انتشار: 1396/12/7
بروزرسانی: 1402/5/4
office-equipment-and-environmental-degradation | تجهیزات اداری با هدف کاهش تخریب محیط زیست

تجهیزات اداری با هدف کاهش تخریب محیط زیست

محیط زیست به فاکتورهایی نیاز دارد تا آلودگی کاهش یابد. از جمله دستگاه های اداری مانند فتوکپی، چاپگر، تبلیغات غیر محیطی و ... باعث خواهد شد تا صدمه کمتری به محیط زیست وارد شود.

تجهیزات اداری و کاهش تخریب محیط زیست امروزه یکی از معضلات اساسی شرکت‌ها و سازمان‌ها شده است چرا که محیط زیست تنها به رعایت در مکان‌های عمومی و منازل محدود نمی‌شود و در تمام مکان‌هایی که انسان در رفت آمد است باید رعایت شود. از محیط زیست برای زندگی بهتر و ایده آل که برای سلامتی خودمان مفید است مراقبت شدید انجام گیرد. 

دستگاه فتوكپی

خرید دستگاه فتوكپی خوب با خدمات پس از فروش مناسب که نتیجه‌ی آن مصرف كمتر كاغذ است و این کار منجر به  آلودگی کمتر هوا و همچنین تولید زباله كمتر خواهد شد. نكات مهم در این زمینه عبارتند از: ظرفیت مناسب را انتخاب كنید که به عنوان نمونه می‌توان به انتخاب سرعت كپی و حجم ماهیانه‌ی مناسب اشاره نمود. تنها مشخصات لازم را در نظر بگیرید ولی نگاهی هم به امكان ارتقا داشته باشید. هزینه‌های جاری فتوكپی‌های كوچك را با فتوكپی‌های با ظرفیت بالا مقایسه كنید. از عرضه كنندگان بپرسید كه آیا مخزن جوهر یا تونر را جمع آوری و پر می‌كنند؟

PhotocopyMachine.jpg (23 KB)

به برچسب‌های صرفه جویی در مصرف انرژی توجه نمایید، به طور نمونه خاموش شدن خودكار، هنگامی كه دستگاه در حال استفاده نیست. به دنبال ویژگی امكان چاپ دو رو باشید و اطمینان پیدا كنید كه می‌توانید از كاغذهای بازیافت شده در دستگاه استفاده كنید. دستگاه را در مكانی دور از فضای كاری قرار داده تا از انتشار گاز اُزُن جلوگیری شود. آیا دستگاه فتوكپی می‌تواند مستقیما به رایانه متصل شده و به عنوان چاپگر مورد استفاده قرار گیرد. به خرید دستگاه دست دوم و یا تعمیر شده فكر كنید.

دستگاه چاپگر

چاپگری را انتخاب نمایید كه هم در مصرف کاغذ و هم در مصرف جوهر، دارای عملكرد مناسبی باشد. چاپگری با خدمات طولانی مدت خریداری كنید (3سال توصیه می‌شود). به منظور صرفه جویی در مصرف كاغذ، چاپ دو رو را مدنظر داشته باشید. چاپگری با برچسب مصرف انرژی پایین خریداری نمایید و مطمئن شوید كه مخزن جوهر دستگاه قابل پرشدن یا شارژ شدن است. در چاپگر های رنگی، مخزن‌های رنگ جدا (قرمز، زرد، آبی) می‌تواند از مخازن مجتمع سهرنگ، ارزانتر باشد. معمولاً چاپگرهای لیزری، گران تر هستند اما هزینه به ازای هر صفحه‌ی آن‌ها از چاپگرهای جوهر افشان پایین تر است. هنگامی كه چاپگر لیزری با غلطك بادوام و دارای مخزن جوهر قابل تجدید، خریداری می‌كنید و هزینه جاری و زباله كمتر خواهید داشت.

در مصرف جوهر دستگاه چاپگر صرفه جویی كنید. چاپ چرك نویس معمولا جوهر كمتری مصرف می‌كند و هنگام استفاده از چاپگر، از دستور Print بر روی رایانه خود، گزینه Draft را انتخاب كنید. این كار معمولاً در پنجره چاپ، زیرگزینه‌ی چاپ، قابل دسترسی خواهد بود. بسیاری از چاپگرهای لیزری و دستگاه‌های كپی، تونر دارند كه باید هر چند وقت یكبار عوض شود. تونرها ماده سیاه رنگی دارند كه روی كاغذ چاپ می‌شود. هرچه بیشتر چاپ (پرینت) كنید یا كپی بگیرید، این ماده زودتر تمام می‌شود. پس از سرویس كار دستگاه‌های اداری خود بخواهید كه آن‌ها را دوباره پر شارژ كند حتی اگر نمی‌خواهید آن‌ها را مجددا پر كنید برخی شركت‌‍ها، تونرهای خالی شما را برای بازیافت، تحویل می‌گیرند.

Printer-768x835.jpg (56 KB)

دستگاه نمابر (فكس)

استفاده از دستگاه‌های نمابر در هر دفتری رایج است. ارسال نمابر، به خودی خود ایرادی ندارد چون برق کمتری را مصرف می‌كنند و نیاز به پاكت نامه، برچسب، تمبر و هزینه‌های جا‌به‌جایی نامه توسط پست یا پیك را حذف می‌كنند. متاسفانه كاغذ نمابرهای قدیمی معمولا قابلیت بازیافت ندارند. این كاغذها با مواد شیمیایی پوشیده شده است كه در وجود حرارت، نوشته‌های چاپ شده روی فكس را آشكار می‌كنند و این مواد شیمیایی، جلوی فرایند بازیافت را می‌گیرند.

وقتی این مواد شیمیایی از بین می‌روند، پس از حدود 6 ماه نوشته‌های روی كاغذ فكس نیز محو می‌شوند و در ادارات اغلب به همین دلیل از فكس فتوكپی هم می‌گیرند كه در نتیجه، باز هم كاغذ بیشتری مصرف می‌شود. پس نمابری خریداری نمایید كه از كاغذ معمولی استفاده كند، هر چند كه قیمت آن‌ها ممكن است كمی گرانتر باشد. نمابرها را مستقیماً از یك كامپیوتر شخصی می‌توانید ارسال و دریافت كنید و از نیاز به دستگاه نمابر  راحت شوید.

استفاده بی رویه ظروف و لوازم یك بار مصرف

سعی كنید در ادارات از لیوان، بشقاب، قاشق، چنگال، چاقو و... پلاستیكی یك بار مصرف، كمتر استفاده شود به جای آن که از لیوان و ظروف بلوری، چینی و سرامیكی و قاشق، چنگال و چاقو های فلزی استفاده كنید. در سلف سرویس ادارات برای توزیع غذا از ظروف پلاستیكی، زیاد استفاده می‌شود و راهكار آن صرف غذا توسط پرسنل در محل سالن سلف سرویس در صورت ممكن است. در ظروف پلاستیكی نباید نوشیدنی و غذاهای داغ ریخته شود، چون این ظروف پلاستیكی در صورت حرارت، تركیبات سرطان زا ایجاد می‌كنند. در صورت نیاز به استفاده از ظروف یك بار مصرف در ادارات، بهتر است از ظروف كاغذی و یا ظروف تهیه شده از مواد تجزیه پذیر گیاهی (نظیر غلاف ذرت) استفاده كنید. استفاده از كیسه‌های پلاستیكی برای ارایه محصولات و خدمات رسانی به مشتریان و مراجعه كنندگان ادارات را كاهش دهید و كیسه های پارچه ای را كه می توان به دفعات زیاد از آن ها استفاده كرد، جایگزین كنید.

Disposable-container.jpg (57 KB)

استفاده بی رویه اقلام تبلیغاتی

كاهش استفاده از بولتن، پوستر، بروشور، تراكت و... برای تبلیغات، استفاده از وسایل نمایشی دیجیتالی و نمایشگرها به جای چاپ بی رویه بنر، فلكسی و... . تاكید بیشتر به تبلیغ از طریق رسانه‌های همگانی تلویزیون، رادیو، سینما، روزنامه و مجلات و استفاده از اقلام و كالاهای با دوام و كاربردی برای تبلیغات مانند، ساعت، لوازم اداری رومیزی، فلش و... به جای اقلامی چون، سررسید نامه، تقویم، خودكار استفاده از اقلام و كالاهای سازگار با محیط زیست و یا تهیه شده از مواد بازیافتی برای تبلیغات می‌شود.

  • بهترین جایگزین برای ظروف یک بار مصرف پلاستیکی چیست؟
  • بهترین راه تبلیغات چیست؟
لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ و از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.