انتشار: 1397/5/1
بروزرسانی: 1402/8/8
the-best-seasons-for-fishing | بهترین زمان ماهیگیری | چه فصل هایی برای ماهیگیری مناسب تر اند؟

بهترین زمان ماهیگیری | چه فصل هایی برای ماهیگیری مناسب تر اند؟

با توجه به اینکه دمای هوا در فصول مختلف سال تغییر می‌کند و این دما بر روی دمای آب‌ها و در نتیجه زندگی جانداران آبزی زیر آب، به خصوص ماهی‌ها تأثیر گذار است، فراوانی و نوع ماهی‌ها و در نهایت میزان موفقیت در ماهیگیری در فصول مختلف متفاوت است. بنابراین این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان ماهیگیری چه موقع است؟ ماهیگیری در زمان مناسب برای یک صید موفق، بسیار مهم است. حتی اگر بهترین نقطه ماهیگیری را انتخاب کرده و تمام تجهیزات مناسب را همراه داشته باشید، اگر در زمان بدی به ماهیگیری بروید، ممکن است چیزی نصیبتان نشود. به طور کلی یکی از نکات مهم ماهیگیری این است که از ماهیگیری در دمای بسیار سرد و یا خیلی گرم خودداری کنید.

"فصل مناسب ماهیگیری چه زمانی شروع می‌شود؟" "بهترین زمان ماهیگیری چه موقع است؟" این‌ها از جمله مهمترین سوالاتی‌اند که ماهیگیران قبل از رفتن به ماهیگیری باید در نظر بگیرند. فصل‌های سال از نظر دمای هوا و دمای آب متغیر هستند. این اختلاف دمای آب و هوا، بر دمای آب در سطح و اعماق آن و در نتیجه در زندگی جانداران آبزی زیر آب تأثیر زیادی می‌گذارد.

هر چه هوا سردتر گردد، آب دریاچه و به خصوص آب رودخانه‌ها سردتر می گردد و هر چه هوا گرم تر گردد، آب رودخانه‌ها و به خصوص آب دریاچه‌ها گرم تر می گردد. 

بهترین زمان ماهیگیری چه موقع است؟؛ فصل مناسب ماهیگیری کدام فصل است؟

در فصل تابستان اگر عمق آب زیاد باشد، دمای سطح و لایه‌های زیر سطح آب، گرم خواهد بود، ولی دمای لایه‌های عمیق و کف آب سرد هستند، چون حرارت آفتاب و تیزی نور خورشید کمتر به لایه‌های کف آب می‌رسد. همچنین اگر آب ساکن باشد دمای آب، گرم، ولی اگر آب به سرعت در جریان باشد دمای آب کمتر و در نتیجه آب سردتر می‌شود.

بهترین زمان ماهیگیری؛ فصل های مناسب ماهیگیری

در فصل زمستان همه سطوح و لایه‌های آب، سرد است و دمای یکنواختی دارد. بعضی از دریاچه‌ها و سراب‌ها آب خودجوش گرم دارند که این گرمی آب در همه فصل‌ها دمای یکنواختی دارد. در فصل زمستان هنگامی که برای ماهیگیری به چنین مکانی می‌روید مشاهده می‌کنید که از آب بخار بلند می‌شود.

تأثیر تغییر دمای آب بر روی زندگی ماهی ها؛ فصل های مناسب ماهیگیری

در فصل بهار، هوا خنک است. در این فصل، ماهی‌ها به جنب و جوش در آمده و ماهی‌های بالغ شروع به جفت گیری و در نتیجه تخم ریزی می‌کنند. در فصل تابستان که تمام آب‌ها گرم است، ماهی‌ها فعالیت زیادی دارند و به طور دائم در جنب و جوش و تغذیه هستند. در فصل تابستان در تمام آب‌ها بچه ماهی‌های فراوانی زندگی کرده و در حاشیه آب به صورت گله‌ای در حال حرکتند. در اوایل فصل پاییز که هوا به تدریج خنک می‌شود، از جنب و جوش ماهی‌ها کاسته شده و به صورت دسته‌های کوچک و بزرگ در می‌آیند.

تأثیر تغییر دمای آب بر روی زندگی ماهی ها؛ فصل های مناسب ماهیگیری

در اواخر فصل پاییز و زمستان که هوا خیلی سرد می‌شود، بیشتر ماهی‌ها که به سرمای آب خیلی حساس هستند، کم کم از جنب و جوش افتاده و در بخش‌های عمیق آب و یا گودال‌ها و شیارها و همچنین کنار ریشه درختان داخل آب دور هم جمع می‌شوند. در واقع با استفاده از چربی خود زمستان را می‌گذرانند. تعداد بسیار کمی از ماهی‌ها رشد کرده و در فصل سرما به گردش در می آیند.

تغییر رفتار ماهی ها با تغییر فصل؛ فصل مناسب ماهیگیری، چه فصلی برای ماهیگیری خوب است؟

نکته بسیار مهمی که باید بدانیم این است که هر نوع ماهی در هر فصل به چه حالتی سمت قلاب می‌آید. در فصل بهار چون ماهی‌ها تازه به جنب و جوش افتاده‌اند، خیلی آرام به قلاب نوک می‌زنند و آرام با قلاب و طعمه بازی می‌کنند. پس نباید انتظار داشت در فصل بهار ماهی‌ها ضربه‌های محکم و سریعی به قلاب بزنند. در فصل تابستان ماهی‌ها در حداکثر جنب و جوش خود بوده و خیلی محکم به قلاب و طعمه ضربه می‌زنند و طعمه را تکه تکه می‌کنند. فصل تابستان اوج صید ماهی هایی مانند کپور، آمور، زردک، عروس ماهی، و... است.

تغییر رفتار ماهی ها با تغییر فصل؛ فصل های مناسب ماهیگیری، چه فصلی برای ماهیگیری خوب است؟

در اواخر فصل تابستان و در اوایل فصل پاییز همچنان ماهی‌ها قدری جنب وجوش دارند و نسبتا کم و بیش به سراغ قلاب و طعمه می‌آیند. عموما در اوایل فصل پاییز ماهی‌های رشد یافته و سنگین وزن، به سراغ قلاب و طعمه می‌آیند، زیرا در این فصل طعمه‌های طبیعی مانند بچه ماهی، کرم، قورباغه و... کم پیدا می‌شوند. به ناچار این ماهی‌های بزرگ و سنگین برای ذخیره نمودن چربی برای فصل زمستان تقریبا به سراغ هر نوع طعمه‌ای مانند طعمه‌هایی که ما در آب انداخته ایم، می روند.

اگر در فصل تابستان ماهی‌هایی نظیر کپور در وزن‌های کم برای مثال یک کیلوگرم یا نیم کیلوگرم صید می‌نمایید؛ به طور حتم در اواخر فصل تابستان کپورهایی به وزن دو و سه کیلوگرم به بالا صید خواهید نمود. در فصل زمستان هم به دلیل سردی بیش از حد آب، ماهی‌ها خیلی کم جنب و جوش دارند و به ندرت و اتفاقی به سمت قلاب و طعمه می‌آیند.

تغییر رفتار ماهی ها با تغییر فصل؛ فصل های مناسب ماهیگیری، چه فصلی برای ماهیگیری خوب است؟

چه زمانی از روز برای ماهیگیری بهتر است؟

صبح و عصر بهترین زمان برای ماهیگیری است. خنکی آب‌های سطحی، ماهی‌های بیشتری را برای شکار به مناطق کم عمق می‌آورد و آنها را به اهداف آسان تری برای صید تبدیل می‌کند.

آیا ماهی‌ها در شب فعالیت بیشتری دارند؟

بیشتر ماهی‌ها برای تغذیه، اغلب، شب هنگام بیرون می‌آیند. ماهیگیری در شب نیز سختی‌هایی به همراه دارد؛ اما فارغ از دشواری‌های ذاتی ماهیگیری در تاریکی، ماهیگیری در شب بسیار ارزشمند است! داشتن ابزار مناسب ماهیگیری می‌تواند ماهیگیری در شب را لذت‌بخش‌تر و پربارتر کند.

آیا ماهی‌ها در شب فعالیت بیشتری دارند؟ | بهترین زمان ماهیگیری

داشتن یک چراغ سربند و تجهیزات مناسب می‌تواند به ماهیگیران اجازه دهد تا یک صید شبانه موفق را تجربه کنند. داشتن قرقره‌های ماهیگیری مجهز به بازر نیز می‌تواند ماهیگیران را از به دام افتادن ماهی‌ها آگاه کند.

چه زمان‌هایی نباید ماهیگیری کرد؟

بدترین زمان برای ماهیگیری در زمان طوفان‌های بزرگ، رعد و برق‌های شدید و باد تند است. همچنین بعد از طوفان‌های شدید، رنگ آب رو به کدری می‌رود که این امر، ماهیگیری را سخت می‌کند. همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که به طور تفریحی ماهیگیری می‌کنید و قصد دارید تا بعد از صید یک ماهی، آن را به آب برگردانید، در روزهای بسیار گرم تابستان این کار سخت‌تر خواهدبود؛ زیرا در تیرماه و مردادماه دمای آب به طور مداوم بالا است، و این شرایط ماهی‌ها را از نظر فیزیکی تنبل کرده و برگرداندن ایمن آنها را به آب دشوار می‌کند. همچنین گرما و پوشش گیاهی بیش از حد نیز اکسیژن آب را کاهش داده، در نتیجه ماهی‌ها بی‌حال می‌شوند و ممکن است در هنگام رهاسازی آسیب ببینند.

چه زمان‌هایی نباید ماهیگیری کرد؟

چه آب و هوایی برای ماهیگیری بهتر است؟

آب و هوا تأثیر زیادی بر نحوه حرکت و غذا خوردن ماهی دارد. برای صیادان، روزهای آفتابی و روشن بهترین روزها برای ماهیگیری با استفاده از طعمه‌های مصنوعی و پر زرق و برق است. روزهای ابری یا نیمه ابری اغلب برای کمین زدن و استفاده از طعمه‌های عطری مناسب‌اند.

لحظات قبل از شروع طوفان بهترین موقعیت‌های ماهیگیری را ایجاد می‌کنند. در این زمان‌ها ماهی‌ها به طور فعال‌تری شروع به تغذیه می‌کنند. آنها با خوردن بیشتر آماده می‌شوند تا اگر شرایط آب پس از طوفان برایشان نامساعد شد، شانس زنده ماندن بیشتری داشته باشند.

چه آب و هوایی برای ماهیگیری بهتر است؟
با توجه به تغییرات دمایی در فصول مختلف در می‌یابیم که هر فصلی برای رشد و نمو ماهی‌ها مناسب نیست و جنب و جوش، فراوانی و نوع ماهی‌های قابل صید در هر فصلی متفاوت است. در فصول سرد از جنب و جوش ماهی‌ها کاسته و آن‌ها به عمق آب می‌روند، بنابراین عموما بدترین فصل برای ماهیگیری زمستان بوده و معمولا هم بهترین فصل برای ماهیگیری نیز فصل تابستان است.

زیرا ماهی‌ها در اوج رشد و تحرک خود هستند. در فصل بهار هم می‌توان ماهیگیری نمود، ولی چون جنب و جوش و به قلاب زدن ماهی‌ها آرام تر است، نیاز به دقت و مهارت بیشتری است و ممکن است ماهی هایی که صید می‌کنید، کوچک و سبک وزن باشند. در اواخر تابستان و اوایل پاییز هم امکان ماهیگیری وجود دارد، چه بسا بنا به دلایل گفته شده در مقاله، صیدهایی سنگین وزن نصیب شما گردد. 

  • تجربه شخصی شما در مورد فصل های مختلفی که به ماهیگیری پرداخته اید، چیست؟
  • آیا ممکن است در فصل زمستان یک مکان خاص، امکان صید انواع ماهی های خاصی وجود داشته باشد؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد فصل های مناسب ماهیگیری با ما و سایر علاقمندان، در قسمت ثبت دیدگاه ها در میان بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله با تارگتینو همراهی نمودید، متشکریم.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.