انتشار: 1397/8/7
بروزرسانی: 1402/5/4
the-best-off-road-places-in-iran | بهترین و معروفترین مکان های آفرود سواری در  ایران

بهترین و معروفترین مکان های آفرود سواری در ایران

کویر مصر، جنگل مازیچال، کیش، کویر ریگ زرین، کویر مرنجاب، ییلاقات گیلان، پارک لار تهران، کویر قم، کویر لوت، کویر ورزنه، منطقه ییلاقی درفک، جواهرده، ییلاقات گیلان، متین آباد و صدها مکان طبیعی دیگر در ایران وجود دارند که مقصد بسیار خوبی برای افرادی که به دنبال لذت و هیجان آفرود سواری هستند، مناسب است. ایران به علت تنوع محیط زیستی بسیار زیاد، مکان‌های آفرود سواری بسیاری در آن یافت می‌شود. کوه‌ها، جنگل‌ها و کویر بهترین مکان‌های آفرود سواری در ایران هستند.

وقتی اسم آفرود می‌آید در ذهن همگان رانندگی در مسیرهای سخت و خارج از جاده تداعی می‌شود، اما به آن‌هایی که تا به امروز دنبال هیجان بودند، باید بگوییم آفرود ورزشی هیجان انگیز است که تب و تاب شدیدی در بین جوانان ایجاد کرده و روز به روز بر تعداد علاقمندان این ورزش هیجان انگیز و مفرح افزوده می‌شود. برای بیشتر مردم، رانندگی در جاد‌ه‌های گل آلود، سنگی و پر پیچ و خم، بسیار سخت است؛ اما برای آفرودرها جاده هر چه سخت‌تر باشد هیجان رانندگی بیشتر است. در این مقاله می‌خواهیم بهترین و معروف‌ترین مکان های آفرود سواری در ایران را به شما معرفی نماییم تا بتوانید گزینه های موجود را بیشتر شناخته و تصمیم بگیرید.

بهترین و معروفترین مکان های آفرود سواری در ایران

بهترین مکان های آفرود سواری در ایران

آفرود می‌تواند یک ماجراجویی هیجان انگیز برای افرادی باشد که عاشق گشت و گذار در فضای باز هستند و همچنین در کنار هیجان انگیز بودن می‌تواند یک تجربه خنده دار و غیر قابل پیش بینی باشد، مثل گیر کردن ماشین در گل و لای، خیس شدن در زیر باران یا آب رودخانه، در چاله افتادن و...! آفرودرها به خودشان دو دیفرانسیل سوار می‌گویند و معتقدند وقتی همه از مناظر طبیعی لذت می‌برند یا حوصله رانندگی در یک جاده خاکی را ندارند و عجله رسیدن به مقصد را دارند، یک آفرودر واقعی باید مشغول چالش در جاده‌های سنگلاخی باشد.

هیجان اینکه هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد، می‌تواند علاوه بر ترسناک بودن هیجان انگیز هم باشد. آفرودرها همیشه به دنبال بهترین مکان‌ها و معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود هستند، تا بهتر بتوانند استعداد‌های خود را در آفرود سواری کشف و نمایش‌های خلاقانه‌ای ایجاد کنند و نهایت هیجان را داشته باشند.

بهترین مکان های آفرود سواری در ایران

ممکن است خیلی از شما تصمیم به شروع یک آفرود هیجان انگیز گرفته باشید! دقت کنید که قبل از شروع حتما با یک فرد مجرب در این رشته مشورت کنید و آموزش‌های لازم را ببینید. با ما تا آخر همراه باشید، تا با بهترین مکان‌های آفرود ایران آشنا بشویم و به معرفی معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران بپردازیم.

کویر مصر؛ مسیرهای آفرود ایران

نام دریای شنی کویر مصر برای علاقمندان آفرود آشناست، داشتن تپه‌های شنی بی‌نظیر در روستای کویر مصر سبب شده تا شرایط برای آفرود سواری به بهترین شکل فراهم شود و به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران بدل شود. در این مکان می‌توانید موتور سواری روی شن‌های روان، شتر سواری، اسکی روی شن و رصد ستارگان در آسمان صاف و پر ستاره کویر را انجام دهید.

جاذبه‌های دیدنی کویر مصر قلعه بیاضیه، دریاچه نمک خور، دکتر فیش، نخلستان سوخته و نیزار کویر مصر هستند. کویر مصر، در دل کویرهای ایران است، در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور و 45 کیلو متری شرق شهرستان جندق قرار داشته و از توابع استان اصفهان است. فصل پاییز و زمستان مناسب‌ترین فصول برای سفر به این کویر زیبا است.

کویر مصر؛ مسیرهای آفرود ایران

جنگل مازیچال

آفرود سواری در خنکای مه آلود جنگل، هیجان وصف ناپذیری دارد. ماریچال به دلیل داشتن تپه‌های بالاتر از ابرها یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران است. در مازیچال می‌توانید از کلبه‌های چوبی دیدن کنید؛ در فصل پاییز نیز، جنگل‌‌های رویایی و زیبایی دارد.

افرادی که علاقمند به کوه نوردی هستند، در فصل بهار می‌توانند به قله‌های پوشیده از گل‌های فصلی هم صعود کنند. در این منطقه می‌توان آفرودی هیجان انگیز و کوهنوردی رویایی داشت. بهترین فصل برای شب ماندن در این مکان، تابستان است. جنگل مازیچال در استان مازندران شهرستان چالوس واقع شده است.

جنگل مازیچال

کویر مرنجاب؛ مناطق آفرودی ایران

یکی از بهترین مکان‌های آفرود سواری در ایران کویرها هستند. کویر دارای آب و هوای مناسب و همچنین پوشش ماسه‌ای بوده که برای آفرود سواری بسیار مناسب و هیجان انگیز است. کویر مرنجاب از بهترین مکان‌های آفرود سواری در ایران است و سالانه هزاران نفر از هموطنان ما و حتی گردشگران خارجی، برای آفرود و لذت بردن از رانندگی در بیابان، به آن جا سفر می‌کنند.

کویر مرنجاب در حدود 50 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل قرار دارد و مسیرهای رسیدن به آن هم بسیار ساده و در دسترس است. تپه ماهورها و طبیعت زیبای این منطقه، علاوه بر آفرود سواری تجربه یک مسافرت کوتاه و لذت بخش را نیز به ارمغان خواهد آورد.

کویر مرنجاب؛ مناطق آفرودی ایران

جزیره کیش؛ بهترین مکان های آفرود سواری در ایران

یکی دیگر از بهترین مکان‌های آفرود سواری در ایران جزیره زیبای کیش است. در این جزیره به دلیل وجود منطقه آزاد، خودروهای مناسب برای آفرود سواری بسیار زیاد یافت می‌شوند. شما می‌توانید با صرف هزینه‌های کمی، خودروهای خوبی را برای این هدف در اختیار بگیرید. جزیره زیبای کیش هم به دلیل دارا بودن محیطی تقریبا نیمه خشک، فضاهای بسیار خوبی برای آفرود دارد. سواحل زیبا و دشت‌های ماسه‌ای این جزیره می‌تواند برای ورزشکاران این رشته بسیار خوب و هیجان انگیز باشد و لحظات شاد و زیبایی را برای آنان بیافریند.

در جزیره کیش تیم‌های گوناگونی وجود دارند که که تخصص آن ها آفرود است.  شما می‌توانید با پرداخت مبلغی با آن‌ها همراه گردید و از لحظات زیبا و شاد آفرود سواری با این تیم‌های حرفه‌ای لذت ببرید. البته در هر شرایطی، تمامی نکات ایمنی را جهت حفظ سلامتی و ایمنی خود رعایت نمایید.

جزیره کیش؛ بهترین مکان های آفرود سواری در ایران

کویر ریگ زرین

 کویر ریگ زرین به نام مغستان شناخته می‌شود. این کویر از تپه شن‌های فراوانی برخوردار بوده و یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب برای آفرود سواری می‌باشد. کویر ریگ زرین بهترین مکان‌ آفرود در میان سایر کویرهای یزد است چون چشم نوازترین و زیباترین ریگزارهای ایران را دارد.

قدم زدن با پای برهنه بر روی شن‌های روان و ریز، روح و جان آدمی را صیقل می‌دهد و باعث شده به یکی از بهترین بیابان‌های ایران بدل شود. جاهای دیدنی نزدیک به کویر ریگ زرین می‌توان به روستای خرانق، روستای عقدا، زیارتگاه چک‌چک یزد اشاره کرد. بهترین فصل برای سفر به این کویر فصل پاییز است. این کویر در قلب روستای ساغند و در استان یزد واقع شده است.

کویر ریگ زرین

ییلاقات گیلان

ییلاقات گیلان با داشتن چشم اندازهای خارق‌العاده، انگار تکه‌ای از بهشت بوده و دنیایی از شگفتی را در خود جای داده‌ است. شمال کشور پر از ییلاق‌هایی است که هر کدام با داشتن طبیعت بکر و سرسبز، آب و هوای دل انگیز، کوهستان سرسبز و رودخانه‌های متعدد به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده‌اند.

این ییلاقات به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات بالا و داشتن فضای مه آلود و مسیرهای پر چالش به یکی از بهترین مکان‌ها برای آفرود سواری تبدیل شده است. فصل تابستان با گرم شدن هوا بهترین زمان برای بازدید از این مناطق هیجان انگیز و زیبا است.

پارک لار تهران

دشت لار به علت داشتن چشمه‌های درمانی، پوشش گیاهی بسیار زیبا، جاده‌ها و تپه‌های خاکی شیب‌دار یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب برای آفرود سواران در ایران است. دشت لار با نام دشت شقایق شناخته می‌شود که در فصل بهار با دشتی پر از گل‌های شقایق مواجه می‌شوید و همچنین می‌توانید از تماشای چشم انداز کوه دماوند لذت ببرید.

پارک لار تهران

چشمه فیروزه‌ای دیو آسیاب شگفتی این مکان را چندین برابر کرده است. دشت لار محل زیستگاه گیاهان و جانوران ارزشمندی است که برخی از این گونه‌های گیاهی و جانوری فقط در ایران یافت می‌شوند و به دلیل وجود سد لار می‌توانید شنا و ماهیگیری انجام دهید. پارک لار در مرز استان تهران و مازندران قرار دارد و بهترین زمان برای بازدید از این مکان مناسب آفرود اواخر فصل بهار است چون در این فصل در اوج زیبایی قرار دارد.

کویر لوت

بخش عمده این بیابان برهنه و بی آب و علف را ماسه زار و ریگ زار تشکیل می‌دهد. از جاذبه‌های منحصر به فرد کویر لوت می‌توان گلدان‌های ماسه‌ای، مخروط‌های آتشفشانی و بلندترین هرم‌های ماسه‌ای جهان را نام برد. کویر لوت به دلیل داشتن نمک فراوان به معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران شناخته شده است. این مکان مناسب آفرود به عروس صحراها معروف است. دیدنی‌های اطراف کویر لوت قلعه شفیع آباد و آب انبار شهداد هستند. گردشگران تفریحاتی مانند سافاری، موتور سواری، تماشای ستارگان و عکاسی از کلوت‌ها را می‌توانند انجام دهند.

آفرود بازها در کویر لوت توانایی رانندگی خود را با سرعت زیاد نمایش می‌دهند و حرکات جالبی را خلق می‌کنند. آن‌ها از سرعت زیاد چشم پوشی نمی‌کنند چون سرعت زیاد هیجان آفرود سواری را چندین برابر می‌کند. برای ورود به قلب کویر حتما جی پی اس، آنتن، دستگاه نقطه یاب و سایر تجهیزات لازم رو به همراه داشته باشید. فصل بهار و پاییز مناسب‌ترین فصول برای بازدید از این کویر است. کویر لوت در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است.

کویر لوت

کویر قم؛ بهترین مکان های آفرود سواری در ایران

یکی دیگر از بهترین مکان‌های آفرود سواری در ایران کویر قم در کنار و یا اطراف دریاچه نمک است. قسمت‌های زیادی از این کویر به نمک زار و دریاچه نمک قم ختم می‌شود. آفرود سواری در اطراف این دریاچه با توجه به وضعیت آن، می‌تواند تجربه‌ای بسیار نو و زیبا باشد؛ و لحظات پرهیجانی را برای آفرودسواران به همراه داشته باشد.

در نقاطی که دریاچه به کویر متصل می‌گردد، شما شاهد نوعی ترکیبات گل و لای خواهید بود که رانندگی در محل‌های مناسب و بی خطر آن، زیبایی‌های ویژه خود را دارد.  هیجان اینکه هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد، می‌تواند علاوه بر ترسناک بودن لذت بخش هم باشد!

کویر قم؛ بهترین مکان های آفرود سواری در ایران

کویر سمنان - بهترین مکان های آفرود سواری در ایران

یکی دیگر از بهترین مکان‌های آفرود سواری در ایران، کویر سمنان است. آفرودسواران حرفه‌ای که این منطقه را می‌شناسند و فضاهای مناسب آن را برای این کار انتخاب نموده‌اند، می‌توانند به خوبی شما را برای لذت بردن از آن محیط راهنمایی نمایند. همزمان با هیجانی که تجربه می‌کنید، مشاهده مناطق ماسه‌ای کویر سمنان می‌تواند بسیار لذت بخش و زیبا باشد. در این کویر هم بهتر است تا با گروه ها و تیم‌های راه بلد و حرفه‌ای همراه شوید تا در صورت بروز مشکلی احتمالی، بتوانید از تجربه و حضور آن‌ها به خوبی بهره بگیرید.

کویر ورزنه (Varzaneh) 

یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود که فاصله چندانی با تهران ندارد، کویر ورزنه است. به علت تپه‌های شنی طلایی‌اش و گونه‌های جانوری مختلف باعث علاقه‌مندی کویر نوردان به این منطقه شده است. این کویر به دلیل اینکه به تالاب گاو خونی نزدیک است و به علت رطوبت این تالاب باعث رویش پوشش گیاهی گوناگونی در این مکان مناسب آفرود شده است. تفریحات کویر ورزنه پیاده‌روی روی تپه‌های شنی، کمپینگ و شب نشینی و عکاسی در شب و رصد ستارگان است.

کویر ورزنه 

کویر ورزنه به شهر تاریخی ورزنه نزدیک است. علاوه بر خوش گذراندن در این کویر می‌توانید به این شهر تاریخی هم سر بزنید. مناسب‌ترین فصل برای بازدید از این کویر فصل پاییز و زمستان است. کویر ورزنه در فاصله 117 کیلومتری اصفهان و در نزدیکی شهر ورزنه واقع شده است.

منطقه ییلافی درفک (Dorfak)

قله درفک یکی از بهترین و معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران است. به دلیل داشتن یخچال طبیعی گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است و با عبور از راه‌های صعب العبور مهارت‌های خود را به چالش می‌کشند. درفک را به اسم سرزمین مه و خورشید می‌نامند. 

در فصل تابستان هوای درفک دل انگیز و روح بخش است و خبری از هوای گرم تابستان نیست. درفک جنگل و دشت دارد و قله‌ای که می‌توانید آن را فتح کنید. فصول گرم بهترین زمان برای سفر به این مکان مناسب آفرود است. قله درفک در 100 کیلومتری استان گیلان واقع شده است.

منطقه ییلافی درفک 

جواهرده

جواهرده، جواهری در شهر رامسر است و نام یکی دیگر از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران است. از جاذبه‌های جواهرده می‌توان به بوستان جنگلی صفارود، آبشارهای جواهرده، دریاچه قو، چشمه‌های جواهرده، دشت لپاسر و جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد. 

جاده باریک و پر پیچ و خم و درختان سر به فلک کشیده بسیار لذت بخش و دیدنی هستند. جواهرده مناسب آفرود سواری خشن با موتور تریل است. اگر هیجان بیشتر می‌خواهید، جواهرده گزینه مناسبی است. فصل بهار و تابستان از لحاظ زیبایی و آب و هوا بهترین فصل برای سفر به این مکان مناسب آفرود است.

جواهرده

سوباتان

سوباتان یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در استان گیلان است که مناسب آفرود سواری جنگلی است. وجود صخره‌های بزرگ و تپه‌های گلی باعث علاقه گردشگران به این منطقه بکر شده است. آفرود سواری کنار چشمه‌های خروشان و بارش بسیار زیاد در فصل بهار لذت آن را چندین برابر کرده است.  وجود دریاچه نئور باعث جذابیت بیشتر سوباتان شده است. مسیر دریاچه نئور به ییلاق سوباتان از جذابیت بسیاری برخوردار است که گردشگران سختی این مسیر را به جان می‌خرند تا از طبیعت دل انگیز و بکر مسیر لذت ببرند. فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این مکان مناسب آفرود در ایران است.

وردآورد 

وردآورد معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در تهران است که نیاز نیست به جای خیلی دور بروید. می‌توانید در نزدیکی تهران و با کمترین زمان و هزینه از بهترین مکان آفرود سواری لذت ببرید. در این مکان خودروهایی مخصوص آفرود هستند که می‌توانید استفاده نمایید و اگر تمایل نداشته باشید، می‌توانید از خودروی شخصی خود استفاده کنید. در کنار آفرود سواری می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی بسیاری مانند باغ گیاه شناسی تهران، بوستان قوری چایی، شهرک سینمایی غزالی و موزه پروانه‌ها دیدن کنید. در وردآورد می‌توانید یک روز هیجان انگیز را برای خود خلق کنید.

وردآورد 

لتمال کن (Latmal Kan)

باز هم یکی دیگر از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود لتمان کن است که مناسب پایتخت نشینان است و در نزدیکی تهران واقع شده است. لتمان کن به علت داشتن مسیر کوهستانی و سخت و شیب‌های زیاد مناسب آفرود با موتور است. از جاذبه‌های گردشگری اطراف لتمان کن می‌توان به آبشار تهران و دریاچه لتمان اشاره کرد. پوشش گیاهی لتمان کن شامل درختان بربیس، زبان گنجشک، کاج و ارغوان است. بهترین فصل برای بازدید از لتمان کن فصل‌ بهار و تابستان است و در فصل پاییز زیبایی شگفت انگیزی دارد.

رودهن

این منطقه به دلیل داشتن جاده‌های کوهستانی و صعب العبور یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود است، آب و هوای رودهن کوهستانی است. تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد دارد. رودهن از ییلاقات تهران محسوب می‌شود و همچنین مکان مناسبی برای تمرین آفرود سواران است که هر ساله مسابقات آفرود سواری در این مکان برگزار می‌شود. رودهن برای مسافرت یک روزه اطراف تهران گزینه مناسبی است.

رودهن

ییلاق اوپرت (Opert)

آفرود سواران در ییلاق اوپرت آفرود سواری در اقیانوس ابر را تجربه می‌کنند. ییلاق اوپرت دارای چشم اندازهای منحصر بفرد و دشت‌های وسیع و سرسبز است و همچنین چرای گوسفندان به زیبایی این منطقه افزوده است. اگر به فکر جنگل نوردی و آفرود سواری هستید، ییلاق اوپرت یکی از بهترین و معروف‌ترین مناطق آفرود در شمال کشور است.

زیباترین لحظه‌هایی که در اوپرت می‌توانید تجربه کنید، طلوع و غروب آفتاب است. اگر عاشق ستاره‌ها و زیبایی شب هستید، اوپرت انتخاب جذابی است و همچنین می‌توانید استعداد خود را در زمینه عکاسی کشف کنید و تصاویری هنری خلق کنید.

منطقه سوادکوه

منطقه سواد کوه مناسب کسانی است که علاقمند کوهستان و آب و هوای کوهستانی هستند. سواد کوه یکی از معروف‌ترین مناطق آفرود در شمال کشور است که وجود آبشارها، رودخانه‌ها و روستاها هیجان آفرود را چند برابر کرده است. 

منطقه سوادکوه

می‌توانید از جنگل لفور، جنگل راش، آبشار گزو، غار زنگیان، روستای آلاشت، پل ورسک، دریاچه شورمست و غارهای بی نظیری که در آن‌جا وجود دارند، دیدن کنید و لذت ببرید. آب و هوای سواد کوه معتدل و نیمه مرطوب است. اردیبهشت تا شهریور بهترین زمان برای مسافرت به این مکان مناسب آفرود است. سواد کوه در استان مازندران واقع شده است.

کویر متین آباد

هیجان رانندگی بدون ترس و با سرعت زیاد بر روی تپه‌های شنی و ماسه‌ای و خارج از جاده، تجربه فراموش‌ نشدنی است که ممکن است باعث علاقمندی شدید گردشگران به این منطقه شود. کویر متین آباد یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران است.

آفرود سواران می‌توانند به تفریحاتی همچون آفرود سواری، شتر سواری، دوچرخه سواری، تماشای ستاره‌ها و سافاری بپردازند و سفری متفاوت و هیجان انگیز را تجربه کنند. بهترین فصل برای بازدید از کویر متین آباد بهار یا پاییز است که دمای هوا در این فصول ملایم‌‌تر است. این مکان مناسب آفرود، در جنوب نطنز و در 60 کیلومتری جنوب شرق کاشان واقع شده است.

کویر متین آباد

کاراکال

کاراکال بر گرفته از نام یک گربه وحشی است که در این کویر زندگی می‌کند. حتما از آفرود سواران علاوه بر آفرود سواری از تجربیات و هیجانات خود در مورد شتر سواری، رصد ستارگان و سافاری که لذت سفر را برایشان چند برابر کرده به خاطر دارید. در مسیر کویر قلعه‌های باستانی و سازه‌های زیادی مشاهده می‌کنید و همچنین در این مکان مناسب آفرود آنتن موبایل در دسترس شما قرار دارد، در نتیجه به اینترنت هم دسترسی دارید.

شاید به همین خاطر است که به یکی از معروف‌ترین مناطق آفرود در ایران بدل شده است. بهترین فصل برای بازدید از این کویر پاییز تا اول بهار است. در این زمان دمای هوا ملایم است. این کویر بکر و دیدنی در شهر بافق یزد واقع شده است.

مریوان به بانه

منطقه مریوان به بانه یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در غرب کشور و استان کردستان است. مریوان شهری مرزی و گردشگری در غرب کشور است. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی مانند چشمه‌های خروشان، دره‌های سرسبز، قله‌های مرتفع، جنگل بلوط با تنوع در گونه‌های جانوری و گیاهی، اورامانات تخت، دریاچه زریوار و....! همه این مکان‌ها تنها بخش کوچکی از دیدنی‌های مریوان هستند. 

مریوان به بانه

مبدا دریاچه زریوار مکان مناسبی برای آغاز آفرود سواری در یک مسیر جنگلی و کوهستانی تا شهر بانه است، شما علاوه بر یک آفرود سواری هیجان انگیز می‌توانید، از آب و هوای کوهستانی و بی نظیر این منطقه و همچنین از شهر مرزی بانه که به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری و خرید در کشور شناخته شده است، نهایت لذت را ببرید. بهترین فصل برای بازدید از این مکان مناسب آفرود اواخر تابستان و پاییز است.

کویر رضا آباد

کویر رضا آباد در استان سمنان واقع شده است که به جز کویر رضا آباد سه کویر مهم دیگر در این استان وجود دارند. روستایی به اسم رضا آباد در نزدیکی این مکان مناسب آفرود وجود دارد. بافت خانه‌های این روستا به نوعی است که حیاط هر کدام از خانه‌ها، بام خانه دیگر‌ی است.  همه خانه‌های روستا ارتفاع کم و از جنس خشت و گل هستند تا مردم این روستا تحمل گرمای زیاد را داشته باشند. مردم رضا آباد هنوز سنت و فرهنگ‌ خود را حفظ کرده‌اند. شاید به خاطر همین روستای پر رمز و راز است که این کویر به معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است.

کویر رضا آباد

کویر رضا آباد پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد که مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این کویر بوته‌های قیچ و اسکنبیل هستند. از گونه‌های جانوری می‌توان به یوز پلنگ اشاره کرد. اگر به دل کویر بزنید، یوز پلنگ‌هایی را می‌بینید که به دنبال شکارشان هستند و تماشای این صحنه هیجان آفرود سواری رو چندین برابر می کند.

پیاده‌روی روی شن‌های روان کویر و عکاسی از آسمان شب، تپه ماهورها و رودخانه شور سفرتان را به یاد ماندنی می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از این کویر پاییز است در فصل پاییز هوای کویر ملایم است و خبری از گرمای طاقت فرسای تابستان و سرمای جان‌سوز زمستان نیست.

کویر ابوزید آباد

شب‌های پر ستاره، سکوت کویر و رقص تپه‌های شنی حال و هوای خاصی دارد که هر ساله کویر نوردان زیادی را شیفته خود کرده است. آفرود در رمل‌های شنی کویر، هیجان و لذت فوق‌العاده‌ای دارد. این کویر مانند مرنجاب و کویر ورزنه یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران است.

کویر ابوزید آباد

به علت نزدیک بودن این کویر به شهر‌های مهمی مانند تهران، کاشان، اصفهان و اراک به بهترین مکان مناسب آفرود بدل شده که کویرنوردان و آفرودبازهای زیادی را جذب خود کرده است. گردشگران علاوه بر پا برهنه قدم زدن روی تپه‌های شنی می‌توانند از کوه یخاب، دریاچه نمک چال عروس، آب انبار صفوی، کاروانسرای ابوزید آباد، شهر زیر زمینی اویی، شهر تاریخی نوش آباد و شهر ابیانه دیدن کنند.

گردشگرانی که علاقمند به اماکن تاریخی هستند. می‌توانند از کاروانسرای ابوزید آباد که پیشینه 400 ساله دارد و مربوط به دوران صفویه است، بازدید کنند و نهایت لذت را ببرند. این کویر به دلیل موقعیتی که ارتباط به سفره‌های زیر زمینی دارد از پوشش گیاهی خاص و گونه‌های جانوری متنوعی برخوردار است. مناسب‌ترین زمان برای بازدید از این کویر جذاب فصل پاییز و زمستان است. کویر ابوزید آباد در استان اصفهان 30 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است.

کویر ابوزید آباد

کویر حلوان طبس (Hulwan)

کویر حلوان یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران است که در شرق روستای مصر واقع شده است. این کویر مثلثی شکل است به علت وجود کویرهای معروفی مثل مصر، خور و بیابانک در همسایگی این کویر، اکثر کویر نوردان به این مکان مناسب آفرود سفر می‌کنند.  کویر حلوان معروف به عروس کویرهای ایران است. قلب هر گردشگری را با سکوت مطلق، آسمانی پر ستاره، شن‌زارهای مخملی و چشم انداز‌های بی نظیر شیفته خود می‌کند.

کویر حلوان دارای مسیرهای جذاب و هیحان‌انگیزی برای آفرود سواران است.گردشگران علاوه بر آفرود می‌توانند شتر سواری، رصد ستارگان، حمام شن و پیاده رویی روی رمل‌های شنی را تجربه کنند و نهایت لذت را ببرند. در اطراف این کویر جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد مانند قلعه حلوان، روستای اصفهک، روستای نایبند، دره جن‌ها و دریاچه نمک خور.

کویر حلوان طبس

این کویر از پوشش گیاهی متنوع و غنی برخوردار است و به واسطه این پوشش گیاهی، گونه‌های جانوری متنوعی در این منطقه وجود دارند. بهترین زمان برای بازدید از کویر حلوان پاییز و زمستان است که هوا خنکای دلنشینی دارد. کویر حلوان طبس در استان خراسان جنوبی، طبس، روستای حلوان واقع شده است.

کویر شهداد

اگر می‌خواهید در گرم‌ترین نقطه کره زمین یک آفرود سواری هیجان انگیز داشته باشید. کویر شهداد را به شما پیشنهاد می‌دهم. کویر شهداد به واسطه کلوت‌های طبیعی و زیبا به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است و هر ساله پذیرای آفرود سواران زیادی است. این مکان مناسب آفرود جز چهارمین جاذبه گردشگری طبیعی جهان است. کویر شهداد به علت نزدیک بودن با شهداد به آن کویر شهداد یا آن را هم به اسم کلوت شهداد می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کویر شهداد، کلوت است که در اثر وزش باد و فرسایش زمین به وجود آمده‌اند و در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌اند.

کویر شهداد

بهترین تفریح در این کویر آفرود سواری است. بنابراین اگر می‌خواهید یک آفرود هیجان‌ انگیز را داشته باشید حتما وسایل ضروری همراه داشته باشید و همچنین می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری مانند نمک زارها، رودشور، کمپ کلوت شهداد و کاروانسرای شفیع آباد دیدن کنید. بهترین فصل برای بازدید از این کویر فصل پاییز و زمستان است. کویر شهداد در کرمان واقع شده است.

کویر خور و بیابانک

شب‌های پر ستاره، سکوتی که گوش دل و جان را نوازش می‌دهد، تپه‌های با ماسه‌های طلایی، شن‌های روان و رمل‌های خالی از پوشش گیاهی، همگی دست در دست هم داده‌اند تا کویر خور و بیابانک به معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شود. این کویر به دلیل نزدیکی‌اش به استان‌های خراسان، اصفهان، سمنان و یزد مورد توجه آفرود سواران ایرانی و بین‌المللی شده است. در این مکان مناسب آفرود می‌توانید از سه جاذبه مهم و دیدنی لذت ببرید. دریاچه نمک خور، آبشار نمکی، دهکده نمکی. جالب است بدانید که دریاچه نمک خور یکی از ارزشمندترین و بزرگ‌ترین معادن پتاس در تمام دنیا به شمار می‌رود. 

کویر خور و بیابانک

بهترین زمان برای بازدید به این کویر فصل پاییز است. اما اگر می‌خواهید در کنار یک آفرود سواری هیجان انگیز از دریاچه سیاه رنگ هم دیدن کنید. باید فصل زمستان را انتخاب کنید و تجربه سرمای جان سوز کویر را به جان بخرید. کویر خور و بیابانک در شرق استان اصفهان واقع شده است.

کویر زردگاه 

وقتی اسم کویر می‌آید در ذهن همه تپه شن‌های طلایی، رمل‌های خالی از پوشش گیاهی و...! تداعی می‌شود. اما در این کویر با چشمه‌های آبگرم و باغ‌های میوه مواجه می‌شوید و وجود درختان مختلف و نخلستان‌ها باعث شده این کویر به سرسبزترین کویر ایران بدل شود. شاید به همین خاطر باشد به معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. این مکان مناسب آفرود به علت نزدیکی‌اش به روستای زردگاه، نام زردگاه را برای این کویر انتخاب کرده‌اند. 

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کویر زردگاه چشمه آب گرم و استخری است که برای آبتنی می‌باشد، اشاره کرد. بهترین تفریح در کویر زردگاه آفرود سواری است و همچنین کمپ‌های آفرود سواری برگزار می‌شود. از دیگر تفریحات این کویر شتر سواری و سافاری است. بهترین زمان برای بازدید از این کویر زیبا فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. کویر زردگاه در در استان خراسان جنوبی واقع شده است.

کویر زردگاه 

کویر ریگان

یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران کویر ریگان است. این کویر بکر و فوق‌العاده سالانه آفرود سواران زیادی مخصوصا آن‌هایی که علاقمند به کویر نوردی هستند در تمام نقاط مختلف ایران را به سوی خود می‌کشاند و لحظات مفرحی برای‌شان رقم می‌زند. در این کویر با ارزش‌ترین جنگل یعنی کهور که از زیستگاه‌های جانوری کرمان است، وجود دارد. مهم‌ترین کاربردهای این جنگل می‌توان به تثبیت شن که باعث جلوگیری از بیابان زایی می‌شود، اشاره کرد. تپه‌های شنی این کویر دارای خاصیت درمانی هستند که به عقیده بعضی از محلی‌های این کویر برای درمان بیماری‌های مفصلی مفید است.

در این مکان مناسب آفرود، می‌توانید از تفریحاتی مانند موتور سواری، اسکی روی شن‌ها و پاراگلایدر نهایت استفاده و لذت را ببرید. مهم‌ترین جاذبه گردشگری کویر ریگان، ارگ بم است. بهترین زمان برای بازدید از این کویر فصل پاییز است، زیرا در این فصل از سال هوا ملایم است.کویر ریگان در استان کرمان واقع شده است.

کویر ریگان

کویر ریگ جن (Rig-e Jenn)

کویر ریگ جن ترسناک‌ترین کویر ایران است که پر از ناشناخته‌ها و رازهای عجیب و غریب است. به علت وجود همین رمز و رازها به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. توجه داشته باشید در حال حاضر تفریحاتی مانند آفرود سواری در این مکان وجود ندارد.  کویر ریگ جن تپه‌های رسوبات، تپه‌های ماسه‌ای هرمی، تپه‌های برخان و باتلاق‌های نمکی دارد به علت نداشتن پوشش گیاهی، شن‌های این تپه‌ها همیشه در حال جابجا شدن هستند. وجود باتلاق‌های شنی زیاد در کویر ریگ جن باعث شده که هر موجودی را به درون خود بکشاند و لقب دشت ارواح را به خود بگیرد.

همین دلایل باعث شده کویر ریگ جن به ترسناکترین کویرهای ایران بدل شود. جاذبه‌های گردشگری اطراف ریگ جن می‌توان به قلعه انارک، آبگرم روستای ورتون و روستای عشین اشاره کرد. کویر ریگ جن در استان سمنان واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از این کویر وحشتناک فصل پاییز و زمستان است.

کویر ریگ جن

کویر هفت سنگ

خیلی از ماها وقتی به کویر فکر می‌کنیم، یک جای بی آب و علف و گرم را تصور می‌کنیم. اما در واقعیت اینطور نیست در کویر می‌توانید تفریحاتی را تجربه کنید که نمونه‌اش در هیچ کجا نیست. آفرود سواری یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی است که در کویر می‌توان تجربه کرد. در این مکان مناسب آفرود می‌توانید تفریحاتی مانند سافاری، زیپ لاین، موتور چهار چرخ، شتر سواری، پاراگلایدر و رصد رستارگان در دل شب را انجام دهید.

در این کویر کمپ‌های بسیاری وجود دارند که تا شما در قلب کویر بتوانید از امکانات رفاهی نهایت لذت را ببرید و دچار چالش نشوید و به همین علت کویر هفت سنگ به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. مناسب‌ترین زمان برای بازدید از کویر هفت سنگ اوایل فصل پاییز و اوایل فصل بهار است. این کویر در استان یزد واقع شده است.

کویر هفت سنگ

کویر شباهنگ

کسانی که می‌خواهند در کویر شباهنگ یک آفرود هیجان انگیز داشته باشند اما وسیله نقلیه آفرود را ندارند در این کویر با هزینه اندک می‌توانند هیجان سقوط از تپه‌های شنی را تجربه کنند و به همین علت کویر شباهنگ به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. کویر شباهنگ مانند کویر کاراکال و مرنجاب یکی از کویرهای معروف استان یزد است که به تازگی مورد توجه علاقمندان آفرود سواری شده است. این کویر در فاصله کمی از یزد واقع شده است و به همین علت نسبت به سایر کویرهای یزد امنیت بیشتری دارد. 

شما می‌توانید از تماشای آسمان صاف و پر ستاره کویر، صدای حرکت شن‌های طلایی و آواز باد که هارمونی زیبایی را ایجاد می‌کنند بر هیجان سفرتان بیفزایید و همچنین می‌توانید از تفریحاتی مانند زیپ لاین، پاراگلایدر و سافاری، سواری با موتور چهار چرخ و شتر سواری لذت ببرید. کویرنوردانی که کویرهای خلوت و بکر را ترجیح می‌دهند، کویر شباهنگ گزینه مناسبی است. بهترین زمان برای بازدید از کویر هفت سنگ اوایل فصل بهار و فصل پاییز است.

کویر شباهنگ

ییلاق دشت النزه (Alanza)

گله‌های اسب وحشی که آزادانه در کوه‌های النزه می‌تازند و صدای چوپانانی که مشغول چراندن دام‌هایشان هستند، صحنه‌های آرام بخشی را برای آفرود سواران خلق می‌کنند. قدمت درختان این منطقه دویست ساله است و از لحاظ معنوی مرقد امام زاده ابراهیم نیز خیلی مورد توجه است. چشمه‌ها و آبشارهای زیبا، درختان انبوه و سر به فلک کشیده، آب و هوای خنک و معتدل کوهستانی باعث به وجود آمدن ییلاق بی نظیری شده است که چشم هر گردشگری را محو زیبایی خود می‌کند و به همین علت به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است.

چیزی که آفرود سواران را جذب دشت النزه کرده، ارتفاع 1500 متری ییلاق دشت النزه است که هم زمان حین آفرود سواری می‌توانید از تماشای چشم انداز کوهستان و جنگل، لحظات هیجان انگیزی داشته باشید. آبشار واشیار با ارتفاع 15 متر که در قلب کوهستان‌ها سرازیر می‌شود در نزدیکی این مکان مناسب آفرود وجود دارد.

ییلاق دشت النزه

بهترین زمان برای بازدید از ییلاق دشت النزه فصل بهار و تابستان است. دشت النزه در فصل تابستان از آب و هوای مطلوبی برخوردار است و در اوج زیبایی خود است. دشت النزه در استان گیلان و شهرستان ماسال واقع شده است.

ییلاق اولسبلنگاه (Olsabelangah)

وقتی اسم اولسبلنگاه به گوش می‌رسد، در ذهن شنونده نام یک منطقه در خارج از کشور تداعی می‌شود اما این مکان مناسب آفرود در ماسال گیلان است و به معنی محل رویش درخت ممرز است. تمام این منطقه پر از سرسبزی و زیبایی است. گاو‌های اهلی روستا، گله‌های اسب وحشی و اهلی، کلبه‌های چوبی، ابرهای مخملی نرم و سفید زیبایی این منطقه را برای گردشگران چندین برابر کرده است. اولسبلنگاه در 1489 متری از سطح دریا است. این ارتفاع باعث شده است به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شود و هر ساله آفرود سوران زیادی این منطقه را به عنوان مقصد آفرود خود انتخاب می‌کنند.

جاده‌ای که به سمت اولسبلنگاه می‌رود، پر از درختان انبوه و سر به فلک کشیده است و همچنین می‌توانید در نیمه جاده اولسبلنگاه، رودخانه خالکایی که از قله شاه معلم سرازیر می‌شود، تماشا کنید و بر هیجان و لذت آفرود خود بیفزاید. مناسب‌ترین زمان برای بازدید از ییلاق اولسبلنگاه فصل تابستان است. این منطقه بکر و دیدنی در استان گیلان و در جنوب ماسال واقع شده است.

ییلاق اولسبلنگاه

تالاب کیاکلایه (Kia Kalayeh)

تالاب کیاکلایه یکی از غنی‌ترین تالاب‌های گیلان است. مانند نگین انگشتری در شهر لنگرود می‌درخشد و از پتانسیل‌های اکوتوریستی شهر لنگرود محسوب می‌شود. این مکان مناسب آفرود به مرکز شهر لنگرود و به شهر‌های اطراف مانند رود سر، لاهیجان و ... نزدیک می‌باشد. وجود بناهای تاریخی و مکان‌های بوم گردی که برای اسکان آفرود سواران وجود دارد به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. 

گونه‌های جانوری و گیاهی در تالاب کیاکلایه تنوع بسیاری دارند. گل‌های نیلوفر و درخت توسکانی زیبایی خاصی به این تالاب بخشیده است. وجود پرندگانی مانند چنگر نوک سرخ، انواع کاکائی، تلیله شکم سیاه و آبچلیک پا سرخ این تالاب را به یکی از جذاب‌ترین مناطق برای گردشگران تبدیل کرده است.

تالاب کیاکلایه

در یک کیلومتری تالاب کیاکلایه پیست موتور سواری، زمین‌های ورزشی فوتبال و بستکبال وجود دارند که گردشگران می‌توانند استفاده کنند و همچنین می‌توانید از جنگل دالخانی که فاصله این جنگل بکر و دیدنی تا تالاب کیاکلایه 1 ساعت و 15 دقیقه می‌باشد، دیدن کنید و لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنید. بهترین زمان برای بازدید از تالاب کیاکلایه فصل بهار است. تالاب کیاکلایه در استان گیلان و شهرستان لنگرود واقع شده است.

جنگل پاسند (Pasand)

جنگلی با پوشش گیاهی غنی، درختان سر به فلک کشیده و مه غلیظی که حالتی زیبا و افسانه‌ای به این جنگل داده است به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. جنگل پاسند طبیعت بکر و دست نخورده دارد. جنگلی در دریای مه است که در شب وهم بر انگیز می‌شود و هر ساله آفرود سواران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

جنگل پاسند

جاذبه‌های دیدنی این مکان مناسب آفرود از جمله غار باد و لکلک روستای پچت، آبشار سمبی روستای یخکش، شمشیر بر روستای سفید چاه، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی روستای کلا، چشمه کینوا روستای ارضت است که می توانید در کنار زیبایی این جاذبه‌ها یک آفرود سواری هیجان انگیز داشته باشید. گردشگران می‌توانند در تمام فصول سال در این مکان جذاب آفرود جنگلی داشته باشند. جنگل پاسند در استان مازندران و شهرستان بهشهر واقع شده است.

ییلاق گرسماسر (Garasma Sar)

ییلاق گرسماسر به علت دسترسی به کوهستان‌های سرسبز به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. جنگل‌های انبوه، چشمه‌های گوارا، دشت‌های سرسبز و کوهستان‌های خنک و مرتفع از ویژگی‌های این ییلاق جذاب هستند.

از جاذبه‌های معروف این مکان مناسب آفرود، می‌توان به روستا‌های ییلاقی مرتفع اطراف، رستم سر، تله بن، پارک جنگلی دالخانی، فولاد چشمه، مسجد آبی، دریاچه قو، آبشار سیا سرت و کشکلایه اشاره کرد. وجود کوه‌هایی مانند دزکول یا دژکول و کوه سماموس در این منطقه باعث جذب کوهنوردان زیادی به خود شده است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه شگفت انگیز فصل بهار و تابستان است. ییلاق گرسماسر در استان مازندران و شهرستان رامسر واقع شده است.

ییلاق گرسماسر

کوهستان کوهسالان

اگر به دنبال یک جای متفاوت و بکر برای آفرود می‌گردید. کوهستان کوهسالان را پیشنهاد می‌دهم. کوهسالان یک منطقه کوهستانی و سردسیر است. زمستان‌هایش پوشیده از برف است به نوعی که تردد به این مکان مناسب آفرود امکان پذیر نیست اما در فصل بهار انگار تکه‌ای از بهشت است. پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد. در فصل بهار گیاهانی مانند تره کوهی، پیچک، بالک، قارچ و غیره ... رویش می‌کنند و مردم این منطقه به عنوان غذا از این گیاهان خوراکی استفاده می‌کنند.آواز پرندگانی مانند کبک و رقص لاله‌های واژگون چاشنی آفرود هیجان انگیزتان می‌شود.

اگر به این کوهستان ناشناخته سفر کردید، می‌توانید از کوه‌های اطراف مانند راسه‌بان، مه‌رودول، هانه‌ولار، شاهو، عه‌ودالان و غیره ... دیدن کنید. کوهسالان به علت جاده‌های صعب العبور و سنگلاخی و گلی به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است.

کوهستان کوهسالان

اگر ماشین آفرود نداشته باشید در روستای سلین می‌توانید، ماشین آفرود تهیه کنید و شروع یک سفر واقعا هیجان انگیز را استارت بزنید. جاده این کوهستان به قدری هیجان انگیز است که فقط یک آفرود سوار می‌تواند این هیجان را درک کند. بهترین زمان برای بازدید از این کوهستان فصل بهار و تابستان است. برای رفتن به این منطقه باید به استان کردستان، شهر مریوان، منطقه اورامانات، روستای سلین بروید.

تالش

تالش طبیعتی باور نکردنی در شمال ایران و یکی از بزرگ‌ترین مناطق استان گیلان است. این منطقه بکر با داشتن جاده‌های زیبا، چشم انداز‌های خارق‌العاده، ارتفاعات سرسبز، جاده‌های صعب العبور و مسیرهای جنگلی به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. قسمت‌هایی از تالش برای آفرود سواران غیر حرفه‌ای مناسب است و بهترین مسیر بین دریاچه نئور تا منطقه سوباتان است. جاذبه‌های دیدنی این مکان مناسب آفرود می‌توان به روستای سوباتان، آبشار ورزان، دریاچه سراگاه، منطقه گیسوم، پارگ جنگلی سیاه داران، سورتمه تالش گیلان اشاره کرد. 

تالش

پوشش گیاهی و جانوری تالش متنوع است. درختانی مانند انجیر، زردآلو، ازگیل و حیواناتی مانند خرگوش، پلنگ، قرقاول، خوتکا و خرس قهوه‌ای در این منطقه وجود دارند. تالش بهار پر بارانی دارد اگر عاشق باران هستید می‌توانید در فصل بهار چترهایتان را زیر آسمان تالش باز کنید و از زیبایی این منطقه لذت ببرید. فصل تابستان هم زمان مناسبی برای آفرود به تالش است. تالش در غرب استان گیلان واقع شده است.

کویر چوپانان

کویر چوپانان که به ریجن هم معروف است یکی از آرامش بخش‌ترین کویرهای ایران است. این کویر شب‌های بی نظیری دارد. آسمان پر از ستاره و درخشش کهکشان راه شیری حسابی شما را به وجد می‌آورد. این کویر مخوف به وسیله ماسه زارهایی که به ریگ جن زبانزد است، محاصره شده و به همین علت به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. 

روستایی به نام چوپانان در نزدیکی این مکان مناسب آفرود وجود دارد که قدمت 110 ساله دارد. این روستا بافت منظم و منحصر بفردی دارد و لقب منظم‌ترین روستای خشتی جهان را به خود گرفته است. بازدید از چند ضلعی‌های نمکی، پیاده رویی روی تپه‌های شن و ماسه‌های طلایی، شتر سواری و جمع شدن کنار آتش در شب سفر شما را فراموش نشدنی خواهد کرد.

کویر چوپانان

برای آفرود در این منطقه حتما قطب نما و نقشه با خود همراه داشته باشید و از راهنمایی‌های افراد بومی روستای چوپانان استفاده کنید. بهار و تابستان فصول مناسبی برای بازدید از کویر چوپانان است و خبری از گرما و سرمای بیش از حد نیست. کویر چوپانان در استان اصفهان واقع شده است.

کویر درک (Darak)

حتما شما هم جمله برو به درک را شنیده‌اید و یک مکان ناخوشایند را تصور کرده‌اید. من که فکر می‌کردم جایی در جهنم است اما درک روستایی در چابهار و در زبان محلی به معنی زندگی در کنار دریا می‌باشد. در این روستا کویر و دریا با هم ملاقات عاشقانه دارند. درک، تنها کویر ایران است که در کنار ساحل واقع شده است. در جهان تنها چند نقطه وجود دارند که کویر و ساحل در کنار هم قرار گرفته باشند و بیشتر آن‌ها در جنوب استرالیا، آفریقا و غرب آسیا هستند و به همین دلیل کویر درک یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران شناخته شده است. 

مطمئن باشید یک آفرود هیجان انگیز را در درک تجربه خواهید کرد. زیبایی درک، محصور به پیوند کویر و ساحل نمی‌شود در این مکان مناسب آفرود، آب‌های فیروزه‌ای اقیانوس هند و دریای عمان متحد می‌شوند و در ساحل درک که در کنار کویر واقع شده است، منظره‌ای خارق‌العاده و باور نکردنی را برای آفرود سواران خلق می‌کند. 

کویر درک

خودتان تصور کنید در حالی که دارید از آفرود سواری لذت می‌برید، می‌توانید از تماشای هم زمان اقیانوس و کویر، بدون شک تصویری فراموش نشدنی و خارق‌العاده داشته باشید. می‌توانید شنا و دوچرخه سواری را نیز در ساحل درک تجربه کنید.
بهترین زمان برای بازدید از این کویر شگفت انگیز فصل پاییز و زمستان است، در این فصول هوا معتدل است. کویر درک در روستای درک در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. روستای درک بین دو بندر ایران یعنی چابهار و بندرعباس قرار دارد.

کلاغ آباد باغجر (Baghjar)

کلاغ آباد باغجر نگینی در قلب خراسان رضوی است و در کنار روستای توریستی باغجر واقع شده است. لذت یوگا و هیجان آفرود در کلاغ آباد باغجر قابل وصف نیست و به همین دلیل به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شده است. در این مکان مناسب آفرود با داشتن جاده‌های سخت و سنگلاخی می‌توانید یک آفرود خشن و هیجان‌انگیز را تجربه کنید.

کلاغ آباد باغچر

در عین حال می‌توانید از تماشای طبیعت زیبا و کوهستانی، قنات‌های پر آب و خنک و قدم زدن لابه‌لای کوچه باغ‌ها نهایت لذت را ببرید. در کلاغ آباد تفریحاتی مانند پاراگلایدر، موتورسواری کوهستانی و طبیعت گردی را می‌توانید انجام دهید. مناسب‌ترین زمان برای بازدید از کلاغ آباد بهار و تابستان است. در این فصول این منطقه در اوج زیبایی خود قرار دارد. کلاغ آباد باغجر در خراسان رضوی، سبزوار و نزدیکی روستای باغجر واقع شده است.

لواسان

طبیعتی بکر و تماشایی در نزدیکی پایتخت. لواسان منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا در نزدیکی تهران است. حتما پایتخت نشین‌ها برای یک بار هم شده برنامه آفرود سواری به لواسان را چیده‌اند. این مکان مناسب آفرود به علت آب و هوای خوبش و طبیعت بکر و چشم نوازش حسابی مورد توجه تهرانی‌ها است. لواسان پر از جاده‌های سنگلاخی و تپه‌های نسبتا مرتفع است که علاوه بر آفرود با ماشین، آفرود با موتور هم انجام می‌شود که می‌توانید حرکات نمایشی خلاقانه‌ای خلق کنید و هیجان خود را چندین برابر کنید.

لواسان

این منطقه به علت نزدیک بودن به پایتخت به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران بدل شده است. لواسان پر از جذابیت‌های توریستی و گردشگری زیادی است که حتما بازدید از این 7 مورد را فراموش نکنید. گردنه قوچک لواسان، رودخانه جاجرود، دریاچه سد لتیان، پارک جنگلی تلو، روستای افجه لواسان، آبشار ناران لواسان و غار هملون. مناسب‌ترین زمان برای بازدید از این منطقه خوش آب و هوا فصل بهار و تابستان است. لواسان در 11 کیلومتری شرق تهران واقع شده است.

جنگل‌های هیرکانی

این مکان مناسب آفرود بهشتی در شمال ایران است و یکی از مهم‌ترین جنگل‌های جهان هستند که به تازگی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. طبیعت منحصر به فرد هیرکانی و داشتن مسیرهای شگفت انگیز و جذاب سبب شده تا هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند و به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شود. جنگل‌های هیرکانی از گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی غنی و متنوعی برخوردار است به صورتی که بعضی از گیاهان این جنگل منحصر بفرد هستند و در جنگل‌های دیگر امکان رویش ندارند. 

جنگل‌های هیرکانی

در قلب این طبیعت جاذبه‌های شگفت انگیز دیگری مانند پارک ملی گلستان، جنگل ابرشاهرود، جنگل الیمسان، جنگل ارسباران و غیره ... وجود دارند. بهترین زمان برای بازدید از این جنگل‌های گرانبها فصل بهار تا اوایل پاییز است، چون که بهترین شرایط آب و هوایی در این فصول حاکم است. جنگل‌های هیرکانی در کشور ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌اند و در 6 استان شمال ایران پراکنده شده‌اند. بیشتر جنگل‌ها در مازندران واقع شده‌اند.

کویر سیازگه (Siazga)

کویر سیازگه مانند کویرهای مصر و مرنجاب یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران است. این کویر از دور به رنگ سیاه دیده می‌شود به همین سبب محلی‌ها نام سیازگه یا ریگ سیاه را بر روی این کویر گذاشته‌اند. این مکان مناسب آفرود پر از تپه‌های شنی می‌باشد که می‌توانید با خیال آسوده و هیجان فراوان آفرود سواری را تجربه کنید. در سیازگه از تماشای آسمان پر از ستاره در شب و طلوع و غروب خورشید به اوج آرامش می‌رسید که تا مدت‌ها سختی‌های روزگار نمی‌تواند آرامشت را به هم بریزد.

کویر سیازگه

پیاده رویی روی رمل‌های شنی، شتر سواری و شب نشینی دور آتش از دیگر تفریحات بی نظیر کویر سیازگه هستند که بدون شک لذت آفرودتان را چندین برابر خواهد کرد. این منطقه به دلیل بکر و ناب بودن پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوعی دارد. پوشش گیاهی این منطقه می‌توان به شور الوان، رشمه، شور بیابانی، درمنه، بوته‌‌های نسی و درختان تاغ اشاره کرد و گونه‌های جانوری این کویر شامل هوبره، عقاب، روباه شنی، انواع مار، انواع آگاما، گرگ و پامسواکی می‌باشد. کویر نوردان معمولا فصل بهار و پاییز به این کویر سفر می‌کنند. کویر سیازگه در اصفهان قرار گرفته است.

کویر دق سرخ (Dagh Sorkh)

شب‌های این کویر مهتابی است و نور مهتاب به بلور‌های نمک که سرتاسر کویر را در بر گرفته می‌تابد. این بلور‌های نمک نور را مانند الماسی در قلب کویر به درخشش در می‌آورد و شب‌های کویر را رویایی می‌کند به همین دلیل است که این کویر در بین کویر نوردان به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران بدل شده است. 

کویر دق سرخ

یکی از جاذبه‌های این مکان مناسب آفرود تپه شنی خیلی بزرگی است که در دل کویر جای گرفته است. این مکان لانه عقاب‌ها شده است و آفرود سواران نام این تپه شنی را خانه عقاب گذاشته‌اند. در این تپه معادن زیادی مانند طلا، نمک، سرپ و به احتمال زیاد نفت وجود دارد. بهترین زمان برای بازدید از این کویر پر از شگفتی و زیبایی فصل پاییز و زمستان است. کویر دق سرخ در اصفهان واقع شده است.

سارال کردستان

سارال بهشت دلفریبی در قلب کردستان است. تماشای دشت‌های سرتاسر گل و هوای خنک و خوش بو روح و جان هر کسی را تازه می‌کند. با فرا رسیدن بهار دشت‌های سارال کردستان پر از گیاهان دارویی و خوراکی مانند هفت توقه، خوژه، ریواس و غیره ... می‌شود. چشم انداز‌های خارق‌العاده و بکر بودن طبیعت جاذبه اصلی این منطقه است. ترکیب خیلی زیبا از دشت و کوه و رود سبب شده به یکی از معروف‌ترین مناطق مناسب آفرود در ایران تبدیل شود و هر ساله گردشگران زیادی را جذب کند. 

سارال کردستان

آثار تاریخی این منطقه می‌توان به قلعه بهرام و قلعه افراسیاب که به ثبت آثار ملی رسیده‌اند، اشاره کرد. سارال در تمام فصول سال مناسب برای سفر کردن است. آفرود سواران حتی در فصل‌های سرد سال به سارال می‌روند تا از کوه چهل چشمه بازدید کنند. سارال نام دهستانی از توابع دیواندره است. لطفا توجه داشته باشید بدون مجوز وارد این منطقه نشوید.

هر نقطه از ایران، از جاذبه‎‌های طبیعی و تاریخی گرفته تا تنوع در پوشش گیاهی و جانوری، زیبایی شگفت انگیز خود را دارد. کویرهای وسیع و چشم نواز، جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده، رودها و چشمه‌های خروشان، آبشارها، دشت‌های سرسبز و پر از گل و .... از جمله زیبایی‌های هستند که می‌توان نام برد. 

سارال کردستان

جنگل‌های بکر و دست نخورده هم یکی دیگر از مکان‌های آفرود سواری است که می‌توانید تجربه عالی در آن داشته باشید. جنگل‌های شمال کشور به ویژه مناطق بکر آن، می‌تواند زیبایی و هیجانات خاصی برای آفرود داشته باشد. آفرود در جنگل کمی متفاوت‌تر از محیط‌های دیگر است و رعایت ایمنی در آن‌ها باید بیشتر و دقیق تر آنجام گیرد تا مشکل یا حادثه‌ای روی ندهد.

ما در این مقاله با 44 منطقه مناسب برای آفرود در ایران آشنا شدیم و بهترین مکان‌های آفرود ایران را از لحاظ جاذبه و شرایط آن‌ها بررسی کردیم. آفرود سواری به علت اینکه رابطه مستقیمی با طبیعت دارد، یکی از هیجان انگیز‌ترین تفریحات است. البته باید مراقب طبیعت و محیط زیست نیز باشیم و سلامت طبیعت را بر لذت شخصی خودمان ترجیح دهیم. 

  • به نظر شما کویر، جنگل یا جزیره، کدام یک می‌تواند بهترین مقصد باشد؟
  • شما کدام یک از مکان‌های آفرود سواری فوق را ترجیح می‌دهید؟
  • آیا تاکنون در یکی از موارد فوق تجربه رانندگی آفرود را داشته‌اید؟
  • دیگر چه مکان‌های آفرود سواری مناسبی می‌شناسید و پیشنهاد می‌دهید؟
توصیه می‌شود آگاهی کامل، مهارت کافی و خودروی مناسب داشته باشید و پیش از سفر شرایط آب و هوا را بررسی کنید و جی پی اس و قطب نما برای مسیر یابی را فراموش نکنید. تا جایی که امکان دارد به آرامی رانندگی کنید و مراقب حیوانات باشید. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در مورد آفرود با ما در میان بگذارید. از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی نمودید، متشکریم.
این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.