انتشار: 1397/3/24
بروزرسانی: 1402/8/28
آمادگی جسمانی در رشته تیروکمان | آموزش تمرینات عمومی و تخصصی

آمادگی جسمانی در رشته تیروکمان | آموزش تمرینات عمومی و تخصصی

تیراندازی با کمان فقط یک ورزش آرامش و لذت بخش نیست، بلکه فعالیتی است که نیاز به قدرت بالای ذهنی و بدنی دارد. برای موفقیت در این رشته در سطح پیشرفته باید تمرینات عمومی و تخصصی مرتبط را در برنامه خود بگنجانید. این تمرینات می‌توانند به شما در بهبود مهارت‌های تیراندازی با کمان و آمادگی کلی بدنی کمک نمایند.

آمادگی جسمانی در رشته تیروکمان و به طور کلی در هر ورزشی یعنی داشتن قلب، رگ‌های خونی، ریه و عضلات سالم به نحوی که ورزشکار بتواند تمرینات ورزشی خود را انجام دهد. همچنین عواملی همچون تغذیه مناسب و کافی، نوع کار، میزان استراحت، نداشتن اضطراب و فشارهای عصبی نیز بسیار مهم است. آمادگی جسمانی در رشته تیر و کمان نقش اساسی و بسیار مهمی را در میزان موفقیت و کاهش آسیب پذیری ورزشکار در مورد خطرات احتمالی دارد. به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا شما را با آمادگی جسمانی در ورزش تیراندازی با تیر و کمان آشنا نماییم.

آمادگی جسمانی در رشته تیروکمان

بحث آمادگی جسمانی شامل قسمت‌های گوناگون بدن و آمادگی آن‌ها برای ورزش تیراندازی با تیر و کمان است. آماده بودن و ورزیده بودن این قسمت‌ها باید به طور حرفه‌ای و مخصوصی انجام پذیرد. ورزش تیراندازی با تیر و کمان به داشتن عضلات قوی جهت نگه داشتن کمان و کشیدن تیر برای رها نمودن آن یعنی آمادگی جسمانی نیاز دارد. به این منظور ورزشکار تیراندازی با تیر و کمان باید به دو گونه تمرین ها را انجام دهد، نخست ورزش‌های عمومی و بعد ورزش‌های تخصصی تیراندازی با تیر و کمان.

آمادگی جسمانی در رشته تیروکمان

آمادگی جسمانی و ورزیدگی عمومی با بهره‌گیری از وسایل ورزشی داخل سالن به دست می‌آید. تمرینات اینتروال، کار با وزنه، تمرینات کششی، شنا بر روی دست و پا و چرخش سر و بلند نمودن دست‌ها و پاها در وضعیتی که به پشت یا شکم بر روی زمین دراز کشیده‌اید و ... می‌تواند در قوی کردن عضلات به شما کمک کند.

تمرینات تخصصی عضلات 

آمادگی جسمانی و قوی کردن عضلات به صورت اختصاصی در ورزش تیراندازی با تیر و کمان با تمرینات ویژه‌ای به دست می‌آید، که به گروه عضلات شرکت کننده در حالت گیری‌های ویژه بر طبق اصول مربوط به سیستم‌های پرورشی تنظیم می‌گردد. به این منظور تیرانداز می‌تواند با محکم نگه داشتن کمان خود و اکثرا با بالا آوردن و قرار دادن در وضعیت هدف گیری و با ثابت نگه داشتن در فضای هدف گیری، به عضلات خود، آن قدرت خاص را ببخشد. برای دستیابی به این هدف شنا رفتن روی عضلات، خم نمودن زانوها، پریدن از روی مانع کوتاه به سمت راست و چپ، بلند نمودن پای کشیده شده به چپ و راست در حالت نشسته و خم و راست گشتن بسیار مناسب خواهد بود.

تمرینات تخصصی عضلات | آمادگی جسمانی در رشته تیروکمان

تقویت اعضای داخلی بدن 

داشتن سیستم قلبی عروقی سالم از نکات بسیار مهم آمادگی جسمانی در رشته تیر و کمان است. تقویت قلب و سیستم گردش خون و تقویت ریه‌ها در تمرین‌های آمادگی جسمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چون در صورتی که این اعضا مورد استفاده واقع نشده و یا از آن استفاده کمی شود، عضلات، ظرفیت افزایش یافته خود را خیلی سریع از دست می‌دهند.

تأثیر پرورش اعضاء داخلی بدن زمانی مشخص می‌شود که قلب یک ورزشکار با قلب یک غیر ورزشکار مورد مقایسه قرار گیرد. قلبی که بیشتر تحت فشار بوده، به مراتب از قلب یک غیر ورزشکار با ضربان قلب بالا، بزرگ تر بوده، تعداد ضربان کمتر و در نتیجه دارای قدرت عمل بیشتری است.

تقویت بینایی تیرانداز

در ورزش تیراندازی با تیر و کمان ورزشکار باید یک دید قوی و متمرکز داشته باشد. تسلط بر بینایی و تمرکز بر روی هدف می‌تواند به تیرانداز کمک بسیاری در موفقیت وی نماید. منظور از تقویت بینایی بهره گیری از تمریناتی بوده که در فاصله‌های زمانی مختلف در تمرین‌های سالن انجام می‌شوند. این نوع تمرین‌ها یکی از مناسب ترین شکل‌های تمرینی برای افزایش قدرت، سرعت و مقاومت است. شاخص‌ترین این تمرینات، فشاری است که بر اساس آن بر اعضای بدن وارد می‌گردد. خصوصا اینکه به هنگام انجام این تمرینات تیرانداز مجاز به استراحت نیست.

تقویت بینایی تیرانداز | آمادگی جسمانی در رشته تیروکمان

تمرینات تنفسی 

داشتن سیستم تنفسی قوی و توانایی کنترل دم و بازدم‌ها به هنگام انجام تمرین‌های ورزشی در مسابقات بسیار مفید است و به ورزشکار کمک می‌کند تا در رتبه‌های برتر قرار گیرد. گاهی تمرینات ساده نیز به تقویت قوای تنفسی کمک می‌نماید. برای این کار تنفس را تا حد امکان عمیق نمایید و سپس هوا را کم کم و به آرامی به بیرون بفرستید. پس از بازدم، نفس خود را نگه دارید و کم کم فاصله زمانی بین دم و بازدم را افزایش دهید. دست‌های خود را به صورت مخالف زیر بغل گرفته و بعد تا حد امکان نفس عمیقی بکشید. باید تلاش نمایید تا بدون ایجاد هیچ گونه سر و صدای ناشی از تنفس، عمل دم و بازدم را تا حد امکان عمیق انجام دهید.

با آشنایی با تمرینات عمومی و تخصصی آمادگی جسمانی در تیروکمان در می‌یابیم که انجام این تمرین‌ها چه تأثیرات مثبتی برای جسم ورزشکار دارد و تا چه حد می‌تواند در میزان موفقیت او و همچنین جلوگیری از آسیب‌های وارده به وی در حین تیراندازی کمک ننده باشد. بنابراین حتی افرادی هم که به صورت تفریحی و گاه به گاه به تیراندازی با تیر و کمان می‌پردازند، ضروری است که قبل از شروع بدن خود را گرم و آماده نمایند و افرادی هم که به صورت حرفه‌ای تیراندازی می‌کنند هم باید به صورت حرفه‌ای به تمرینات آمادگی جسمانی پرداخته و عضلات، قلب و عروق و همچنین ریه‌ها و سیستم تنفس خود را تقویت نمایند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.