انتشار: 1397/4/16
بروزرسانی: 1402/8/17
گرجستان بهتر است یا بلغارستان؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

گرجستان بهتر است یا بلغارستان؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

گرجستان و بلغارستان هر دو جذابیت و جاذبه‌های منحصر به فرد خود را دارند، بنابراین سفر به هر کدام بستگی به ترجیحات و علایق شما دارد. گرجستان از جمله کشورهایی با فرهنگ غنی و شهرهای زیباست که سالانه میزبان گردشگران فراوانی از سراسر جهان است. بلغارستان نیز کشوری در جنوب شرقی اروپا است که با کشورهای یونان، رومانی، ترکیه، مقدونیه و صربستان هم مرز است. تفلیس، پایتخت گرجستان، با مکان های تاریخی، معماری متنوع و زندگی خیابانی پر جنب و جوش، یک تجربه فرهنگی غنی را ارائه می دهد. این شهر به خاطر مهمان نوازی گرم، غذاهای لذیذ و فضای پر جنب و جوش معروف است. از سوی دیگر، صوفیه، پایتخت بلغارستان، دارای ترکیبی از تاریخ و مدرنیته است. می توانید نقاط دیدنی و تاریخی آن را کاوش کنید، از موزه ها دیدن کنید و از محیط آرام شهری لذت ببرید. بلغارستان همچنین به دلیل طبیعت زیبای خود از جمله رشته کوه ها و مناطق ساحلی شناخته شده است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

گرجستان بهتر است یا بلغارستان؟ تعطیلات تابستان بهترین فرصت برای مسافرت است. اما انتخاب بین کشور‌های مختلف همواره از چالش‌های سفر بوده است. یکی از مقایسه‌هایی که معمولا در انتخاب کشور مقصد در بین ایرانیان انجام می‌شود، مقایسه گرجستان با بلغارستان است؛ هر کشوری دارای خصوصیات و جذابیت‌های منحصر به فرد خود است و انتخاب بین دو کشور به سلیقه و ترجیحات شخصی بستگی دارد. گرجستان به فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و غذاهای متنوع شهرت دارد. بلغارستان نیز به تاریخ باستانی، آثار هنری و تنوع جغرافیایی خود معروف است. در ادامه جاذبه‌های گردشگری هر کدام را توضیح داده‌ایم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

گرجستان بهتر است یا بلغارستان؟ کدام را انتخاب کنیم؟

گرجستان در سواحل دریای سیاه قرار داشته و به نوعی مرز بین اروپا و آسیا محسوب می‌شود. گرجستان در سال‌های اخیر توجه زیادی به صنعت گردشگری داشته و امکانات فراوانی نیز برای توریست‌ها فراهم کرده است ضمن اینکه از قیمت‌ها و هزینه‌های مناسبتری برای سفر‌های تفریحی و توریستی برخوردار است. به همین دلیل با توجه به وجود زیبایی‌های طبیعی در این کشور و از طرفی ایجاد امکانات رفاهی، تور گرجستان در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

گرجستان بهتر است یا بلغارستان؟ کدام را انتخاب کنیم؟

بلغارستان، از طرفی دارای خط سواحلی طولانی با دریای سیاه است. مردم کشور‌های همسایه بلغارستان به راحتی می‌توانند با خودروی شخصی خود به این کشور سفر کنند. از بیشتر شهر‌های اروپایی پرواز‌هایی به شهر‌های مهم بلغارستان وجود دارد که با کمتر از سه ساعت پرواز می‌توانند به این کشور و مقصد مورد نظر خود برسند. حدود 85 درصد مردم بلغارستان بلغاری تبار و بقیه نیز بیشتر ترک و کولی هستند. همچنین گروه‌هایی از مردمان روس‌، رومانی‌، ارمنی‌، یونانی‌ و سایر اقلیت‌های کوچک نیز در این کشور زندگی می‌کنند.

زبان رسمی مردم این کشور بلغاری بوده ولی معمولا مردم آن و به‌خصوص جوانان ترجیح می‌دهند که به زبان انگلیسی صحبت کنند. به همین دلیل نیز مسافرینی که بلغارستان را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند، در صورت آشنایی با زبان انگلیسی در بلغارستان به مشکلی برنمی‌خورند.

گرجستان بهتر است یا بلغارستان؟ کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه آب و هوای گرجستان و بلغارستان

یکی از عوامل مهم در پاسخ به این سوال که گرجستان بهتر است یا بلغارستان، آب و هوای این دو کشور است که بایستی به آن توجه شود. بلغارستان از جمله کشورهایی است که در تابستان آب و هوای گرم داشته و در زمستان نیز آب و هوای آن نسبتا سرد است. کوه‌های اطراف این کشور در طول زمستان پوشیده از برف هستند که باعث می‌شوند این کشور تبدیل به مکانی مناسب برای علاقمندان به اسکی شود. از طرفی نیز با توجه به تابستان‌های گرم این کشور و وجود سواحل زیبا در آن، با بالا رفتن تدریجی دمای بلغارستان، سواحل دریای سیاه مکانی عالی برای تعطیلات تابستانی و خوشگذرانی در این کشور می‌شوند.

در مقابل بلغارستان از جمله کشورهایی است که در تابستان آب و هوای گرم داشته و در زمستان نیز آب و هوای آن نسبتا سرد است از طرفی گرجستان دارای اقلیم منحصر به فردی است، یعنی هر چهار فصل سال در آن دیده می‌شود. به این صورت که در یک زمان در کناره‌های دریای سیاه هوای تابستانی در میان نخل‌ها حکم فرماست؛ در تپه ماهور‌های پایکوهی، رویش علف‌های تازه و گل‌های بهاری، همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه است وجود دارد! گرجستان دارای اقلیم منحصر به فردی است، یعنی هر چهار فصل سال در آن دیده می‌شود.

مقایسه آب و هوای گرجستان و بلغارستان

در سفر به گرجستان و بلغارستان کجا بریم؟

هر دو کشور گرجستان و بلغارستان مکان‌ها و شهرهای متعدد و زیبایی دارند که همه را برای سفر به این کشورها وسوسه می‌کنند؛ اما طبیعتا در سفر کوتاه مدت به هر کشوری، نمی‌توان از همه شهرها و مکان‌‌های دیدنی آن دیدن کرد و به ناچار بایستی از بین آن‌ها چند مورد را انتخاب کرد. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مکان‌ها و شهرهای دیدنی گرجستان و بلغارستان را مشاهده کنید. مکان‌های دیدنی گرجستان که در سفر به این کشور نباید از دست داد. گرجستان با فرهنگ غنی خود شهرهای زیبا با مناطق دیدنی فراوانی دارد که در ادامه می‌توانید مکان‌های دیدنی مهم آن را مشاهده نمایید.

جاذبه‌های گردشگری گرجستان

گرجستان با فرهنگ غنی، طبیعت بکر، و میراث تاریخی جذاب، یک مقصد گردشگری منحصر به فرد است. این کشور با تنوع جغرافیایی خود از کوهستان‌ها تا سواحل دریای سیاه، فرصت‌های بی‌پایانی را برای گردشگران فراهم می‌کند. شهرهای تاریخی با بازارهای رنگارنگ، موزه‌ها و کلیساهای باستانی جذابیت‌های خاصی را به نمایش می‌گذارند. غذاهای گرجی نیز با طعم‌ها و خواص منحصر به فرد خود، تجربه‌ گردشگران را تکمیل می‌کنند. همچنین، جشنواره‌ها و مراسم مذهبی در گرجستان فرصتی برای آشنایی با فرهنگ محلی و زندگی روزمره مردمان این کشور فراهم می‌سازند. با مردمان مهمان‌نواز و صمیمی، گرجستان به عنوان یک مقصد دلپذیر برای گردشگران از سرتاسر جهان شناخته می‌شود. در ادامه به جاذبه‌های گردشگری این کشور اشاره کرده‌ایم.

جاذبه‌های گردشگری گرجستان

قلعه ناریکالا (Narikala)

اگر بخواهیم لیستی از دیدنی‌های گرجستان را تهیه کنیم، اولین مکانی که به ذهنمان می‌رسد « قلعه ناریکالا » است. قلعه‌ای با شکوه و به جامانده از قرن چهارم که در شهر تفلیس قرار گرفته است. این قلعه که توسط پارس‌ها ساخته شده است، به خوبی نمایانگر تاریخی بودن و فرهنگ غنی کشور گرجستان است.

کوه کازبک (Mount Kazbek)

کازبک نام کوهی است در شمال شرق گرجستان که در نزدیکی مرز روسیه واقع شده است. این کوه را با نام «اورست کوچک» نیز می‌خوانند و کوهنوردان ایرانی برای نخستین بار در سال 1382 آن را فتح کرده‌اند.

شهر سنگی اوپلیستیخه (Uplistsikhe(

«شهر سنگی اوپلیستیخه» یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهرهای سنگی دنیاست. اوپلیستیخه شهری باستانی در گرجستان است که از تراشیده شدن صخره‌ها ایجاد شده و در 10 کیلومتری شرق شهر «گوری» در استان «شیدا کارتلی» قرار گرفته است. این شهر روی یک صخره بلند و درساحل غربی رودخانه متکواری ساخته شده و یکی از منحصر به فردترین مناطق گرجستان به حساب می‌آید.

شهر سنگی اوپلیستیخه (Uplistsikhe(

کلیسای ترینیتی گرگتی (Gergeti Trinity Church)

کلیسای ترینیتی گرگتی (Gergeti Trinity Church) کلیسایی متفات نسبت به تمام کلیساهایی است که در طول عمر خود دیده‌اید. این کلیسا در کوه کازبک، که به آن اشاره کردیم،‌ و در ارتفاع 2160 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این کلیسا در موقعیتی کاملا مجزا در بالای کوه قرار داشته و توسط طبیعتی وسیع احاطه شده است که باعث می‌شود منظره‌ای فوق‌العاده چشم نواز داشته باشد.

شهر متسختا (Mtskheta)

شاید در سفر خود به گرجستان تا وقتی که به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان، یعنی شهر متسخا سفر نکنید، نتوانید روح و زیبایی‌های واقعی این کشور را درک کنید. متسختا که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، در محل تلاقی دو رودخانه قرار گرفته است و منظره‌هایی خیره کننده دارد.

تفلیس (Tbilisi)

مطمئنا هیچ لیستی از شهرها و مکان های دیدنی گرجستان بدون پایتخت این کشور یعنی شهر تفلیس، کامل نیست. تفلیس، که به عنوان جواهر گرجستان شناخته می‌شود، سمبلی برای تاریخ، فرهنگ و معماری کشور گرجستان است. این شهر با این که یکی از شهرهای بزرگ گرجستان می‌باشد، هنوز حس کوچک و صمیمی بودن در آن احساس می‌شود.

تفلیس (Tbilisi)

باتومی (Batumi)

باتومی، بهترین تفریحگاه ساحلی گرجستان است. کسانی که به دنبال آب و هوایی دلپذیر در تابستان هستند، مطمئنا در این شهر تجربه‌ای دلپذیر خواند داشت. در این شهر می‌توانید از انواع مجسمه‌های سنگی، ساختمان‌های رنگارنگ، و درختان نخل زیبا لذت برده و تجربه‌ای متفاوت را در استراحتگاه‌های لوکس کنار دریا داشته باشید. کسانی که به دنبال آب و هوایی دلپذیر در تابستان هستند، مطمئنا در باتومی تجربه‌ای دلپذیر خواند داشت.

اوشگولی (Ushguli)

اوشگولی مجموعه‌ای از دهکده‌ها در منطقه سوانتی گرجستان است. این شهر به اندازه‌ای اهمیت فرهنگی دارد که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است.

زوگدیدی (Zugdidi)

زوگدیدی در شمال غرب کشور گرجستان واقع شده است. امروزه شهر زوگدیدی به قطب آینده اقتصادی و توریستی کشور گرجستان تبدیل شده است و به عنوان یکی از مناطق آزاد کشور گرجستان به حساب می‌آید.

زوگدیدی (Zugdidi)

بلوار باتومی

بلوار باتومی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری باتومی به حساب می‌آید. در این پارک انواع مجسمه‌ها، صندلی‌های زیبا، فوراه‌های رنگارنگ حیرت‌انگیز، کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی وجود دارند که وجود آن‌ها در امتداد ساحل، قدم زدن در آن را بسیار دلربا کرده‌اند.

دلفیناریوم باتومی

مجتمع تفریحی دلفیناریوم برای اولین بار در سال 1975 افتتاح شد، و در سال 2011 بازسازی شده و دوباره درهایش به روی مردم گشوده شد. در دلفیناریوم باتومی امکان تماشای نمایش دلفین‌ها برای 700 نفر به صورت همزمان وجود داشته و همچنین بازدیدکنندگان این مجموعه می‌توانند از انواع نمایش‌های دلفین‌ها لذت برده و یا دلفین‌ها را لمس کنند.

باغ گیاه‌شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی یکی از بزرگ‌ترین مناطق طبیعی گرجستان و جاذبه‌های گردشگری باتومی به شمار می‌رود. به دلیل فضای زیبا و آرامش بخش و گل‌های رنگارنگ با عطر دیوانه‌کننده‌ای که دارند، گردشگرانی که به باتومی سفر می‌کنند،‌ معمولا این مکان را از دست نمی‌دهند.

باغ گیاه‌شناسی باتومی

میدان اروپا در باتومی

در طول اقامتتان در این شهر بارها از میدان اروپای باتومی عبور خواهید کرد. این میدان از این نظر مهم و معروف است که شهر باتومی را به قسمت اروپایی آن متصل می‌سازد. در این میدان مجسمه مشهور Medea واقع شده است که نمادی از اتصال گرجستان قدیم به اروپا است.

در میدان اروپای شهر باتومی مجسمه مشهور Medea واقع شده است که نمادی از اتصال گرجستان قدیم به اروپا است.

سیغناغی (Sighnaghi)

سیغناغی با نام شهر عشق در گرجستان شناخته شده و یکی از اولویت‌های کشور گرجستان برای توسعه صنعت گردشگری تبدیل شده است. سیغناغی یکی از بهترین شهرها برای امتحان کردن نوشیدنی‌های گرجستانی است.

استپانتسمیندا (Stepantsminda)

این شهر دارای مناظر زیبایی از کوهستان‌ها البته با مسیرهایی سخت و دشوار است. کوهستان‌های این منطقه می‌تواند برای علاقه‌مندان به این نوع طبیعت در نوع خود بی‌نظیر باشد.

پارک 6 می (6 May Park)

اگر به دنبال مناظری متفاوت، دریاچه آرام، فضای سبز و گل و گیاه‌های زیبا، مشاهده دلفین‌ها از نزدیک و یا دیدن گونه‌های خاص حیوانات در بدروم هستید، پارک 6 می بهترین انتخاب برایتان است. در این پارک مطمئنا از قدم زدن در بین این همه زیبایی و شگفتی لذت خواهید برد.

پارک 6 می (6 May Park)

تله کابین آرگو (Argo Cable Car)

تله کابین آرگو باتومی (Argo Cable Car) یکی از تفریحاتی است که در سفر به باتومی نباید از دست داد. این تله کابین در «کوه‌های آنورا» تفلیس و در ارتفاع 250 متر بالای سطح دریا واقع شده و یکی از هیجانی‌ترین تفریحات باتومی است.

واردزیا (Vardzia)

واردزیا نیز یکی از شهرهای سنگی در گرجستان است که در جنوب این شهر قرار گرفته است. این شهر از تعداد زیادی خانه‌های غار مانند و یک صومعه تشکیل شده است که در دامنه‌های کوه اروشتی و در ساحل رودخانه متکواری ساخته شده است. مکان‌های دیدنی بلغارستان و کارهایی که در سفر به این کشور نباید از دست داد.

جاذبه‌های گردشگری بلغارستان

بلغارستان با تاریخ غنی، مناظر طبیعی خیره‌کننده و فرهنگ متنوع، یک مقصد گردشگری جذاب است. این کشور در قلب اروپا با شهرهای تاریخی، آثار باستانی و طبیعت زیبا، ارائه‌دهنده تجربه‌های متنوع به گردشگران است. تنوع جغرافیایی بلغارستان از ساحل‌ دریای سیاه گرفته تا کوهستان‌های پیرنه، امکان فعالیت‌های مختلف از جمله تورهای طبیعتگردی، کوهنوردی و مشاهده زیبایی‌های طبیعی را فراهم می‌سازد.

جاذبه‌های گردشگری بلغارستان

همچنین، فرهنگ بلغارستان با جشنواره‌ها، موزه‌ها و معماری منحصر به فرد خود، فرصتی برای آشنایی با تاریخ و هنر این کشور فراهم می‌کند. با مردمان مهمان‌نواز و آداب و رسوم جالب، بلغارستان به عنوان یک مقصد دوست‌داشتنی برای گردشگران از سرتاسر جهان شناخته می‌شود. در ادامه به جاذبه‌های گردشگری این کشور اشاره کرده‌ایم.

صوفیه (Sofia)، پایتخت بلغارستان

صوفیه پایتخت کشور بلغارستان بوده و یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور به حساب می‌آید که میزبان گردشگران بسیاری است. این شهر یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی بلغارستان است که در حال پیشرفت بوده و به سمت مدرن بودن گام برداشته است. صوفیه مکان‌های دیدنی فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پارک آزادی، کاخ سابق سلطنتی، کلیساهای مختلف تاریخی و بلوار ویتوشا اشاره کرد. صوفیه یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی بلغارستان است که در حال پیشرفت بوده و به سمت مدرن بودن گام برداشته است.

صوفیه (Sofia)، پایتخت بلغارستان

پلوودیو (Plovdiv)، دومین شهر بزرگ بلغارستان

پلوودیو نیز یکی از شهرهای تاریخی کشور بلغارستان به حساب آمده و دومین شهر بزرگ این کشور است. این شهر شاید همانند شهر صوفیه شلوغ نباشد، ولی پارک‌های زیبا و مکان‌های باستانی فراوانی دارد که شهرت خود را مدیون آن‌ها است. از جمله مکان‌های دیدنی پلوودیو نیز می‌توان به سالن تئاتر رومی‌ها، خانه هیندلین، نمایشگاه هنر فیلی‌پوپولیس، موزه باستان‌شناسی، گالری‌های متعدد، مرکز فرهنگی تراکارت، کلیسای سنت مارینا، باغ مرکزی تزار سایمون، آسنوفگراد و صومعه‌ی بچکوف اشاره کرد. پلوودیو نیز یکی از شهرهای تاریخی کشور بلغارستان به حساب آمده و دومین شهر بزرگ این کشور است.

خرید در پلوودیو

خرید در شهر پلوودیو یکی از کارهایی است که در سفر به این شهر نباید فراموش شود. این شهر فروشگاه‌های لباس متنوعی دارد که خرید در آن‌ها می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. البته شاید قیمت این لباس‌ها ارزان نباشد، ولی بسیار شیک و زیبا هستند. در صورتی که قصد خرید ندارید نیز می‌توانید به میدان اصلی شهر رفته و با نوشیدن یک قهوه و خوردن یک ناهار ارزان در آن، از روز خود لذت ببرید. در پلوودیو  به میدان اصلی شهر رفته و با نوشیدن یک قهوه و خوردن یک ناهار ارزان در آن، از روز خود لذت ببرید.

وارنا (Varna)، پایتخت دریایی بلغارستان

وارنا نیز یکی از شهرهای معروف بلغارستان بوده و پس از دو شهر صوفیه و پلوودیو سومین شهر بزرگ بلغارستان به شمار می‌رود. وارنا بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده است و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان به شمار می‌رود که به پایتخت دریایی این کشور معروف شده است. وارنا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپایی به حساب می‌آید؛ در سال 1972 در نزدیکی بندر وارنا قدیمی‌ترین گنج طلا در جهان، که حدودا مربوط به 4500 سال می‌باشد، یافت شد.

وارنا (Varna)، پایتخت دریایی بلغارستان

گورستانی باستانی با 280 مقبره و حدود 3010 اشیای طلایی با وزن تقریبی شش کیلوگرم که به گفته باستان شناسان قدیمی‌ترین گنج پیدا شده در اروپا تا کنون است. اما علی‌رغم سابقه طولانی این شهر، وارنا امروزه بزرگترین شهر در ساحل دریای سیاه بلغارستان بوده و بندر اصلی حمل و نقل دریایی و تجاری به حساب می‌آید که رویدادهای فرهنگی فراوانی در آن برگزار می‌گردند. وارنا امروزه بزرگترین شهر در ساحل دریای سیاه بلغارستان بوده و بندر اصلی حمل و نقل دریایی و تجاری به حساب می‌آید.

بورگاس (Burgas)، شهری صنعتی در بلغارستان

شهر بورگاس چهارمین شهر بزرگ کشور بلغارستان پس از شهرهای صوفیه، پلوودیو و وارنا است. این شهر مرکز استان بورگاس و یک شهر مهم از نظر صنعتی، حمل و نقل، فرهنگی و مرکز توریستی در کشور بلغارستان محسوب می‌گردد. حومه شهر بورگاس دارای هتل‌ها و آپارتمان‌های متعددی برای گذران تعطیلات گردشگران و میهمانخانه‌های ویژه به همراه فروشگاه‌ها، رستوران‌های شیک و ساحل شنی زیبا است.

بورگاس، در عین حال نیز ترکیب مناسبی از، صلح و حفظ آرامش با دسترسی آسان به تکاپو و شلوغی و تفریحات شبانه برای گردشگرانی که این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند، فراهم کرده است. حومه شهر بورگاس دارای هتل‌ها و آپارتمان‌های متعددی برای گذران تعطیلات گردشگران به همراه فروشگاه‌ها، رستوران‌های شیک و ساحل شنی زیبا است.

بورگاس (Burgas)، شهری صنعتی در بلغارستان

خوش‌گذرانی در سواحل گلدن سندز وارنا

همان‌طور که اشاره شد، وارنا بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده است که این امر باعث می‌شود وارنا سواحل زیبایی داشته باشد. منطقه گلدن سندز یا همان ماسه‌های طلایی از جمله این سواحل هستند که با مناظر زیبای دریای آبی و سواحل طلایی و کوه‌های سرسبز اطراف بسیار زیبا هستند. به همین خاطر نیز گردشگران اقامت در این منطقه را ترجیح می‌دهند. از این روی در این منطقه با آب و هوای عالی در میان بافت منحصر به فرد کوه‌های سرسبز و دریا و ساحل شنی هتل‌ها، آپارتمان و بارهای متعدد برای میزبانی از گردشگران مشتاق ساخته شده است تا تعطیلات ارزان و به یادماندنی را سپری کنند.

شاید بتوان گفت سواحل گلدن سندز معروف‌ترین سواحل بلغارستان هستند که باعث می‌شوند سالانه گردشگران زیادی شهر وارنا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند. سواحل گلدن سندز معروف‌ترین سواحل بلغارستان هستند که باعث می‌شوند سالانه گردشگران زیادی شهر وارنا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.

خوش‌گذرانی در سواحل گلدن سندز وارنا

نسبار (Nessebar)، شهر ثبت شده در یونسکو

نسبار نیز یکی از شهرهای تاریخی بلغارستان به حساب می‌آید که در استان بورگاس قرار گرفته است و در صورت سفر به شهر بورگاس، می‌توانید به این شهر نیز سری بزنید. سابقه این شهر تاریخی بلغارستان، که یک شبه‌جزیره سنگی است، به 3000 سال پیش بازگشته و نام آن در یونسکو نیز ثبت شده است. همان طور که اشاره شد، نسبار شهری تاریخی است و آنچه اکنون از آن باقی مانده است، ساختمان‌هایی‌اند که به دوران یونان یا هلنستیک (Hellenstic) تعلق دارند.

این بناهای تاریخی شامل ارگ شهر، معبد آپولو (Apollo)، میدان عمومی و استحکام‌های دوران تراسیان‌ها هستند. همین طور در شهر نسبار، قلعه‌ای وجود دارد که در زمان حکومت بیزانس (امپراطوری رم شرقی) در این منطقه احداث شده بود. نسبار نیز یکی از شهرهای تاریخی بلغارستان به حساب می‌آید که در استان بورگاس قرار گرفته است.

نسبار (Nessebar)، شهر ثبت شده در یونسکو

کلیسای سنت جورج صوفیه

بلغارستان کشوری تاریخی به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز بناهای تاریخی فراوانی در خود دارد. یکی از این بناها، کلیسای سنت جورج در پایتخت این کشور است که به خوبی حفظ شده است و می‌تواند جاذبه‌ای مناسب برای علاقمندان به بناهای باستانی و قدیمی باشد. این کلیسا به صورت ساختمانی مدور ساخته شده و بخشی از یک مجموعه بزرگ از ساختمان‌های باستانی از اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم میلادی است که در بین هتل شرایتون و مقر ریاست جمهوری بلغارستان واقع شده است. کلیسای سنت جورج به خوبی حفظ شده است و می‌تواند جاذبه‌ای مناسب برای علاقمندان به بناهای باستانی و قدیمی باشد.

بازدید از قارچ‌های سنگی غول پیکر

بلغارستان سنگ‌هایی عجیب به شکل‌های مختلفی دارد که هیچ یک از آن‌ها به اندازه سنگ‌هایی به شکل قارچ که در ملنیک قرار دارند عجیب نیستند. ملنیک کوچک‌ترین شهر بلغارستان به حساب می‌آید که با این قارچ‌های سنگی و نوشیدنی‌های خود شناخته می‌شود.

بازدید از قارچ‌های سنگی غول پیکر

رفتن به هفت دریاچه ریلا

بلغارستان در کنار بناهای باستانی خود، طبیعت بسیار زیبایی نیز دارد که هت دریاچه ریلا یکی از آن‌هاست. این دریاچه‌ها در کوه‌های ریلا واقع شده‌اند و هر یک از آن‌ها نیز نام خود را با توجه به ویژگی و مشخصه‌ای که دارند برگرفته‌اند. در واقع هفت دریاچه ریلا گروهی از دریاچه های یخی هستند که بین ارتفاع 2100 تا 2500 متر از سطح دریا قرار گرفته‌اند. در این مجموعه دریاچه‌ها یکی بالای دیگری واقع شده و توسط یک جریان کوچک و یا آبشار کوچک به هم متصل شده‌اند که این امر نیز بر زیبایی این دریاچه‌ها می‌افزاید. بلغارستان در کنار بناهای باستانی خود، طبیعت بسیار زیبایی نیز دارد که هت دریاچه ریلا یکی از آن‌هاست.

رفتن به باغ دریایی وارنا

باغ دریایی وارنا پارک بزرگی است که در امتداد ساحل واقع شده و یک اثر تاریخی ملی کشور بلغارستان به حساب می‌آید. باغ دریایی از جمله مکان‌های تفریحی شهروندان وارنا بوده و افراد زیادی برای تفریح و استراحت به این پارک می‌آیند. جاذبه‌های توریستی مهم و بناهای یادبود ملی بسیاری در این باغ وجود دارند که بازدید از آن‌ها را در سفر به وارنا به شما توصیه می‌کنیم. مردم بلغارستان به این منطقه MORS KATO GARDINA (مورس کاتو گرادینا) و به انگلیسی SEA GARDEN می‌گویند.

باغ دریایی وارنا پارک بزرگی است که در امتداد ساحل واقع شده و یک اثر تاریخی ملی کشور بلغارستان به حساب می‌آید

رفتن به باغ دریایی وارنا

کلیسای جامع وارنا

کلیسای جامع وارنا بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس بلغارستان به حساب آمده و یکی از نمادهای شهر وارنا است. ساخت و ساز این کلیسای بزرگ شش سال به طول انجامیده و یکی از ویژگی‌های بارز آن نقاشی‌ها و رنگ آمیزی‌های درون آن است که یادآور و بازگو کننده داستان‌های کتاب مقدس انجیل است و زیبایی‌های این کلیسا را دوچندان می‌کند. کلیسای جامع وارنا بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس بلغارستان به حساب آمده و یکی از نمادهای شهر وارنا است.

خرید از مغازه‌های عجیب زیرزمینی صوفیه

امروزه دیدن دستفروش‌های خیابانی در سراسر جهان و در خیابان‌های شهرهای مختلف امر طبیعی است. این دستفروش‌ها به خاطر اجاره‌های بالای مغازه‌ها و واحدهای تجاری به خیابان‌ها آمده و کسب درآمد می‌کنند. اما دستفروشی در شهر صوفیه چهره دیگری نیز به خود گرفته است. در این شهر علاوه بر وجود دستفروش‌ها در کنار خیابان‌ها می‌توان مغازه‌هایی را نیز دید که در زیرزمین قرار گرفته‌اند. این مغازه‌های زیرزمینی که با نام «کلک – klek» شناخته می‌شوند، منحصر به فرد بوده و تنها در صوفیه یافت می‌شوند. در صورت سفر به صوفیه تجربه خرید از این مغازه‌ها را از دست ندهید. مغازه‌های زیرزمینی صوفیه که با نام «کلک – klek» شناخته می‌شوند، منحصر به فرد بوده و تنها در صوفیه یافت می‌شوند.

خرید از مغازه‌های عجیب زیرزمینی صوفیه

تجربه روزی هیجانی در پارک آبی آکواپلیس وارنا

پارک آبی آکواپلیس در منطقه‌ای جنگلی واقع شده است و دارای منظره‌ای منحصر به فرد از دریا است. این پارک آبی در مکانی به وسعت 40 هزار متر مربع ساخته شده و محیط یک پارک آبی را با یک سری از المان‌های مصنوعی و ساخته شده مانند استخر، سرسره‌های آبی، جکوزی، فواره‌ها و آبشارها، قلعه‌های قدیمی و ساختمان‌های به ظاهر مخروبه ترکیب می‌کند. پارک آبی آکواپلیس در منطقه‌ای جنگلی واقع شده است و دارای منظره‌ای منحصر به فرد از دریا است.

خرید سوغاتی در بلغارستان

بلغارستان سوغاتی‌های جالب فراوانی دارد که در سفر به این کشور نباید از آن‌ها غافل شوید. یکی از سوغاتی‌ها روغن گل رز است که در این کشور بسیار معروف است. روغن گل رز، جزء معروف‌ترین صادرات کشور بلغارستان است که قیمت یک شیشه کوچک آن تا پنجاه یورو نیز می‌رسد. روغن گل سرخ یا اسانس رز از جمله سوغاتی‌های گرانبهای کشور بلغارستان به شمار می‌آید که از گل رز بلغاری که بسیار کمیاب است تولید می‌گردد. این روغن معمولا در صنعت عطرسازی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرجستان بهتر است یا بلغارستان؟ این سوال رایجی است که بسیاری از مسافران می‌پرسند. بعد از توضیحات بالا آشنایی زیادی با جاذبه‌های هر دو کشور پیدا کردید. با فهمیدن اینکه کدام کشور دارای جاذبه‌هایی است که با علایق شما مطابقت دارد و همچنین این موضوع که کدام مقرون به صرفه‌تر است، متوجه خواهید شد که کدام یک برای سفر مناسب‌تر است. در نظر بگیرید که به دنبال چه نوع تجربیاتی هستید، کاوش در اماکن تاریخی، لذت بردن از غذاهای متنوع، یا غوطه ور شدن در زندگی شهری پر جنب و جوش؟ هر دو کشور چیزهای زیادی برای ارائه دارند، بنابراین ممکن است بخواهید در مورد جاذبه‌ها و فعالیت‌هایی که مطابق با ترجیحات شما هستند تحقیق و اولویت‌بندی کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
حسین
21 بهمن 1398
ممنونم از سایت خوبتون بابت مقالات صحیح و کاملی که انتشار میدید
پاسخ
محمد
21 بهمن 1398
ممنونم از سایت خوبتون بابت مقالات صحیح و کاملی که انتشار میدید
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.