انتشار: 1397/4/27
بروزرسانی: 1402/5/4
چک لیست ضروریات آفرودی | قبل از سفر آفرود چه مواردی را باید کنترل کنیم

چک لیست ضروریات آفرودی | قبل از سفر آفرود چه مواردی را باید کنترل کنیم

بررسی وضعیت آب و هوا، آشنایی با مسیرها، چکاپ خودرو، به همراه داشتن تجهیزات خودرو مثل زاپاس و …، همراه داشتن تجهیزات ایمنی و بسیاری از موارد دیگر جزو چک لیست ضروریات آفرود هستند. آفرود می‌تواند برای افراد مبتدی خیلی خطرناک باشد؛ بنابراین قبل از شروع سفر آفرودی خود لیستی از موارد مهمی که در ادامه آمده است را تهیه کرده و جز به جز آن را چک کنید تا در طول مسیر دچار مشکل نشوید.

ورزش آفرود علی رغم نشاط آور بودن، می‌تواند برای مبتدیان بسیار خطرناک باشد. به همین جهت در این مقاله ما سعی داریم نکات ایمنی و مهمی که آفرود سواران، چه مبتدی و چه باتجربه، پیش از شروع یک سفر آفرود باید بدانند و رعایت نمایند را ارائه نماییم. به همین جهت و برای راحت تر شدن کار، چک لیست ضروریات آفرودی را برای شما تهیه کردیم تا قبل از سفر آفرود خود آن را به دقت بررسی و کنترل نمائید.

چک لیست ضروریات آفرودی

مهم است که قبل از بستن چمدان‌ها و راهی شدن به سفر موارد زیر را کنترل نمائید. قرار است در سفر آفرودی به شما خوش بگذرد، پس لیست زیر را تهیه کرده تا در طول سفر دچار مشکل نشوید. در صورت امکان، سعی کنید به تنهایی به آفرود نروید و همیشه افرادی را با خود به همراه داشته و دسته جمعی سفر کنید.

بررسی وضعیت آب و هوا 

برای سفر پیش روی خود برنامه ریزی کنید. حتما وضعیت آب و هوایی و مسیر را بررسی نمایید. آفرودسواران حرفه‌ای و علاقه مندان به طبیعت، به خوبی می‌دانند که آب و هوا می‌تواند در یک لحظه تغییر کند. این امر به ویژه هنگام سفر به کوهستان صادق است. شما ممکن است با شلوارک و تی شرت، خانه را ترک کنید، اما بعد از رسیدن به مکان آفرودی مورد نظر از سرما یخ برنید.

بررسی وضعیت آب و هوا 

شما نمی‌توانید با تغییرات آب و هوا مبارزه کنید، اما می‌توانید با برنامه ریزی مناسب آن را مدیریت کنید. متأسفانه، بسیاری از علاقه‌مندان به آفرود تنها به پیش بینی وضعیت هوا تکیه می‌کنند؛ اما معمولا اطلاعات دقیقی از وضعیت آب و هوا ارائه نمی‌شود. بنابراین لباس مناسب و کافی با خودتان ببرید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

اطمینان از مسیرها

بسیار پیش آمده که افراد ناآگاه در طی مسیر آفرودی خود، راهشان را گم کرده و ساعت‌ها و یا حتی روزها در جنگل، کویر و یا ... سردرگم شده‌اند. بسیاری از مسیرهای آفرود شاید حتی بر روی نقشه نیز وجود نداشته باشند. در هنگام مقابله با طبیعت و به ویژه با آن قسمت‌هایی که کمترین آشنایی را دارید، باید عاقلانه رفتار کنید؛ زیرا در غیر این صورت نتایج بدی به بار خواهد آورد.

اطمینان از مسیرها

بهتر است همیشه با افراد محلی و با تجربه که از قبل با مکان مورد نظر آشنایی دارند، مشورت نموده و با مسیر آشنا شوید. در برخی نقاط افراد محلی با نام "بلد" یا "بلد راه" وجود دارند. این افراد معمولا با مسافران همراه شده و آنها را در یافتن مسیر راهنمایی می‌کنند.

چک کردن وضعیت خودرو 

 اطمینان حاصل کنید که خودروی شما در وضعیت خوبی است. تعمیر و نگهداری خودرو یکی از الزامات مهم جهت رفتن به آفرود است. چک لیست اولیه باید شامل موارد زیر باشد:

  • فشار باد لاستیک
  • وضعیت لاستیک (سالم یا خراب بودن)
  • به همراه داشتن لاستیک یا لاستیک‌های زاپاس
  • روغن موتور، روغن ترمز و خنک کننده رادیاتور 
  • تنظیم سیستم تعلیق و فنربندی
  • همراه داشتن میزان کافی سوخت
  • برق باتری و سیم کشی الکتریکی خودرو را به دقت بررسی نمایید. این اشکال‌ها می‌تواند علاوه بر آسیب به موتور و دیگر قطعات خودرو، خطر آتش گرفتن آن را هم افزایش دهد. 

چک کردن وضعیت خودرو 

فراهم نمودن وسایل شخصی و ضروری

لیست ضروریات شخصی به عوامل زیادی بستگی دارند. عواملی مانند نوع آفرود، مقدار فضایی که در اختیار دارید، مسافتی که طی می کنید، طول سفر و همچنین بسیاری از عوامل دیگر باید در نظر گرفته شود. با این حال، به صورت کلی هر شخصی که قصد دارد به یک سفر آفرود برود، باید غذای کافی، آب به میزان لازم، دستگاه GPS، لباس اضافی، وسایل ارتباطی، نقشه، چراغ قوه و یک جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشد.

تجهیز خودرو با وسایل زاپاس و سوخت

خودروی آفرود خود را با ابزارهای مختلف و سوخت کافی تجهیز نمایید. هر خودرو باید لاستیک زاپاس، جک خودرو، سوخت اضافی داشته باشد. همچنین به یاد داشته باشید که همواره مقداری پول نقد نیز با خود به همراه داشته باشید زیرا آفرود به معنی سفر به مناطق دوردست است و برای خرید لوازم مورد نیاز در این مناطق نیاز به پول نقد خواهید داشت.

تجهیز خودرو با وسایل زاپاس و سوخت

عملکرد خودروی آفرود خود را با ابزارهای ویژه زیر بهبود ببخشید

  • لاستیک های ویژه آفرود: این لاستیک‌ها از تایرهای معمولی گران ‌تر هستند. قیمت این لاستیک‌ها معمولا از 100 دلار آمریکا آغاز می‌شود. این اقدام نخستین حرکت هر شخصی است که می‌خواهد ورزش آفرود را امتحان نماید. این لاستیک‌ها مقاومت بیشتری در مقابل شرایط مختلف و دشوار آفرود از خود نشان می‌دهند.
  • فیلترهای هوا و خنک کننده آن: این ابزارها با گردش جریان هوا سبب افزایش عملکرد طی سفر آفرود خواهند شد.
  • جاذب های بزرگ جهت دفع ضربات شدید: این ضربه گیرها سیستم فنربندی و تعلیق را از آسیب های جدی حفظ خواهد نمود.
  • چراغ های ویژه آفرود: نداشتن دید کافی همواره یکی از نگرانی‌های ماجراجویی‌های آفرود بوده است.
  • گلگیرهای ویژه: همان طور که می‌دانید این گلگیرها از اصابت گل و سنگ به خودرو محافظت خواهد نمود و اجازه نمی‌دهد که وارد سیستم داخلی خودرو گردد.
  • حفاظ های بدنه ویژه آفرود: این حفاظ‌ها در پشت و جلو خودرو نصب شده و مواظبت بیشتری از بدنه در مسافت‌های مشکل خواهد کرد.
  • باربند سقف: برای حمل وسایل بزرگ و اضافی می‌توان باربند را به سقف خودرو نصب نموده و این وسایل را روی آن قرار داد.

عملکرد خودروی آفرود خود را با ابزارهای ویژه زیر بهبود ببخشید

همراه داشتن تجهیزات ایمنی

 تجهیزات ایمنی را با خود داشته باشید تا به هنگام تصادف و یا وقوع حادثه، خود و سایرین را به خطر نیندازید. برای نمونه گیره خودرو برای بکسل نمودن و داشتن طناب بسیار بلند، مناسب و با کیفیت از این دست الزامات هستند.

سایر لوازم و راهکارهای ضروری

  • بیل سبک و کابل‌های باتری: داشتن یک بیل سبک و قابل حمل و کابل‌های ویژه برای باتری به باتری کردن را به همراه خود داشته باشید.
  • کاتر کمربند ایمنی و وسیله شکستن شیشه: کاتر کمربند ایمنی و وسیله شکستن شیشه را زیر صندلی خود در جیب‌های ویژه و در میان زانوهای خود تعبیه نمایید. این ابزار کاربردی می‌تواند جان شما را به هنگام تصادف حفظ نماید.
  • سوت و لیزر: یک سوت و یک لیزر نقطه‌ای را به دسته کلید خود وصل نمایید و با خود به همراه داشته باشید.
  • آشنایی با همسفران و مردم منطقه: با همسفران خود آشنا و در موارد گوناگون با آن‌ها دوستی نموده و با هم صمیمی گردید. همچنین پس از توقف در مناطق محلی، می توانید با مردم آن منطقه هم صحبت نمایید.
  • چک کردن خودرو پس از بازگشت: خودروی آفرود خود را پس از برگشت از سفر آفرود به دقت چک نمایید. به دنبال خسارات، ضربه‌ها و نشتی‌ها باشید. بررسی نمایید که فشار باد لاستیک ها قبل از برگشت به جاده و بزرگراه در حالت مناسب باشد.

سایر لوازم و راهکارهای ضروری

با توجه به تجهیزاتی که در مقاله فوق و کاربرد هر کدام، و همچنین نکاتی که قبل و بعد از یک سفر افرود ایمن باید رعایت نماییم، متوجه می‌شویم که همه آفرود سواران چه افراد مبتدی و چه افراد حرفه ای لازم است که این نکات را بدانند و رعایت کنند تا بتوانند از سفر و ماجراجویی آفرود خود نهایت لذت را ببرند، نه اینکه با قرارگیری در شرایط سخت و نداشتن راه حل در یک برزخ عذاب آور قرار گیرند! 

شما همراه داشتن چه تجهیزات دیگری را برای داشتن یک آفرود ایمن و لذت بخش ضروری می‌دانید؟ لطفا دانش و تجربیات خود را در مورد آمادگی‌های لازم قبل از شروع یک سفر آفرود خصوصا برای مبتدیان، با ما و سایر افراد علاقمند به اشتراک بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.