انتشار: 1397/3/9
بروزرسانی: 1402/9/22
کشنده ترین موجودات سمی جهان

کشنده ترین گیاهان و حیوانات سمی جهان

یکی از روش‌هایی که حیوانات و گیاهان برای حفاظت از خود در مقابل سایر موجودات زنده، اعمال می‌کنند مجهز بودن به مواد سمی است. در بعضی موارد این ماده‌ سمی مهلک نیست، اما می‌تواند موجودات شکارگر را بی‌حس کند. البته موجودات غیرسمی که به موجودات سمی شباهت دارند نیز، توسط شکارگران صید نمی‌شوند.

در این مطلب به معرفی برخی از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری میان موجودات سمی جهان می‌پردازیم و کشنده‌ترین موجودات سمی جهان را به شما معرفی می‌کنیم. تمامی موجودات زنده‌ روی زمین از راه عمل تغذیه به تأمین خوراک مورد نیاز خود می‌پردازند. عمل تغذیه می‌تواند برای بسیاری از موجودات با لذت نیز همراه باشد. با این حال در برخی موارد ممکن است موجب مرگ یک موجود زنده‌ دیگر بشود. یکی از مسئله‌های پراهمیت که می‌توان به آن پرداخت، مسئله‌ تغذیه‌ موجوداتی است که با عمل تغذیه‌ خود موجودات دیگر را به خطر می‌اندازند.

سیر زندگی موجودات زنده و تغذیه آن‌ها

موجودات زنده انواع گوناگونی دارند. بعضی از حیوانات از قابلیت استتار برخوردارند. در عین حال برخی دیگر از حیوانات دست به پنهان کردن خود می‌زنند. برخی از حیوانات از قابلیت پرواز برخوردارند و سایرین از چنگ موجودات شکارگر می‌گریزند. گیاهان ثابت به وسیله‌ تیغ‌ها، پوسته‌ی قطور و پرز به حفاظت از خود می‌پردازند. یکی دیگر از روش‌های حفاظت از خود در مقابل سایر موجودات زنده، مجهز بودن به مواد سمی است. در بعضی موارد این ماده سمی مهلک نیست، اما می‌تواند موجودات شکارگر را بی حس کند. البته موجودات غیرسمی که به موجودات سمی شباهت دارند نیز، توسط شکارگران صید نمی‌شوند.

سیر زندگی موجودات زنده و تغذیه آن‌ها

جایگاه گیاهان سمی در میان موجودات سمی

سم گیاهان از مهلک‌ترین سموم موجود در کره‌ی زمین است. یکی از این سموم، ماده مهلک کورار (Curare) است که در منطقه‌ی آمریکای جنوبی، داخل پوسته‌ بعضی از درختان یافت می‌شود. یکی دیگر از این مواد سمی، استریکنین (Strychnine) نام دارد. این ماده‌ی سمی در بذر گیاهان منطقه‌ی استوا دیده می‌شود. گیاهان رنگین زیادی در نواحی متفاوت کره‌ زمین وجود دارند که جزو موجودات سمی به شمار می‌روند. این سم‌ها باعث می‌شوند که سایر موجودات از آنها تغذیه نکنند.

کشنده ترین موجودات سمی جهان

به عنوان نمونه زنجیر طلایی یا لابورنوم (Laburnum) یکی دیگر از این موجودات سمی است. دانه‌های این درخت زرد رنگ که در نواحی متعددی در قاره اروپا دیده می‌شود، سمی هستند. حتی گیاه شبدر که معمولاً در مرغزارها وجود دارد نیز یکی از موجودات سمی به شمار می‌رود. برگ‌های این گیاه گونه‌های متفاوتی از یک نوع سم شیمیایی تحت عنوان سیانید (Cyanide) را در خود جای داده‌اند. تعداد زیادی از درختان و گیاهان گل دار یا بدون گل رنگارنگ ممکن است جزو موجودات سمی باشند.

کشنده ترین موجودات سمی جهان

در اکثر موارد شاهد سمی بودن رنگارنگ ترین حیوانات هستیم. چنین به نظر می‌رسد که نیرویی در دنیای طبیعت به آنها رنگ‌های خاص بخشیده، تا سمی بودن آنها را به سایر موجودات اطلاع دهد. در اکثر موارد رنگ‌های خاصی مانند رنگ سیاه، یا رنگ قرمز روشن، یا رنگ زرد علایم تهور حیوانات هستند. این رنگ‌ها مانند زنگ خطری موجب فاصله گرفتن سایر جانوران می‌شوند.

لارو بید 

وقتی پرنده‌ای با طعم ناخوشایند لارو بید مواجه شود، باریکه‌هایی که به رنگ های زرد و سیاه روی قشر بیرونی آن دیده می‌شوند، به پرنده اعلام خطر می‌کنند. بدین ترتیب این پرنده دیگر به تغذیه از جاندارانی دارای نشانه های مشابه دست نمی‌زند. نوعی سم خاص در لارو بید وجود دارد که مزه‌ نامطلوبی دارد. جالب توجه است که پرنده‌هایی که از آن تغذیه می‌کنند، بلافاصله بیمار می‌شوند. بید برنت (Burnet Moth) نوعی پروانه رنگین و زیباست. بال‌های این پروانه به رنگ آبی و قرمز است و مانند سایر همنوعان خود در روشنایی روز، بی آنکه تهدیدی از جانب پرنده‌ها آن را تهدید کند، دست به پرواز می‌زند. دلیل این امر وجود نوعی ماده‌ی سمی به اسم سیانید در بدن این پروانه است.

لارو بید 

سیانید خطرناک‌تر از سیانور

همانطور که گفتیم برگ شبدر حاوی سیانید است. با تغذیه‌ لارو بید از شبدر، سم سیانید به بدن آن نیز داخل می‌شود. لارو بید به شکلی این سیانید را در بدن خود حفظ کرده که بعداً به حفاظت از بید بالغ نیز کمک می‌کند. این شیوه‌ی حفاظت از خود، یکی از شیوه‌های حفاظتی رایج در میان این گونه است.

موجودات سمی نواحی گرمسیری

حیوانات شگفت انگیزی در نواحی گرمسیری ساکن هستند که ویژگی‌های متنوعی دارند. تعداد زیادی از این حیوانات از موجودات سمی به شمار می‌روند. در بعضی موارد سم این جانوران سمی مهلک و کشنده است. به عنوان نمونه جاندارانی مانند سمندر، قورباغه رنگارنگ و وزغ با پوست سمی‌ای که دارند از خود حفاظت می‌کنند. سم موجود در پوست این جانوران در اکثر موارد سمی قوی بوده و ممکن است مهلک باشد.

موجودات سمی نواحی گرمسیری

قورباغه گلدن ارو

یکی از این موجودات که به آمریکای جنوبی تعلق دارد، قورباغه‌ گلدن ارو (Golden Arrow Poison Frog) است. سمی که در بدن این موجود زنده وجود دارد، می‌تواند دوازده انسان بزرگسال را به کام مرگ بکشاند. روشن بودن رنگ بدن موجودات سمی یکی از علایم اخطار دهنده‌ای است که سایر جانداران را آگاه می‌کند. مار مرجانی (Coral snake) که از دیگر حیوانات آمریکای جنوبی است، دارای بدنی است که با باریکه‌های زرد رنگ و سیاه رنگ و قرمز رنگ پوشیده شده است. این موجودات سمی از سایر موجودات هراسی ندارند. به همین علت سایر جانداران می‌دانند که نبایستی سراغ این موجودات بروند.

عقرب

عقرب یکی از موجودات سمی خطرناک است؛ که با وجود جثه‌ کوچک خود می‌تواند مقادیر زیادی سم مهلک تراوش کند. چنین عقربی در روشنایی روز در حفره‌ها و پشت سنگ‌ها مخفی می‌شود و شب هنگام به جستجوی طعمه می‌پردازد. بعضی از انواع عنکبوت نیز از موجودات سمی خطرناک به شمار می‌روند که انسان بعضی از آنها را شناسایی کرده است. حتی با کمک داروها و پادزهرهای نوین نیز نمی‌توان تأثیر زهر این عنکبوت‌ها را از بین برد؛ و در صورت امکان هم امر دشواری است. گونه‌ای عنکبوت در کشور استرالیا زندگی می‌کنند که هرساله عده‌ی زیادی را به کام مرگ می‌کشانند.

عقرب

موجودات سمی آبزی

گاهی جان انسان حتی در نزدیکی مرجان‌های دریایی نیز در امان نیست. علاوه بر این آبزیان دیگری مانند زهرماهی (Weever) و خروس ماهی یا عقرب ماهی (Scorpionfish) نیز وجود دارند، که جزو موجودات سمی خطرناک محسوب می‌شوند. این آبزیان با تیغ‌های برنده‌ خود سوراخی در اندام شناگران ایجاد می‌کنند و با سم خود موجب مرگ آن‌ها می‌شوند. 

در صورتی که موجودات غیر سمی به این علائم رنگی توجه نکنند، طول عمر آن‌ها کاهش می‌بابد. از مشخص‌ترین مثال‌های اخطار دهنده، رنگ سیاه و باریکه‌های زردی است که روی بدن زنبور عسل دیده می‌شود. این علایم به سایر جانوران اخطار می‌دهند که به آنها نزدیک نشوند. برعکس بیشتر موجودات سمی که رنگ بدنشان روشن و مشخص است، بعضی از موجودات سمی هستند که بی آنکه در معرض دید قرار بگیرند، موجودات دیگر را نیش می‌زنند و آنها را به هلاکت می‌رسانند. موجودات سمی دیگری هم هستند که در سایه اختفا می کنند. گروه دیگری هم هستند که از قابلیت استتار برخوردارند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد. بدین معنی که هر گونه مجوز قانونی که در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط به سایت مورد نیاز است، می‌بایست از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود. در این موارد هیچ گونه مسئولیتی بر عهده وبسایت تارگتینو نمی‌باشد.
ثبت نظر
(اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکنید)
targetino_logo

در نیازمندی‌های تارگتینو کاربران می‌توانند در موضوعات سفر و گردشگری، آفرود، کوهنوردی و کمپینگ، ماهیگیری، ورزش تیر و کمان، اسب و سوارکاری و محیط زیست آگهی محصولات (نو یا دست دوم) و خدمات خود را به صورت رایگان و یا ویژه ارسال نمایند و بدون واسطه به طور مستقیم با خریداران و فروشندگان در ارتباط باشند و به صورت هدفمند به مخاطبان مورد نظر خود در موضوعات ذکر شده دست یابند.

ارتباط با ما
info@targetino.info

کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به تارگتینو است.