انتشار: 1397/2/18
بروزرسانی: 1402/8/30
تیراندازی با تفنگ بادی | معرفی انواع رشته ها + قوانین و مقررات تیراندازی و ...

تیراندازی با تفنگ بادی | معرفی انواع رشته‌ها + قوانین و مقررات تیراندازی و ...

تیراندازی با تفنگ بادی یکی از رشته‌های محبوب تیراندازی است. برای موفقیت در این رشته ابتدا باید در مورد قوانین آن تحقیق کنید، اسلحه مورد نظر خود را خوب بشناسید، در حین تیراندازی، مواضع و پوزیشن‌های مختلف را امتحان کنید، ماشه را به خوبی کنترل کنید، تنفس صحیح داشته باشید، گلوله مناسب انتخاب کنید و ... . در ادامه نکات بیشتری در مورد این رشته ورزشی خواهیم گفت.

تیراندازی با تفنگ بادی در دو رشته تفنگ و تپانچه با کالیبر 4.5 میلی متر انجام می‌شود. گلوله یا ساچمه مورد استفاده در اسلحه بادی از جنس سرب و قلع است. فاصله هدف در رشته‌های تفنگ و تپانچه بادی در ابتدای کار برای مردان و زنان 10 متر است. البته این مسافت بسته به نوع رشته انتخابی متغیر خواهد بود. رشته‌های رسمی تیراندازی با اسلحه بادی که برای شروع مناسب هستند شامل:

  • تفنگ بادی 10 متر آقایان
  • تفنگ بادی 10 متر بانوان
  • تپانچه بادی 10 متر آقایان
  • تپانچه بادی 10 متر بانوان

تیراندازی با تفنگ بادی | معرفی انواع رشته‌ها + قوانین و مقررات تیراندازی و ...

تفاوت تفنگ بادی قدیمی و جدید در رشته های تیراندازی

در سلاح‌های قدیمی‌تر که در این رشته مورد استفاده قرار می‌گرفت فشار هوا با یک اهرم تأمین می‌شد، که باید برای هر بار شلیک بازوی این اهرم را مسلح می‌‌کردید، اما در سلاح‌های امروزی یک کپسول مخصوص به این منظور وجود دارد که با فشار حدود 150 تا 200 بار (Bar) از هوای خشک پر شده و دیگر نیازی نیست که برای هر شلیک کلی فشار بیاورید. در واقع کار ساده‌تر پیش می‌رود. 

دقت تفنگ بادی در تیراندازی

منظور از دقت تفنگ بادی در تیراندازی توانایی آن در شلیک و اصابت به هدف مورد نظر است. به طور معمول دقت سلاح‌های بادی در ورزش تیراندازی بالا است. نوع ساچمه‌ای که در اسلحه بادی به کار گرفته می‌شود با ساچمه‌های بی‌کیفیت تفریحی متفاوت و البته گران‌تر است؛ در نتیجه قیمت خود تفنگ بادی هم بالا است. عوامل زیادی بر دقت تیراندازی با تفنگ بادی تاثیرگذار اند که هم به نوع اسلحه، فاصله از هدف و مهارت تیرانداز بستگی دارند.

دقت تفنگ بادی در تیراندازی

تجهیزات سالن در رشته‌های تیراندازی با اسلحه بادی

سیبل قطعه‌ای تخته یا مقوا است که برای تیراندازی مورد هدف قرار می‌دهند. تیرانداز می‌تواند  خود را با دستگاه سیبلکش دستی یا سیبلکش برقی عقب بیاورد و مشاهده نماید و مجدد جلو ببرد تا در فاصله 10متری قرار بگیرد. جهت نمره‌دهی هم سبیل (نشانه) ‌ها را از جای خود در می ‌آورند و در اختیار داور یا مربی قرار می‌‌دهند. امروزه در سالن‌‌های تیراندازی پیشرفته‌‌تر از سبیل‌‌های الکترونیکی استفاده می‌شود که احتیاجی به سیبل مقوایی و جلو و عقب بردن ندارند و نتیجه شلیک‌ها را روی یک مانیتور به نمایش می‌گذارند. خود دستگاه هم به نحو دقیق‌تری نمره می‌دهد.

خطوط مسابقه در ورزش تیراندازی با اسلحه بادی 

مکان قرارگیری تیراندازان به همراه محل هدف‌ها و تجهیزات مربوط به آن، خط تیراندازی نامیده می‌شود. البته گاهی برای محل کار یک تیرانداز هم اصطلاح خط استفاده می‌شود، مثلا می‌گوییم این سالن تیراندازی 30 خط دارد یعنی 30 تیرانداز می‌توانند به طور همزمان در کنار هم بایستند و به تیراندازی بپردازند. عموما بزرگ ‌ترین سالن‌‌ها 96 خط دارند و سالن‌های داخل شهرها هم که زیاد حرفه‌ ای نیستد، حدود 10 الی 20 خط دارند.

خطوط مسابقه در ورزش تیراندازی با اسلحه بادی 

قوانین مربوط به مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی

قوانین اولیه رقابت و مسابقه در رشته‌های مختلف تیراندازی با اسلحه بادی به این صورت است که نخست داوران مسابقه، تجهیزات تیراندازان همانند لباس و کفش و سلاح بررسی می‌کنند. این تجهیزات نباید هیچ مغایرتی با قوانین مصوب فدراسیون تیراندازی داشته باشند. سپس برای استقرار تیراندازان در خط و پیش از آغاز شلیک‌ها 10 دقیقه زمان آمادگی به تیراندازان داده می‌شود. تعدادی سیبل (نشانه) قلق به تیراندازان داده می‌شود، که تیراندازان می‌توانند پیش از شلیک تیرهای نمره روی آن‌ها امتحان و شلیک نمایند و در صورت لزوم سلاح خود را برای شلیک دقیق به مرکز هدف تنظیم نمایند.

تیرهای قلق در نمره تیرانداز محاسبه نخواهند شد. در مهم‌ ترین مرحله مسابقه، تیرانداز تعدادی تیر نمره را روی سبیل‌های نمره شلیک می‌کند. هر تیر 10 نمره دارد، یعنی ممکن است هر شلیک تیرانداز بین 0 تا 10 نمره به نمره نهایی او بیفزاید. بعد از اتمام زمان تیراندازی، داوران نمره‌های تیراندازان را جمع می‌‌زنند و نفرات برتر مشخص خواهند شد. خطاهایی وجود دارد که سبب کسر نمره می‌شود. در مورد خطاهایی هم که در رابطه با عدم رعایت مسائل ایمنی باشد، گاهی داور تیرانداز را از خط خارج می‌نماید و اجازه ماندن در مسابقه و ادامه رقابت را به او نمی‌دهد.

قوانین مربوط به مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی

تفاوت رشته تیراندازی با تفنگ بادی برای زنان و مردان

رشته‌های تیراندازی با اسلحه بادی مردان و زنان از همه لحاظ به ‌غیر از تعداد تیرهای نمره و زمان مسابقه شبیه به هم است. در هر دو رشته تفنگ بادی و تپانچه بادی مردان 60 تیر نمره در مدت 105 دقیقه و زنان 40 تیر نمره در مدت 75 دقیقه شلیک می نمایند. یعنی بیشترین امتیاز ممکن در یک فرم کامل برای مردان 600 و برای زنان 400 می باشد. در حال حاضر در مسابقات ایران بیشترین رکورد ثبت ‌شده 598 برای تفنگ بادی مردان می‌باشد. عموما رکوردهای تپانچه پایین‌‌تر هستند و رکورد تپانچه بادی مردان ایران فعلا 588 می‌باشد. با در نظر گرفتن نمره فینال، بیشترین امتیاز ممکن در یک مسابقه رسمی 709 برای مردان و 509 برای زنان خواهد بود.

به طور کلی باید گفت که ورود علم و تکنولوژی به ورزش و کمک بسیار زیاد آن در طراحی و ساخت تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیکی و کامپیوتری مثل نشانه‌های پیشرفته در باشگاه‌های تیراندازی بزرگ، و حتی ساخت اسلحه خوش دست‌تر و پیشرفته‌تر، سبب گردیده است که این ورزش بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از گذشته انجام پذیرد و سبب صرفه جویی در وقت و هزینه تیراندازان گردد. همچنین این امکانات و وضع قوانین مناسب توسط فدراسیون بین المللی تیراندازی (ISSF) موجب برگزاری ساده‌تر مسابقات و رقابت‌ها و همچنین قضاوت دقیق‌تر داوران گشته است. 

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
16 آبان 1398
مطالب بسیار عالی بود..خیلی ممنونم از زحمات شما لذت بردم منتظر مقالات جدیدتر شما هستم...❤❤
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.