابد، به رسیدن بشر به آرامش و آسایش روحی و روانی کمک می‌کند. جنگل بر متعادل شدن شرایط آب و هوایی مناطق نیز گوشه چشمی دارد. به هنگام روز، درختان مثل پوششی مانع از تابش مستقیم نور خورشید می‌شوند. همین امر موجب می‌شود که هوای جنگل ها از سایر نقاط خنک‌تر باشد. وجود تغییرات و بازتاب گرمایی کمتر در فضای جنگل باعث می‌شود که هوای جنگل‌ها شب‌ها نیز نسبت به سایر نقاط خنک‌تر باشد.

تأثیر جنگل بر آرامش روحی انسان

عوامل متعددی در جنگل وجود دارند که موجب آرامش روحی انسان می‌شوند. از جمله:

  • وجود سایه
  • صدای آواز پرنده‌ها
  • صدای آب جاری رودها
  •  خش خش برگ‌های درختان
  •  عدم وجود صداهای آزارنده در جنگل

نمایش پیوند طبیعت و انسان در برابر قدرت مخرب طوفان

 این عوامل باعث شده تا انسان‌هایی که از زندگی شهری و دنیای صنعتی به ستوه آمده‌اند در اوقات استراحت به دل جنگل پناه ببرند. خود درختان و گیاهان جنگل منظره‌ای دلپذیر پیش روی انسان قرار می‌دهند. گل‌ها و برگ‌های رنگارنگ این گیاهان، منظره‌ای تماشایی برای انسان فراهم می‌سازند. بخصوص رنگ سبز زیادی که در جنگل دیده می‌شود برای انسان‌ها آرامش و نشاط زیادی را به همراه می‌آورد. علاوه بر این جنگل‌ها به زیبایی زیستگاه های انسانی کمک شایانی می‌کنند؛ جنگل‌ها با ایستادگی در برابر قدرت مخرب طوفان، جلوه‌ای از پیوند طبیعت و انسان را به نمایش می‌گذارند.

تأثیر جنگل بر خاک و جلوگیری از سیل و بهمن

درختان در کاستن از میزان شدت طوفان و باد تأثیر زیادی دارند و باعث به حداقل رسیدن تأثیرات مخرب چنین پدیده‌هایی می‌گردند. در واقع پوشش گیاهی جنگل‌ها از خاک و زمین محافظت می‌کند. باران و برف را جذب کرده و سرعت جریان این پدیده‌ها را کم می‌کند. بدین ترتیب در پیشگیری از وقوع سیل نقش بسزایی ایفا می‌کند.

بالابردن رطوت هوا در مقابله با گرمای طاقت فرسا

لازم است بدانید که سرد شدن هوا باعث بالا رفتن میزان رطوبت هوا می‌شود. بدین ترتیب درختان آب ناشی از برف و باران را جذب و در سفره‌های زیر زمینی ذخیره می‌سازند. سپس در روزهای گرم و خشک سال این آب‌ها را تبخیر کرده و رطوبت هوا را بالا می‌برند.

عشق برگ گیاهان به خاک غوغا می‌کند!

 برگ‌های گیاهان جنگلی نمی‌گذارند نور خورشید مستقیماً به خاک بتابد و به همین شکل جلوی بخار شدن رطوبت موجود در خاک را می‌گیرند. پوشش گیاهی جنگل‌ها برف را روی خود نگه می‌دارند و مدت زمان آب شدن آن را طولانی تر می‌کنند. همین مسئله مانع جمع شدن برف شده و از ریزش بهمن ممانعت به عمل می‌آورد.

تأثیر جنگل بر کاهش گازهای گلخانه‌ای

بالا رفتن میزان گازهای گلخانه‌ای که در اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شوند، موجب شده تا نور خورشید از زمین منعکس نشود. همین مسئله موجب پدید آمدن اثر گلخانه‌ای و در نتیجه افزایش دمای زمین و گرمایش زمین شده است. گرمایش زمین می‌تواند محیط زیست تمامی موجودات از جمله بشر را به خطر بیندازد. با حفاظت و نگهداری و گسترش جنگل‌ها دی اکسید کربن کمتری وارد جو شده و در نتیجه اثر گلخانه‌ای و گرمایش زمین کاهش پیدا می‌کند.

تأثیر جنگل در حفظ حیات انسانی و جانوری

جنگل زیستگاه طبیعی جانوران بسیاری است و در بهبود و ارتقاء محیط زیست تأثیر بسزایی دارد. افزایش جمعیت و گسترش بیش از اندازه فناوری‌ها و گذر از عصر صنعتی باعث شده است تا انسان از سویی با کمبود جنگل و از طرف دیگر با مسئله‌ی آلودگی‌های زیست محیطی روبرو شود. به همین ترتیب ارزش جنگل که می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و برطرف کردن آلودگی داشته باشد، از گذشته نیز بیشتر شده است. لایه ی اوزون مانند پوششی عمل کرده که از تأثیرات مخرب پرتوهای ماوراء بنفش نور خورشید جلوگیری می‌کند. جنگل نیز با کمک به حفظ لایه‌ی اوزون به جلوگیری از این تأثیرات مخرب و امراض منتج از آن کمک می‌کند.

تأثیر جنگل در حفظ حیات انسانی و جانوری

از دیگر مزایای جنگل‌ها و امکاناتی که در اختیار انسان قرار می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهار آفت‌های گیاهی
  •  کمک به ایجاد چندین نوع فرآورده غیرچوبی مختلف
  •  پیشگیری از حمله‌ی آفت‌ها به مزارع
  •  پدید آوردن زمینه ی فعالیت‌هایی همچون پرورش قارچ
  •  پرورش زنبور و جانوران آبزی
  •  گسترش و تقویت توریسم و طبیعت گردی و....

با توجه به مطالب عنوان شده و تأثیر جنگل در محیط زیست بشر به گونه‌های مختلف، بر همگان واجب است تا با یکدیگر متحد شده و دست به یک تلاش جمعی برای حفاظت، نگهداری و گسترش جنگل‌ها بزنیم تا نسل‌های کنونی و  آینده نیز بتوانند از مزایای وجود این مأمن طبیعی و موهبت الهی برخوردار شوند.

  • جنگل چه تاثیری بر شما می‌گذارد؟
  • نابودی جنگل چه تاثیراتی بر محیط زندگی انسان خواهد گذاشت؟
لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
کاربر تارگتینو
20 آذر 1401
عااااااالی بود . ممنونم ازتون
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.