انتشار: 1397/12/19
بروزرسانی: 1402/8/8
horse-riding-teaching | اصول و نکات پایه آموزش اسب سواری

اصول و نکات پایه آموزش اسب سواری

امروزه اسب سواری و استفاده از اسب، کارکرد سنتی خود را از دست داده و به یک ورزش جهانی تبدیل شده است. اسب سواری می‌تواند ورزشی سرگرم کننده و در عین حال سخت و چالش برانگیز، به خصوص برای مبتدیان باشد. با گذشت زمان، صبر، تمرین و آموزش صحیح، می‌توانید یک سوارکار ماهر شده و از گذراندن وقت خود با اسب لذت ببرید. در ادامه می‌خواهیم نکات و اصول اسب سواری را به علاقمندان به این ورزش جذاب آموزش دهیم.

اسب سواری به سوار شدن و هدایت نمودن اسب گفته می‌شود و مهارت یافتن در آن نیازمند آموزش و تمرین است. سوارکاری به شکل سنتی از گذشته‌های دور به منظور حمل و نقل وجود داشته است. اما امروزه سوارکاری و اسب کارکرد سنتی خود را دست داده و به عنوان یک ورزش جهانی شکل گرفته است. آموزش اسب سواری هم مانند سایر ورزش‌ها اصولی دارد، که ما امروز قصد داریم تعدادی از این اصول و نکات پایه را به شما عزیزانی که می‌خواهید ورزش سوارکاری را به تازگی شروع کنید، به اختصار شرح دهیم.

اولین گام در آموزش اسب سواری 

برقراری ارتباط با اسب، نخستین گام مهم است. برخی اوقات می‌توانیم با دادن هویج یا نوازش کردن اسب، با او ارتباط برقرار نماییم؛ ناگفته نماند که این کار برای اسب‌های تربیت شده و دست‌آموز خواهد بود. باید بتوانید اعتماد اسب را نسبت به خود جلب نمایید تا اسب به هنگام سواری رم نکرده یا این که از هر کار کوچکی ناراحت نشود.

اولین گام در آموزش اسب سواری به افراد مبتدی

به خاطر بسپارید که هنگامی که اسب گوش‌های خود را به سمت عقب می‌چرخاند، یعنی اسب ترسیده یا خشمگین شده و یا قصد آزار دارد؛ اما مطمئن باشید که اگر او را اذیت نکرده باشید، اسب هیچ گاه به شما‌ آزاری نمی‌رساند، زیرا اسب‌ها حافظه بلند مدت خوبی دارند. مگر اینکه شما کاری نمایید که اسب دوست نداشته و به دنبال تلافی باشد و تنها اسب‌های ناراحت و عصبانی ممکن است چنین کاری انجام دهند.

دومین گام در آموزش اسب سواری 

اطمینان کردن به اسب، دومین گام مهم است. اگر بتوانید از اسب ترسی نداشته باشید، در این صورت اسب می‌تواند به شما اعتماد کند. اسب حس ششم دارد و اگر شما بترسید، متوجه ترس شما خواهد شد.

دومین گام در آموزش اسب سواری به افراد مبتدی

سومین گام در آموزش اسب سواری 

شیوه سوار شدن بر روی اسب، سومین گام مهم است. به منظور نزدیک شدن به اسب از سمت چپ به او نزدیک شوید. (چپ و راست اسب را از پشت تشخیص می‌دهند) سپس افسار را تنگ کرده تا اجازه ندهیم اسب حرکت کند. در صورت داشتن شلاق آن را در دست چپ خود بگیرید، آن گاه پای چپ خود را در رکاب قرار دهید و با جهشی به سوی بالا سوار اسب شوید. و پیش از آن که به گردن اسب برسید، خود را خم نمایید و پای راست را به صورت عمود بالا بیاورید، و در مدت زمان کافی خود را بر روی اسب وفق دهید.

حال که سه گام ضروری فوق را برداشتید و بر روی اسب سوار گشتید، نوبت آن است که سایر نکات و مهارت‌های ضروری در آموزش اسب سواری را بدانید و اسب را برانید:

نحوه پیچیدن و دور زدن با اسب 

برای پیچیدن اسب باید دست راست را به داخل بدن اسب بکشید، همان لحظه پای چپ را به سمت چپ حرکت دهید و برای تغییر جهت باز هم این کار را تکرار نمایید، یعنی دست چپ را به داخل بدن اسب بکشید.

نحوه پیچیدن و دور زدن با اسب 

نحوه نگه داشتن اسب  از حرکت

برای‌ نگه داشتن اسب از حرکت، باید دهنه اسب را به سمت قفسه سینه خود بکشیم، که بعد از سه یا چهار ثانیه اسب متوقف می‌گردد. احتمال دارد که بعد از این کار اسب به حرکت خود ادامه دهد، در این صورت، مجدد همین کار را با ثانیه‌های بیشتر تکرار نمایید.

نکته: باید از اسب‌ها شناخت کافی داشته باشیم، بعضی اوقات اسب‌ها بداخلاق و گاهی تنبل می‌گردند، بنابراین ضروری است آن‌ها را به خوبی بشناسیم، باید بر اساس اخلاق اسب، دهنه آن را شل یا سفت نماییم تا در هر صورت افسار مزاحم کار ما نباشد.

اگر اسب تندخو باشد باید افسار اسب را محکم نماییم تا به هنگام توقف کامل، طول افسار اسب بیشتر شود تا بتوانیم اسب را متوقف نموده و اگر تنبل باشد افسار را ر‌ها نماییم تا اسب به راحتی به راه خود ادامه بدهد.

هیچ گاه تحت هیچ شرایطی دهنه را به سمت بالا نکشید، زیرا ممکن است سبب سر دست زدن اسب گردد، فقط آن را در سمت جلو و عقب و طرفین بکشید.

نحوه نگه داشتن اسب  از حرکت

سوارکاری و حرکت دادن اسب

اسب سواری و حرکت دادن یک اسب شامل چندین مرحله است که باید برای یک تجربه ایمن و لذت بخش انجام شود. به یاد داشته باشید که همیشه مراقب عکس‌العمل‌ها و رفتار اسب باشید و هرگز او را مجبور به انجام کاری نکنید که باعث ناراحتی او شود. همیشه هنگام سواری از وسایل ایمنی مناسب مانند کلاه ایمنی استفاده کنید. سوارکاری و حرکت دادن اسب به چند حالت می‌تواند انجام گیرد که حالت نشستن در آن‌ها، با هم تفاوتی ندارد.

  • قدم زدن
  • چهارنعل رفتن
  • یورتمه رفتن
  • چگونگی نیم نشست نمودن
  • انجام یورتمه ایستاده با اسب

سوارکاری و حرکت دادن اسب

چگونگی قدم زدن با اسب

برای راه رفتن با اسب، از پهلو به اسب نزدیک شوید و اجازه دهید قبل از تماس فیزیکی شما را ببیند و بوی شما را حس کند.  همیشه از نشانه‌های کلامی برای تشویق اسب به راه رفتن استفاده کنید، مانند گفتن "راه رفتن" یا ایجاد صداهای کلیک با زبان و .... زبان بدن اسب را از نظر علائم ناراحتی یا بی قراری تماشا کنید و رویکرد خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید که هنگام کار با اسب ها همیشه آرام و صبور باشید و با آنها با احترام و مهربانی رفتار کنید. در قدم آهسته یا به صورت کششی، کاملا با کمر صاف بر روی زین بنشینید و جای خود را به جلو و عقب تغییر دهید.  

چگونگی یورتمه رفتن با اسب 

باید در حالت یورتمه رفتن در دو حالت کشیده و آهسته به صورت 1 و 2 حرکت نمایید، وقتی می‌خواهید به سمت چپ بروید، زمانی از جای خود بلند شوید که‌شانه سمت راست اسب بالا می‌باشد و وقتی می‌خواهید به سمت راست بروید زمانی از جای خود بلند شوید که‌شانه چپ اسب بالا است.

چگونگی یورتمه رفتن با اسب 

چگونگی نیم نشست نمودن اسب

اگر نیاز به نیم نشست داشتید، ساق پا، زانوها و ران خود را به اسب بچسبانید و نیم تنه بالا را صاف و کمی گود نمایید و از باسن به بالا خم گردید، به طوری که صورت شما بین گوش‌های اسب قرار بگیرد.

چگونگی انجام یورتمه ایستاده با اسب 

 در حالتی می‌توانیم به حالت‌ایستاده یورتمه بروید، که هم باسن به بالا صاف باشد هم ران کاملا جدا شده و هم زانو و ساق پا چسبیده می‌باشد. به گفتاری ساده‌تر در حالتی می‌توانید‌ ایستاده سواری نمایید که بدن کاملا صاف باشد.

چگونگی انجام یورتمه ایستاده با اسب 

چگونگی چهارنعل رفتن با اسب

 در چهارنعل باید کاملا نشسته باشید، در حالی که نیم نشست هستید؛ برای چهارنعل رفتن پا‌ها را کمی عقب‌تر ببرید تا ضربه محکم‌تر وارد نمایید، در بعضی موارد هم می‌توان از شلاق استفاده نمایید.  

اسب سواری هم مانند هر ورزش دیگری نیازمند یادگیری مهارت‌ها، نکات و اصول خاص خود است. در مقاله فوق به طور کلی چگونگی اسب سواری، تکنیک‌ها و نکات آن را آموزش دیدید. مشاهده نمودید که سوارکاری کار سختی نیست، بلکه کافی است این نکات را بدانید و به هنگام تمرین‌های مکرر خود به کار بندید تا به یک اسب سوار حرفه‌ای مبدل گردید.

  • آیا با مطالعه مقاله فوق، توانستید یک دیدگاه کلی از چگونگی سوارکاری پیدا نمایید؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد اصول پایه در آموزش سوارکاری با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
مریم صفری
22 مرداد 1402
آموزشگاه های اسب سواری در تهران یا اطراف تهران هم میشه معرفی کنین؟
پاسخ
پرهام
15 بهمن 1398
بسیار مفید
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.