انتشار: 1397/5/17
بروزرسانی: 1402/9/21
چگونه یک شکار موفق داشته باشیم؟

چگونه یک شکار موفق داشته باشیم؟

شناخت عوامل مؤثر در شکار راهی مناسب و کاربردی برای داشتن یک شکار موفق است. برای موفقیت در شکار، در مورد گونه‌های مورد نظر خود دانش لازم را کسب کنید، از قوانین محلی با خبر باشید و مهارت‌های ضروری مانند تیراندازی و ردیابی را به صورت اصولی فرا بگیرید. شکار اخلاقی و قانونی را تمرین کنید.

یادگیری تیراندازی حرفه‌ای و آشنایی با اصول اثرگذار بر شلیک گلوله، از جمله عوامل مؤثر در شکار موفق بوده و هر شکارچی حرفه‌ای و مبتدی باید با این مسائل تعیین کننده و نکات مهم آشنا باشد. عوامل بسیاری در یکشکار موفق نقش دارد و همین طور عوامل بسیاری می‌تواند یک روز هیجان انگیز و زیبا در شکارگاه را برای شما خراب کند.

عوامل مؤثر بر شکار موفق

 مهارت شکارچی در تیراندازی و بالستیک دو موضوع مهم و اثرگذار بر شکار هستند. هر کدام از این موارد تأثیر پذیری خاصی در شکار داشته و میزان دانش و کارآمدی شکارچی را نشان می‌دهد. اگر شکارچی مهارت‌های لازم را در تیراندازی کسب نکرده باشد و اصطلاحاً شکارکُشی نماید، علاوه بر ضرر و زیان وارد آمده به محیط زیست، نمی‌تواند روز خوبی را در شکارگاه بگذراند. بالستیک، شناخت عوامل مؤثر بر شکار و شلیک گلوله از دیگر عوامل مؤثر بر شکار اصولی بوده که مربوط به مهارت شکارچی نیست و عوامل محیطی یا مشخصات فنی اسلحه را نیز شامل می‌شود. با شناخت و فراگیری نکات کاربردی و مهم در شکار، بهینه و اصولی شکار نمایید.

عوامل مؤثر بر شکار موفق

رابطه شکار موفق و مهارت شکارچی

یک شکارچی حرفه‌ای با آگاهی از شرایط استتار، شناخت منطقه شکار، آشنایی با فیزیولوژی بدن حیوان و عوامل مهم محیطی که می‌تواند بر شکار اثرگذار باشد، پا در محوطه شکار می‌گذارد. در زیر تعدادی از عوامل مؤثر بر شکار آورده شده است:

  •  شناخت اسلحه و کاربرد آن
  •  بالستیک اسلحه
  •  شناخت عوامل مؤثر بر شکار
  •  شناخت شیوه زندگی حیوان شکاری
  •  به همراه داشتن مهمات متناسب و لازم
  •  به همراه داشتن لوازم ضروری
  •  مهارت در تیراندازی و نشانه گیری نقاط حیاتی شکار
  •  حفظ اصول و عدم صدمه به محیط زیست
  •  روش های کمین کردن
  • و ... 

رابطه شکار موفق و مهارت شکارچی

بالستیک اسلحه و تأثیرات آن در تیراندازی و شکار اصولی 

از دیگر عوامل مؤثر بر شکار، بالستیک اسلحه و عوامل محیطی هستند. بالستیک به آنالیز و تحلیل شکل حرکت گلوله، سرعت، قدرت و نفوذپذیری تیر در محیط طبیعی گفته می‌شود. عوامل متعددی از جمله باد، ارتفاع، فاصله، رطوبت و ... بر نحوه تیراندازی و بالستیک گلوله اثرگذار هستند، که یک شکارچی باتجربه با آگاهی از این مسائل می‌تواند یک شکار اصولی، هدفمند و کامل را تجربه نماید. عوامل مؤثر بر شکار و یا اصطلاحا بالستیک شامل موارد زیر می‌گردد:

مشخصات گلوله مانند وزن، اندازه، نیروی فنر و نفوذپذیری آن

هرچه وزن گلوله بیشتر باشد، سرعت و چابکی آن کمتر می‌شود، شکل ظاهری گلوله تأثیر بسیاری در نفوذپذیری و توان کشتار شکار دارد.

انرژی گلوله

 یک عامل اثرگذار در اصابت تیر به هدف انرژی گلوله بوده و توان کشتار را افزایش می‌دهد. انرژی گلوله رابطه مستقیمی با وزن و میزان سرعت مهمات دارد. به عنوان نمونه برای شکار پرنده، گلوله سبک و برای شکار پستانداران از گلوله سنگین به کار می‌رود.

انرژی گلوله | شکار موفق

کالیبر

 کالیبر قطر داخلی اسلحه و همچنین اندازه سلاح است که باید با هم هماهنگ باشند. هر چه اندازه کالیبر بالاتر باشد، قدرت و دقت تیراندازی بیشتر می‌شود.

عوامل اثرگذار محیطی بر شکار اصولی

چندین عامل محیطی به طور قابل توجهی بر موفقیت شکار تأثیر می‌گذارند. درک و سازگاری با این عوامل برای شکارچیان بسیار مهم است. در ادامه عوامل محیطی کلیدی که بر شکار موفق تأثیر می‌گذارند، آورده شده است. با در نظر گرفتن این عوامل محیطی و انطباق با آن، شکارچیان می‌توانند درک خود از اکوسیستم را افزایش و شانس خود را برای تجربه شکار موفق و اخلاقی افزایش دهند.

شرایط آب و هوایی و زیستگاه

فعالیت حیات وحش اغلب تحت تأثیر دما است. حیوانات ممکن است در زمان‌هایی از روز یا فصولی خاص، فعال‌تر باشند. باران، برف یا طوفان می‌تواند بر دید، صدا و شرایط ردیابی جانوران و موفقیت شکار تأثیر بگذارد. نوع زیستگاه در یک منطقه به طور چشمگیری بر حضور و رفتار حیات وحش تأثیر می گذارد. درک اینکه حیوانات ترجیح می‌دهند در کجا زندگی کنند به شکارچیان کمک می‌کند تا استراتژی موثری داشته باشند. تغییرات در فشار هوا می‌تواند بر رفتار حیوانات تأثیر بگذارد. برخی از شکارچیان معتقدند که سیستم‌های کم فشار با افزایش فعالیت حیات وحش مرتبط است.

شرایط آب و هوایی و زیستگاه | شکار موفق

فصول و الگوهای مهاجرت، توپوگرافی 

فصول مختلف و الگوهای مهاجرت بر رفتار حیوانات تأثیر می‌گذارد. آگاهی از فصول تولید مثل و مسیرهای مهاجرت برای شکار موفق ضروری است. توپوگرافی چشم اندازها، از جمله تپه‌ها، دره‌ها و جریان‌های آبی، بر حرکت حیوانات تأثیر می‌گذارد. شکارچیان می‌توانند موقعیت خود را بر اساس نوع جغرافیا تعیین کنند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهند. جهت باد نقش مهمی ایفا می‌کند زیرا انواع بوها را منتقل می‌کند. حیوانات به شدت به حس بویایی خود متکی هستند و شکارچیان برای جلوگیری از شناسایی باید جهت باد را در نظر بگیرند.

منابع غذا و آب

داشتن دانش لازم در مورد گیاهان محلی، جانوران و منابع غذایی موجود به شکارچیان کمک می کند تا محل تجمع حیوانات را بیابند. درک عادات تغذیه‌ای برای شکار موفق ضروری است. همچنین دسترسی به منابع آب در حیات وحش بسیار مهم است. دانستن محل چاله‌های آب یا رودخانه‌ها می‌تواند شکارچیان را به مناطقی که احتمال حضور حیوانات در آن‌ها وجود دارد راهنمایی کند.

منابع غذا و آب | شکار موفق

زمان روز و ماه

حیوانات مختلف در ساعات مختلف روز فعال هستند. درک الگوهای رفتاری گونه‌های هدف و زمان های تغذیه آنان به شکارچیان کمک می کند تا موقعیت مناسب برای شکار را پیدا کنند. فازهای ماه می‌توانند بر فعالیت حیوانات، تأثیر بگذارند. شکارچیان ممکن است زمان‌های خاصی را در طول چرخه برای موفقیت انتخاب کنند.

آتش سوزی و بلایای طبیعی، فعالیت‌های انسانی

رویدادهای زیست‌محیطی مانند آتش‌سوزی‌ها یا بلایای طبیعی می‌توانند حیات وحش را تحت تاثیر قرار داده و الگوهای زیست معمول آنها را تغییر دهند. شکارچیان برای شکار موفق باید خود را با این تغییرات وفق دهند. همچنین افزایش فعالیت‌های انسانی در یک منطقه می‌تواند حیات وحش را محتاط‌تر و گریزان‌تر کند. 

ورزش شکار هم مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر نیازمند کسب و یادگیری تعدادی مهارت و نکته است. مهم ترین مهارتی که یک شکارچی باید بداند، تیراندازی است. هر چه شما به عنوان یک شکارچی تیراندازی بهتری داشته باشید و با اصول و نکات شکار از جمله شناخت اسلحه، آناتومی حیوان شکاری، رفتار آن به هنگام فرار و یا عوامل آب و هوایی و تعدادی نکته دیگر که در بالا ذکر شد، آشنا باشید، می‌توانید حرفه‌ای تر و اصولی تر شکار نمایید. بنابراین با حفظ اصول و شناخت عوامل مؤثر بر شکار مهارت های تیراندازی خود را افزایش داده و روزی مفید و مهیج را در شکارگاه تجربه نمایید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.