انتشار: 1396/12/28
بروزرسانی: 1402/7/30
زیبایی‌های کویر طبس | گردشگری و اقامت در کویر طبس

زیبایی‌های کویر طبس | گردشگری و اقامت در عروس کویرهای ایران

طبس، شهری کویری در غرب استان خراسان جنوبی است که دیدنی‌های خاص و کمتر شناخته شده‌ای دارد. شهرستان طبس به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری طبس خواهیم پرداخت. دیدنی‌های جالب در دل این کویر زیبا در سال‌های اخیر باعث رونق اکوتوریسم در این منطقه شده است.

شهر طبس یکی از اولین شهرهای بزرگ ایران بوده که اکثر مورخان آن را به دوره هخامنشیان نسبت می‌دهند. البته اسناد به دست آمده از آن مربوط به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانیان است. همچنین از زمان سامانیان تا دوره صفویه این شهر مورد حمله و هجوم اقوام و طوایف مختلف قرار داشته است. به هر حال به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد در طبس از جمله باغ گلشن، مقبره شیخ ابونصر ایروانی، روستای ییلاقی ازمیغان، سد کریت با قدمتی حدود 800 سال، طاق معروف شاه عباس، چشمه‌های آب گرم و ... یکی از خاص‌ترین و غنی‌ترین مناطق کشور است. 

شهر طبس کجاست؟ آب و هوای آن چگونه است؟

طبس در شمال شرقی استان یزد قرار دارد و از شمال به شهرستان‌های بردسکن و شاهرود، از شرق به فردوس و بیرجند، از جنوب به کرمان و از غرب به شهرستان‌های نائین، اردکان و بافق همسایه است. این شهر در گذشته بخشی از استان یزد بوده اما در سال 1392 به استان خراسان جنوبی الحاق شد. شهرهای بردسکن، فردوس، بشرویه، خوسف، کویر نمک و کویر لوت در اطراف این شهر قرار گرفته اند.

شهر طبس کجاست؟ آب و هوای آن چگونه است؟

این شهر در آب و هوای کویری دارد؛ در تابستان گرمای زیاد و در زمستان سرمای طاقت فرسایی دارد. معمولا در فصل سرما دمای هوا بین 15 تا 9- درجه متغیر است. بنابراین، اگر به شرایط آب و هوایی سخت حساسیت دارید، قبل از سفر، این اطلاعات را بدانید. بارندگی در این شهر بسیار کم است، آنقدر که در بیشتر ماه‌های سال خبری از بارش نیست و زمین‌ها خشک و بایر است. به طور کلی بارش ها در طبس تصادفی و به صورت پراکنده است.

جاذبه‌های گردشگری طبس

طبس به دلیل داشتن اماکن تاریخی، طبیعی و زیارتی فراوان، همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند. جالب است بدانید این جاذبه‌ها به قدری متنوع و شگفت انگیز هستند، به نحوی که طبس را عروس شهرهای کویری ایران می نامند. در ادامه شما را با معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبس آشنا می‌کنیم.

جاذبه‌های گردشگری طبس

کویر طبس و کال جنی

کال جنی و یا دره جن‌ها یکی از نقاط دیدنی و اعجاب‌آور کویر طبس می‌باشد که سالانه گردشگران زیادی را برای بازدید به خود جلب می‌کند. این دره دارای دیوار‌های بلند و پر شیب است که وارد شدن به آن را کاری خطرناک می‌کند. در این دره خانه‌ها و تونل‌هایی وجود دارد که در زمان زرتشتیان برای سکونت ساخته شده بود و به آن‌ها گبر می‌گفتند. این گبر‌ها متعلق به دوره ساسانیان می‌باشند. در ادامه این دره یک آبشار بسیار زیبا نیز وجود دارد که در سر راه خود حوضچه‌هایی را ایجاد کرده که در تابستان برای آب تنی بسیار مناسب می‌باشند.

کویر طبس و تنگه مرتضی علی

در قسمتی از کویر طبس تنگه‌ای با نام مرتضی علی وجود دارد که رودخانه‌ای در آن می‌گذرد. اگر نیم ساعتی را در خلاف جهت مسیر آب به سمت بالا پیاده روی کنید به دیواره‌هایی با ارتفاع زیاد و پر از شیار و حفره می‌رسید که دور تا دورتان را می‌پوشاند. از شیار‌ها و حفره‌های این دیواره چشمه‌های آب گرم تراوش می‌کند که بسیار شگفت‌انگیز است و یکی از پر آب‌ترین این چشمه‌ها چشمه مرتضی علی می‌باشد که این مکان برای بومیان منطقه مقدس است و آب تنی در آن لذت بخش می‌باشد. از دیگر جاذبه‌های این چشمه آن است که آب گرم و آب سرد به فاصله کوتاهی از هم از دل زمین بیرون می‌آیند.

کویر طبس و تنگه مرتضی علی

کویر طبس و طاق بند شاه عباسی

اگر بعد از آب تنی در چشمه مرتضی علی مسیر خود را ادامه دهید دره در قسمت‌های بالاتر تنگ‌تر می‌شود. در این مسیر باد‌ها با زدن قطرات آب چشمه‌ها به صورت و بدنتان فضای دل نشینی را می‌سازند و این لطافت در ادامه با دیدن آثار تاریخی دره بیشتر و زیباتر می‌شود. این آثار باستانی یا همان طاق بند شاه عباسی در دوران صفوی ساخته شده است و 600 سال نیز قدمت دارد.

کویر طبس و سنگ‌نگاره های بز کوهی

طاق بند آثار زیادی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان سنگ نگاره‌های بز کوهی آن نام برد. نماد بز کوهی در میان ایرانیان باستان نمادی مقدس و نشانه بارش و فراوانی نعمت می‌باشد. 

کویر طبس و سنگ‌نگاره های بز کوهی

کویر طبس و روستای نایبند

روستای نایبند که در دل کویر طبس واقع می‌باشد به ماسوله کویر نیز شهرت دارد. تمامی جهانگردان و گردشگرانی که به کویر طبس رفته‌اند از این روستا بازدید و زیبایی و شکوه آن را مورد ستایش قرار داده‌اند. این روستای منحصر به فرد در قسمت جنوب شرقی شهر طبس و بر دامنه کوهستانی زیبا که مشرف بر دشت‌های منطقه می‌باشد واقع شده است و زیبایی صد چندانی به کویر داده است. از ویژگی‌های این روستای سرسبز با مردمان پر تلاش می‌توان به خانه‌های مطبق، نخلستان‌های زیبا و سرسبز، جوی‌های روان و خنک جاری در مزارع و دشت‌ها و باغ‌های میوه‌های رنگارنگ اشاره کرد.

کویر طبس و چشمه های آب گرم دیگ رستم

از فضای سرسبز و چشم نواز نایبن عبور کنیم به دشتی با بسترهای‌اتشفشانی خواهیم رسید که دارای چشمه‌های فراوان آب گرم است که همگی آن‌ها دارای خواص درمانی زیادی می‌باشند. این چشمه‌های آب گرم طرفداران زیادی در بین گردشگران دارد و از جاذبه‌های کویر طبس می‌باشد.

کویر طبس و چشمه های آب گرم دیگ رستم

کویر طبس و باغ تاریخی گلشن

باغ تاریخی گلشن بهشتی است بی‌نظیر در دل کویر طبس که این باغ با شکوه و سرسبز از باغ‌هایی است که در دوره افشاریان ساخته شده است و در آن از آیات قرآن که وصف بهشت را می‌کنند بهره گرفته شده است. بسیاری از درختان این بهشت وصف ناپذیر بیش از 400 سال قدمت دارند و جلوه‌ای زیبا به این باغ بخشیده‌اند.

در پایان لازم به ذکر است که بهترین زمان برای سفر به طبس پاییز، زمستان و اوایل بهار است. با نزدیک شدن به فصل تابستان، گرمای شدیدی بر این منطقه حاکم می‌شود. حداکثر دما در تیرماه به 53 درجه سانتیگراد می‌رسد در حالی که کمترین دمای آن در بهمن ماه حدود 9 درجه است. اگر تحمل گرما را دارید می‌توانید در تیر و مرداد به مراسم خرماپزان بروید. در این مراسم اهالی به چیدن خرما می‌پردازند. در جاهایی از روستا خانم‌های خانه دار دیگ‌ها را روشن می‌کنند و شروع به جوشاندن شیره خرما می‌کنند. می‌توانید به آنها بپیوندید و خرما و شیره خرما درست کنید و با فرهنگ و سبک زندگی مردم محلی بیشتر آشنا شوید.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
محمد
15 بهمن 1398
باعث آرامش
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.