انتشار: 1397/3/20
بروزرسانی: 1402/6/7
the-best-fishing-places | 20 مورد از پرطرفدارترین و بهترین مکان های ماهیگیری در ایران

20 مورد از پرطرفدارترین و بهترین مکان های ماهیگیری در ایران

مکان‌های متعددی در سراسر کشور وجود دارد که ماهیگیری در آنها لذت خاص خودش را دارد. از جمله این مناطق می توان به آب اسک (آمل)، سد لتیان (تهران)، سد منجیل (گیلان)، دریاچه‌ گهر (لرستان)، دریاچه‌های تار و هویر (تهران)، دریاچه زریوار (کردستان)، دریاچه مارمیشو (ارومیه)، دریاچه نئور (اردبیل)، تالاب انزلی، سواحل دریای خزر و دریای عمان و خلیج همیشه فارس و ... از جمله بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران هستند. با توجه به اینکه ایران دارای آب و هوای متنوعی است، ماهیگیری در این کشور در تمام فصول سال امکان پذیر است. در این مقاله، شما را با 20 مورد از بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران آشنا می‌کنیم.
مشاهده عنوان‌های مقاله

کشور عزیز ما ایران، سراسر شکوه و زیبایی است. در ایران تعداد زیادی مکان‌های مناسب برای ماهیگیری وجود دارد. در این مقاله به صورت خلاصه و مفید، 20 مورد از بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران را به علاقمندان به ورزش ماهیگیری معرفی کرده‌ایم. از جهت آسان شدن مطالعه و انتخاب راحت‌تر، بهترین مکان های ماهیگیری در ایران را به سه گروه سواحل دریای خزر، سواحل خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه‌ و تالاب‌، سد و رودخانه‌ تقسیم نموده‌ایم.

توصیه می‌شود قبل از رفتن به این مناطق برای ماهیگیری، تحقیقات لازم را در مورد مجوز ماهیگیری و سایر قوانین مربوطه انجام دهید. در بسیاری از این مناطق در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله، یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، ماهیگیری ممنوع است.

20 مورد از پرطرفدارترین و بهترین مکان های ماهیگیری در ایران

مناطق رایج برای ماهیگیری در ایران

در ایران کجا بریم ماهیگیری؟ ماهیگیری در ایران، یکی از فعالیت‌های پرطرفدار بین مردم است که در طول سال در تمام نقاط کشور، به ویژه در نواحی ساحلی و دریایی انجام می‌شود. از آنجایی که ایران دارای سواحل وسیع، جزیره‌ها و دریاچه‌های بزرگی مانند دریای خزر، خلیج فارس و دریاچه ارومیه است، فرصت‌های بسیاری برای ماهیگیری در آن وجود دارد.

تنوع ماهیانی که در ایران وجود دارد، باعث شده که ماهیگیری به عنوان یک فعالیت مهم در صنعت پرورش ماهی در ایران مطرح شود.

مناطق رایج برای ماهیگیری در ایران

ماهیگیری در ایران با استفاده از روش‌ها و تجهیزات مختلفی انجام می‌شود؛ از جمله می‌توان به انواع ماهیگیری سنتی و مدرن مانند روش پرتابی، فلای فیشینگ، ماهیگیری با کاسی، صید با چاک و گرگور ماهیگیری بر روی قایق، ماهیگیری با دست و ... اشاره نمود. همچنین، برخی از مردم برای ماهیگیری در ایران، به نقاط دورافتاده‌ای مراجعه می‌کنند که به دلیل دسترسی نامحدود به منابع طبیعی، به عنوان مقصدی برای گردشگری و ماهیگیری، مناسب شناخته می‌شوند.

پرطرفدارترین مکان‌های ماهیگیری در ایران؛ در ایران کجا بریم ماهیگیری؟

ماهیگیری یکی از ورزش‌هایی است که علاقه‌مندان زیادی در سراسر جهان دارد. این ورزش به شما اجازه می‌دهد تا با طبیعت در ارتباط باشید، احساس آرامش کنید و در عین حال از تلاش برای صید ماهی لذت ببرید. اما ابتدا باید بدانید در شهر یا منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، به کجا برای ماهیگیری بروید. ماهیگیری در ایران یکی از فعالیت‌های رایج چه برای سرگرمی و چه برای امرار معاش است. در ادامه به نقاط رایج برای ماهیگیری در ایران می‌پردازیم.

پرطرفدارترین مکان‌های ماهیگیری در ایران؛ در ایران کجا بریم ماهیگیری؟

قبل از شروع ماهیگیری، باید به مسائل ایمنی و قوانین توجه کنید. بهترین روش برای این کار، بحث و گفتگو با یک تیم ماهیگیری حرفه‌ای است. آن‌ها به شما قوانین و مقررات ماهیگیری را توضیح خواهند داد و به شما کمک خواهند کرد تا از صید ماهی به صورت قانونی و بدون هیچ گونه مشکلی لذت ببرید.

سواحل دریای خزر؛ ماهیگیری در ایران

دریای خزر یکی از دریاها یا بهتر بگوییم دریاچه‌های بزرگ دنیاست که در شمال ایران واقع شده است. سواحل آن با توجه به تنوع محیط زیستی و بکر بودن، از جمله بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران هستند.

در سواحل دریای خزر، برخی از ماهی‌های معروف شامل کفال، ماهی سفید، ماهی قزل آلا و ... به وفور وجود دارند. از شهرهای معروف برای ماهیگیری در حاشیه دریای خزر، می‌توان به رشت، بندرانزلی، نوشهر، چالوس و ... اشاره کرد.

سواحل دریای خزر؛ ماهیگیری در ایران

سواحل خلیج فارس و دریای عمان

سواحل خلیج فارس و دریای عمان قطب‌های بسیار مهم ماهیگیری در ایران هستند. این مناطق به علت دارا بودن آب دریایی گرم و سواحل وسیع و تنوع بالای ماهی‌های خوراکی، جذابیت بسیاری برای ماهیگیران دارند.

سواحل خلیج فارس برای ماهیگیری بسیار متنوع هستند. برای مثال سواحل شهرستان‌های بندرعباس، بوشهر، بندر لنگه و ... نقاط مناسبی برای ماهیگیری هستند. در این سواحل می‌توانید ماهی‌های مختلفی مانند ماهی حلوا، سنگسر، کخو، شانک، کفشک، شیر، قباد و... را صید کنید. ساحل شهرستان کنگان نیز معمولا به عنوان یکی از بهترین ‌مکان‌ها برای ماهیگیری در خلیج فارس شناخته می‌شود.

سواحل خلیج فارس و دریای عمان؛ ماهیگیری در ایران

سواحل دریای عمان نیز دارای ماهی‌های غنی است. این مناطق بخش‌های مختلفی همچون جاسک، چابهار و... را شامل می شوند. همچنین در عمق های آب دریای عمان می توانید ماهیانی مانند تن ماهی، گیش ماهی، کفال ابو، پرستو ماهی و... را صید کنید.

هرچند که شرایط آب و هوایی و محیط زیست این مناطق از یکدیگر متفاوت است، اما در هر مکانی شما می‌توانید با استفاده از تجهیزات مناسب، به بهترین نتایج در ماهیگیری دست پیدا کنید.

سواحل خلیج فارس و دریای عمان؛ ماهیگیری در ایران

دریاچه‌ها و تالاب‌ها؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

دریاچه‌های ایران به دلیل آب و هوای متنوع کشورمان، گونه‌های متعددی از ماهی‌ها را در خود جای داده‌اند که شرایط شکار مناسبی برای علاقه‌مندان به ماهیگیری فراهم می‌کنند. دریاچه‌های مناسب برای ماهیگیری در ایران شامل دریاچه‌های مصنوعی و طبیعی هستند. ماهیگیری در هر کدام از این مناطق دارای قوانین خاص خودش می‌باشد.

دریاچه‌ها و تالاب‌های بسیاری در سرزمین پهناور ما موجود هستند که مکان‌های ماهیگیری بسیار مناسبی به حساب می‌آیند. این مکان‌ها از وجود ماهیان متعددی بهره‌مند بوده که در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

دریاچه‌ها و تالاب‌ها؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

برای مثال دریاچه ارومیه، به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه ایران، میزبان گونه‌هایی همچون کپور، کفال، قزل‌آلا و ... می‌باشد. دریاچه‌های خزر و زرینه‌رو، نیز ماهیانی همچون سفید، قزل‌آلا و ... را در خود جای داده‌اند.

هرچند که برخی از دریاچه‌ها مطلوبیت کمتری برای ماهیگیری دارند، اما دریاچه‌هایی همچون دریاچه چیتگر و دریاچه مصنوعی ارم  در حال حاضر میزبان ماهیگیران هستند.

1. ماهیگیری در آب اسک آمل

از دیگر نقاط ماهیگیری در ایران، آب اسک روستایی از توابع دهستان لاریجان در شهرستان آمل در استان مازندران است. آب اسک به دلیل چشمه‌های آب گرم خود که از کوه دماوند، سرچشمه می گیرند، شهرت دارد و مکان مناسبی برای ماهیگیری است.

1. ماهیگیری در آب اسک آمل | ماهیگیری در ایران

  • چه زمانی برای ماهیگیری به آب اسک برویم؟ 

بهترین زمان برای ماهیگیری در آب اسک، اواخر بهار تا پایان تابستان است؛ که هوا نسبتا خنک بوده و می‌توانید تمام روز ماهیگیری کنید. فراموش نکنید که مجوز روزانه خود را برای ماهیگیری دریافت کنید! 

  • چه نوع ماهی می‌توانید در اینجا صید کنید؟ 

ماهی محلی و بومی این منطقه، قزل آلای خال قرمز است؛ اما از چند سال قبل قزل آلای رنگین‌کمان نیز به رودخانه هراز( لار) اضافه شده است. 

2. ماهیگیری در دریاچه هامون

یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری در استان سیستان و بلوچستان، دریاچه هامون است که در فاصله کمی از زابل قرار گرفته است. دریاچه‌ هامون از نظر وسعت در ایران، بعد از دریاچه‌های خزر و ارومیه در جایگاه سوم قرار دارد. دریاچه هامون (دریاچه هامون یا دریاچه سیستان) به دلیل پدیده‌های طبیعی خود، چه از نظر بومی و چه از نظر بین المللی ارزشمند است. این منطقه از نظر زیستگاه گونه‌های کمیاب جانوری و گیاهی، جایگاه ویژه‌ای دارد. هامون، سومین دریاچه بزرگ ایران و هفتمین تالاب بزرگ جهان و یکی از نقاط ماهیگیری در ایران است.

2. ماهیگیری در دریاچه هامون؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

علاوه بر نقش محوری آن در زنجیره غذایی واقع در یک منطقه وسیع کویری، زیستگاه مناسبی نیز برای پرندگان بومی و مهاجر است. گونه‌های آبزی در این دریاچه نقش مهمی در تامین نیازهای حیات وحش آن دارند.  اما متاسفانه در سال‌های اخیر، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح لطمات جبران ناپذیری به زیست طبیعی این منطقه وارد آورده است.

  • چه زمانی برای ماهیگیری به دریاچه هامون برویم؟ 

با وجود خشکسالی وسیع در این منطقه و گرمی هوا پیشنهاد می‌کنیم که در فصول سردتر و خنک‌تر سال برای ماهیگیری به این منطقه بروید.

  •  چه نوع ماهی می‌توانید در دریاچه هامون صید کنید؟ 

طبق تحقیقات، 25 گونه ماهی تایید شده در دریاچه هامون یافت شده که 15 گونه آن ماهیان بومی دریاچه هامون هستند. از جمله ماهی‌هایی که می‌توانید در این دریاچه صید کنید، می‌توان به کپور معمولی و کپور علفخوار و سیاه‌ماهی اشاره نمود.

عمده ماهی‌های موجود در دریاچه هامون: ماهی کپور، عروس ماهی، ماهی زردپر، سیاه‌ماهی

 1. دریاچه هامون؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

3. ماهیگیری در دریاچه سد لتیان

سد لتیان یک سد استوانه‌ای بر روی رودخانه جاجرود است که در کمتر از 25 کیلومتری تهران در جنوب شهر لواسان قرار دارد. این سد که یکی از منابع اصلی تامین آب کلانشهر تهران است مکان مناسبی برای ماهیگیری در ایران نیز می باشد. در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله، یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، ماهیگیری در این منطقه ممنوع است.

  • چه زمانی برای ماهیگیری به سد لتیان برویم؟ 

با توجه به تنوع ماهی‌ها در سد لتیان، بسته به نوع ماهی، فصل صید آن نیز متغیر است. برای مثال فصل مناسب برای صید ماهی زردپر، اول بهار و یا اول پاییز است؛ در حالیکه برای صید عروس ماهی باید در فصل بهار و تابستان به این منطقه مراجعه کنید.

  • چه نوع ماهی می‌توانید در سد لتیان صید کنید؟

اگر از علاقه مندان به ماهی کپور و صید آن هستید، ما سد لتیان را به شما پیشنهاد می کنیم. سد لتیان یک از مناطقی است که ماهی کپور در آن به وفور یافت می شود. علاوه بر ماهی کپور در این دریاچه قزل آلای رنگین کمانی، قزل آلای خال قرمز، زردپر، سیاه ماهی، عروس ماهی، ماش ماهی و ... نیز یافت می‌شود.

چه نوع ماهی می‌توانید در سد لتیان صید کنید؟ | ماهیگیری در ایران

4. ماهیگیری در دریاچه سد منجیل

دریاچه سد منجیل یا سد سفید رود، یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان گیلان است. این دریاچه با 56 کیلومتر مربع مساحت، در نزدیکی شهر منجیل قرار گرفته است.

عمده ماهی های موجود در دریاچه سد منجیل (سد سفید رود): ماهی کپور، ماهی اسبله، ماهی زردپر، ماهی سوف

5. ماهیگیری در دریاچه‌ گهر

دریاچه گهر یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری در استان لرستان می‌باشد. این دریاچه در نزدیکی رشته کوه اشترانکوه و در فاصله کمی از شهر درود قرار گرفته است.

عمده ماهی‌های موجود در دریاچه گهر: ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی زردک، ماهی قزل آلای خال قرمز

3. دریاچه‌ گهر؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

6. ماهیگیری در دریاچه‌های تار و هویر

دریاچه‌های تار و هویر از بهترین مکان‌های ماهیگیری در استان تهران به حساب می‌آیند که در فاصله 30 کیلومتری دماوند قرار دارند. هر ساله این دریاچه‌ها با حال و هوای کوهستانی خود میزبان ماهیگیران و طبیعت دوستان زیادی هستند.

عمده ماهی‌های موجود در دریاچه‌های تار و هویر: ماهی زردک، ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی قزل آلای خال قرمز

7. ماهیگیری در دریاچه زریوار

دریاچه زریوار یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان کردستان است که به دلیل زیبایی ویژه‌ای که دارد، علاوه بر ماهیگیری، برای طبیعت گردی هم مناسب خواهد  بود.

عمده ماهی‌های موجود در دریاچه زریوار: انواع ماهی کپور

5. دریاچه زریوار؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

8. ماهیگیری در دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری در استان آذربایجان غربی است. این دریاچه زیبا که مساحت آن به 5 هکتار می‌رسد، 45 کیلومتر با شهر ارومیه فاصله دارد و در نزدیکی روستایی به همین نام در ناحیه موانا قرار گرفته است. این دریاچه از تجمع آب رودخانه دیدنی نازلوچای که سر منشأ آن در کوه‌های اطراف قرار گرفته، به وجود آمده است.

  • چه زمانی برای ماهیگیری به دریاچه مارمیشو برویم؟ 

به دلیل اینکه این دریاچه در یک منطقه کوهستانی واقع شده، بهتر است برای ماهیگیری در فصول گرم سال مانند اواخر بهار و تابستان به آنجا مراجعه کنید.

چه زمانی برای ماهیگیری به دریاچه مارمیشو برویم؟  | ماهیگیری در ایران

  • چه نوع ماهی می‌توانید در دریاچه مارمیشو صید کنید؟

ماهی بومی این دریاچه که زبانزد افراد بومی این منطقه نیز هست، ماهی قزال آلا است. با این حال این دریاچه بسیار زیبا محل زیست ماهی‌های کپور، زردپر، شیربت نیز می‌باشد.

عمده ماهی‌های موجود در دریاچه مارمیشو: ماهی کپور، ماهی شیربت، ماهی زردپر

9. ماهیگیری در دریاچه ایمر

دریاچه ایمر یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان گلستان به حساب می‌آید. این دریاچه در فواصل دو شهر آق قلا یا آق قلعه و شهر گنبد کاووس قرار گرفته است.

عمده ماهی‌های موجود در دریاچه ایمر: ماهی کپور، ماهی اسبله، ماهی زردپر، ماهی شاه کولی

7. دریاچه ایمر؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

10. ماهیگیری در دریاچه نئور

دریاچه نئور یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری در استان اردبیل می باشد، که با مساحتی نزدیک به 220 هکتار از دو دریاچه تشکیل شده است. این دریاچه زیبا در فواصل دو شهر اردبیل و خلخال قرار دارد. این دریاچه دارای آب شیرین می‌باشد، که در فصل بهار با اتصال دریاچه‌های بزرگ و کوچک آن به حداکثر حجم خود می‌رسد. آب این دریاچه که در نزدیکی کوه بغروداغ واقع شده از بارندگی‌ها و چندین چشمه سرمنشأ می‌گیرد که در اطراف و بستر آن قرار دارند. با آغاز فصل زمستان فصل صید در این دریاچه هم به اتمام می‌رسد.

عمده ماهی‌های موجود در دریاچه ایمر: ماهی قزل آلای خال قرمز

8. دریاچه نئور؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

11. ماهیگیری در دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یا پیرشون که در کنار شهر کازرون قرار دارد، یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان فارس به حساب می‌آید. آب این دریاچه که وسیع ترین دریاچه آب شیرین کشور به شمار می‌رود، از بارندگی‌ها و چندین چشمه در بستر آن تأمین می‌شود. مساحت دریاچه پریشان در بهترین حالت در ماه اردیبهشت به 18 کیلومتر مربع می‌رسد. اما در فصل‌های گرم و فصل تابستان این میزان به حداقل حالت خود رسیده و دریاچه وضعیتی مرداب مانند پیدا می‌نماید.

عمده ماهی‌های موجود در دریاچه پریشان: مارماهی آب شیرین، ماهی زردک، ماهی آمور، ماهی کولی، ماهی پرک، ماهی سرخه، ماهی کپور نقره ای، ماهی کپور

9. دریاچه پریشان؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران

12. ماهیگیری در تالاب انزلی

تالاب انزلی با مساحتی نزدیک به 200 کیلومتر مربع یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان گیلان به حساب می‌آید. رودهای زیادی وارد این رودخانه شده و رودهای زیادی هم از آن سرچشمه می‌گیرند. تالاب معروف و زیبای انزلی نیز یکی از مقاصد ماهیگیری در ایران است. این تالاب شگف انگیز که با نیلوفرهای آبی و زیبای خود مشهور است، در شمال ایران و در شهر انزلی واقع شده است.

  • چه زمانی برای ماهیگیری به تالاب انزلی برویم؟ 

بهتر است برای ماهیگیری زمانی به انزلی بروید که بتوانید هم صید خوبی داشته و هم از تماشای نیلوفرهای آبی این تالاب نیز بهره‌مند شوید. از این رو ما فصل تابستان را برای ماهیگیری در انزلی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 چه زمانی برای ماهیگیری به تالاب انزلی برویم؟ | ماهیگیری در ایران

  • چه نوع ماهی می‌توانید در تالاب انزلی صید کنید؟ 

تالاب انزلی یکی از مناطق شگفت‌انگیز و غنی است که زیستگاه طبیعی بسیاری از گیاهان و جانوران است. بسیاری از پرندگان مهاجر در فصول گرم به این منطقه مهاجرت می کنند. تالاب انزلی یکی از نقاط مهم برای ماهیگیری در ایران بوده و صید ماهیان خاویاری و استخوانی در آن رایج است. علاوه بر این بیش از 50 گونه ماهی در تالاب انزلی وجود دارند که از جمله می‌توان به ماهی کپور معمولی، اردک ماهی، ماهی کولی، کوتوم خزری، سوف و ... اشاره نمود.

عمده ماهی‌های موجود در تالاب انزلی: ماهی سوف، ماش ماهی، ماهی کولمه، ماهی آمور، ماهی شاه کولی، ماهی سفید، ماهی کپور، ماهی اسبله، ماهی کپور نقره ای، اردک ماهی، ماه سیاه کول
 

10. تالاب انزلی؛ بهترین مکان‌های ماهیگیری در ایران | ماهیگیری در ایران

13. ماهیگیری در تالاب چغاخور

تالاب چغاخور که با وسعتی نزدیک به 2300 هکتار در نزدیکی شهر بروجن قرار گرفته، از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان چهار محال و بختیاری محسوب می گردد.

عمده ماهی‌های موجود در تالاب چغاخور: ماهی آمور، ماهی گورخری، ماهی کپور نقره‌ای، ماهی کپور، عروس ماهی، ماهی زردپر

ماهیگیری در سد‌ها

از گذشته‌های دور، سدهای احداث شده بر روی رودخانه‌ها، به علت آرامش موجود در محیط اطراف خود از بهترین مکان‌های ماهیگیری و سرگرمی محسوب می‌شدند. از این رو در ادامه به معرفی بعضی از سدهای مناسب جهت ماهیگیری، به همراه انواع ماهی‌هایی که در آن ها زندگی می‌کنند، می‌پردازیم.

ب) سد‌ها؛ بهترین نقاط ماهیگیری در ایران

1. ماهیگیری در سد ساوه

سد ساوه یا سد الغدیر که روی رود قره چای احداث شده است، یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان مرکزی است که در فاصله 25 کیلومتری شهر ساوه قرار دارد. حوضه آبریز این سد حدود 24000 کیلومتر مربع وسعت دارد.

عمده ماهی های موجود در سد ساوه: عروس ماهی، ماهی زردک، ماهی کپور

2. ماهیگیری در سد اکباتان

سد اکباتان یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری در استان همدان است که در فاصله 10 کیلومتری شهر همدان و نزدیکی روستای سنگستان و کوه الوند قرار گرفته است.

عمده ماهی‌های موجود در سد اکباتان: ماهی کپور، ماهی شیبرت

2. سد اکباتان؛ ماهیگیری در ایران

3. ماهیگیری در سد طالقان

سد طالقان یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان البرز و تهران است که در فاصله 120 کیلومتری شهر تهران قرار دارد. این سد که تقریبا 1200 کیلومتر مربع مساحت دارد، در دره طالقان در قسمت جنوبی دامنه‌های رشته کوه‌های  البرز قرار گرفته است.

عمده ماهی‌های موجود در سد طالقان: ماهی کپور، ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی زردپر

4. ماهیگیری در دریاچه سد لار

دریاچه سد لار که بر روی رودخانه لار احداث گشته و در فاصله 80 کیلومتری شرق تهران قرار گرفته، یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری اطراف شهر تهران به شمار می‌رود.

عمده ماهی‌های موجود در سد لار: ماهی قزل آلای خال قرمز

4. دریاچه سد لار؛ ماهیگیری در ایران

5. ماهیگیری در سد امیرکبیر یا سد کرج

سد امیرکبیر که به نام سد کرج نیز شناخته می‌شود، سدی بر روی رودخانه کرج در رشته کوه البرز مرکزی در شمال ایران است. این سد در 63 کیلومتری شمال غربی تهران و 23 کیلومتری شمال کرج قرار دارد. این سد بر روی رودخانه کرج ساخته شده و اولین سد چند منظوره ایران است. در تاریخ فعلی بروزرسانی این مقاله، یعنی فروردین 1402 تا اطلاع ثانوی، ماهیگیری در این منطقه ممنوع است.

در برخی از نقاط من جمله سد امیرکبیر توسط دولت و سازمان شیلات تخم ماهی ریخته می‌شود. این نقاط مکان‌های مناسبی برای شروع و یادگیری ماهیگیری در ایران هستند.

5. ماهیگیری در سد امیرکبیر یا سد کرج | ماهیگیری در ایران

  • چه زمانی برای ماهیگیری به سد امیرکبیر یا کرج برویم؟ 

همانطور که گفتیم سد امیرکبیر یا همان سد کرج یکی از مکان‌های پرورش ماهی دولتی به شمار می‌رود. در این نقاط در زمان‌های خاصی مجوز ماهیگیری مانند اوایل پاییز صادر می‌شود.

  • چه نوع ماهی می‌توانید در سد امیرکبیر یا کرج صید کنید؟

ماهی‌های قزل آلای خال قرمز و رنگین کمانی از جمله انواع ماهی‌هایی هستند که توسط دولت در این سد پرورش داده می شوند.

ماهیگیری در رودخانه ها؛ بهترین نقاط ماهیگیری ایران

در ایران برای ماهیگیری، رودخانه‌ها نقش مهمی دارند؛ زیرا ایران دارای رودخانه‌های فراوانی است که از کوهستان‌ها شروع شده و تا دریاچه‌ها و دریاها ادامه پیدا می‌کنند. بسیاری از رودخانه‌ها در استان‌های گیلان، مازندران، بلوچستان، خراسان، اصفهان، هرمزگان و بوشهر قرار دارند که از بین آنها برخی به دلیل آب و هوای مطلوب، منطقه‌های زیبا و غنی از ماهی‌های مختلف، محل مناسبی برای ماهیگیری هستند.

ماهیگیری در رودخانه ها؛ بهترین نقاط ماهیگیری ایران

قبل از آن که انسان‌ها به فکر احداث سدها و ماهیگیری در آن‌ها باشند، ماهی مورد نیاز خود را از رودخانه‌ها و دریاها تأمین می‌کردند. در نتیجه به علت این مشهور بودن رودخانه‌ها به منظور ماهیگیری، تعدادی از بهترین رودخانه‌هایی که مکان‌های ماهیگیری مناسبی محسوب می گردند، را در ادامه به همراه ماهی‌های عمده ای که در آن‌ها یافت می‌شوند به شما شرح خواهیم داد.

1. ماهیگیری در رود کرخه؛ بهترین جا برای ماهیگیری

رود کرخه که در میان رودهای طولانی کشور، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است، یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری در پنج استان همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان و خوزستان به حساب می‌آید.

عمده ماهی‌های موجود در رود کرخه: ماهی شیربت، ماهی گطان، ماهی بنی

1. رود کرخه؛ بهترین جا برای ماهیگیری

2. ماهیگیری در رودهای نکا و تجن

رودهای نکا و تجن از بهترین مکان‌های ماهیگیری استان مازندران است که از دامنه رشته کوه‌های  البرز جاری گشته و وارد دریاچه خزر می‌گردند.

عمده ماهی‌های موجود در رودهای نکا و تجن: ماهی کفال، سیاه ماهی، ماهی سفید، اردک ماهی، ماهی قزل آلای خال قرمز، ماهی کپور

3. ماهیگیری در رود ارس

رود ارس یکی از بهترین مکان‌های ماهیگیری در سه استان شمال غرب کشور یعنی استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی به حساب می‌آید. این رود که سر منشأ آن در ترکیه قرار گرفته است، بعداز طی مسیری نزدیک به 1000 کیلومتر به دریاچه ی خزر می‌رسد. این رودخانه در قسمت مرزی خود 475 کیلومتر طول دارد.

ارس رودخانه ای است که از منطقه  قفقاز سرچشمه می‌گیرد. این رود از شرق ترکیه آغاز شده و در امتداد مرزهای ترکیه و ارمنستان، منطقه نخجوان، ایران عبور کرده و در نهایت به رود کورا می‌ریزد. ارس یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران است و محل خوبی برای ماهیگیری در ایران است.

3. ماهیگیری در رود ارس؛ ماهیگیری در ایران

  • چه زمانی برای ماهیگیری به رودخانه ارس برویم؟ 

بهترین زمان برای ماهیگیری در ایران و در رودخانه ارس، بع نوع ماهی مورد نظر برای صید بستگی دارد.  اما به طور کلی، بهتر است در فصل تابستان به این منطقه برای ماهیگیری بروید. این به این دلیل است که در فصل زمستان به دلیل سردی هوا متابولیسم بدن ماهی به شدت کاهش می یابد و ماهیان کمتری به سطح آب و یا نقط مختلف می‌آیند. برای مثال ماهی‌هایی مانند ماهی "کپور معمولی " تقریبا غیرممکن است که در زمستان پیدا و صید شوند.

  • چه نوع ماهی می‌توانید در رود ارس صید کنید؟

از گونه‌های بومی و محلی این رودخانه می‌توان به ماهی کپور معمولی و کپور نقره ای، زردپر، گربه‌ماهی و ماش‌ماهی اشاره نمود. این تنوع بالای ماهی رودخانه ارس را به یکی از نقاط جذاب برای ماهیگیری در ایران تبدیل کرده است.

عمده ماهی‌های موجود در رود ارس: ماهی زردپر، ماش ماهی، ماهی سوف، ماهی کپور نقره‌ای، ماهی کپور، ماهی اسبله
 

 3. رود ارس؛ ماهیگیری در ایران | ماهیگیری در ایران

4. ماهیگیری در رود قزل اوزن

سرچشمه رود قزل اوزن که از نظر طول یکی از بزرگترین رودهای کشور است، در مناطق مرتفع استان کردستان و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. 

عمده ماهی‌های موجود در رود قزل اوزن: ماهی سفید، ماهی اسبله، ماهی کولی، ماهی کپور، ماهی زردپر

5. ماهیگیری در رود شاهرود

رودخانه شاهرود با طولی نزدیک به 175 کیلومتر مربع از ارتفاعات البرز سرمنشأ می‌گیرد و بعد از طی مسیر خود در استان قزوین وارد سد سفید رود (سد منجیل) می گردد.

عمده ماهی‌های موجود در شاه رود: ماهی کپور، ماهی سفید، ماهی کولی، ماهی شیربت

5. رود شاهرود؛ ماهیگیری در ایران

با آشنایی با این 20 مکان پرطرفدار ماهی‌گیری در ایران، می‌توانید بنا به سلیقه و فاکتورهای مختلفی که برای تصمیم گیری در ذهن دارید، مانند فاصله این مکان‌های ماهیگیری با محل زندگی شما، امکان سفر به استان‌های دیگر یا نوع ماهی‌هایی که قصد صید آن‌ها را دارید، یکی از این مکان‌ها را انتخاب کرده و یک ماهیگیری لذت بخش و عالی را تجربه نمایید.

  • آیا تا به حال تجربه ماهیگیری در این مکان ها را داشته اید؟
  • دیگر چه مکان‌های دیگری را می شناسید که به نظرتان باید در لیست فوق جای گیرد؟
  • با خواندن این مقاله تصمیم شما برای ماهیگیری کدام یک از موارد فوق می باشد؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید؛ از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.

ثبت نظر جدید

آخرین نظرات
فاطیما
7 شهریور 1402
آیا به غیر از ماهی قزل الا ماهی دیگه ای هم هست که بشه توی دریاچه مصنوعی گرفت؟ و یه سوال دیگه اینکه وقتی ماهی از دریاچه مصنوعی میگیریم مال خودمونه یا باید برگردونیم به اب
پاسخ
7 شهریور 1402
کلا توی دریاچه های مصنوعی نهایتا دو نوع ماهی قزل آلا و کپور ریخته میشه،بستگی به مکانش داره بعضی جاها امکان این هست که ماهی رو ببرید ولی بعضی جاها هدف از ماهیگیری فقط آموزشه و باید ماهی رو برگردونید داخل آب
پاسخ
Sahar fishing lover
5 شهریور 1402
فصل مناسب برای ماهیگیری تو سد اکباتان چه زمانیه؟
پاسخ
مهسا
17 مرداد 1402
اگر نخواهیم از تهران خارج بشیم داخل تهران هم جایی هست؟
میشه معرفی کنین و شرایطشم بگین
پاسخ
کاربر تارگتینو
8 تیر 1402
برای مثال دریاچه ارومیه، به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه ایران، میزبان گونه‌هایی همچون کپور، کفال، قزل‌آلا و ... می‌باشد. دریاچه‌های خزر و زرینه‌رو، نیز ماهیانی همچون سفید، قزل‌آلا و ... را در خود جای داده‌اند.
واقعا دریاچه زیبایی هست جدیدا من با لنسر یک کوسه سایز درشت گرفتم 😂
پاسخ
حق با شماست،ما هم بابت مشکلات زیست محیطی که برای دریاچه به وجود اومده واقعا متاسفیم :(
پاسخ
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.