انتشار: 1397/4/17
بروزرسانی: 1402/8/15
روستای پالنگان کردستان و آشنایی با زیبایی های آن

روستای پالنگان کردستان و آشنایی با زیبایی های آن

روستای پالنگان روستایی پلکانی است که در استان کردستان و شهر کامیاران قرار گرفته است. از کاوش ها اینطور به نظر می رسد که قدمت آن به قبل از اسلام می‌رسد. قلعه‌های تاریخی و پل‌های قدیمی هم نشان دهنده تاریخ و گذشته طولانی این روستا هستند. وجود آتشکده‌ها و پل‌های باستانی نشان می‌دهد که تاریخ این روستا به دوره‌ فرمانروایی مادها و پادشاهی هوخشتره بازمی‌گردد.

روستای پالنگان در استان کردستان قرار دارد. این روستا از توابع شهرستان کامیاران و یکی از روستاهای دهستان ژاورود است. فاصله شهرستان کامیاران تا روستای پالنگان 48 کیلومتر است. روستای پالنگان کردستان روستایی پلکانی است. عبارت «‌‌‌‌‌‌روستای پلکانی» به کار رفته در این تعریف در اذهان عمومی مساوی با زیباترین روستای پلکانی ایران یعنی ماسوله می‌باشد. اما باید بدانید که در ایران روستاهای پلکانی فراوانی وجود دارند که به دلیل واقع شدن در یک موقعیت جغرافیایی خاص و به سبب وجود برخی پدیده‌های طبیعی، مردمانی این مکان‌ها را برای سکونت برگزیدند.

روستای پالنگان است در دره‌ تنگیور واقع شده است. رودخانه تنگیور، بخش دیگر روستای پالنگان است که از وسط این روستا می‌گذرد و با اینکه اغلب خانه‌ها در قسمت بالادست و قبل از رودخانه قرار دارند دو قسمت پایین و بالای روستا را به وسیله پل به هم متصل کرده‌ است.

آدرس: شما می‌توانید از شهر کرمانشاه و یا سنندج به پالنگان دسترسی داشته باشید. برای این‌کار ابتدا باید خود را به کامیاران برسانید و سپس با طی مسافت 55 کیلومتری در جاده روستای توبره ریز به روستای پالنگان خواهید رسید

روستای پالنگان کردستان و آشنایی با زیبایی های آن

آثار تاریخی روستای پالنگان

آثار تاریخی زیادی که در روستای پالنگان وجود دارد سندی بر این مدعی است که این روستا از دوران سلجوقیان به بعد وجود داشته است. از مهم‌ترین آثار تاریخی این روستا می‌توان به قلعه پالنگان، بقایای مساجد قدیمی و گورستان قدیمی روستای پالنگان اشاره کرد.

قلعه پالنگان

قلعه‌ پالنگان در جنوب شرقی روستا واقع شده است. در درون این قلعه اتاق‌ها، آتشکده‌ها و پل‌های قدیمی به چشم می‌خورند که دارای ارزش تاریخی بسیاری بوده و جذابیت ویژه‌ای دارد.  یک لنگه دروازه قلعه پالنگان از یک تخته سنگ بزرگ ساخته شده است که همچنان پا برجاست. همچنین  پل‌های ساخته شده روی رودخانه‌ها از دیگر آثار باقی مانده در قلعه پالنگان می‌باشد. این آثار باقی مانده سبب شده تا قدمت تاریخی روستای پالنگان، به دوران کهن تخمین زده شود.

قلعه پالنگان | روستای پالنگان

به سبب موقعیت استراتژیکی قلعه پالنگان، این قلعه از قلعه‌های مهم دوران کهن به شمار می‌رفته است و باید بدانید که از آن در فصل خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفته. همینطور جالب است بدانید که قلعه پالنگان در بهار، قلعه حسن آباد در تابستان، قلعه مریوان در پاییز و از  قلعه زلم نیز در فصل زمستان استفاده می‌شده است. پیشنهاد می‌کنم اگر بازدیدی از قلعه پالنگان در این روستا داشتید حتما سری هم به دیگر قلعه‌های مورد استفاده سلجوقیان در سایر فصول نیز بزنید.

قلعه پالنگان در گذشته‌های دور یکی از مقرهای حکمرانی بود که از سال 594 هجری شمسی به تصرف اردلان‌ها درآمد و بخش‌های زیادی از آن‌ درسال‌ 1066 هجری شمسی ویران شد.

از دیگر آثار تاریخی روستای پالنگان می‌توان به بقایای مساجد و خانه‌های قدیمی اشاره کرد که براساس تحقیقات به عمل آمده اساس اصلی این آثار به دوره سامانی باز می گردد. در گورستان قدیمی روستا تعدادی سنگ قبر موجود است که به خط کوفی منقوش شده‌اند و قدمت آن به قرون ششم و هفتم می‌رسد. حتما تماشای این آثار تجربه‌ای شگفت انگیز خواهد بود.

قلعه پالنگان | روستای پالنگان

معماری روستای پالنگان

معماری هر بخش از کشورمان نمادی از رفتار و سبک زندگی مردم آن اقلیم است. روستای پالنگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در منطقه اورامان روستاهای زیادی به صورت پلکانی ساخته شده‌اند این سبک از معماری از گذشته‌های بسیار دور در ایران رواج داشته است. برخی گمانه‌ها نیز بر این است که حتی قدمت این روستا به سال‌های پیش از اسلام نیز می‌رسد.

روستای پالنگان در دامنه یکی از کوه‌های رشته کوه‌ زاگرس و در دو طرف دره تنگیور واقع شده‌است. به دلیل شیب بسیار زیاد کوه، خانه‌های این روستا به صورت پلکانی ساخته شده اند و این در حقیقت راهی است برای مردمان این منطقه  تا با ساخت خانه‌ها به صورت طبقه طبقه و در دل کوه، آن‌ را مامن زندگی خویش کنند. در این سبک از معماری پشت بام خانه پایینی حیاط خانه بالایی می‌باشد. خونگرمی و صمیمیت مردم این روستا سبب شده تا این وضعیت مشکلی ایجاد نکند. اغلب خانه‌های روستای پالنگان با سنگ و اکثرا به صورت خشکه چینی ساخته شده است.

معماری روستای پالنگان

جاذبه‌های طبیعی 

درفاصله 800 متری دره تنگیور چشمه‌های جوشان بسیاری وجود دارد که تأمین کننده بخش اعظم آب رودخانه تنگیور می‌باشند. برخی از این چشمه‌ها از وسط روستا می‌گذرند. در محل ریزش‌ آب چشمه‌ها به رودخانه آبشار‌های بسیار دیدنی به وجود آمده که از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود. طبیعت گردی در میان این آبشارها امروزه از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. به واسطه وجود این چشمه‌ها در نزدیکی روستای پالنگان مجتمع‌های پرورش ماهی بزرگی نیز تاسیس شد‌ه‌اند. روستای پالنگان به دلیل دارا بودن آب و هوای مطلوب در فصول مختلف، از دیدنی‌ترین نقاط استان کردستان محسوب می‌شود.

کسب و کار مردم روستا، کشاورزی، دامداری و ساخت صنایع دستی است و محصولات کشاورزی و دامداری آن‌ها گندم و جو و مواد لبنی می‌باشد. همچنین از صنایع دستی آنها نیز می‌توان به موج بافی، جاجیم بافی و  گیوه بافی اشاره کرد.  مذهب مردم روستای پالنگان سنی است و به لهجه اورامی سخن می‌گویند.

جاذبه‌های طبیعی  | روستای پالنگان

مراسمات آیینی 

مراسمات آیینی این روستا هر ساله گردشگران زیادی را به آن جذب می‌کند. از جمله آنها می توان به مراسمات مذهبی، خوش آمد گویی به نوروز در روز دوم اسفند، عروسی‌ها و مراسم شب یلدا اشاره کرد. همچنین  در فصل تابستان و بهار که عشایر به منطقه کوچ می‌کنند نیز مراسماتی از جمله موسیقی گریان، چپله و سیا‌چمانه اجرا می‌شود.

سوغات پالنگان

روستای پالنگان یکی از 7 روستای هدف گردشگری در استان کردستان است. روستا‌های اورامان تخت، خسرو آبادگروس، نوره سنندج، صلوات آباد بیجار، ژاورود غربی و آوی‌هنگ نیز از دیگر روستا‌های گردشگری کردستان به شمار می‌آیند. این روستا به دلیل وجود راه آسفالته این امکان را فراهم می‌کند تا گردشگران در تمام طول سال بتوانند از این روستا دیدن کنند. جالب است بدانید که بهترین سوغات این منطقه گیوه، کشک محلی و روغن است. وجود مجتمع‌های پرورش ماهی در نزدیکی روستا این امکان را فراهم می‌کند تا ماهی‌های با کیفیت بالا وقیمت مناسب در دسترس گردشگران قرار گیرد.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
علی
21 بهمن 1398
ممنونم از سایت خوبتون بابت مقالات صحیح و کاملی که انتشار میدید
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.