انتشار: 1397/4/29
بروزرسانی: 1402/5/28
تاثیر کوهنوردی بر سلامت بدنی و کاهش وزن

کاهش وزن با کوهنوردی | تاثیر کوهنوردی بر سلامت بدنی و کاهش وزن

هر یک ساعت کوهنوردی چه میزان کالری می‌سوزاند؟ تحقیقات نشان می‌دهد که هر فرد به طور متوسط در دقیقه حدود 8 تا 11 کالری هنگام بالا رفتن از کوه مصرف می‌کند. این میزان در یک ساعت معادل 660 کالری خواهد بود. این در حالی است که در پیاده روی تند، این رقم بین 300 تا 400 کالری در ساعت است! به یاد داشته باشید که این مقدار فقط برای دقایقی است که در حال صعود هستید و زمان استراحت را شامل نمی‌شود.

کوهنوردی برای کاهش وزن مفید است، زیرا یک تمرین تقریبا شدید برای تمام بدن است. در کوهنوردی در هر ساعت حدود 500-800 کالری می‌سوزانید، البته اگر استراحت بین مسیرها کوتاه باشد. به دلیل شدت تحرک فیزیکی بالای این ورزش، کوهنوردی به ویژه برای کاهش وزن و عضله سازی همزمان مفید است. اگر کاهش وزن با کوهنوردی هدف اصلی شما است، موارد خاصی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کنید، زیرا به کاهش وزن سریع‌تر کمک می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که این موارد چه چیزهایی هستند یا کوهنوردی در مقایسه با سایر فعالیت‌ها چقدر کالری می‌سوزاند، در ادامه با ما همراه باشید.

کاهش وزن با کوهنوردی 

کاهش وزن با کوهنوردی و میزان کالری که در حین کوهنوردی می‌سوزانید به عوامل متعددی بستگی دارد. بارزترین آن، شدت تحرک فیزیکی حین کوهنوردی و تعداد دفعات استراحت بین مسیرها است. اما عوامل دیگر نیز نظیر جنسیت، سن، قد و وزن بر کالری سوزی تاثیرگذار اند. هر چه بیشتر وزن داشته باشید، کالری بیشتری برای همان فعالیت می‌سوزانید.

در کوهنوردی چقدر کالری می‌سوزانید؟

در کوهنوردی چقدر کالری می‌سوزانید؟

اگر 100 کیلو وزن داشته باشید و دو ساعت با سرعت متوسط در کوه پیاده روی کنید، حدود 730 کالری می‌سوزانید. برای تاثیر بیشتر کوهنوردی بر کاهش وزن، می‌توانید این 2 ساعت را در یک صعود ناهموار و در حالی که یک کوله پشتی 20 کیلویی حمل می‌کنید انجام دهید؛ در این حالت حدود 1420 کالری می‌سوزانید، دقیقا 690 کالری بیشتر. 

آیا می‌توانید فقط از طریق کوهنوردی به تناسب اندام برسید؟

کوهنوردی بهترین تمرین زندگی است و فواید بدنی زیادی دارد. بالا رفتن از کوه به همه گروه‌های عضلانی در بدن کمک می‌کند. همچنین یک تمرین فوق العاده برای سیستم قلبی و عروقی است. کوهنوردی با سرعت و شدتی برابر با فعالیت‌های فیزیکی شدید مانند تمرینات مقاومتی منجر به کاهش وزن می‌شود.

کوهنوردی نه تنها یک فعالیت هیجان انگیز و ماجراجویانه است، بلکه یک ورزش سخت است که می‌تواند به کاهش وزن و آمادگی جسمانی بدن کمک کند. ترکیبی از ورزش‌های درگیر با سیستم قلبی عروقی، تمرینات مقاومتی و استقامت ذهنی در این فعالیت منجر به کالری سوزی قابل توجه و در نهایت کاهش وزن می‌شود.

آیا می‌توانید فقط از طریق کوهنوردی به تناسب اندام برسید؟

عامل اصلی کاهش وزن با کوهنوردی، فعالیت شدید بدنی است. بالا رفتن از شیب‌های تند و پیمایش در زمین‌های ناهموار، ماهیچه‌ها و سیستم قلبی عروقی را به چالش می‌کشد و در نتیجه ضربان قلب و مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. در نتیجه کالری و چربی می‌سوزند و باعث کاهش وزن می‌شود.

علاوه بر این، در کوهنوردی استقامت و مقاومت بالا می‌رود، زیرا بدن باید بر مانع جاذبه غلبه کرده و وزن خود را در هنگام صعود تحمل کند. این تمرین مقاومتی به پرورش عضلات و افزایش توده عضلانی بدون چربی کمک کرده و در نهایت باز منجر به کاهش وزن می‌شود. از طرفی، افزایش توده عضلانی، متابولیسم را افزایش می‌دهد، زیرا ماهیچه‌ها در زمان استراحت کالری بیشتری نسبت به بافت چربی می‌سوزانند. این بدان معنی است که حتی پس از صعود، بدن به سوزاندن کالری به طور موثر ادامه داده و به کاهش وزن بیشتر کمک می‌کند.

آیا می‌توانید فقط از طریق کوهنوردی به تناسب اندام برسید؟

تاثیر کوهنوردی بر استقامت ذهنی

کوه نوردی علاوه بر فواید جسمی، استقامت ذهنی را نیز افزایش می‌دهد و ذهنیت مثبت را تشویق می‌کند. مقابله با چالش‌های بالا رفتن از یک کوه نیاز به تمرکز ذهنی، عزم و پشتکار زیاد  دارد. این انعطاف‌پذیری ذهنی که در طول کوهنوردی پرورش می‌یابد، به سایر جنبه‌های زندگی از جمله کاهش وزن منتقل می‌شود. با ایجاد یک ذهنیت قوی، کوهنوردان می توانند به اهداف تناسب اندام خود رسیده، در برابر وسوسه نسبت به غذاهای ناسالم مقاومت و بر هر مانعی در مسیر کاهش وزن خود غلبه کنند.

کوهنوردی بر چه قسمت‌های از بدن تاثیر می‌گذارد؟

علاوه بر این، کوهنوردی ورزشی است که تمام بدن و گروه‌های مختلف عضلانی را به طور همزمان درگیر می‌کند. عمل کوهنوردی، کوهنوردان را مجبور می‌کند تا از پاها، هسته و قسمت بالایی بدن خود به طور گسترده استفاده کنند. پاها به طور خستگی ناپذیری بدن را به سمت بالا می‌کشند، هسته بدن تثبیت شده و از تنه حمایت می‌کند. تقویت بالاتنه در کوهنوردی نیز به حفظ تعادل کمک و در طول بخش‌های چالش برانگیز ثبات را فراهم می‌کند. در نتیجه در کوهنوردی کل بدن درگیر است و عضلات متعددی در بدن تقویت می‌شوند.

کوهنوردی بر چه قسمت‌های از بدن تاثیر می‌گذارد؟

کوهنوردی مزایای سلامتی متعددی فراتر از کاهش وزن دارد. ورزش‌های هوازی مرتبط با کوهنوردی باعث تقویت قلب و ریه، بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین به کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک کرده و عملکرد کلی قلب و عروق را بهبود می‌بخشد. با شرکت منظم در کوهنوردی، افراد می‌توانند توانایی بدن خود را برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی بهبود بخشند که منجر به افزایش استقامت و تناسب اندام کلی می‌شود.

علاوه بر این، کوهنوردی ورزشی است که در مقایسه با سایر تمرینات با شدت بالا مانند دویدن یا پریدن، که فشار زیادی روی مفاصل است، عوارض کمتری برای بدن دارد. زمین‌های ناهموار طبیعی و مسیرهای پیاده‌روی از ضربه روی مفاصل جلوگیری کرده و خطر آسیب را به حداقل می‌رساند. این باعث می‌شود که کوهنوردی برای افرادی که ممکن است مشکلات مفصلی داشته باشند یا به دنبال یک ورزش با حداقل آسیب بدنی هستند، انتخابی عالی باشد.

کوهنوردی بر چه قسمت‌های از بدن تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر صخره نوردی بر کاهش وزن

از آنجایی که فاکتورهای زیادی بر کالری سوزی واقعی تأثیر می‌گذارند، جدولی در زیر تهیه کرده‌ایم که انواع ورزش‌ها و میزان کالری سوزی آنها را در ساعت نشان می‌دهد. برای مقایسه بهتر، جنسیت، سن، قد و وزن یکسان برای هر فعالیت تعریف شده است. بنابراین شما یک نمای کلی دارید که در کوهنوردی در مقایسه با سایر ورزش‌ها چه مقدار کالری می‌سوزانید.

نمونه مورد بررسی در جدول جنسیت مرد، سن 25 سال، وزن (82 کیلوگرم) و قد 180 سانتی متر دارد. هدف این جدول این است که به شما نشان دهد یک فرد با چنین مشخصاتی در کوهنوردی در مقایسه با سایر رشته‌ها چه مقدار کالری می‌سوزاند.

نوع ورزش  میزان کالری سوزی در ساعت
کوهنوردی 570
تنیس 555
جاگینگ (نرم دوی) 532
دو استقامتی 517
دوچرخه سواری 494
بسکتبال 418
بدمینتون 365
گلف 228

همانطور که می‌بینید صخره نوردی در مقایسه با سایر فعالیت‌ها کالری سوزی بالایی دارد. این به این دلیل است که تحرک فیزیکی در کوهنوردی بسیار شدید و سخت است. با این حال، نباید فقط کوهنوردی را به دلیل کالری سوزی بالای آن شروع کنید، بلکه باید برای شما سرگرم کننده باشد تا به صورت مستمر آن را ادامه دهید.

تاثیر صخره نوردی بر کاهش وزن

چگونه در هنگام صخره نوردی کالری بیشتری بسوزانیم

چند استراتژی مفید وجود دارد که باعث افزایش کالری سوزی شما در هنگام صخره نوردی می‌شود. اولین مورد، استراحت کوتاه بین هر مسیر یا هر شروع جدید است. به جای 5 دقیقه، سعی کنید زمان استراحت کمتری به مدت 2 دقیقه داشته باشید تا با بالا رفتن کالری بیشتری بسوزانید. البته این مورد را نمی‌توان زیاد سخت گرفت، زیرا بین مسیرها به کمی استراحت نیاز خواهید داشت. با این حال، بیشتر مردم زمان زیادی را برای صحبت با سایر افراد در گروه یا مسیر، صرف می‌کنند. در عوض سعی کنید از این زمان به طور فعال در کوهنوردی استفاده کنید تا روند کاهش وزن با سرعت بیشتری انجام شود. 

روش دیگر برای افزایش کالری سوزی این است که با سرعت کمتری صعود کنید. با این حال، شما فقط می‌توانید از این استراتژی در مسیرهایی استفاده کنید که برای شما بسیار آسان است، زیرا نمی‌توانید در مسیرهای سخت‌تر آنقدر خود را نگه دارید.

تاثیر صخره نوردی بر کاهش وزن

کوه نوردی ارتباط با طبیعت و لذت بردن از فضای باز را فراهم می‌کند. احاطه شدن میان مناظر خیره کننده نه تنها تجربه کلی فرد را بهبود می‌بخشد بلکه تأثیر مثبتی بر سلامت روانی او نیز دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که گذراندن وقت در طبیعت، استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش و در عین حال احساس شادی و رضایت کلی از زندگی را افزایش می‌دهد. تقویت عاطفی، کاهش خوردن عصبی و افزایش انگیزه برای فعال ماندن، همگی از مزایای کاهش وزن با کوهنوردی هستند.

نهایتا کوه نوردی یک فعالیت نشاط آور است که فواید بی‌شماری برای کاهش وزن و آمادگی جسمانی کلی دارد. کوهنوردان از طریق ترکیب تمرینات قلبی عروقی، تمرینات مقاومتی و استقامت ذهنی می‌توانند کالری بسوزانند، قدرت عضلانی شان را تقویت کنند، استقامت خود را افزایش دهند و سلامت کلی بدنشان را بهبود بخشند. علاوه بر این، کوهنوردی کمترین عوارض را برای بدن ایجاد می‌کند، انعطاف پذیری ذهنی را افزایش و به افراد اجازه می‌دهد با طبیعت ارتباط برقرار کنند. بنابراین، چه یک کوهنورد باتجربه باشید و چه یک مبتدی که به دنبال چالش‌های جدید هستید، کوه نوردی می‌تواند راهی عالی برای کاهش وزن و شروع سفر به سمت یک سبک زندگی سالم باشد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
پرهام
21 بهمن 1398
مقاله مفید ی بود
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.