انتشار: 1397/6/6
بروزرسانی: 1402/8/16
7 مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان

7 مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان

وقتی نوبت به انتخاب طعمه ماهی قزل آلا می‌رسد، مجموعه‌ای از گزینه‌های مختلف از جمله طعمه طبیعی، طعمه‌های مصنوعی رنگارنگ تا طعمه زنده وجود دارد. اما بهترین طعمه‌های قزل آلای رنگین کمان دقیقا چیست؟ در این مقاله، 7 مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان را بررسی کرده و نکات خوبی را برای افزایش شانس صید این ماهی شرح خواهیم داد.
مشاهده عنوان‌های مقاله

ماهی قزل آلا یکی از محبوب‌ترین ماهی‌های آب شیرین است. انواع قزل آلا مانند قزل آلای قهوه‌ای، قزل آلای دریاچه‌ای و احتمالا شناخته شده‌ترین آن یعنی قزل آلای رنگین کمان وجود دارد. قزل آلا مانند ماهی سی‌بس و اردک ماهی، گونه‌ جنگجو و قَدَری نیست، اما به راحتی فریب هر طعمه‌ای را نیز نمی‌خورد. در ادامه  7 مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان را معرفی کرده‌ایم.

ماهی قزل آلا اغلب برای صید چالش برانگیز است زیرا صید آن به صبر و مهارت نیاز دارد و می‌توان آن را با استفاده از چوب و قرقره یا با تکنیک فلای فیشینگ صید کرد. بزرگترین دفاع ماهی قزل آلا، بینایی فوق‌العاده آن است که به آنها اجازه می‌دهد چشمان خود را در جهات مختلف به طور همزمان متمرکز کنند؛ این ویژگی به آنها اجازه می‌دهد تقریبا در هر جهت به طور همزمان ببینند.

اجازه ندهید بینایی بی عیب و نقص آنها و یا سایر موارد مانند هوای سرد شما را از ماهیگیری دور کند، فصل زمستان یکی از بهترین زمان‌های سال برای صید قزل آلا است.

 7 مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان

قزل آلای رنگین کمان در طبیعت چه می‌خورد؟

انتخاب بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان به شدت تحت تاثیر الگوهای تغذیه‌ای ماهی است. بنابراین، برای انتخاب بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان، باید بدانید ماهی‌ها بسته به اندازه‌شان و فصل مورد نظر از چه چیزهایی تغذیه می‌کنند. قزل آلای رنگین کمان، موجودات زنده مختلفی از جمله ماهی، حشرات و لارو را می خورد. آنها اغلب در یک مکان ثابت بیتوته می‌کنند و اغلب منتظر به دست آوردن غذا می‌مانند؛ این روش به حفظ بقای انرژی آنها نیز کمک می‌کند. خرچنگ، سخت پوستان و تخم‌ ماهی نیز در منوی غذایشان هستند.

کدام رنگ‌ها، ماهی قزل آلای رنگین کمان را بیشتر جذب می‌کند؟

بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان بر اساس رنگ‌هایی است که این ماهی را جذب می‌کند. البته در استفاده از طعمه زنده که ماهی را با حرکت و بو جذب می‌کند گزینه رنگ را در نظر نخواهیم گرفت؛ اما در صورت استفاده از طعمه‌های دیگر، رنگ، یکی از عوامل کلیدی است.

کدام رنگ‌ها، ماهی قزل آلای رنگین کمان را بیشتر جذب می‌کند؟

بهترین رنگ برای طعمه‌های قزل آلا به شرایط دید و خود طعمه بستگی دارد.

رنگ‌های غیر طبیعی، به ویژه رنگ‌های روشن، می‌توانند ماهی قزل آلا را بترسانند. آنها بینایی عالی دارند، اما رنگ‌ها را به روشی متفاوت درک می‌کنند. یعنی باید از رنگ‌های فلورسنت به جز رنگ سبز صرف نظر کرد. قرمز و نارنجی طبیعی هنگام صید سطحی برای ماهی قزل آلاهایی پر جنب و جوش، خوب است. این رنگ ها کنتراست عالی می دهند و ماهی قزل آلا می تواند به راحتی آنها را ببیند.

کدام رنگ‌ها، ماهی قزل آلای رنگین کمان را بیشتر جذب می‌کند؟

شاید جالب باشد که بدانید رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای و حتی سیاه برای آب‌های عمیق‌تر یا نور کم، عالی هستند. ممکن است تعجب کنید که چرا در شرایط تاریک از رنگ‌های روشن استفاده نمی کنید، دلیل این امر این است که ماهی قزل آلا می‌تواند طول موج‌های متفاوتی از نور و رنگ‌ها را نسبت به انسان درک کند، بنابراین می‌تواند برخی از رنگ‌ها را در برخی شرایط بهتر ببیند.

با این حال، در نقاط عمیق، طعمه‌های قرمز رنگ اولین مواردی هستند که محو می‌شوند و تیره‌تر از آنچه هستند به نظر می‌رسند. این هم برای انسان و هم برای ماهی قزل آلا صادق است. تمام طول موج‌های بلندتر، مانند قرمز، ویژگی‌های مشابهی دارند. بنابراین، رنگ‌هایی که روی سطح کار می‌کنند، در آب‌های عمیق‌تر قابل مشاهده نیستند.

کدام رنگ‌ها، ماهی قزل آلای رنگین کمان را بیشتر جذب می‌کند؟

آبی و سبز در عمق بیشتر آب قابل مشاهده خواهند بود، اما سبز گاهی اوقات می‌تواند همرنگ آب باشد، بنابراین در اعماق باید از رنگ‌های تیره استفاده کنید که کنتراست بیشتری ایجاد می‌کنند.

در آب‌های تیره‌تر، اگر ماهی قزل آلا در آنجا پیدا کردید، می‌توانید از سبز فلورسنت استفاده کنید. رنگ‌های فلورسنت نور ماوراء بنفش را منعکس می‌کنند و لور را در فواصل دورتر قابل مشاهده می‌کنند.

از جمله رنگ‌های دیگری که برای ماهی قزل آلا جذاب است می‌توان به زرد و طلایی، سفید، تمام طیف‌های قهوه‌ای، سبز طبیعی و نقره‌ای (برای انعکاس نور) اشاره کرد. سبز، سفید و زرد برای آب‌های کدر عالی هستند. طلایی و نقره‌ای زمانی مناسب هستند که نور زیادی وجود داشته باشد که بتوانند منعکس شوند. قهوه‌ای برای نور کم و آب‌های عمیق‌تر عالی است.

کدام رنگ‌ها، ماهی قزل آلای رنگین کمان را بیشتر جذب می‌کند؟

نکته، آب کدر را با نور کم اشتباه نگیرید. درست است که آب‌های تیره‌تر نسبت به آب‌های شفاف بیشتر جلوی نور را می‌گیرند، اما انتخاب طعمه در شرایط کم نور، هم برای آب‌های تیره و هم برای آب‌های شفاف یکسان اعمال می‌شود.

 7 مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان

اکنون با دانستن اصولی در مورد چگونگی انتخاب بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان مطابق با غذای طبیعی ماهی قزل آلا و رنگ‌های مناسب برای طعمه، وقت آن است که بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان را معرفی کنیم. اگر به صید ماهی قزل آلا علاقه دارید، در ادامه 7 مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا را معرفی کرده‌ایم.

 7 مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان

1. کرم؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان 

ماهی قزل آلا همیشه در جستجوی غذا است و تقریبا همیشه گرسنه است. ماهی قزل آلا به دلیل اشتهای بسیار زیاد خود به صورت دایره‌ای شنا می‌کند تا ماهی‌های دیگر، سخت پوستان، زالو، کرم‌ها و سایر غذاها را پیدا کند. حشرات آبزی یکی از غذاهای مورد علاقه آنها برای هر دو قزل آلای جوان و مسن است.  

البته، آنها از حشراتی تغذیه خواهند کرد که به طور طبیعی در یک زمان معین از سال وجود دارند. وقتی نوبت به مرحله بلوغ می‌رسد، ماهی‌های کوچکتر و جوان‌تر، طعمه‌های کوچک‌تری را می‌خورند، در حالی که نمونه‌های بزرگ می‌توانند تقریبا هر چیزی از جمله ماهی‌های کوچک‌تر را بخورند.

کرم؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان 

حدود 90 درصد از رژیم غذایی ماهی قزل آلا را حشرات تشکیل می‌دهد. این امر به این دلیل است که حشرات طعمه آسانی برای ماهی قزل آلا هستند. برای ماهی قزل آلا راحت است که در آب به آرامی حرکت کند و مگس‌ها، مورچه‌ها و سوسک‌ها را بخورد تا اینکه به دنبال ماهی مینو (minnows: نوعی ماهی ریز که به عنوان طعمه استفاده می‌شود)بگردد.

هنگامی که غذای مورد علاقه آنها (بیشتر حشرات آبزی) در دسترس نباشد یا در مقادیری محدود موجود باشد، قزل آلای گرسنه به منابع غذایی دیگر روی می‌آورد. هنگام انتخاب طعمه به این نکته نیز فکر کنید.

کرم‌ها و ماگوت‌ها یکی از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان هستند که می‌توانید برای بسیاری از گونه‌های ماهی استفاده کنید. آنها ارزان هستند، استفاده از آنها آسان است و حتی می‌توانید آنها را از زمین پیدا کنید یا خودتان آنها را پرورش دهید. ماگوت‌ها (Maggots: نوعی کرم) اغلب سفید هستند و در آب‌های تیره تر عالی عمل می‌کنند. برخی از فروشگاه‌های ماهیگیری، آنها را در رنگ‌های مختلف می‌فروشند.

کرم؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان 

برخی از این کرم‌ها با غذاهای خاصی تغذیه می‌شوند تا ظاهر طبیعی شان تغییر کند. ریسه ledger پاپ آپ بهترین گزینه برای این نوع طعمه است. همچنین حرکات طبیعی بدن آنها برای قزل آلا بسیار جذاب است و اگر آنها را قطعه قطعه کنید از خود بویی آزاد می‌کنند و ماهی‌ها را از فاصله دور جذب می‌کنند.

وقتی نوبت به کرم‌ها می‌رسد، بهتر است آن‌هایی را انتخاب کنید که در برابر آب سرد، مقاومتر‌اند؛ مانند night crawlers یا red wigglers (هر دو نوعی کرم هستند). آنها را به گونه‌ای قلاب کنید که قلاب دیده نشود و دم آنها را ببرید تا بوی آن پخش شود. از ماهی‌های خیلی بزرگ به عنوان طعمه استفاده نکنید زیرا قزل آلا از آنها اجتناب می‌کند. کرم‌ها در اوایل فصل در آب‌های عمیق‌تر و سردتر عالی عمل می‌کنند.

کرم؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان 

کرم‌ها در همه موقعیت‌های ماهیگیری کارایی دارند، از رودخانه‌های طبیعی بزرگ گرفته تا حوضچه‌ها و برکه‌های کوچک. توصیه می‌شود از قلاب‌های شماره 8 تا 12 همراه با یک نخ مونو برای آنها استفاده کنید.

2. ذرت؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان 

ذرت یکی از آن طعمه‌هایی است که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد و بیشتر توسط ماهیگیران کپور استفاده می‌شود. با این حال، ذرت یکی از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان است و عالی عمل می‌کند. رنگ زرد یکی از رنگ‌هایی است که به خصوص در آب‌های کمی کدرتر بسیار برای قزل الا جذاب است.

ذرت برای مبتدیان یک گزینه بسیار مناسب است، زیرا استفاده از آن ساده است. می‌توانید ذرت شیرین را به صورت کنسرو تهیه کرده و یا به صورت طبیعی خریداری کنید. برای استفاده از ذرت به عنوان طعمه از قلاب سایز 8 یا 10 استفاده کنید. طعمه ذرت برای قزل الای پرورشی عالی عمل می‌کند؛ چون بخشی از برنامه غذایی آنها است ولی برای ماهی قزل آلای وحشی ممکن است به خوبی کار نکند.

ذرت؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان 

3. جیرجیرک و ملخ؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان

جیرجیرک‌ها و ملخ‌ها به‌طور طبیعی در اطراف آب‌ها وجود دارند و می‌توانند در آنها گیر بیفتند. آنها از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان هستند. هنگام استفاده از جیرجیرک یا ملخ آنها را روی سطح آب بگذارید. اجازه دهید با جریان طبیعی آب یا باد روی آب حرکت کنند. جابجا کردن آنها توصیه نمی‌شود، زیرا بریا ماهی غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

آنها را از پشت سرشان قلاب کنید. مبتدی‌ها ممکن است کمی مشکل داشته باشند؛ زیرا جیرجیرک‌ها و ملخ‌های زنده تمایل دارند از دست شما فرار کنند. همچنین، قلاب کردن بیش از حد محکم، آنها را از بین می‌برد، در حالی که قلاب کردن شُل نیز مناسب نخواهد بود. همچنین، آنها مدت زیادی روی قلاب دوام نمی‌آورند و به سرعت می‌میرند.

هر دوی این طعمه‌ها برای اواخر تابستان و پاییز  یعنی زمانی که حشرات از تخم خارج می‌شوند و تعداد آنها شروع به کاهش می‌کند، عالی هستند. در آن زمان، ماهی قزل آلا به منابع غذایی دیگر روی می‌آورد. البته زمان دقیقی از سال که این اتفاق می‌افتد بستگی به منطقه‌ای دارد که در آن زندگی می‌کنید.

جیرجیرک و ملخ؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلا رنگین کمان

4. ماهی و تخم ماهی سالمون؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان

تخم ماهی یک غذای طبیعی است که توسط ماهی قزل آلا خورده می‌شود. این تخم‌ها در واقع جزو غذاهای مورد علاقه آنها هستند. از این طعمه برای صید ماهی قزل آلا پرورشی و ماهی قزل آلایی که به طور طبیعی از تخم ماهی سالمون تغذیه می‌کند استفاده کنید. معمولا جریان آب این تخم‌ها را به پایین دست رودخانه می‌برد و رنگ و عطر آن‌ها مخصوصا برای قزل‌آلای بزرگ‌تر بسیار جذاب است.

این طعمه در رودخانه‌ها و نهرها نسبت به دریاچه‌ها یا برکه‌های ثابت بهتر عمل می‌کند. این تخم‌ها را به سمت انتهای آب‌های با جریان تند، درست قبل از اینکه سرعت آن کم شود، بریزید. آب آن‌ها را به پایین دست رودخانه خواهد برد. قبلا گفتیم که قزل آلا اغلب در یک مکان منتظر غذا می‌ماند؛ با ریختن تخم‌های ماهی قزل آلا به این صورت احتمال زیادی وجود دارد که یک قزل‌آلای گرسنه طعمه شما را گاز بگیرد.

ماهی و تخم ماهی سالمون؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان

5. طعمه ماهیگیری مدل Power Bait؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان

پاوربایت یکی از موثرترین طعمه‌های مصنوعی برای ماهی قزل آلا است. تقریبا می‌توانید آن را از هر فروشگاه طعمه و لوازم جانبی خریداری کنید. این طعمه‌ها در رنگ‌ها و رایحه‌های جذابی برای ماهی قزل آلا طراحی و تولید می‌شوند.

می‌توان آنها را با دست شکل داد؛ می‌توانید با انگشتان خود شکل گرد یا بیضی ایجاد کنید. این ویژگی استفاده و اتصال آن را بر روی قلاب آسان می‌کند. وقتی شکل گرد درست می‌کنید، مطمئن شوید که سفت باشد و ترک نداشته باشد. ترک‌ها باعث می‌شوند آب وارد آن شده و آن را تکه تکه کرده و از قلاب بیفتد.

مطمئن شوید که توپی که درست کرده‌اید کل قلاب را بپوشاند. ماهی قزل آلا می‌تواند نسبت به طعمه‌ها بسیار مشکوک باشد، بنابراین باید به خوبی آن را پنهان کنید. بسته به اندازه ماهی قزل آلا و فعالیت آنها، می‌توانید توپ‌هایی با اندازه‌های مختلف درست کنید. Powerbait در آب‌های ثابت مانند دریاچه‌ها عالی عمل می‌کند.

طعمه ماهیگیری مدل Power Bait؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان

6. طعمه ماهی (Minnows)؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان

ماهی زخمی بهترین طعمه برای هر شکارچی است. این طبیعی است و هر چقدر هم که تکنیک ماهیگیری شما خوب باشد، هرگز نمی‌توانید چنین حرکتی را با طعمه‌های مصنوعی انجام دهید. علاوه بر حرکت، رایحه‌ نیز اهمیت دارد. همچنین، قزل آلا اگر طعمه طبیعی خود را ببیند مشکوک نخواهد شد.

ماهی‌ای را به عنوان طعمه انتخاب کنید که در آب‌هایی که در آن ماهیگیری می‌کنید زندگی می‌کند. طعمه ماهی زنده برای قزل آلای بزرگ موثر است. Minnowsها (نوعی ماهی که به عنوان طعمه استفاده می‌شود) بسیار انعطاف پذیر بوده و اگر به خوبی قلاب شوند می‌توانند مدت زیادی روی قلاب زنده بمانند. این طعمه هم در آب‌های آرام و هم در آب‌های پرجریان کار می‌کند.

استفاده از ماهی زنده برای طعمه برای زمان‌هایی از سال مناسب است که هیچ موجود زنده دیگری مانند ملخ و حشرات دیگر در دسترس نیست. بسیاری از ماهیگیران دوست دارند از این طعمه‌ها در ماهیگیری در یخ استفاده کنند. از وزنه‌ها برای فرستادن ماهی مینو به قسمت‌های عمیق‌تر استفاده کنید.

طعمه ماهی Minnows؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان

7. میگو؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان

و آخرین مورد از بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان، میگو است. این گزینه برای ماهی قزل آلای پرورشی عالی است، اگرچه این احتمال نیز وجود دارد که بتوانید قزل آلای وحشی نیز با آن صید کنید. برای قلاب کردن میگو، به یک قلاب مناسب برای قزل آلا در محدوده اندازه استاندارد برای این ماهی و یک شناور و وزنه نیاز دارید.

میگوی زنده برای قزل آلاهای بزرگتر عالی عمل می‌کند. جوانترها طعمه‌ای به این بزرگی را نمی‌خورند. البته برای ماهی قزل آلا از میگوهای آب شیرین استفاده کنید. اگر بتوانید خودتان آن را در آبی که در آن ماهیگیری می‌کنید، صید کنید بسیار عالی است. دلیل آن این است که آنها به طور طبیعی در چنین آب‌هایی زندگی می‌کنند. استفاده از میگو در آب‌های شفاف و سرد برای ماهی قزل آلا مناسب نیست.

میگو؛ بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان

میگوی زنده و مجروح (که قلاب شده) سعی می‌کند خود را پنهان کند و اگر موفق شود مؤثر نخواهد بود. میگو را از طریق دم آن قلاب کنید. این بهترین روش برای انداختن و جمع کردن قلاب و همچنین انتشار بو است. همیشه نوک دم را برای انتشار بو ببرید.

صید ماهی قزل آلای رنگین کمان بسیار لذت بخش، اما در عین حال سخت نیز هست. برای افزایش شانس خود، طعمه را با دقت انتخاب کنید. زمان سال، شرایط نوری و شفافیت آب را در نظر بگیرید. البته قوانین و مقررات محلی را نیز بررسی کنید تا ببینید آیا طعمه انتخابی شما مجاز است یا خیر و همچنین مجوز ماهیگیری را نیز فراموش نکنید. بهترین طعمه‌های ماهی قزل آلای رنگین کمان، طعمه‌هایی هستند که ماهی‌های زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورند، بنابراین توصیه می‌کنیم همه آنها را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شرایط ماهیگیری شما مفید است!

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.