انتشار: 1396/12/28
بروزرسانی: 1402/7/30
کویر مصر کجاست؟ | هیجان انگیزترین کویر ایران

کویر مصر کجاست؟ | هیجان انگیزترین کویر ایران

مصر یکی از روستاهای شهرستان خور و بیابانک و در استان اصفهان واقع شده است. کویر مصر آب‌و‌هوایی گرم و خشک دارد. اما این مکان در فصل‌های  پاییز و زمستان کمی متفاوت‌تر است. در این فصول آب‌وهوا در طی روز تا حدی ملایم و معتدل است و در هنگام شب هم رو به سردی می‌رود. به همین دلیل است که بسیاری از گردشگران معتقداند بهترین زمان برای سفر به آن در نیمه دوم سال است. کویر مصر به یکی از مناطق جذاب برای گردشگران تبدیل شده که سالانه تعداد زیادی گردشگر جذب می‌کند.

سفر به کویر مصر می‌تواند با تجربه تفریحاتی همچون موتورسواری، شترسواری، آفرود، عکاسی، پیاده‌روی و بسیاری از تفریحات پر هیجان دیگر همراه باشد. با شروع فصل‌های سرد سال، سفرهای کویری نیز رنگ‌وبوی دیگری به خود می‌گیرند در این میان ما پیشنهاد می‌کنیم که سفر به کویر مصر را از دست ندهید. بطور کلی کویر مصر آب‌و‌هوایی گرم و خشک دارد. 

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر در حوالی شهر جندق و شهرستان خور استان اصفهان قرار گرفته است. روستای مصر که در دل کویر و در میان شنزارهای روان کویر قرار دارد یکی از مهم‌ترین و منحصر به فرد ترین مناطق گردشگری کویری در کشورمان به حساب می‌آید. اینکه چرا این کویر را کویر مصر نامیده‌اند شاید برای شما سوال باشد یا اینکه زیبایی های کویر مصر چیست که در ادامه این متن به آن اشاره می‌کنیم. 

چرا آن را کویر مصر می‌نامند؟

حتما برای شما نیز نام این کویر کمی عجیب بنظر می‌رسد، اما باید بدانید که این نامگذاری داستان جالبی دارد. سال‌ها پیش چوپانی به نام یوسف در این مکان مزرعه‌ای داشت و در آن زندگی می‌کرد. او برای تامین آب مزرعه خود ابتدا از قنات بهره می‌برد تا اینکه روزی آب قنات خشک شد و یوسف مجبور به حفر چاه شد. او این چاه را در فاصله 25 کیلومتری از محل مزرعه خود حفر کرد و آب به وسیله قنات به مزرعه او می‌رسید. در همان زمان بود که عده‌ای دیگر از مردم نیز این مکان را برای زندگی انتخاب کردند و سپس نام دراز آب را برای آن برگزیدند.

چرا آن را کویر مصر می‌نامند؟

البته یوسف که دیگر به عنوان موسس روستا محسوب می‌شد از این نام چندان خوشش نمی‌آمد و با خواندن داستان حضرت یوسف برای دیگر اهالی تصمیم به تغییر درازآب به نام مصر کرد. البته یوسف به جز تامین آب روستا و تغییر نام آن کار مهم دیگری نیز برای این مکان انجام داده بود و آن‌هم ساخت یک خیابان وسیع در وسط روستا بود که با کمک اهالی انجام شد. شاید او نیز پیش‌بینی می‌کرد که روزی گردشگران زیادی به این مکان سفر می‌کنند و وجود این خیابان ضروری است. حالا حدود 100 سال است که از تاسیس روستای مصر می‌گذرد و این مکان تبدیل به یک جاذبه‌ گردشگری در ایران شده که هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

مسیر دسترسی به کویر مصر

برای رفتن به کویر مصر شما ابتدا باید خود را به روستای جندق برسانید. از شهر تهران دو مسیر اصلی برای دسترسی به این روستا وجود دارد. شما می‌توانید از تهران به سمت سمنان حرکت کرده و از شهر دامغان به سمت معلمان بروید. پس از معلمان فاصله چندانی با جندق نخواهید داشت. همچنین شما می‌توانید از سمت شهر قم به کاشان رفته و پس از آن خود را به شهر اردستان و سپس به نائین برسانید.

پس از شهر نائین باید مسیر رفتن به سمت شهر انارک چوپانان را در پیش بگیرید و سپس به فرخی خواهید رسید. در مسیر این شهر و نرسیده به خور یک جاده فرعی به چشم می‌خورد که به وسیله آن به روستای جندق دسترسی خواهید داشت. اما از هر کدام از مسیرهای بالا که به روستای جندق رسیدید باید از یک جاده خاکی که در برخی از نقاط آسفالت هم می‌باشد مسیری 45 کیلومتری را طی کنید. بطور معمول جندق تا کویر مصر به اندازه 1 ساعت طول خواهد کشید.

مسیر دسترسی به کویر مصر

دیدنی‌های کویر مصر

کویر مصر توسط رشته کوه‌های فلات مرکزی ایران احاطه شده و تپه‌های شنی کوچک‌ و بزرگی را درون خود جای داده است. مردم محلی این روستا از طریق کشاورزی، دامداری و بهره بردن از منابعی که گردشگران به این مکان می‌آورند روزگار می‌گذرانند. زعفران و گندم از محصولات اصلی این روستا به شمار می‌آیند و بطورکلی باید گفت که زندگی به خوبی در کویر مصر جریان دارد. اگر قصد دارید تا در فصل‌های پاییز و زمستان از شلوغی‌های شهر دور شوید و به مکانی بکر و خلوت  با آب‌وهوایی مناسب سفر کنید، کویر مصر یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. در ادامه مکان‌های دیدنی کویر مصر را معرفی کرده‌ایم.

دریای شنی

کویر مصر، به دلیل قرار گرفتن در بین رشته کوه‌های مختلف و اتصال به فلات مرکزی ایران دارای موقعیت ویژه جغرافیایی می‌باشد و برای کویر گردان مکان مناسبی است. این کویر در گودال‌های طبیعی رشته کوه‌های اطراف خود تپه‌های ماسه‌ای زیبایی را تشکیل داده است که هدف اکثر طبیعت گردان می‌باشد. از زیبایی‌های کویر مصر دریای شنی آن است که در میان دوست‌داران کویر و طبیعت نام آشنایی دارد و بسیار محبوبیت پیدا کرده است.

آسمان زیبای کویر مصر

اسمان کویر بسیار زیبا و حیرت‌آور است. در این کویر اسمان آنقدر به شما نزدیک است که دوست دارید با بلند کردن دست‌های خود از آن ستاره بچینید و آن را نوازش کنید. این اسمان زیبا فقط مورد توجه گردشگران نمی‌باشد بلکه در طول سال ستاره‌شناسان زیادی نیز برای تماشای ستارگان به خود جذب می‌کند.

آسمان زیبای کویر مصر

چال سلکنون

چال سلکنون یکی از زیبایی‌های کویر مصر است که به طور طبیعی به وجود آمده‌اند. این چال در قسمت شمالی مصر قرار دارد و در اصل چال سلنکون یک فرورفتگی زیبا است که توسط تپه‌های شنی محصور شده و نقاط دیدنی را ایجاد نموده است و در قسمت میانی این چال یک باتلاق کوچک قرار دارد که مشاهده‌ی این باتلاق نیز خالی از لطف نمی‌باشد.

نیزارهای کویر مصر

نیزار این کویر در چند کیلومتری روستای مصر واقع شده است و علت زیبایی این نیزار، محصور شدن کل آن توسط تپه‌های شنی است. این نیزار محل چرای حیوانات و حیات وحش این کویر می‌باشد و ارتفاع نی‌های آن در بیشتر نقاط بالغ بر 4 متر می‌باشد. این محل مکان مناسبی برای عکاسی از حیات وحش می‌باشد و دلیل اصلی پیدایش این نیزار سیل سال 1355 بوده که باعث به وجود آمدن در یاچه‌ای بزرگ در این منطقه شده است.

این سیل تا حدی عظیم و بی‌سابقه بود که یک دریاچه کوچک از خود به‌ جای گذاشت. پس از خشک شدن آن دریاچه در محل آن این نیزار به وجود آمده است و در حال حاضر نیز پساب کشاورزی روستا‌های اطراف به این نیزار ریخته می‌شود و موجب سرسبزی آن می‌شود. این نیزار در 6 کیلومتری از روستای کویر مصر قرار گرفته و شما می‌توانید با استفاده از یک خودروی مناسب از آن بازدید کنید.

نیزارهای کویر مصر

دریاچه نمک خور

دریاچه نمک یا کویر طبقه بزرگ‌ترین دریاچه نمکی فصلی ایران است. نمک موجود در خاک این منطقه باعث شده تا هیچ گونه پوشش گیاهی و یا حتی جانوری در این منطقه زندگی نکند. اما شکل خاص و نمای زیبای آن باعث شده که این نقطه از کویر مصر به جاذبه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل شود. نمک این دریاچه برابر با شواهد علمی قدیمی‌ترین نمک سراسر ایران است. زمین این دریاچه متشکل از شکل‌های 5 ضلعی نمک است که در تابستان به رنگ سفید و در زمستان نیز به علت مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه در می‌آید.

تماشای زمینی جذاب که از اشکال پنج ضلعی نمکی پوشیده شده شما را شگفت‌زده می‌کند. دریاچه نمک خور در فاصله 50 کیلومتری از کویر مصر قرار گرفته و اگر فرصت کافی داشته باشید، می‌توانید در سفر به این مکان از آن بازدید کنید. اگر در فصل زمستان به دریاچه نمک خور رفتید این مکان را به رنگ سیاه می‌بینید. در این فصل خاک رس با نمک این مکان ترکیب شده و به چنین رنگی در می‌آید. البته لازم به ذکر است که عمق نمک در دریاچه تنها به اندازه 5 تا 10 سانتی‌متر است اما حتی چنین عمقی از نمک هم اجازه رشد هیچ‌گونه گیاهی را به این مکان نمی‌دهد.

دریاچه نمک خور

رمل‌های ماسه‌ای کویر مصر

رمل‌ها اصلی‌ترین و جالب‌ترین جاذبه این کویر می‌باشند و این رمل‌ها شامل پشته‌های شنی از ماسه‌های روان می‌باشند که تا خانه‌های روستا‌ها نیز ادامه دارند و تجربه تماشای رمل‌های زرد رنگ به قدری به یاد ماندنی است که به هیچ عنوان از ذهن انسان فراموش نخواهد شد.  از دیگر مناطق زیبا و منحصر به فرد این کویر می‌توان به شتر سواری در شن‌های بیابان، خانه‌های کویری بازسازی شده برای گردشگران، موتور سواری در کویر، روستا‌های وصف ناپذیر کویر مصر، کوره گز، جاده کاروان گذر عرؤسان، جاده آفرود ابراهیم زهرا، تخت عباسی، تخت عروس، ریگ کله و کویر مرکزی اشاره نمود.

کویر صاف باقر دزدو

در هنگام سفر به کویر مصر مکان‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها بازدید کنید. کویر صاف باقر دزدو نیز یکی از همین مکان‌هاست که در فاصله 8 کیلومتری از شرق روستای مصر واقع شده و مساحتی به اندازه 300 کیلومتر مربع دارد. در بخش جنوبی این کویر زمین‌هایی آهکی قرار دارند که تماشای آنها از فاصله‌ای دور بسیار جالب توجه است.

کویر صاف باقر دزدو

انواع تفریحات در سفر به کویر مصر

شما می‌توانید در سفر به کویر مصر نیز همانند کویر مرنجاب از تفریحاتی بی‌نظیر لذت ببرید. البته با این تفاوت که در این کویر امکانات بیشتری برای انجام تفریحات پرهیجان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موتورسواری، شترسواری و آفرود اشاره کرد. در کویر مصر مکانی برای موتورسواری تعبیه شده که در آن موتورهای چهارچرخ ATV به مسافران کرایه داده می‌شود. رانندگی با این موتورها کار چندان سختی نیست و هر کسی می‌تواند آن را امتحان کند. موتورسواری بر روی تپه‌های شنی کوچک و بزرگ حتما لذت‌بخش و هیجان‌انگیز خواهد بود که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کویر مصر حتما آن‌را تجربه کنید. 

آفرود سواری و کویر مصر

امروزه آفرودسواری در هر مکانی طرفداران خود را دارد. انجام این فعالیت به کمک یک راننده حرفه‌ای بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. شما می‌توانید در سفر به کویر مصر کمی نیز آفرودسواری کنید و با استفاده از خودروهای دو دیفرانسیل در میان تپه‌های اطراف کویر مصر گشت بزنید. در کویر مصر امکاناتی نیز برای آفرودسواری وجود دارد که شما می‌توانید با پرداخت مبلغ 15 هزارتومان از آن بهرمند شوید. با پرداخت این مبلغ به مدت کوتاهی یک خودرو دو دیفرانسیل به همراه یک راننده در اختیارتان قرار می‌گیرد.

آفرود سواری و کویر مصر

شتر سواری در کویر

شترسواری در کویر نیز می‌تواند حس‌وحال حضور در گذشته‌هایی بسیار دور را برای شما تداعی کند. همانطور که می‌دانید مردم در قدیم برای سفرهای طولانی در میان شهرها از شتر استفاده می‌کردند چرا که نسبت به شرایط جوی نامناسب بسیار مقاوم بود اما امروزه این یک فعالیت تفریحی مهیج محسوب می‌شود. هیجان این فعالیت اگر بیشتر از موتورسواری و آفرود نباشد کمتر هم نیست. شما می‌توانید برای تجربه شترسواری خود را به نزدیکی روستا برسانید و یک شتر برای خود کرایه کنید. برای سواری لازم نیست نگران باشید ساربان شتر نکات مهم را به شما آموزش خواهد داد و در سوار شدن نیز کمکتان می‌کند.

گردش، پیاده روی، رصد آسمان و ...

اما در کنار این فعالیت‌های تفریحی مهیج باید گفت که پیاده‌روی، رصد ستارگان در هنگام شب و عکاسی نیز از دیگر کارهایی هستند که بهتر است در سفر به کویر مصر آنها را انجام دهید. لازم به ذکر است اگر به دوچرخه‌سواری نیز علاقمندید باید بدانید که تورهای دوچرخه‌سواری زیادی این مکان را برای گشت‌و‌گذار انتخاب می‌کنند و شما نیز می‌توانید با آنها همراه شوید. البته توجه داشته باشید که یک دوچرخه معمولی در این کویر چندان دوام نخواهد آورد و کاربردی نیست.

گردش، پیاده روی، رصد آسمان و ...

اقامت در کویر مصر

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های کویرنوردی تماشای آسمان شب است. در کویر مصر هیچ ‌نوع آلودگی نوری وجود ندارد و شما می‌توانید در دل کویر برای خود یک آتش کوچک درست کرده و در کنار آن به تماشای آسمان بنشینید. برای تماشای ستارگان در این مکان هیچ نیازی به استفاده از تلسکوپ نیست. اما توجه داشته باشید که برای ماندن در کویر باید فکری برای محل اقامت خود داشته باشید. یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت در کویر مصر اقامتگاه بومگردی بارانداز طباطبایی می‌باشد. این اقامتگاه تنها به اندازه سه کیلومتر از روستای مصر فاصله دارد و در آن خدمات مناسبی به گردشگران ارائه می‌شود.

اما اگر به دنبال مکانی لوکس می‌گردید بهتر است تا به هتل کویر بالی مراجعه کنید. این هتل عنوان بزرگترین هتل کویری مرکز ایران را به خود اختصاص داده  دارای دو نوع اتاق مدرن و سنتی است. همچنین راه دیگر کمپ زدن در دل کویر می‌باشد که پیشنهاد ما کمپ زدن در کویر صاف باقر دزدو است. در حقیقت بسیاری از گروه‌های گردشگری در سفر به کویر مصر در این منطقه کمپ می‌زنند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
جواد
15 بهمن 1398
چقدر زیباست قدرت خدا
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.