انتشار: 1397/7/16
بروزرسانی: 1402/8/15
راهنمای بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران گرگان

راهنمای بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران گرگان

در قسمت جنوبی شهر گرگان، جنگلی با نام ناهارخوران وجود دارد که یک جنگل باستانی است و از جاذبه‌های اصلی شهر به شمار می‌رود. این جنگل در حدود 300 هکتار وسعت دارد که 168 هکتار از آن از سال 1338 به منظور ایجاد تفرجگاهی برای اهالی گرگان، توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در اختیار شهرداری گرگان قرار گرفت و امکانات رفاهی و گردشگری در آن به وجود آمده است.
مشاهده عنوان‌های مقاله

زمان‌های که نیاز به آرامش دارید، پارک جنگلی ناهار خوران گرگان را فراموش نکنید، دیدن انبوه درختان و رنگ سبز طبیعت، آرامش خاصی به روح و روان انسان هدیه می‌دهد. قدم زدن در میان درختان سر به فلک کشیده و بلند قامت، زمزمه و نوازش‌های باد در میان آن‌ها، آواز پرندگان مختلف و خانه‌سازی دارکوب‌ها، همگی انسان‌ها را از شهر‌های شلوغ و پر استرس به سوی این پهنه‌های زمردین فرا می‌خوانند تا با نفس های شان در جنگل روح تازه‌ای به کالبد خود هدیه دهند.  گاهی هم در میان جنگل‌ها جریان خروشان رود‌ها، آبشار‌ها و چشمه‌ها وجود دارند که با حرکات خود، طراوت و تازگی خاصی به جنگل‌ها بخشیده‌اند.

اقامت در ناهارخوران گرگان

این پارک جنگلی دارای امکانات رفاهی مختلف و مناسب از جمله پارکینگ، آلاچیق و زمین بازی است و از این بابت  در سفر دغدغه‌ای نخواهید داشت. ناهارخوران یکی از مقاصد گردشگری استان گلستان است که دارای شهرت ملی است. پارک جنگلی ناهارخوران به سبب موقعیت جغرافیایی‌اش، اغلب آب و هوایی دلچسب و مطبوع دارد. قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک و حدود 40 میلیون سال پیش باز می‌گردد.

اقامت در ناهارخوران گرگان

آشنایی با جنگل ناهارخوران گرگان

در قسمت جنوبی شهر گرگان، جنگلی با نام ناهارخوران وجود دارد که یک جنگل باستانی است و از جاذبه‌های اصلی شهر به شمار می‌رود. این جنگل در حدود 300 هکتار وسعت دارد. 168 هکتار از آن از سال 1338 به منظور ایجاد تفرجگاهی برای اهالی گرگان، توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در اختیار شهرداری گرگان قرار گرفت و امکانات رفاهی و گردشگری در آن به وجود آمده است. چندین سال پیش، و قبل از این اقدام شهرداری، اهالی برای بهره بردن از مناظر و مواهب جنگل به صورت خودجوش شروع به تجهیز پارک کرده بودند.

به مرور زمان و با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش وسعت شهر گرگان، فاصله جنگل ناهارخوران با مرکز شهر کمتر شد. خیابانی هم که ناهارخوران را به شهر متصل می‌کرد، تبدیل به یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد شد؛  خیابانی که امروزه یکی از گذرگاه‌های اصلی شهر و یکی از جاذبه‌های این پارک جنگلی به حساب می‌آید و به عنوان بلوار ناهارخوران شناخته شده است.

آشنایی با جنگل ناهارخوران گرگان

دلیل نام گذاری پارک جنگلی ناهارخوران

این محل در روزگاران قدیم، بر سر راه بازگشت کاروان‌های حجاج یا زائران حرم امام رضا (ع) قرار داشت. این کاروان ها معمولا از کوههای جنوب گرگان به منطقه زیارت میرسیدند و در اینجا اطراق میکردند. آشنایان و بستگان این افراد نیز پس از چند ماه دوری در این محل به استقبال آنها می آمدند و در منطقه فعلی که پارک ناهارخوران در آن واقع است، برای صرف ناهار توقف می‌نمودند. به همین جهت این منطقه به ناهارخوران معروف شده است و پس از مدتی این نام بر روی آن باقی مانده است.

لوازم ضروری سفر به ناهار خوران گرگان

تلفن همراه، دارو های عمومی، کفش پیاده روی، کیسه زباله، دفترچه بیمه، چادر مسافرتی، پاور بانک، لباس اضافه، آب آشامیدنی، دمپایی و صندل و ... از جمله لوازمی هستند که در هنگام بازدید از جنگل ناهارخوران می‌بایست به همراه داشته باشید. برای رسیدن به این پارک جنگلی زیبا ابتدا باید به استان گلستان، شهر گرگان بروید و سپس از طریق بلوار ناهارخوران به این منطقه برسید.

آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، 8 کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب

لوازم ضروری سفر به ناهار خوران گرگان

موقعیت جغرافیایی پارک جنگلی ناهارخوران

با توجه به موقعیت جغرافیایی این پارک جنگلی و قرارگیری آن در دامنه کوه، دره‌ها و آبریز‌های فراوان هوش از سرتان می‌برد و طبیعت، فضایی دلنشین و زیبا را پیش چشمان‌تان به رخ می‌کشد. طبق پژوهش‌های انجام شده قدمت ناهارخوران و منطقه جنگلی آن به 40 میلیون سال پیش یعنی دوران ژوراسیک بازمی‌گردد. این جنگل قسمتی از مجموعه جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌آید. این جنگل که با نام‌های روستای ناهارخوران و پارک جنگلی ناهارخوران هم شناخته می‌شود، دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است و می‌تواند لحظات و خاطره‌های خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

دیدنی ها و تفریحات ناهارخوران

در پارک جنگلی ناهارخوران رودخانه‌ها، چشمه‌ها، کوه‌ها و جاذبه‌های طبیعی دیگری وجود دارند که می‌توانید از آنها بازدید کنید.  به طور کلی در جنگل ناهارخوران دیدنی‌ها و تفریحات زیادی انتظار شما را می‌کشند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

بازدید از رودخانه و چشمه‌ها

تنها رودخانه پارک جنگلی ناهارخوران، رودخانه زیارت است که از ارتفاعات روستای زیارت سرچشمه گرفته و با طولی در حدود 40 کیلومتر در منطقه جریان دارد. این رودخانه یکی از منابع تأمین آب شهر گرگان است. همچنین پارک جنگلی ناهارخوران دارای چشمه‌های فراوانی است، معروف‌ترین آن‌ها سفید چشمه نام دارد که در ارتفاعات ناهارخوران قرار گرفته است. در تیر ماه سال 1377 اطراف سفید چشمه را سنگ چینی کردند تا استفاده از آب آن راحت‌تر شود. متأسفانه در سال‌های اخیر حجم آب آن به شدت کاهش پیدا کرده است؛ اما باز هم یکی از دیدنی‌های ناهارخوران به شمار می‌آید.

بازدید از رودخانه و چشمه‌ها | پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

تپه باباطاهر

اگرقصد دارید نگاهی به شهر و زیبایی‌های اطراف آن بیندازید، در کنار بلوار ناهارخوران تپه‌ای به نام باباطاهر وجود دارد که گردشگران و اهالی منطقه از آن بالا ‌می‌روند و به تماشای زیبایی‌های منطقه می‌نشینند.

ناحیه پارادایز

در پارک جنگلی ناهارخوران، تمام امکانات برای سپری کردن یک روز دلچسب مهیا است. در قسمتی از این پارک، ناحیه‌ای با نام پارادایز وجود دارد که در آن می‌توانید به انواع رستوران‌ها، هتل‌ها و شهربازی بچه‌ها، بازارچه خرید و دیگر امکانات دسترسی داشته باشید.

 جنگل‌های مصنوعی

در کنار بلوار ناهارخوران، جنگل مصنوعی و کاشته شده‌ای از درخت‌های کاج وجود دارد که می‌توان لحظات خوشی را در آن تجربه کرد. پیاده روی و جنگل نوردی در انبوه درختان بلند قامت، بسیار لذت بخش و مفرح است. همانطور که در طی جنگل نوردی در این پارک جنگلی از زیبایی‌های آن لذت می‌برید، با ادامه مسیر می‌توانید به پارک جنگلی النگدره، که در نزدیکی ناهارخوران و 5 کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار دارد هم سری بزنید.

 جنگل‌های مصنوعی | پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

در ناهارخوران بلندی‌هایی وجود دارد که علاقه‌مندان به کوه نوردی می‌توانند در آن ساعاتی را به کوهنوردی و کوهپیمایی اختصاص دهند. همچنین در این قسمت می‌توانید از سفید چشمه دیدن کنید و از منظره جنگل و روستا‌های اطراف لذت ببرید. به طور میانگین، بخش‌های مرتفع ناهارخوران 450 متر از سطح دریا ارتفاع دارند اما این میزان در نقاط مرتفع‌تر به 700-900 متر هم می‌رسد.

بلندی‌های مورد استفاده کوهنوردان، در غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران قرار دارد که مسیر اصلی صعود آن‌ها برای رسیدن به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر است. این ارتفاعات دارای راه پله‌های سنگی قدیمی و زیبایی هستند که دسترسی به آن‌ها را راحت‌تر می‌کند.

پیک نیک و عکاسی در ناهارخوران گرگان

فرصت پیک نیک کردن در ناهارخوران را از دست ندهید. این منطقه با مناظر جذاب و چشم انداز فوق‌العاده یکی از بهترین مکان‌ها برای پیک نیک است.  در کنار آن، ناهارخوران پر است از لحظه‌ها و مناظری که منتظر ثبت و همیشگی شدن هستند. اندکی خلاقیت به خرج دهید و عکس‌هایی ماندگار ثبت نمایید.

پیک نیک و عکاسی در ناهارخوران گرگان

پیاده روی و استفاده از امکانات تفریحی

اگر به دنبال سطحی هموار و مناسب جهت پیاده روی هستید، بلوار ناهارخوران مکانی‌ایده‌آل برای انجام این فعالیت است. همچنین در بخش‌های مختلف ناهارخوران، زمین‌های بازی مخصوص کودکان و وسایل ورزشی به چشم می‌خورند که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

در ناهارخوران چه گیاهان و حیواناتی را می‌بینید؟

پوشش گیاهی این منطقه شامل گونه‌های بومی و گونه‌های کاشته شده میشود.  از گونه‌های بومی این جنگل می‌توان به درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک اشاره کرد. کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا هم از جمله گونه‌های کاشته شده به وسیله انسان در این منطقه هستند. گرچه این گونه‌ها بومی نیستند اما زیبایی خاصی را به این جنگل بخشیده‌اند.

به دلیل گسترش شهر و شهرسازی، متأسفانه در این جنگل گونه‌های جانوری زیادی به چشم نمی‌خورد؛ اما خوشبختانه با این که انسان‌ها به عمق طبیعت نفوذ کرده‌اند و در حال صدمه زدن به آن هستند حیواناتی مانند گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک جنگلی در آن زندگی می‌نمایند. پارک جنگلی ناهارخوران از سال‌ها پیش به عنوان یک منطقه جنگلی تفریحی شناخته می‌شد. در سال‌های اخیر اما به دلایل مختلف از جمله استفاده نادرست از منابع طبیعی، جنگل زدایی و توسعه بی‌برنامه و بی‌رویه شهر گرگان، بافت آن تغییر کرده و مناطق مسکونی و اداری و امکانات شهری در قسمت‌های مختلف آن به وجود آمده است.

در ناهارخوران چه گیاهان و حیواناتی را می‌بینید؟ | پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

دیدنی‌های اطراف ناهارخوران 

به دلیل این که این منطقه در بلندی‌های گرگان واقع شده است، هوای خنک‌تری نسبت به شهر دارد. از طرفی دیگر این جنگل در نواحی معتدل و نیمه مرطوب خزری قرار دارد و به همین دلیل آب و هوای آن مطبوع و ملایم است. بارندگی سالانه این منطقه به 649 میلیمتر می‌رسد و دمای هوای آن بین 12 تا 22 درجه سانتیگراد است. پس از بازدید از جنگل ناهارخوران و دیدنی‌های آن، می‌توانید به جاذبه‌های زیر هم سری بزنید

 روستای زیارت

روستای زیارت در 7 کیلومتری ناهارخوران واقع شده و یکی از 20 روستای برتر گردشگری ایران است. این روستا توسط جاده‌ای جنگلی و بسیار زیبا به ناهارخوران متصل شده است. از نقاط دیدنی و یا تفریحی روستا می‌توان به آبشار زیارت، چشمه آبگرم، امامزاده عبدالله، امام‌زاده صالح و همچنین بافت قدیمی روستا اشاره نمود.

پارک جنگلی النگ دره

این پارک جنگلی در 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد و اگر دوست دارید در مسیر منتهی به ناهارخوران باز هم جنگل ببینید، می‌توانید به النگدره بروید. در کنار تمام دیدنی‌های این منطقه،  النگدره سه چشمه آب هم دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن نمایید. برای اقامت در ناهارخوران می‌توانید از هتل‌ها، مهمانسرا‌ها، خانه‌های محلی، آلاچیق‌ها و کلبه‌های درون جنگل بهره‌مند شوید. حتا می‌توانید کمپینگ در طبیعت را تجربه نمایید.

پارک جنگلی النگ دره | پارک جنگلی ناهار خوران گرگان

امکانات رفاهی منطقه پارک جنگلی ناهارخوران

از جمله امکانات پارک جنگلی ناهارخوران می‌توان به آلاچیق، محلی برای برپایی کمپ، هتل، رستوران، میز، نیمکت، آب آشامیدنی، نماز‌خانه، فروشگاه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. همچنین می‌توان در رستوران‌های محلی موجود در این منطقه لذت واقعی طعم غذا‌های محلی را چشید.

پارک جنگلی ناهارخوران در هر فصلی جلوه خاصی دارد و در هر زمان زیبایی‌هایش را به شکلی به رخ بیننده می‌کشد. در فصل بهار رود و چشمه‌ها پر آب شده است و غروب روز‌های بهاری می‌تواند بهترین محل برای گردش و گذراندن وقت باشد. در روز‌های گرم تابستان می‌توان از آب و هوای‌ییلاقی گرگان لذت بسیار برد. در پاییز، برگ‌های درختان انجیلی که به صورت قرمز و زرد و گلبهی در آمده‌اند و مِهی که منطقه را گاه و بیگاه در آغوش می‌گیرد، رویایی‌ترین تصویر جنگل را به نمایش می‌گذارند. در زمستان نیز، برای لذت بردن از روز‌های برفی می‌توان به ناهارخوران سفر نمود.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.